V60 D6 AWD Plug-In Hybrid Electric Silver

Het board om te praten over zaken die exclusief voor de Plug In Hybrid Volvo's van toepassing zijn
Plaats reactie
rsnhakan
8th Gear member
Contacteer:

Nu is het helemaal helder. De Power modus gebruikt men dan alleen bij inhaalacties en stevig accelereren?
100mb
2nd Gear member

Montalbano schreef: S-stand is ook een optie.
Ja, dat dacht ik ook een keer te doen om warm te rijden. Komende uit een D2 met Powershift wist ik niet beter dat S de "Sport-stand" stand was. Rare gewaarwording als je tot de conclusie komt dat de Geartronic net even anders werkt en hij bij een koude motor flink toeren maakt tot je handmatig naar een hogere versnelling schakelt. En ik maar wachten tot hij vanzelf doorschakelde.....doen we maar niet meer.

Gebruik nu de "Power" stand om warm te draaien (=rustig rijden), ik begrijp dat de "AWD" een betere optie is. Ga ik morgen maar even proberen dan.
2024 Volvo XC90 T8
2021Volvo XC40 P8
2016 Volvo XC90 T8
2014 Volvo V60 PIH
2012 Volvo V60 D2
2007 Volvo V50 2.0D Edition II
2000 Volvo V40 1.9D Europa Phase I Dark Blue
hueting
2nd Gear member

De modus "AWD" verbruikt enkel elektriciteit als de omstandigheid dit vraagt (tractieverlies).
Volgens mij is dat niet waar...AWD-stand is volgens mij permanent 4wd...

Ik rij de laatste dagen ook het liefst in AWD, omdat het gewoon het lekkerst rijd en de motor ook gewoon het lekkerst klinkt.
Ik heb het idee dat het ook allemaal niet zoveel uitmaakt in welke stand je rijdt, als je (zoals ik) toch te weinig electra hebt voor een dag.
Laatst gewijzigd door hueting op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
RichieB
6th Gear member

AWD verbruikt (veel) meer diesel dan Hybrid omdat de 400V accu continue wordt aangevuld.
Tesla Model S 75D, 2018 AWD Enhanced Autopilot 2.5 Sunroof
Tesla Model S 70, 2016 base + black headliner
V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Xenium Security Advanced Safety Family Premium Sound DAB+
V70 MY2012 T4 Powershift LE Luxery Line Driver Support Line Family Line
V70 MY2004 Geartronic 185pk
Poni
3rd Gear member

Dit laatste is niet correct. In Save wordt alleen bijgeladen als de actieradius onder de 20 km zit.
Overigen bij handmatig schakelen zie ik in de gebruiksgrafiek ook een gering gebruik van elektra.
Dat zie ik niet als ik met een volle accu Save inschakel.

En als de actieradius boven de 20 km ligt zal de diesel niet zwaarder moeten lopen omdat er niet geladen wordt.
Poni

2013 Volvo V60 PIH MY14 Seashell Grey, Beachwood leder
2008 Volvo S40 2.0 Summum
2006 Volvo S80 V8 Summum - 2005 Volvo S80 T6 Summum - 1999 Volvo S80 T6 - 1997 Volvo V40 1.8 Europa
1992 Volvo 780 V6 Bertone - 1988 Volvo 760 GLE - 1990 Volvo 780 Bertone
1981 Volvo 262C Bertone - 1972 Volvo 1800ES - 1966 Volvo 121S
rsnhakan
8th Gear member
Contacteer:

Heeft iedereen nou een eigen mening of lijkt dat zo?
RichieB
6th Gear member

Meningen zijn met als poepgaten.. (Vrij vertaald uit het Engels.)
V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Xenium Security Advanced Safety Family Premium Sound DAB+
DanielV
2nd Gear member

Poni schreef: Dit laatste is niet correct. In Save wordt alleen bijgeladen als de actieradius onder de 20 km zit.
Overigen bij handmatig schakelen zie ik in de gebruiksgrafiek ook een gering gebruik van elektra.
Dat zie ik niet als ik met een volle accu Save inschakel.

