KLPD bestelt 800 Volvo's

Stel hier alle niet-technische Volvo-zaken aan de orde. Technische vragen stel je in de rubriek van het betreffende model.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Walter
Geartronic member
Berichten: 24664
Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
Locatie: Randstad
Contacteer:

hihi heb geleerd altijd van het goede uit te gaan
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
Gebruikersavatar
IkeV70
5th Gear member
Berichten: 2136
Lid geworden op: 27.01.2006 - 22:18
Locatie: Heerhugowaard

Barry (Grillmeister) schreef:
IkeV70 schreef:
De snelheidsbeperking op 140 is overigens wel waar. Als er geen melding is of andere noodzaak is om harder te rijden, dan zijn de voorschriften om niet harder dan 140 te rijden.
Merkwaardig verhaal dit. Natuurlijk mogen ze niet harder rijden dan 140 als er geen melding of andere noodzaak is, ze mogen dan zelfs niet harder rijden dan de maximum snelheid.

Waarom zouden ze die maximum snelheid ingesteld hebben (en bevestigd aan de media) als er niets aan de hand is?
Jammer dat jij de branche richtlijn niet goed gelezen hebt (of begrepen :lol: )
De branche richtlijn? Nee, die heb ik niet gelezen. Hoe luidt de branch richtlijn?
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
945i
8th Gear member
Berichten: 12728
Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26

Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Gebruikersavatar
codriver
3rd Gear member
Berichten: 399
Lid geworden op: 23.04.2007 - 22:42
Locatie: @home

Ook in de Rallysport en Races zie je wel eens remmen in de fik staan, bij de rally's vaak na de eerste proef als er nieuwe remblokken en schijven zijn gemonteerd.

Bij de Volvo Original Cup wordt er, zonder problemen, gereden met standaard remschijven maar wel met speciale remblokken.

De Politie in de Noordoostpolder presteert het om de remblokken van de V50 2.0 D in 10.000 km op te rijden en de schijven 20.000 km, de Politie 2.0 D hebben overigens dezelfde remmen als een V50 D5.
Gebruikersavatar
Walter
Geartronic member
Berichten: 24664
Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
Locatie: Randstad
Contacteer:

codriver schreef: De Politie in de Noordoospolder presteert het om de remblokken van de V50 2.0 D in 10.000 km op te rijden en de schijven 20.000 km, de Politie 2.0 D hebben overigens dezelfde remmen als een V50 D5.
Mooi samengevat! Dat is gewoon het hele verhaal. Die ene V50 waar het over gaat heb ik gezien, je ziet er helemaal niets aan... Ja, blauwe schijven...
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
slagschip-s60
4th Gear member
Berichten: 596
Lid geworden op: 27.07.2009 - 22:04
Locatie: Noord-Brabant.

Zoals zo veel in de media flink opgeblazen maar is meestal een storm in het bekende glas water

We zien die auto's van de KLPD allemaal wel eens en wat die af moeten kunnen meestal flink volgeladen.

Een politieman wist me eens te zeggen als je harder als 60 km gaat heb je het minste last van een verkeersdrempel.

Ik moet alles aan mijn auto zelf betalen dus deze krijgt wel een andere behandeling dan een KLPD auto.
V60 cross country 2023 Silver Dawn
Gebruikersavatar
Richard
7th Gear member
Berichten: 8657
Lid geworden op: 29.12.2005 - 13:45
Locatie: Steenwijk
Contacteer:

Vergeet ook niet dat de klpd auto's zo vol met spullen zitten dat er eigenlijk maar twee man in mogen zitten ivm het gewicht. Dus die auto's hebben sowieso al zwaar.
VW Passat 1.9d '93('99-'02)
VW passat 1.9TDI '98('02-'04)
V40 1.9D Europa Nordic '04('04-'05)
V70 D5 Zilver metallic '02 ('05-'09)
Ford focus 1.8 TDDI Wit '01('06-'10)
Peugeot 307 SW HDI '04('10-'11)
440 2.0GLT '94('10-11)
V70 2,5T exclusive '97('11-13)
V70 2,5 '98('12-'13)
Seat Ibiza ST 1.2 TDI ecomotive '11('11-nu)
XC90 2,5T '04(13-nu)
Gebruikersavatar
IkeV70
5th Gear member
Berichten: 2136
Lid geworden op: 27.01.2006 - 22:18
Locatie: Heerhugowaard

IkeV70 schreef:
Barry (Grillmeister) schreef:
IkeV70 schreef: Merkwaardig verhaal dit. Natuurlijk mogen ze niet harder rijden dan 140 als er geen melding of andere noodzaak is, ze mogen dan zelfs niet harder rijden dan de maximum snelheid.

