Pagina 3 van 6
Geplaatst: 25.02.2008 - 10:01
door Fredhead
Zaterdag weer getankt, verbruik van 1 op 14. (laatste ritje naar huis toe was ook niet heel gunstig voor het verbruik)
Boardcomputer geeft een verbruik van gemiddeld 6L op 100 km aan, zelf kom ik als ik alles uit ga rekenen uit op ongeveer 7L per 100 km
Geplaatst: 18.05.2008 - 22:45
door Taboo
Ik heb nu al bijna 2000 km op mijn teller staan en mijn bc geeft een verbruik aan van 8.3l/100km. Is dat normaal dat een 2.4d 126pk zoveel verbruikt. Ik rij ook rustig.
Geplaatst: 19.05.2008 - 11:15
door euerw
daar kom je pas achter als je je km en liters ook bij gaat houden, de BC zou ik niet van uit gaan
Geplaatst: 19.05.2008 - 11:16
door Musicus
Taboo schreef:Ik heb nu al bijna 2000 km op mijn teller staan en mijn bc geeft een verbruik aan van 8.3l/100km. Is dat normaal dat een 2.4d 126pk zoveel verbruikt. Ik rij ook rustig.
Als je een nieuwe auto hebt zakt het verbruik altijd nog in de loop van de tijd. Je komt dus echt nog wel lager uit naarmate je de auto meer hebt ingereden.
Mijn boordcomputer (niet geheel realistisch) staat op dit moment op 4.9/100km
Geplaatst: 19.05.2008 - 12:46
door gerbenh
Precies, bij mij schommelt hij ook rond de 5.0 op de BC, tel er een liter bij op en je zit dicht bij de werkelijkheid. Eén op 20 haal je niet zomaar met een auto van meer dan 1500 kilo.
Geplaatst: 19.05.2008 - 21:24
door bardos
Afgelopen zondag een bezoekje aan Helmond gebracht. Heenweg ondanks de zondag bijna net zo'n ramp als afgelopen donderdag naar Gent.
Voor Helmond getankt en op de terugreis via Venlo-Duisburg-31-Rutenbrock gereden. Volgens Tomtom 3u01, praktijk 2u20: lang leve de D5, en de rustige Duitse wegen.
Verbruik na tanken was 1:12.22 l. Ik dacht dat dat een heel aardig getal was, zeker in vergelijking met mijn gemiddelde verbruik van de laatste maanden
Geplaatst: 31.05.2008 - 23:13
door Dexter
Ten eerste: mijn auto is officieel niet een D5 maar een gechipte 2.4D
Ik haal meestal een verbruik van 1 op 16. Laatste tank heb ik weer eens geprobeerd echt zuinig te rijden. Voornamelijk provinciale wegen, rustig optrekken en daarna gewoon 80 op de cruise. Daarbij redelijk weinig korte stukjes.
Gister getankt na 1067 km gereden te hebben en er ging 52.10 liter diesel in. Kom ik op een verbruik van 1:20,48 (4,88 L/100 km). BC gaf trouwens 4,0 L/100 km aan.
Ik had echt niet verwacht dat ik dit kon halen. Ik tank altijd gewoon totdat de pomp afslaat en daarna niet verder. Lijkt mij dat de tank dan altijd even ver gevuld wordt toch?
ps. ook ik gebruik spritmonitor.de voor het bijhouden van mijn brandstofverbruik. kijk hier:
http://www.spritmonitor.de/en/detail/245059.html
Geplaatst: 01.06.2008 - 00:01
door Gast
Volgens de boordcomputer zou het 6,6/100 ofwel 1:15 moeten zijn.
Ik kan de 1:13 (liters/dagteller) niet halen.
Je zou gaan denken dat er wat mis is, behalve mijn rechter voet.
Geplaatst: 01.06.2008 - 13:16
door Kroon
Vorige week retour Magdeburg (D) gedaan met een paar kleine stadsritjes ter plaatse. Auto was vrij zwaar beladen en snelweg veelal tussen de 180 en 200 km/p gereden. Na 1045 km getankt. Verbruik op deze 1045 km was 1:15,4.
Lijkt mij vrij netjes. Verbruik van mijn D5 zit altijd tussen de 1:15 en 1:16 of ik nou snel of langzaam rijd
Ik hou sinds 2001 van al mijn auto's het verbruik bij. Tevens de betaalde liter prijs aan de pomp. Zo koste een liter diesel op 18 mei 2003 maar € 0.639