En als de actieradius boven de 20 km ligt zal de diesel niet zwaarder moeten lopen omdat er niet geladen wordt.
Ik wil hier graag even op inhaken. Middels onderstaande functie kun je uitstekend in de gaten houden wat er voor en achterin de auto gebeurt:
Afbeelding

Save
In Save wordt altijd bijgeladen, ook al is de accu volledig volgeladen. Let op; indien Save aan staat, wordt er niet geregenereerd naar de elektromotor bij uitrollen / afremmen.. Mijn persoonlijke mening is dat deze functie totaal overbodig/onnodig is.

AWD
In AWD wordt er bij stevig accelereren gebruik gemaakt van zowel de diesel als de elektromotor. Bij rustig accelereren of bij gelijkblijvende snelheid wordt er enkel gebruik gemaakt van de diesel motor. Let op; indien AWD aan staat, wordt er niet geregenereerd naar de elektromotor bij uitrollen / afremmen. de modus AWD vind ik een handige functie om de motor warm te rijden, daar de dieselmotor altijd blijft draaien.

Hybrid
De Hybrid heb ik nog niet goed uitgezocht, maar ik heb het idee dat deze bij mij niet naar behoren functioneert. Als ik naar Hybrid schakel, valt het driehoekje aan de rechterzijde als een blok naar beneden. Het lijkt wel alsof de Hybrid hierna niet meer mee doet. Zie onderstaande foto's:
Afbeelding
Afbeelding

Power
Nog niet goed naar gekeken en kan ik geen informatie over geven.

Pure
Spreekt voor zich. Nu weet ik alleen even niet meer zeker of deze modus ook regenereert bij uitrollen / afremmen...?
Laatst gewijzigd door DanielV op 01.01.1970 - 01:00, 3 keer totaal gewijzigd.
jvov60
4th Gear member

DanielV schreef: Save
In Save wordt altijd bijgeladen, ook al is de accu volledig volgeladen. Let op; indien Save aan staat, wordt er niet geregenereerd naar de elektromotor bij uitrollen / afremmen.. Mijn persoonlijke mening is dat deze functie totaal overbodig/onnodig is.
Dat lijkt me sterk. Regeneratie en altijd bijladen gebeurt volgens mij niet. Hoe kom je tot deze conclusie?

De Save is ook vooral bedoeld voor het bewaren voor later. Niet om op te laden. Alhoewel dat ook kan.
Ik gebruik de Save altijd de eerste 160 km van een enkele rit waarbij ik op het eind in de stad moet rijden.
Voor mij geen Volvo for life meer.
De laatste (XC60 II) is weg.
Nu naar volledig EV bij een merk met Duitse verfijning.
Veel plezier hier met prachtige Volvo's en misschien tot later.
DanielV
2nd Gear member

Je voelt het vooral met optrekken in de modus Save, waarbij de auto zwaarder voelt (alsof je met een lichte aanhanger rijdt). Daarnaast is het ook daadwerkelijk terug te zien in het (actuele) verbruik, wat aanzienlijk oploopt bij het selecteren van de modus Save. Ook als de accu volledig is volgeladen (50 km range).

Het via de modus Save bewaren voor later is een fabeltje, of mijn auto is echt een vrijdagmiddag-na-de-borrel-exemplaar.....
Dat werkt bij mij juist als ik de modus AWD selecteer, omdat er dan - volgens de in mijn vorige post geplaatste afbeelding - geen capaciteit van de accu wordt gevraagd.

Volgens die afbeelding wordt er in Save ook niet geregenereerd bij uitrollen / afremmen.
Laatst gewijzigd door DanielV op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
rsnhakan
8th Gear member
Contacteer:

Interessant..trouwens, 9,6L/100 km terwijl je 100 op de cruise rijdt? Best veel toch?
DanielV
2nd Gear member

Klopt, daar ben ik ook totaal niet tevreden over. De dealer heeft geen flauw idee hoe en waarom...
Dit is overigens in de modus Hybrid. In de modus Save loopt het gelijk op naar 13 / 14 op 100.
Laatst gewijzigd door DanielV op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
jvov60
4th Gear member

DanielV schreef: Je voelt het vooral met optrekken in de modus Save, waarbij de auto zwaarder voelt (alsof je met een lichte aanhanger rijdt). Daarnaast is het ook daadwerkelijk terug te zien in het (actuele) verbruik, wat aanzienlijk oploopt bij het selecteren van de modus Save. Ook als de accu volledig is volgeladen (50 km range).