Waarom zouden ze die maximum snelheid ingesteld hebben (en bevestigd aan de media) als er niets aan de hand is?
Jammer dat jij de branche richtlijn niet goed gelezen hebt (of begrepen :lol: )
De branche richtlijn? Nee, die heb ik niet gelezen. Hoe luidt de branch richtlijn?
Deze richtlijn gaat er volgens mij vanuit dat er al een omstandigheid is waardoor de politie het noodzakelijk acht de normale verkeersregels te negeren. Ik mag toch aannemen dat een agent niet met 70 km/h door het dorp mag rijden omdat de supermarkt bijna dicht is en hij nog een pak melk moet halen? Ik blijf erbij, als er geen melding of ander noodzaak is dienen agenten zich ook gewoon aan de geldende verkeersregels te houden.

Maar dit alles neemt natuurlijk niet de vraag weg waarom de KLPD speciaal aan de V50's een snelheidsbeperking heeft opgelegd.
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
Gebruikersavatar
gsx750r
6th Gear member
Berichten: 2549
Lid geworden op: 02.01.2009 - 00:44
Locatie: Bij Christina
Contacteer:

Barry (Grillmeister) schreef:
IkeV70 schreef:
De snelheidsbeperking op 140 is overigens wel waar. Als er geen melding is of andere noodzaak is om harder te rijden, dan zijn de voorschriften om niet harder dan 140 te rijden.
Merkwaardig verhaal dit. Natuurlijk mogen ze niet harder rijden dan 140 als er geen melding of andere noodzaak is, ze mogen dan zelfs niet harder rijden dan de maximum snelheid.

Waarom zouden ze die maximum snelheid ingesteld hebben (en bevestigd aan de media) als er niets aan de hand is?
Jammer dat jij de branche richtlijn niet goed gelezen hebt (of begrepen :lol: )
Nou ik heb ze wél gelezen maaruhh begrijpen ....... ?

Maar ze voorzaken volgens mij wel het probleem want ze zijn gewoonweg funest voor welke auto dan ook en …….. zenuwslopend voor het betrokken personeel. Gevolg: ‘Auto-onvriendelijk’ rijgedrag

De theorie:

Vluchtstrook
De snelheid op de vluchtstrook mag maximaal 20 km per uur boven de snelheid van het overige verkeer liggen. De maximumsnelheid op de vluchtstrook bedraagt 50 km per uur. Maximumsnelheid Het overschrijden van de maximumsnelheid moet in zijn algemeenheid een beperking kennen van 20 km per uur boven de ter plaatse toegestane maximumsnelheid op lokale en provinciale wegen en 40 km per uur op auto(snel)wegen*. Op woonerven wordt stapvoets gereden.