Geplaatst: 11.06.2008 - 15:13
door gerbenh
Gisteren nog eens uitgerekend hoeveel ik heb verbruikt, kwam neer op 1:16.89 over 1150 kilometer. Wel met BP Ultima (of zoiets).
Geplaatst: 11.06.2008 - 17:36
door Fredhead
Kroon schreef:Zo koste een liter diesel op 18 mei 2003 maar € 0.639

Dat zijn teminste nette prijzen.
Reed vanmiddag langs een Shell/Terberg pompstation in IJsselstein en zag dat een liter daar boven de 1 euro 50 kost.
Geplaatst: 13.06.2008 - 16:36
door Musicus
Vandaag getankt en uiteraard het verbruik berekend. Nieuw record! 1:18 gemeten over 1029.2 km. Er kon 57.06 liter bij. Lijkt wel alsof de motor steeds zuiniger gaat lopen. Zou dit kunnen?
Toch rijd ik niet als een opa, want m'n gemiddelde snelheid is 77 per uur volgens de boordcomputer.
Geplaatst: 14.06.2008 - 13:40
door edraket
Welk bouwjaar heb je musicus?
Geplaatst: 14.06.2008 - 13:57
door Musicus
Hij is op kenteken gezet in januari 2002, dus het zal het modeljaar 2001 zijn denk ik? Of is dat dan al modeljaar 2002? Geen idee eigenljik hoe ik daar achter kan komen...
Kilomterstand inmiddels over de 217000
Geplaatst: 14.06.2008 - 14:11
door NOS
Dan heb je een My'02
Geplaatst: 14.06.2008 - 16:54
door 24AB2
test 1
omstandigheden : 80 km/h wegen + 5 % stadsverkeer
cruise op 86 km/h ( = vlgs TOMTOM : 83 km/h )
ECC op auto ( 23* C )
normaal opschakelen : 1>2>3>4 bij 2500 rpm - 4>5 bij 2000 rpm
branstof : Shell V power diesel
km stand : 1034
zelfde manier afgetankt : 54.07 L
verbruik : 1 : 19.1 ( 5.2 /100 )
test 2 :
heb een paar lange afstandsritten voor de boeg
en zal de rijstijl iets aanpassen
om hier op voorruit te lopen :
WOW !!!! dit blok is gemaakt om 3000> 4500 rpm te draaien
wat een verrukkelijk geluid !!!!!!
S60 D5 bj 2003 mj 2004
ps. om test 2 succesvol te laten verlopen :
cd's Springfield / Hardy / Winehouse etc. vervangen door :
Nirvana / Pearl Jam / Chilli Peppers etc.

Geplaatst: 16.06.2008 - 10:12
door edraket
Wat rijden jullie allemaal zuinig zeg! Ik red dat echt niet, hoe rustig ik ook rijd! Nu heb ik wel 235/18 banden, en dat doet denk ik ook geen goed, maar zoveel zal dat toch niet schelen?
Geplaatst: 16.06.2008 - 10:18
door Musicus
Volgens mij is veel winst te behalen met optrekken en schakelen. Ik schakel vaak al voor de 2000 toeren op naar de volgende versnelling. Rij dus ook 50 in z'n 4 en 70 in z'n 5. Met zoveel koppel heeft de motor hier absoluut geen problemen mee. Zit wel vaak in m'n eentje in de auto.
Geplaatst: 16.06.2008 - 11:39
door edraket
Ik heb wel eens geprobeerd zo zuinig mogelijk te rijden. Dus met 90 op de rechterbaan, en met optrekken enzo ook zo snel mogelijk door naar de hoogste versnelling. Kwam toen echt niet verder dan 1:18. Zuiniger zou echt niet mogelijk zijn geweest zonder het overige verkeer te hinderen.
Overigens is zo vroeg opschakelen niet zo goed voor de auto. Met name het vliegwiel krijgt dan aardig op zijn flikker (afhankelijk van hoezwaar je rechtervoet is). Ik schakel zo bij 2500-3000 toeren.
Geplaatst: 16.06.2008 - 17:58
door 24AB2
test 1 betreft woon/werk verkeer
afstand van 30 km
ga door 3 dorpen heen met de onvermijdelijke rotonde's
( 3 rotonde's binnen 800 meter - jaja ieder zichzelf respecterend
dorp moet ook z'n rotonde's hebben )
rest zijn 3 lange stukken op 80 km wegen
werktijden zodanig dat ik weinig last heb van verkeer
hoef dus weinig af te remmen dan wel te versnellen
ben het met je eens m.b.t. te vroeg opschakelen
ga maar eens in z'n 3 door een rotonde en ga dan de rotonde
uitkomende accelereren
vind zo'n motor niet prettig !!!!!
t.av. je eigen verbruik : whats in a name РАКЕТНЫЙ EД ???? :signlol: