Re: V60 D6 AWD Plug-In Hybrid Electric Silver
Geplaatst: 28.01.2014 - 18:03
Nu is het helemaal helder. De Power modus gebruikt men dan alleen bij inhaalacties en stevig accelereren?
Welkom op Volvo-Forum.nl - Het forum voor alle Volvoliefhebbers
https://www.volvo-forum.nl/
Ja, dat dacht ik ook een keer te doen om warm te rijden. Komende uit een D2 met Powershift wist ik niet beter dat S de "Sport-stand" stand was. Rare gewaarwording als je tot de conclusie komt dat de Geartronic net even anders werkt en hij bij een koude motor flink toeren maakt tot je handmatig naar een hogere versnelling schakelt. En ik maar wachten tot hij vanzelf doorschakelde.....doen we maar niet meer.Montalbano schreef: S-stand is ook een optie.
Volgens mij is dat niet waar...AWD-stand is volgens mij permanent 4wd...De modus "AWD" verbruikt enkel elektriciteit als de omstandigheid dit vraagt (tractieverlies).
Ik wil hier graag even op inhaken. Middels onderstaande functie kun je uitstekend in de gaten houden wat er voor en achterin de auto gebeurt:Poni schreef: Dit laatste is niet correct. In Save wordt alleen bijgeladen als de actieradius onder de 20 km zit.
Overigen bij handmatig schakelen zie ik in de gebruiksgrafiek ook een gering gebruik van elektra.
Dat zie ik niet als ik met een volle accu Save inschakel.
En als de actieradius boven de 20 km ligt zal de diesel niet zwaarder moeten lopen omdat er niet geladen wordt.
Dat lijkt me sterk. Regeneratie en altijd bijladen gebeurt volgens mij niet. Hoe kom je tot deze conclusie?DanielV schreef: Save
In Save wordt altijd bijgeladen, ook al is de accu volledig volgeladen. Let op; indien Save aan staat, wordt er niet geregenereerd naar de elektromotor bij uitrollen / afremmen.. Mijn persoonlijke mening is dat deze functie totaal overbodig/onnodig is.
Waarschijnlijk hebben ze bij jou de knopjes op je middenconsole verkeerd om geplaatst?...DanielV schreef: Je voelt het vooral met optrekken in de modus Save, waarbij de auto zwaarder voelt (alsof je met een lichte aanhanger rijdt). Daarnaast is het ook daadwerkelijk terug te zien in het (actuele) verbruik, wat aanzienlijk oploopt bij het selecteren van de modus Save. Ook als de accu volledig is volgeladen (50 km range).
Het via de modus Save bewaren voor later is een fabeltje, of mijn auto is echt een vrijdagmiddag-na-de-borrel-exemplaar.....
Dat werkt bij mij juist als ik de modus AWD selecteer, omdat er dan - volgens de in mijn vorige post geplaatste afbeelding - geen capaciteit van de accu wordt gevraagd.
Volgens die afbeelding wordt er in Save ook niet geregenereerd bij uitrollen / afremmen.
Save links, AWD rechts en daartussen de Lane Departure.... Zeker een stekkertje omgewisseldjvov60 schreef:Waarschijnlijk hebben ze bij jou de knopjes op je middenconsole verkeerd om geplaatst?...DanielV schreef: Je voelt het vooral met optrekken in de modus Save, waarbij de auto zwaarder voelt (alsof je met een lichte aanhanger rijdt). Daarnaast is het ook daadwerkelijk terug te zien in het (actuele) verbruik, wat aanzienlijk oploopt bij het selecteren van de modus Save. Ook als de accu volledig is volgeladen (50 km range).
Het via de modus Save bewaren voor later is een fabeltje, of mijn auto is echt een vrijdagmiddag-na-de-borrel-exemplaar.....
Dat werkt bij mij juist als ik de modus AWD selecteer, omdat er dan - volgens de in mijn vorige post geplaatste afbeelding - geen capaciteit van de accu wordt gevraagd.
Volgens die afbeelding wordt er in Save ook niet geregenereerd bij uitrollen / afremmen.
Bij jou heeft de AWD knop de functie van SAVE. Ik rijd elke ochtend 160 km met SAVE en heb dan een redelijk verbruik bij 130 km/u. Maar misschien kan het zuiniger zonder SAVE en toch een volle accu. Ik ben benieuwd naar andere ervaringen.
Die zijn van 2 medewerkers van me, dat zal lastig worden...rsnhakan schreef: Daniel, ik zou hem bij de dealer neer zetten en een van de twee PIH's, die je overhoudt, gebruiken.
De accu wordt ook niet verder dan 20 km geladen via Save, maar de grotere weerstand blijft voelbaar en zichtbaar (verbruik). AWD is 100 % zeker niet permanent, deze is enkel AWD bij tractie verlies. Tractie verlies heb je natuurlijk in diverse gradaties, waarbij wielspin al optreedt bij het nemen van een bocht (verschil in snelheid van de wielen).Montalbano schreef: Volgens mij klopt er aan jouw auto e.e.a. niet helemaal DanielV. Save laadt bij mij op tot 20km, daarna doet ie niks meer. Indien accu boven de 20km capaciteit heeft houdt hij het vast, behalve de eerste meters bij optrekken. Maar er wordt wel geregenereerd.
AWD zal ik straks ook eens testen met die display, maar zover ik weet zou die altijd (permanent) aan moeten drijven (bij lage snelheden).
Het feit dat bij Hybride dat pijltje helemaal onderin staat kan eigenlijk alleen op een lege accu duiden... anders is er echt iets niet goed.
Ik denk juist dat deze wél de juiste informatie geeft, omdat er in bepaalde modi niet wordt geregenereerd en in andere juist weer wel....RichieB schreef: Ik denk dat je te veel waarde hecht aan die animaties. Die geven volgens mij een indruk van wat er in de auto gebeurd, maar lijken mij niet daadwerkelijk gekoppeld aan de systemen. Bijv: als je remt zal er een regentatie animatie getoond worden, maar ik denk niet dat daadwerkelijk wordt gekeken of er echt geregenereerd wordt voordat de animatie wordt getoond.
rsnhakan schreef: Ik zie een nieuw accupakket aankomen maar kan het mis hebben!