De praktijk

Op de snelweg met toeters en bellen op weg naar een ernstig misdrijf zoals, en ik noem maar wat, handsfree bellen of tom-tom bedienen tijdens het rijden. Kortom haast is geboden.
Ai, druk verkeer ! Maar geen nood, de vluchtstrook brengt uitkomst. Zo eerst even remmen van bijv. 180 km/u naar de snelheid van het overige verkeer. Aha dat rijdt 88 (druk weet je nog) dus wij mogen nu maximaal 108 km/u. (De snelheid op de vluchtstrook mag maximaal 20 km per uur boven de snelheid van het overige verkeer liggen) Uhhh……. wacht even, er staat óók in de branchrichtlijn: ‘Het overschrijden van de maximumsnelheid moet in zijn algemeenheid een beperking kennen van 20 km per uur boven de ter plaatse toegestane maximumsnelheid op lokale en provinciale wegen en 40 km per uur op auto(snel)wegen. Bingo, we mogen dus nu 128 km/u‘ Neehee, want ‘De maximumsnelheid op de vluchtstrook bedraagt 50 km per uur’. (een soort minimum-maximum snelheid zeg maar) Shit dan maar weer even stevig remmen. “Ja hallo dit schiet echt niet op”. Gas erop naar de 140 oh nee 160 want het is de snelweg (het overige verkeer rijdt intussen weer 120 !). “Ja maar collega dit kan echt niet hoor” (er zitten altijd een ‘good and bad cop’ in een auto). “Ok zeikerd, ga ik wel weer 50 rijden”, dus ……juist, weer even vol in de ankers. Nu wil het toeval dat de plaats van de misdaad zich op ruim 20 km afstand bevindt en zich ook nog eens met een snelheid van zo’n 122 km/u (misdadigers zijn immers altijd waaghalzen) voorwaarts beweegt.
Nou ja je snapt wel dat dit ‘spelletje’ zich eindeloos herhaalt met als gevolg ……. remproblemen !

OK, misschien een beetje off-topic maar kom me nu a.u.b. niet aan met het verhaal dat ik het KLPD belachelijk maak want dat is natuurlijk grote onzin.
Zelfs de leiding geeft blijk van een zeer grote betrokkenheid bij het personeel. Onder het kopje ‘Rood licht’ in de brancherichtlijn wordt dat nog eens middels, ik mag wel zeggen adviezen waar iedereen iets aan heeft, benadrukt.

‘Bij bruggen en spoorwegovergangen wordt niet door rood licht gereden’!

Of zouden treinen nog slechtere remmen hebben als een Volvo en weten ze dat je met een Volvo niet kunt varen ? :twisted: :twisted:

Rob
MINI John Cooper Works ; Land Rover Defender Td5 110 HT ; Jaguar XK Coupé 4.2 V8 (staat volledig gepreserveerd in opslag) ; Iseki Landhope 165 trekkertje ; Motor: Harley Davidson Heritage Softail ; Toy for boys: Yamaha XT1200ZE.
Gebruikersavatar
Ben
Executive Member
Berichten: 40997
Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
Locatie: Even ten noorden van de Paltz
Contacteer:

Ik heb vandaag het genoegen gehad de betreffende V50 te kunnen bekijken.
Aan de auto is niets, ik herhaal.....niets te zien.
Geen brand of zelfs maar schroeiplekken, helemaal niets.

E.e.a. wordt door de pers weer eens schromelijk overdreven.

De auto stond naast een V70 en ik zoals ik eerder al suggereerde kan ik me goed voorstellen dat je je als agent met volle bepakking (dikke kleding, koppel met vanalles daaraan) liever in een V70 verplaatst.
M.i. is er bij het kiezen voor de V50 een hele goeie auto gekozen maar praktisch gezien was het beter een V70 geweest.
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Gebruikersavatar
IkeV70
5th Gear member
Berichten: 2136
Lid geworden op: 27.01.2006 - 22:18
Locatie: Heerhugowaard

Maar is er nu een snelheidsbeperking ingesteld specifiek voor de V50's, zoals diverse media melden, of niet?
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
Gebruikersavatar
Ben
Executive Member
Berichten: 40997
Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
Locatie: Even ten noorden van de Paltz
Contacteer:

Ja, dat heeft de KLPD zelf gedaan.
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Gebruikersavatar
IkeV70
5th Gear member
Berichten: 2136
Lid geworden op: 27.01.2006 - 22:18
Locatie: Heerhugowaard

Ben schreef:Ja, dat heeft de KLPD zelf gedaan.
Waarom?

Dat een remblokje na extreme belasting begint te roken en uiteindelijk in de fik vliegt is kennelijk normaal, dat zou bij gelijk elke automerk en model gebeuren, waarom dat deze specifieke maatregel? Of zijn ze daar bij de KLPD net zo goedgelovig en sensatiebelust als de pers, is de maatregel feitelijk volkomen overbodig en uit de lucht gegrepen?

