Diesel of LPG, de eeuwige discussie

De plaats om te praten over de voor- en nadelen van benzine, diesel en gas als brandstof.
"Gas is om op te koken" en "Diesel is voor tractoren"
Maar ook over alle andere noodzakelijke olieën voor de auto. Voor bi-fuelrijders is er een aparte rubriek.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Battlecruiser
8th Gear member
Berichten: 17696
Lid geworden op: 06.12.2004 - 16:54
Locatie: Deventer

Maar dat is juist die slechte bron waar dat gewraakte zinnetje ("10 maal meer") uitgehaald is. Als dat door het ministerie van roetfilters is geschreven, moet je het juist wantrouwen!
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
Gebruikersavatar
IkeV70
5th Gear member
Berichten: 2136
Lid geworden op: 27.01.2006 - 22:18
Locatie: Heerhugowaard

Ik kan zo snel geen bronnen vinden waarin een ander beeld geschetst wordt.
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
Gebruikersavatar
Battlecruiser
8th Gear member
Berichten: 17696
Lid geworden op: 06.12.2004 - 16:54
Locatie: Deventer

Dat is inderdaad een probleem: de meeste bronnen zijn "vervuild'door mensen die een dubbele agenda hebben...
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
Barry (Grillmeister)
5th Gear member
Berichten: 1420
Lid geworden op: 01.08.2006 - 23:53
Locatie: Den Haag

Je bedoelt de diesel lobby? ;-}
Kennissen maken meer macht dan kennis.....
V40 2.0 16V 1996
Chrysler Voyager 2.4i-16V-SE-LX-MT 2001
Volvo 940 estate 2.3 gl
Volvorijden
3rd Gear member
Berichten: 465
Lid geworden op: 26.02.2006 - 13:48
Locatie: Apeldoorn

Maar ok, daar staat nog niets over andere schadelijke stoffen.
_________________
V70 - 2.5D
Staat geloof ik de autovisie van één of anderhalf jaar geleden. Ik geloof in een artikel van een milieugeleerde in antwoord waarom de nederlandse overheid zo streng is tegen diesels.
2014 - BMW
2011 - 2014 S60 Drive
2007 - 2009 C30 1.6i Kinetic
Volvorijden
3rd Gear member
Berichten: 465
Lid geworden op: 26.02.2006 - 13:48
Locatie: Apeldoorn

Dat is inderdaad een probleem: de meeste bronnen zijn "vervuild'door mensen die een dubbele agenda hebben...
_________________
Volvo Rules the Road
Ik kan ook positiever verhaal vinden dan dat diesel bijdraagt aan de reductie van CO2 uitstoot. En dat we daarom op de korte termijn diesels kunnen gebruiken. Dit zou alleen betekenen dat wij kijken naar het een probleem van de CO2 uitstoot. Als het milieu in totale ogenschouw nemen dat plijt benzine weer in het voordeel. En dat is wat Nederland doet, en daarom wordt de diesel bij ons zo benadeeld. (Bron auto visie). Deze bron lijkt mij er niet een bron van de antilobby.

Voor de rest is het een kwestie van smaak. De een houd van iets meer schakelen, de ander houd liever van verder door te kunnen trekken in de toeren. En er zijn mensen die de nadelen van LPG voor lief nemen en zich de 'ballen uit de broek lachen' want die rijden het goedkoopst. (even geen uitzonderingen mee genomen natuurlijk)
2014 - BMW
2011 - 2014 S60 Drive
2007 - 2009 C30 1.6i Kinetic
Gebruikersavatar
V480-S60
Geartronic member
Berichten: 20752
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Oké ergens hebben jullie een punt dat bij diesel meer NOx vrijkomt. Maar dat is ten opzichte van een auto met 3-weg geregelde katalysator met lambdasonde. Dus de huidige moderne auto. Voor de tijd dat die 3-weg katalysator verplicht is geworden was dat dus anders.

