Ik lees hier al tijdje mee, maar nog nooit iets gepost denk ik. Ondertussen iets meer dan 2 jaar een xc40 B4 mild hybride benzine. Ondertussen meer dan 40k km gereden. Verbruik volgens middenconsole 8,9l/100km. Geen idee hoe sommigen aan 5.5 komen….
Grts.
Bnn schreef: ↑04.03.2024 - 11:52 Ondertussen iets meer dan 2 jaar een XC40 B4 mild hybride benzine. Ondertussen meer dan 40k km gereden. Verbruik volgens middenconsole 8,9l/100km. Geen idee hoe sommigen aan 5.5 komen…. Grts.
Je moet natuurlijk geen Mild Hybride met een puur Benzine vergelijken. Ik zit op dit moment met 43.200 km op een verbruik van 6,3L/100 km. Alleen bij mooi warm zomerweer, en weinig wind, haal ik af en toe een 5,5L/100 km. De boordcomputer is in de regel optimistischer, dan het werkelijke verbruik. Ik schrijf bij elke tankbeurt op: het aantal km, gedeeld door het aantal getankte liters. Dat is voor mij de realiteit. (E5)
Bnn schreef: ↑04.03.2024 - 11:52 Ondertussen iets meer dan 2 jaar een XC40 B4 mild hybride benzine. Ondertussen meer dan 40k km gereden. Verbruik volgens middenconsole 8,9l/100km. Geen idee hoe sommigen aan 5.5 komen…. Grts.
Je moet natuurlijk geen Mild Hybride met een puur Benzine vergelijken. Ik zit op dit moment met 43.200 km op een verbruik van 6,3L/100 km. Alleen bij mooi warm zomerweer, en weinig wind, haal ik af en toe een 5,5L/100 km. De boordcomputer is in de regel optimistischer, dan het werkelijke verbruik. Ik schrijf bij elke tankbeurt op: het aantal km, gedeeld door het aantal getankte liters. Dat is voor mij de realiteit. (E5)
Mild Hybride 'zou in theorie' toch minder moeten verbruiken, dat beweerden ze althans... daarmee dat ik het aanhaalde. Maar toch geen spijt van aankoop. Prachtige wagen vind ik
Bnn schreef: ↑05.03.2024 - 09:08 Mild Hybride 'zou in theorie' toch minder moeten verbruiken, dat beweerden ze althans... daarmee dat ik het aanhaalde.
Klopt zeker wat je zegt. In combinatie met de elektromotor, zou je met een hybride, zelfs stukken zuiniger moeten rijden, dan met een pure benzinemotor. Maar ik denk dat het extra gewicht, weer nadelig werkt op het totaal verbruik. Hoe het ook zei, bepalend is bij elk type auto, het doseren met de rechtervoet.
Even een aanvulling op het al dan niet gebruiken van benzine met een hoog octaangetal . Voor mijn werk verblijf ik regelmatig in de USA en het viel mij op dst het hoogste octaangetal daar 93 is, zelfs voor de Shell V power. De octaangetallen zijn daar 85 voor regular, 89 voor super en zoals gezegd is 93 het hoogste octaangetal .
En daar rijden toch echt honderden duizenden Volvo’s rond, met name XC40,60 en 90 series en die rijden probleemloos met die veel lagere waarden.
Worden we hier dan een beetje gefopt met de veel duurdere benzine met een hoog octaangetal?
Hallo allen! Ik ben Appelflap83 en heb sinds 3 dagen een XC40 T5 PHEV uit 2020 ( hiervoor een Toyota Prius 4 PHV) vandaag voor het eerst gereden met een volle hybride accu en werkelijk rot geschrokken van de range van deze Volvo, waar ik met de prius met een 8.8 kWh accu makkelijk een range van 45 km had (zomer zelfs 55km!), red ik met de Volvo slechts 33km. Zeer telleurstellend.
Iemand tips hoe ik dit kan verbeteren? Ik rij wel op 4 splinternieuwe all season banden, hoeveel invloed hebben nieuwe banden op bereik? En het is natuurlijk vrij koud.
toppertje schreef: ↑17.04.2024 - 21:07
vergeleken met de stroomlijn van de prius lijkt de xc 40 wel een containerschip natuurlijk, en dat heeftuiteraard invloed op het stroomverbruik.
]
Volvo zal idd meer wind vangen en is 210 kilo zwaarder, wel is accupakket iets groter dan bij de toyota.
Wij hebben ook een 2020 XC40 T5 met stekker gehad. Volgens mij was de maximale afstand meestal rond de 40 km, mits je niet boven de 90 km/h uit kwam. Het maakt ook nog een klein verschil of je de accu in de hybridestand leeg rijdt of in pure. In pure kom je iets verder. Die 33 km voor je eerste poging is dus niet heel schrikbarend laag. Bij een Prius draait alles om de zuinigheid, bij een XC40 om een theoretisch goede score om de BPM te drukken
Bij mijn
vorige auto , Golf Sportsvan, keek ik ook altijd naar het actuele verbruik, met name als ik met de caravan reed. Sinds enkele weken hebben we een XC40 B3 mild hybrid uit oktober 2023 en die geeft alleen het gemiddeld verbruik aan. Tot nu toe nog niet kunnen ontdekken hoe ik het actuele verbruik op het display kan laten verschijnen. Kan iemand mij op weg helpen?
Dat kan middels de onderste knop aan de rechterkant op het stuur.
Je ziet dan 3 tabbladen geopent worden op het scherm ik geloof "instellingen" "telefoon" "media" en "navigatie". In het eerste tabblad waarin je dit scherm opent "instellingen" (geloof ik) dat is een hele rij met verschillende instellingen die je kan inzien, en sommige kun je ook aanvinken welke je op het dashboard wil zien. Hier staat die tussen. Bij jou staat dus het gemiddelde verbruik aangevinkt. Ik heb ook een tijdje moeten zoeken om hem te vinden. Ik keek hier in mijn vorige auto's ook altijd naar, maar nadat ik hem had gevonden ben ik toch geswitcht naar het gemiddelde, gewoon om meer te genieten van de rit alsdat ik continiue met verbruik bezig ben, eind van de week gooi ik hem toch weer vol
Laatst gewijzigd door Cris71 op 18.08.2024 - 12:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo XC40 Momentum pro.T2 bjr.2020, Leder, Harmon Kardon.
Toyota Yaris Dynamic Brons groen bjr.2022.
Volvo S60 D3 5cil.aut.bjr.2012 Momentum.
Volvo C30 Summum 2.0D bjr.2007, Leder, navigatie etc.
Bedankt voor de snelle reactie! Heb jij echt dezelfde XC40, met geïntegreerde google maps? Bij mij heeft het indrukken van dat knopje geen enkel resultaat te zien.