(het zal toch niet zo zijn dat de koeling van de remmen van de V50 significant minder effectief is dan bij andere auto's?)
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
Gebruikersavatar
Ben
Executive Member
Berichten: 40997
Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
Locatie: Even ten noorden van de Paltz
Contacteer:

IkeV70 schreef:
Ben schreef:Ja, dat heeft de KLPD zelf gedaan.
Waarom?
Ik weet het niet, ze hebben het kennelijk om hun moverende redenen aan de pers gemeld.
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Gebruikersavatar
IkeV70
5th Gear member
Berichten: 2136
Lid geworden op: 27.01.2006 - 22:18
Locatie: Heerhugowaard

Nou, ik heb wel een idee. Zoals te lezen op http://www.politie.nl/klpd/nieuws/09090 ... odhulp.asp:
Aanleiding tot deze maatregel is een incident met een Volvo V50 D5 in juli op de A20. Na een extreme rit (prio 1) tijdens de noodhulp naar een ongeval raakten de remmen oververhit en nadat het voertuig op de vluchtstrook tot stilstand was gebracht, vatten de remblokken vlam.

(knip)

Op een circuit in Lelystad in een onderzoek uitgevoerd door Volvo Nederland, Rijksdienst voor het Wegverkeer en het Landelijk Verkeers Bijstandsteam van het KLPD. Bij het nabootsen van een prio 1-rit raakten de remmen oververhit en vatten de remblokken vlam nadat het testvoertuig direct tot stilstand was gebracht. Kort daarna doofden de vlammen weer. De remmen functioneerden zowel voor, als na de test naar behoren.
Blijkbaar is het bij een zg. "prio-1" rit goed mogelijk dat de remblokken van de V50 vlam vatten. Dat betekent niet dat de auto gelijk in de fik vliegt, ook niet dat de remmen niet meer werken, maar het is begrijpelijkerwijs geen acceptabele situatie. We mogen aannemen dat andere auto's, zoals de V70, niet zo gevoelig zijn voor dit probleem.

Je kunt discussieren over de ernst van dit probleem, maar ik vermoed zomaar dat het ofwel opgelost moet worden door Volvo, of dat het exit V50 is bij de KLPD.
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
945i
8th Gear member
Berichten: 12728
Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26

Je kan zo bij de Telegraaf gaan werken..
Redenen en oplossingen zijn al ruimschoots gegeven in dit topic....Het niet zo moeilijk.
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Gebruikersavatar
IkeV70
5th Gear member
Berichten: 2136
Lid geworden op: 27.01.2006 - 22:18
Locatie: Heerhugowaard

945i schreef:Je kan zo bij de Telegraaf gaan werken..
Redenen en oplossingen zijn al ruimschoots gegeven in dit topic....Het niet zo moeilijk.
Vooral veel speculeren, relativeren en goedpraten in dit topic. Men schijnt hier voornamelijk te ontkennen dat misschien wel eens een echt probleem zou kunnen zijn, daar word ik door geactiveerd.

Maar goed, ik lig er verder ook niet wakker van (zelfs al zou ik een V50 hebben). Ik wacht wel rustig af hoe dit opgelost gaat worden.
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

er is inderdaad ook geen echt V50 probleem.
Volvo for life
Gebruikersavatar
IkeV70
5th Gear member
Berichten: 2136
Lid geworden op: 27.01.2006 - 22:18
Locatie: Heerhugowaard

bart simpson schreef:er is inderdaad ook geen echt V50 probleem.
Dat bedoel ik.
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
Gebruikersavatar
V480-S60
Geartronic member
Berichten: 20773
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Er is zoals gezegd geen probleem bij de V50. Er is GEEN probleem met de remmen van de V50. En al zeker niet met de remmen van de V50 D5 van het KLPD.

Er is een ander probleem. En dat is dat er mensen zeer op sensatie belust zijn, en een voorval dat onder zeer extreme omstandigheden plaatsvindt zo bediscussieren dat er een probleem ontstaat.

Maar geloof Ben, Paul, Bart Simpson, Volvomafia en ondergetekende maar. Er is echt geen probleem met de remmen van een Volvo V50.
En dat is niet omdat wij onze ogen sluiten voor problemen als die er zijn. Want dan zijn wij de eersten om dat te erkennen.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
Plaats reactie

Terug naar “Volvo algemeen (niet technisch)”