Pagina 26 van 36
Roetmeting deeltjesteller
Geplaatst: 31.03.2023 - 09:03
door Bover
raspaardje schreef: ↑31.03.2023 - 00:52
Precies. Als mijn auto regenereert en ik zit gedurende de regeneratie niet alleen maar op de snelweg dan valt de roetfilter=vol status terug nvan 90% naar 10 of 12%.
Naar 8% als ik echt alleen maar snelweg rijd.
Naar 4 of 6% als je echt goed doorblaft op alleen maar snelweg.
Kun jij dat zien op je scherm?
Ik zie via mijn OBD Nexus drongel wel of het proces aan de gang is bijv door oplopen Temp DPF...
Roetmeting deeltjesteller
Geplaatst: 31.03.2023 - 09:47
door raspaardje
Ja, dat zie ik via een extra geïnstalleerde device (
https://esid.se/).
Met naast heel veel andere info, de volgende gegevens over het roetfilter:
1. % roetfilter vol (berekend): ik weet precies bij welk % mijn auto de regeneratie gaat starten.
2. # km gereden na laatste regeneratie: dit getal zegt eigenlijk iets over je rijpatroon, hoe belastend deze is voor je roetfilter. Ik haal +- 1500 km tussen 2 regeneraties (want 99% snelwegverkeer, lange afstanden) terwijl als je veel korte stukjes op andere wegen rijdt dat aantal km veel minder is. De berekende parameter "roetfilter vol" (zie 1.) loopt sneller op.
3. % actieve regeneratie (regeneratiestatus 0 - 100%): je weet dat je auto aan het regenereren is en dat je die regeneratie wil afronden. Soms rijd ik dus nog even door omdat ik de regeneratie niet wil afbreken.
Roetmeting deeltjesteller
Geplaatst: 31.03.2023 - 12:29
door myalexx
Vraag me eigenlijk af, dit kan je eigenlijk alleen weten als je monteur bent incl deeltjes teller..
Of bij kleine ritjes je ook automatisch bij de test zakt..
Het lijkt me dat je zelfs vlak voor een regeneratie, goeie waardes moet geven bij de deeltjes test..
Dit zou een mooi beeld geven.
Roetmeting deeltjesteller
Geplaatst: 31.03.2023 - 12:34
door Fredhead
myalexx schreef: ↑31.03.2023 - 12:29
Of bij kleine ritjes je ook automatisch bij de test zakt..
Risico is in ieder geval een stuk groter dan bij een auto die regelmatig lange afstanden maakt.
Roetmeting deeltjesteller
Geplaatst: 31.03.2023 - 13:21
door redracer
nee niet automatisch .
een D2 vervuild sowieso intern niet zoals een D4 met de egr en vea zuigerveer perikelen .
Rijd zelf ook geen mega afstanden en soms is het niet anders en echt slecht met 8x per dag 3km en woonwerk is ook slechts 25km enkeltje maar wel gewoon geslaagd met 500k . Gebruik wel de standkachel om dan die 25km geheel op bedrijfstemp af te leggen .
Roetmeting deeltjesteller
Geplaatst: 31.03.2023 - 14:08
door Bover
raspaardje schreef: ↑31.03.2023 - 09:47
Ja, dat zie ik via een extra geïnstalleerde device (
https://esid.se/).
Met naast heel veel andere info, de volgende gegevens over het roetfilter:
1. % roetfilter vol (berekend): ik weet precies bij welk % mijn auto de regeneratie gaat starten.
2. # km gereden na laatste regeneratie: dit getal zegt eigenlijk iets over je rijpatroon, hoe belastend deze is voor je roetfilter. Ik haal +- 1500 km tussen 2 regeneraties (want 99% snelwegverkeer, lange afstanden) terwijl als je veel korte stukjes op andere wegen rijdt dat aantal km veel minder is. De berekende parameter "roetfilter vol" (zie 1.) loopt sneller op.
3. % actieve regeneratie (regeneratiestatus 0 - 100%): je weet dat je auto aan het regenereren is en dat je die regeneratie wil afronden. Soms rijd ik dus nog even door omdat ik de regeneratie niet wil afbreken.
Raspaardje wat mooi systeem..... ehhhhh kan dat ook in mijn auto op die manier?
Roetmeting deeltjesteller
Geplaatst: 31.03.2023 - 14:19
door Fredhead
Kijk maar eens op de site, dit is echt puur voor Saab.
Volgens mij zie je in Vida de status van het filter?
Roetmeting deeltjesteller
Geplaatst: 31.03.2023 - 14:19
door raspaardje
Het zijn gewoon de gegevens die met de juiste software via de OBD poort zijn uit te lezen.
Deze device is door een ex-Saab engineer geknutseld en volledig geïntegreerd in de standaard boordcomputer.
Niks voor een Volvo dus...