Het via de modus Save bewaren voor later is een fabeltje, of mijn auto is echt een vrijdagmiddag-na-de-borrel-exemplaar.....
Dat werkt bij mij juist als ik de modus AWD selecteer, omdat er dan - volgens de in mijn vorige post geplaatste afbeelding - geen capaciteit van de accu wordt gevraagd.

Volgens die afbeelding wordt er in Save ook niet geregenereerd bij uitrollen / afremmen.
Waarschijnlijk hebben ze bij jou de knopjes op je middenconsole verkeerd om geplaatst?...

Bij jou heeft de AWD knop de functie van SAVE. Ik rijd elke ochtend 160 km met SAVE en heb dan een redelijk verbruik bij 130 km/u. Maar misschien kan het zuiniger zonder SAVE en toch een volle accu. Ik ben benieuwd naar andere ervaringen.
Voor mij geen Volvo for life meer.
De laatste (XC60 II) is weg.
Nu naar volledig EV bij een merk met Duitse verfijning.
Veel plezier hier met prachtige Volvo's en misschien tot later.
rsnhakan
8th Gear member
Contacteer:

Daniel, ik zou hem bij de dealer neer zetten en een van de twee PIH's, die je overhoudt, gebruiken.
Montalbano
3rd Gear member

Volgens mij klopt er aan jouw auto e.e.a. niet helemaal DanielV. Save laadt bij mij op tot 20km, daarna doet ie niks meer. Indien accu boven de 20km capaciteit heeft houdt hij het vast, behalve de eerste meters bij optrekken. Maar er wordt wel geregenereerd.
AWD zal ik straks ook eens testen met die display, maar zover ik weet zou die altijd (permanent) aan moeten drijven (bij lage snelheden).
Het feit dat bij Hybride dat pijltje helemaal onderin staat kan eigenlijk alleen op een lege accu duiden... anders is er echt iets niet goed.
V60 D6 my2014 - V60 T4 R-design my2018 -- XC40 P8 (in bestelling)
DanielV
2nd Gear member

jvov60 schreef:
DanielV schreef: Je voelt het vooral met optrekken in de modus Save, waarbij de auto zwaarder voelt (alsof je met een lichte aanhanger rijdt). Daarnaast is het ook daadwerkelijk terug te zien in het (actuele) verbruik, wat aanzienlijk oploopt bij het selecteren van de modus Save. Ook als de accu volledig is volgeladen (50 km range).

Waarschijnlijk hebben ze bij jou de knopjes op je middenconsole verkeerd om geplaatst?...

Bij jou heeft de AWD knop de functie van SAVE. Ik rijd elke ochtend 160 km met SAVE en heb dan een redelijk verbruik bij 130 km/u. Maar misschien kan het zuiniger zonder SAVE en toch een volle accu. Ik ben benieuwd naar andere ervaringen.
Save links, AWD rechts en daartussen de Lane Departure.... Zeker een stekkertje omgewisseld :D
rsnhakan schreef: Daniel, ik zou hem bij de dealer neer zetten en een van de twee PIH's, die je overhoudt, gebruiken.
Die zijn van 2 medewerkers van me, dat zal lastig worden... ^_^
Montalbano schreef: Volgens mij klopt er aan jouw auto e.e.a. niet helemaal DanielV. Save laadt bij mij op tot 20km, daarna doet ie niks meer. Indien accu boven de 20km capaciteit heeft houdt hij het vast, behalve de eerste meters bij optrekken. Maar er wordt wel geregenereerd.
AWD zal ik straks ook eens testen met die display, maar zover ik weet zou die altijd (permanent) aan moeten drijven (bij lage snelheden).
Het feit dat bij Hybride dat pijltje helemaal onderin staat kan eigenlijk alleen op een lege accu duiden... anders is er echt iets niet goed.
De accu wordt ook niet verder dan 20 km geladen via Save, maar de grotere weerstand blijft voelbaar en zichtbaar (verbruik). AWD is 100 % zeker niet permanent, deze is enkel AWD bij tractie verlies. Tractie verlies heb je natuurlijk in diverse gradaties, waarbij wielspin al optreedt bij het nemen van een bocht (verschil in snelheid van de wielen).

