Pagina 27 van 31
Geplaatst: 27.03.2013 - 11:45
door diesel01
Thijs schreef:diesel01, Jij hebt geen (XC)70!
Nee ik heb een D5 en volgensmij was de vraag wat verbruikt de D5..
Geplaatst: 27.03.2013 - 13:16
door Thijs
diesel01 schreef:Thijs schreef:diesel01, Jij hebt geen (XC)70!
Nee ik heb een D5 en volgensmij was de vraag wat verbruikt de D5..
Ow, ok dan!
Geplaatst: 27.03.2013 - 14:06
door Jers3n
diesel01 schreef:Thijs schreef:diesel01, Jij hebt geen (XC)70!
Nee ik heb een D5 en volgensmij was de vraag wat verbruikt de D5..
Klopt op zich, maar het topic staat wel in het "V70 MY2000 t/m MY2007" board. Daarbij vergeleken is een XC60 D5 MY09(?) toch net ff anders, ondanks de eveneens 185 pk D5.
Wat weer niet wegneemt dat het ter vergelijk wat mij betreft mag hoor

Geplaatst: 27.03.2013 - 19:03
door Thijs
+1, Jers3n,
Geplaatst: 27.03.2013 - 19:56
door Bover
wel rijdt bijna iedereen zuiniger dan ik. Rij al jaren V70 D5 Automaat dat wel maar gemiddeld meestal rond de 1:14 zonder motoraanpassingen
Geplaatst: 27.03.2013 - 20:02
door Bakboord1
JCF schreef:Toch wel een beetje zuipen vind ik. Het is bijna hetzelfde wat ik verbruik als ik met een 2.4 V70 handbak rijd...Daarmee is een kleine 1 op 13 goed haalbaar.
Theoretisch dan toch. Met mijn 2.4 kom ik ook met rustig rijden niet makkelijk op 12,5km per liter. Laat staan gunstiger. 1:13 is mij 1 keer gelukt. Gemiddeld zit op 1:11,25 (30dkm) en ik rijd rustig en veel snelweg.
Geplaatst: 27.03.2013 - 20:19
door Thijs
De route die je rijdt is denk ik bepalender voor je verbruik als dat je met warme motor eens flink weggast. De hele weg 120 rijden kost aanmerkelijk meer als dat je dat zelfde stuk 100 of zelfs maar 80 rijdt. Ik rij voor mijn werk sinds twee jaar een andere verhouding 120 en 100 km per uur. Dat scheelde aanzienlijk in het gemiddelde verbruik.
Geplaatst: 27.03.2013 - 21:16
door JCF
Komt allemaal door de luchtweerstand. (zoals iedere fietser ook weet..)
Iets sneller betekent veel meer energie erin.
In de stad gaan deze fraaie wagens last krijgen van hun zwaarlijvigheid. Al die kilo's moeten iedere keer gestopt en weer op gang gebracht worden, en dat zonder start/stop-systeem.
Anticiperend rijden scheelt erg veel verbruik. Evenals een handbak.
Bij stukken over 80/100km provinciale weg daalt het gemiddelde verbruik toch tot spectaculaire waarden; 7,4 L/100km. Op benzine....
Geplaatst: 28.03.2013 - 01:31
door JeroenSpock
4wielen schreef:JeroenSpock schreef:Geef je auto 5 weken aan 2 vrouwen mee en je verbruik ligt ineens op 1:16, 15 en 16. Haha ik zeg er verder maar niets over, maar ze vonden het wel leuk dat hij zo goed op het gaspedaal reageerde

Hmm, dus je vindt dat wij als vrouwen rijden... :oops:
Haha qua verbruik zou je dat denken he

Maar nee, ze hebben hem echt wel op zijn staart getrapt hoor. Geeft ook zo'n leuk geluid zeggen ze dan.
Geplaatst: 23.04.2013 - 19:24
door Musicus
We weten allemaal dat de boordcomputer niet de reële waarden weergeeft, maar deze foto wil ik jullie niet onthouden. Ik heb de boordcomputer nog nooit gereset, dus het is een lange termijn meting. Gemiddelde snelheid staat op 77 km/h, deze is ook nog nooit gereset. Ben dus niet echt een slome rijder....

Geplaatst: 23.04.2013 - 19:42
door jpwg001
Musicus schreef:We weten allemaal dat de boordcomputer niet de reële waarden weergeeft, maar deze foto wil ik jullie niet onthouden. Ik heb de boordcomputer nog nooit gereset, dus het is een lange termijn meting. Gemiddelde snelheid staat op 77 km/h, deze is ook nog nooit gereset. Ben dus niet echt een slome rijder....