Overigens is het nu zo dat ook moderne VOLVO diesels (De mijne in elk geval wel heb ik tot mijn schade mogen ontdekken) een NOx katalysator hebben en dus ook weer minder NOx uitstoot hebben.

En omdat ik indirect veel werkzaamheden verricht voor het ministerie van VROM weet ik dat daar een stelletje geitenwollen nitwits aan het werk is die geen verstand van autorijden hebben maar juist de auto's aanpakken omdat dat zo'n gemakkelijke groep is om aan te pakken. Dit in tegenstelling tot de grote industrie.
(Dit klinkt wel wat gechargeerd maar het komt er in feite wel op neer)
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
V480-S60
Geartronic member
Berichten: 20752
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Oh ja
Autovisie is dan wel geen anti autolobby (en ik lees het blad met plezier!)maar dat blad zegt ook maar wat ze van verschillende niet echt betrouwbare bronnen krijgen. Ik heb ze dan ook al verschillende malen op fundamentele fouten kunnen betrappen.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
Volvorijden
3rd Gear member
Berichten: 465
Lid geworden op: 26.02.2006 - 13:48
Locatie: Apeldoorn

ministerie van VROM weet ik dat daar een stelletje geitenwollen nitwits
En waar rijden deze nitwits in?? Vaak de meest oude, gerecyclede producten die je nauwlijks meer auto kan noemen of in een VW Lupo 3L TDI.
2014 - BMW
2011 - 2014 S60 Drive
2007 - 2009 C30 1.6i Kinetic
Barry (Grillmeister)
5th Gear member
Berichten: 1420
Lid geworden op: 01.08.2006 - 23:53
Locatie: Den Haag

Net zoals F. Halsema, die tot dit jaar in zo'n oude roetbak mercedes reed walmen dat kreng (de auto natuurlijk ;-}) en nu rijd ze "natuurlijk" in zo'n prius.... das pas politiek correct....
Kennissen maken meer macht dan kennis.....
V40 2.0 16V 1996
Chrysler Voyager 2.4i-16V-SE-LX-MT 2001
Volvo 940 estate 2.3 gl
Gebruikersavatar
Battlecruiser
8th Gear member
Berichten: 17696
Lid geworden op: 06.12.2004 - 16:54
Locatie: Deventer

Haha, ik heb ook zo'n ouwe roetbak: 200D.

MAAR: als ie bij de basis van gewone diesel veel PPO tankt, is de roetuitstoot weliswaar niet minder, maar wél ongevaarlijk. PPO-uitstoot is niet ongezond omdat het chemisch een geheel andere samenstelling heeft dan minerale olie.

Dus walmen en walmen is 2.

O ja: en overmorgen gaat de (gefiltreerde) gebruikte oliebollenolie er ook gewoon weer in: blijft het nog wat langer naar Oud en Nieuw ruiken!
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
Barry (Grillmeister)
5th Gear member
Berichten: 1420
Lid geworden op: 01.08.2006 - 23:53
Locatie: Den Haag

Nou dat ding van haar was zo'n ouwe proleten bak zeg maar begin jaren 80 ofzo...

Je kent het idee wel zo'n gti model

gordijnen
trekhaak
imperiaal
Volvorijden
3rd Gear member
Berichten: 465
Lid geworden op: 26.02.2006 - 13:48
Locatie: Apeldoorn