Het pijltje in Hybrid valt direct naar beneden, ondanks een volle accu (50 km range).
rsnhakan
8th Gear member
Contacteer:

Ik zie een nieuw accupakket aankomen maar kan het mis hebben!
RichieB
6th Gear member

@DanielV: Ik denk trouwens dat je te veel waarde hecht aan die animaties. Die geven volgens mij een indruk van wat er in de auto gebeurd, maar lijken mij niet daadwerkelijk gekoppeld aan de systemen. Bijv: als je remt zal er een regentatie animatie getoond worden, maar ik denk niet dat daadwerkelijk wordt gekeken of er echt geregenereerd wordt voordat de animatie wordt getoond.
Laatst gewijzigd door RichieB op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
DanielV
2nd Gear member

RichieB schreef: Ik denk dat je te veel waarde hecht aan die animaties. Die geven volgens mij een indruk van wat er in de auto gebeurd, maar lijken mij niet daadwerkelijk gekoppeld aan de systemen. Bijv: als je remt zal er een regentatie animatie getoond worden, maar ik denk niet dat daadwerkelijk wordt gekeken of er echt geregenereerd wordt voordat de animatie wordt getoond.
Ik denk juist dat deze wél de juiste informatie geeft, omdat er in bepaalde modi niet wordt geregenereerd en in andere juist weer wel....
rsnhakan schreef: Ik zie een nieuw accupakket aankomen maar kan het mis hebben!
:P
V60 PIH Power Blue
2nd Gear member

Interessant wel hierboven, alsof er verschillende versies zijn uitgeleverd :P
Ik heb tot nu toe AWD niet gebruikt en Power alleen op de Autobahn en heeeel af en toe bij het stoplicht...
Die van mij doet het zover ik kan merken volgens het boekje:

Vierwielaandrijving - AWD
Deze stand activeert de vierwielaandrijving, wat de grip en rijeigenschappen van de auto ten goede komt. Deze stand is vooral bestemd voor
gebruik op lage snelheid bij gladheid.
Waar u op moet letten
• De dieselmotor loopt continu.
• Deze rijstand houdt een verhoogd brandstofverbruik in.
Om optimale wegligging te verkrijgen en wielspin te voorkomen wordt de aandrijfkracht automatisch verdeeld over de wielen met de
beste grip. Bij normaal rijden worden de voorwielen naar verhouding iets sterker aangedreven dan de achterwielen.

POWER
Deze stand levert de beste respons en prestaties van de auto op doordat de elektromotor en de dieselmotor continu allebei in gebruikzijn. De auto vertoont een sportiever gedrag en reageert sneller op het gaspedaal.
Bij inschakeling van de sportstand wordt tevens de voorkeur gegeven aan de lagere versnellingen, zodat er met enige vertraging wordt opgeschakeld.
Waar u op moet letten
• De dieselmotor loopt continu.
• De auto wordt aangedreven op zowel de voor- als de achterwielen.

SAVE
Deze stand start de oplading van de hybride-accu en zorgt ervoor dat de ladingstoestand van de hybride-accu niet onder een niveau daalt overeenkomend met een afstand van ca. 20 km op de elektromotor. Dit om energie te besparen voor situaties die zich beter lenen voor elektrische
aandrijving zoals stadsritten.
Als bij het indrukken van de knop SAVE blijkt dat de ladingstoestand van de hybride-accu te gering is, zal de dieselmotor de ladingstoestand
eerst verhogen tot een niveau overeenkomend met ca. 20 km op de elektromotor.
Rijden op de elektromotor bespaart meer brandstof op lage snelheden dan op hoge.
Gebruik daarom liever SAVE wanneer de ladingstoestand van de hybride-accu hoog is en u bij de komende rit eerst een langer stuk op hoge snelheden aflegt (zoals op een snelweg) en daarna een stuk op lage snelheid (zoals bij een stadsrit).
Wanneer u de knop SAVE indrukt bij een ladingstoestand van de hybride-accu overeenkomend met een afstand van meer dan 20 km op de elektromotor, wordt de actuele ladingstoestand van de hybride-accu gehandhaafd.
Waar u op moet letten
• Nadat de dieselmotor de hybride-accu heeft opgeladen tot het SAVE-niveau, zal het regelsysteem de dieselmotor desgewenst stoppen/starten zoals het geval is bij een geringe ladingstoestand in de stand HYBRID.
V60 PIH Power Blue met Belgische packs Xenium, Hybrid Technology, Business Motion, Advanced Safety, Security en Winter.
V70 Cedar Green 2.5 T
Plaats reactie

Terug naar “Plug In Hybrid Volvo's”