Roetmeting deeltjesteller
Geplaatst: 31.03.2023 - 15:02
door Bover
raspaardje schreef: ↑31.03.2023 - 14:19
Het zijn gewoon de gegevens die met de juiste software via de OBD poort zijn uit te lezen.
Deze device is door een ex-Saab engineer geknutseld en volledig geïntegreerd in de standaard boordcomputer.
Niks voor een Volvo dus...
AHA dat is wel leuk, ik heb overigens de gegevens wel via de OBD poort met de NEXUS drongel en dan op mn Iphone.
Roetmeting deeltjesteller
Geplaatst: 31.03.2023 - 19:09
door myalexx
redracer schreef:nee niet automatisch .
een D2 vervuild sowieso intern niet zoals een D4 met de egr en vea zuigerveer perikelen .
Rijd zelf ook geen mega afstanden en soms is het niet anders en echt slecht met 8x per dag 3km en woonwerk is ook slechts 25km enkeltje maar wel gewoon geslaagd met 500k . Gebruik wel de standkachel om dan die 25km geheel op bedrijfstemp af te leggen .
Wij hebben dan een d3 5cyl
Rijden regelmatig kleine stukjes, boodschappen etc..
Lang verhaal, maar hebben geen diesel voor de dagelijkse lange afstanden. Rijd 10 a 15 k per jaar privé.
Daar heb ik een bedrijfs bus voor, vrouwtje met de fiets..
Zo nu en dan ritje Amsterdam —> Limburg, Duitsland etc.. dat wel..
Vroeg me meer af hoe zo’n systeem werkt want als hij regenereert laat ik hem wel altijd draaien tot het verbruik weer zakt..
Je zou toch zeggen dat het systeem misschien vaker moet regenereren, maar dat de uitstoot gelijk blijft..
Roetmeting deeltjesteller
Geplaatst: 31.03.2023 - 22:37
door Stier03
Was vandaag bij mijn garage geweest voor een apk afspraak te maken. Toen vroegen ze of ik tijd had voor een test ivm nieuwe apk eisen. gelukkig had ik die en de test voor de deeltjes test kwam uit op NUL. super blij mee natuurlijk, dit mede door veel op de snelweg te rijden en in NL eigenlijk zelden in de 6de versnelling, ook is de EGR klep weggeschreven.
Roetmeting deeltjesteller
Geplaatst: 01.04.2023 - 11:18
door Bover
tja uitstoot, zie de officiële verschillen tussen euro classificaties...
https://duitsemilieusticker.nl/euro-1-t ... -voertuig/
Roetmeting deeltjesteller
Geplaatst: 04.04.2023 - 14:05
door Fredhead
Pajero staat nu op de brug bij het apk station, 50.000 deeltjes en mag er een miljoen hebben.
Dikke prima dus

Roetmeting deeltjesteller
Geplaatst: 04.04.2023 - 14:08
door Henry82
Mooi man! Keurige waardes nog voor een auto van 16 jaar oud.
Maakt me des te nieuwsgieriger naar het werkelijke percentage wat afgekeurd wordt op de deeltjesteller
Roetmeting deeltjesteller
Geplaatst: 04.04.2023 - 14:39
door Fredhead
Ik was zelf nogal verbaasd aangezien ik dus nooit op het filter let.
Heb er van tevoren niets aan gedaan met middeltjes of stevig doorrijden, auto maakt hele korte stukjes, lange ritten en draait minimaal uur per week zo'n beetje stationair als ik buiten bezig ben en telkens een stukje moet verplaatsen.
Enige modificatie is een EGR die voor de gek wordt gehouden en daardoor dicht blijft.
Had tussen wat afspraken door tijd en zou sowieso de middag thuiswerkend af maken, apk station ligt op de route naar huis dus na een rit van +/- 35 kilometer de auto daar neergezet.
Meting is gedaan met een warme motor, tempo naar de apk toe was gewoon 110 km/h op de cruise control op 2000 toeren.
Mijn eigen verwachting met de leeftijd en 314.618 kilometer op de teller tijdens de was een afkeur, had ook prima geweest maar dit is goed nieuws.
Roetmeting deeltjesteller
Geplaatst: 04.04.2023 - 15:41
door Echo
Kak, vorige week APK en 3.974.000 deeltjes...... XC60 2011 2.0d 5-cyl. 270.000 km. Dat wordt dus administratief uitschrijven

Roetmeting deeltjesteller
Geplaatst: 04.04.2023 - 18:52
door WillyWortel2
Het roetdeeltjes casino.
Roetmeting deeltjesteller
Geplaatst: 04.04.2023 - 19:06
door Bover
WillyWortel2 schreef: ↑04.04.2023 - 18:52
Het roetdeeltjes casino.
ja joh er lijkt geen touw aan vast te knopen inderdaad...EGR was bij Fredhead dicht en dat zou dan theoretisch moeten schelen misschien.... niemand die het echt echt weet en weer een verdienmodelletje erbij voor de autohandel..
Roetmeting deeltjesteller
Geplaatst: 04.04.2023 - 19:48
door redracer
Echo schreef: ↑04.04.2023 - 15:41
Kak, vorige week APK en 3.974.000 deeltjes...... XC60 2011 2.0d 5-cyl. 270.000 km. Dat wordt dus administratief uitschrijven
Er zijn best nog wat opties voordat je echt uitschrijft ( en €200 p maand MRB gaat betalen ).
Roetmeting deeltjesteller
Geplaatst: 04.04.2023 - 20:53
door Fredhead
Bover schreef: ↑04.04.2023 - 19:06
WillyWortel2 schreef: ↑04.04.2023 - 18:52
Het roetdeeltjes casino.
ja joh er lijkt geen touw aan vast te knopen inderdaad...EGR was bij Fredhead dicht en dat zou dan theoretisch moeten schelen misschien.... niemand die het echt echt weet en weer een verdienmodelletje erbij voor de autohandel..
Volgens mij wordt de meting zo gedaan dat de EGR altijd dicht zou moeten staan.
Ook bij de nog werkende exemplaren.
Dat heb ik tenminste in mijn herinnering opgeslagen.
Daarnaast "zeg het inderdaad maar" als je vervolgens ziet dat de auto van echo bijna 4 keer op de norm zit.