Het is geen lange termijnmeting. Deze meting is van de laatste 100 km ongeveer. De één zegt 100 km, de ander zegt zelfs 30. Als hij al lang zo staat, heb je wel een constant verbruik. Sta,p maar eens een keer flink door, dan zie je de meter veranderen. En als het een lange termijnmeting met veel kilometers is, zou dat niet het geval zijn.
Geplaatst: 23.04.2013 - 19:54
door DJVL
Ik rij 1:16 maar haal ook regelmatig 1:17. Pas nog 1248 km gereden op 1 tank en ruim 73L getankt. Maar ik rij ook veel afstanden.
Gr DJ
Geplaatst: 23.04.2013 - 19:56
door rsnhakan
Vele afstanden of lange?
Geplaatst: 23.04.2013 - 20:04
door DJVL
Veel en lange afstanden. Circa 75dkm per jaar.
Gr DJ
Geplaatst: 23.04.2013 - 20:18
door Musicus
jpwg001 schreef:
Het is geen lange termijnmeting. Deze meting is van de laatste 100 km ongeveer. De één zegt 100 km, de ander zegt zelfs 30. Als hij al lang zo staat, heb je wel een constant verbruik. Sta,p maar eens een keer flink door, dan zie je de meter veranderen. En als het een lange termijnmeting met veel kilometers is, zou dat niet het geval zijn.
Misschien heb je gelijk, maar wanneer ik een tijd lang 180 rijd in Duitsland veranderd de boordcomputer niet. Hij staat al een tijd op 4.5 en nu dus op 4.4
Ben heel benieuwd hoe dat kan als dit slechts een momentopname is van de laatste 100 kilometer. Ik rijd zowel stadsverkeer als snelweg, soms met veel file....
Geplaatst: 23.04.2013 - 21:30
door Jers3n
Musicus schreef:jpwg001 schreef:
Het is geen lange termijnmeting. Deze meting is van de laatste 100 km ongeveer. De één zegt 100 km, de ander zegt zelfs 30. Als hij al lang zo staat, heb je wel een constant verbruik. Sta,p maar eens een keer flink door, dan zie je de meter veranderen. En als het een lange termijnmeting met veel kilometers is, zou dat niet het geval zijn.
Misschien heb je gelijk, maar wanneer ik een tijd lang 180 rijd in Duitsland veranderd de boordcomputer niet. Hij staat al een tijd op 4.5 en nu dus op 4.4
Ben heel benieuwd hoe dat kan als dit slechts een momentopname is van de laatste 100 kilometer. Ik rijd zowel stadsverkeer als snelweg, soms met veel file....
Zo staat het in mijn instructieboekje bij boardcomputer:
"...
GEMIDDELD VERBRUIK
Het gemiddelde brandstofverbruik sinds de laatste maal dat u de waarde op nul hebt gezet (RESET). Wanneer u het contact uitzet, wordt het gemiddelde brandstofverbruik opgeslagen. De waarde blijft in het geheugen opgeslagen, totdat u deze met een druk op de knop RESET (C) op de hendel op nul zet.
N.B. Er kunnen onjuiste waarden verschijnen, als u een standverwarming op brandstof hebt gebruikt.
KILOMETER TOT LEGE BRANDSTOFTANK
Het bereik tot lege brandstoftank (d.w.z. de actieradius) wordt berekend aan de hand van het gemiddelde brandstofverbruik over de laatste 30 km. Wanneer de actieradius kleiner is dan 20 km, geeft het display “----” aan.
N.B. Er kunnen onjuiste waarden verschijnen, als u bijvoorbeeld van rijstijl bent veranderd of een standverwarming op brandstof hebt gebruikt."
Geplaatst: 02.05.2013 - 20:17
door 4wielen
Ik heb vandaag getankt en constateerde dat mijn D5 1:16,1 heeft gereden. Voor mijn doen behoorlijk wat stadsritjes gehad. Vorige tankbeurten zaten steeds rond de 1:15. Nu kijk ik terug in mijn verbruikcijfers en ik zie dat ik vorig jaar ook substantieel zuiniger ben gaan rijden van april t/m december. Het lijkt erop dat januari tot april de meest onzuinige maanden zijn. Hoe zou dat komen:
- andere samenstelling brandstof in de winter?
- zomer / winterbanden?
- schoongeblazen motor na de wintersport?
- werking additief (alle keren in april erin gegooid)?
Waarschijnlijk meest voor de hand liggend: alles bij elkaar. Toch is het verschil best groot, in de zomer rijdt de V70 ongeveer 10% zuiniger dan in de winter.
Geplaatst: 02.05.2013 - 20:27
door Bover
In de zomer is de omgevings lucht warmer en dat scheelt brandstof
Geplaatst: 02.05.2013 - 20:48
door Eagletje
Een koude motor is veel minder rendabel dan een warme. In de winter duurt het langer voordat de motor op temperatuur is...
Geplaatst: 03.05.2013 - 13:33
door Snellebaksteen
Ik probeer de laatste tijd hoe zuinig de D5 eigenlijk kan rijden. Dat valt niks tegen!
Zoals je ziet heb ik er al 300km mee gereden. Ik weet ook wel dat de BC niet erg accuraat is maar je begrijpt dat ik na een volgende keer tanken een foto hoop te laten zien met een stand van boven de 2000km tot lege tank.
Gemiddeld verbruik staat nu op 3.8l/100 km, gemiddelde snelheid op 77km/u. Ik rij voornamelijk snelweg, dat scheelt natuurlijk veel en voor deze cijfertjes hang ik rustig op de rechterbaan te onthaasten op de cc.