O ja: en overmorgen gaat de (gefiltreerde) gebruikte oliebollenolie er ook gewoon weer in:
waar moet je het anders laten.........
2014 - BMW
2011 - 2014 S60 Drive
2007 - 2009 C30 1.6i Kinetic
Gebruikersavatar
+++t blijft behelpen+++
6th Gear member
Berichten: 2796
Lid geworden op: 19.09.2004 - 21:20
Locatie: Oz
Contacteer:

had ik maar een diesel..
'90 740 Turbo+ intercooler estate 192 BHP 290NM
'17 V60 D2 Nordic(+) 120pk 6-traps Geartronic PowerBlue
'89 740 Turbo intercooler sedan 5 bak 200 PK MBC
'84 244 DL Sedan 4 bak B200K bijna geen PK's, restauratie object'
'04 C70 2.0T 20V 165 PK Cabriolet Titanium Grey
'88 740 Turbo intercooler estate automaat 165 PK
'95 850 2.5 20V Sedan Automaat Alter 2 595.000 km
'93 850 GLE 2.5 10 V Sedan Automaat 479.000 km Alter 1
'86 780 V6 coupe 170 PK beige metallic
Barry (Grillmeister)
5th Gear member
Berichten: 1420
Lid geworden op: 01.08.2006 - 23:53
Locatie: Den Haag

en ik een lpg....
Kennissen maken meer macht dan kennis.....
V40 2.0 16V 1996
Chrysler Voyager 2.4i-16V-SE-LX-MT 2001
Volvo 940 estate 2.3 gl
Gebruikersavatar
Hathu
3rd Gear member
Berichten: 280
Lid geworden op: 03.09.2006 - 16:20
Locatie: Hoofdstad van de achterhoek

Voor mij persoonlijk geen lpg omdat ik dan wel erg vaak naar de pomp moet met de afstanden die ik afleg zeker twee keer in week tanken.
Wel diesel omdat ik een liefhebber ben van het dieselgeluid, zo,n duizend kilometer op een volle tank kan afleggen, nu al twintig jaar dieselaar ben, en nog nooit problemen met m,n diesels heb gehad, op tijd filters en olie vervangen en karren maar. En diesel is gebouwd om op diesel te rijden, benzine auto,s worden aangepast om op LPG te kunnen rijden dat zegt mijn inziens al genoeg.
V70 TDI 1998 comfort-luxe automaat tot juni 2015. Nu V70 NN 2.5T GT
Volvorijden
3rd Gear member
Berichten: 465
Lid geworden op: 26.02.2006 - 13:48
Locatie: Apeldoorn

benzine auto,s worden aangepast om op LPG te kunnen rijden dat zegt mijn inziens al genoeg.
ja!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! dat het veel goedkoper is dan Diesel,.
2014 - BMW
2011 - 2014 S60 Drive
2007 - 2009 C30 1.6i Kinetic
Gebruikersavatar
Hathu
3rd Gear member
Berichten: 280
Lid geworden op: 03.09.2006 - 16:20
Locatie: Hoofdstad van de achterhoek

Ben wel eens aan het rekenen geweest, volgens de uitkomsten maakt het op de totale kosten voor mij niet zo veel uit of ik LPG of Diesel zou rijden. Het is maar waar je voor kiest.
Gebruikersavatar
Johan s60
6th Gear member
Berichten: 2812
Lid geworden op: 23.12.2006 - 16:36

:roll: Voor de kleppen hoef je niet bang te zijn, is een kwestie van onderhoud.

En achteraf inbouw, valt ook wel mee, (allemaal bangmakerij) zeker als je gebruik maakt van Flashlube. Zie:
http://www.lpginbouw.nl/flashlube.htm[/quote]

Hoe weet je of Flashlube echt helpt, heb je dit getest?
Gebruikersavatar
Johan s60
6th Gear member
Berichten: 2812
Lid geworden op: 23.12.2006 - 16:36

Voor de kleppen hoef je niet bang te zijn, is een kwestie van onderhoud.
En achteraf inbouw, valt ook wel mee, (allemaal bangmakerij) zeker als je gebruik maakt van Flashlube. Zie:
http://www.lpginbouw.nl/flashlube.htm
Wat zijn jouw bevindingen t.a.v. Flashlube, heb je dit getest? :roll:
Plaats reactie

Terug naar “Over alle vloeistoffen”