Pagina 28 van 31

Geplaatst: 25.08.2009 - 10:28
door euerw
Noof schreef:Hij is er nog niet (a.s. zaterdag halen!) en ik ga er eerst mee rijden, maar ik speel met de gedachte om mijn V70 2.4d 130pk geartronic te laten doen. Ik heb ook proefgereden met D5's en dat verschil is vooral met inhalen goed merkbaar.

De keuze is naar de D5 specs van 163pk of iets verder naar 198pk (zowel Rica of Fasttech). Dat laatste is +68pk. Best veel.

Zijn er meer mensen die van 130 naar 198 gegaan zijn en wat zijn jullie ervaringen? Wordt het een onrustige auto om mee te rijden. Moet je voorzichtig met het gaspedaal zijn als het nat is? Want daar maak ik mijn vriendin niet blij mee.
die van mij was ook een 130pk.
je hebt een GT dus minder last met optrekken dan een handbak, ik heb er zelfs nog nooit last van gehad zelfs niet met nat weer of gladheid, mijn vrouw ook niet, vandaar dat ik blijf zeggen dat het de fijnste combi is met een GT, gewoon doen auto rijd gewoon een stuk beter, suc6

Geplaatst: 26.08.2009 - 02:46
door MaickelS60
Ik heb mijn auto (volvo S60 D5 163 pk) begin deze maand door de jongens van Fasttech laten chippen. En ik moet zeggen dat ik er een heel andere auto voor terug gekregen heb! Wat een enorm koppel zit er nu in de auto... 460nm's volgens de testbank. Vermogen ligt op ongeveer 200-205 pk.
Ik ben geen ruwe rijder, maar het is wel lekker wat extra's achter de hand :D

Voor mensen die twijfelen, het is zeker de moeite waard met een D5.

Groeten vanuit de nachtdienst!

Geplaatst: 02.10.2009 - 23:37
door STS-135
Ik heb mijn 440 project na 2 jaar weer uit de vriezer gehaald, mede omdat ik geen geschikte motor kon vinden met de juiste kilometers etc.

Heb nu eindelijk een goed basisblok gevonden dus ik kan aan de slag.

Gaat om een 9 440 turbo waar een nieuwe motor inkomt die ik laat chippen om vervolgens te kijken wat er nog meer te halen valt :)

Rica zal waarschijnlijk mijn voorkeur krijgen.

Geplaatst: 11.10.2009 - 11:42
door Heemskerk
Noof schreef:
De keuze is naar de D5 specs van 163pk of iets verder naar 198pk (zowel Rica of Fasttech). Dat laatste is +68pk. Best veel.

Zijn er meer mensen die van 130 naar 198 gegaan zijn en wat zijn jullie ervaringen? Wordt het een onrustige auto om mee te rijden. Moet je voorzichtig met het gaspedaal zijn als het nat is? Want daar maak ik mijn vriendin niet blij mee.
Rij ook met een D5 198 pk rond gewoon super.
Vooral met inhalen tussen de 100 en de 150 km per uur je bent er
zo voorbij.
Gewoon doen

Geplaatst: 11.10.2009 - 12:41
door Bover
Ach die tuning.....
Uiteindelijk bepaalt je voet hoe "stevige" tuning je volvo aankan.
Ik heb bij Fasttech mijn XC D5 stevig laten aanpassen.
Mijn vraag was een rustige auto onderin met veel koppel rond de 2200t.

Als ik de de trekhaak gebruik hou ik vermogen in, niet max, want je hebt zoveel vermogen dat je alles ( uit elkaar ) kunt trekken.
en aan alle waardes zit een eind. :wink:

Daarnaast is Fasttech wel specialist geworden met volvo en dat betekent bij hun soms iets langere montage tijd maar wel maatwerk. 8)

Bart: en inderdaad het klopt wat je zegt: Je loopt risico's. Maar ja...zonder risico geen goed volvo leven.
En goed dat je ons herinnert zodat we onze eigen keuses goed overwogen maken :)

TDI

Geplaatst: 11.10.2009 - 14:51
door Msuidgeest
Steyn schreef:ok :-) ik neem mijn twijfels terug :D en of je het merkt! Vooral van 60 naar 140, dat gaat met hele grote stappen. Lijkt wel alsof er een cilindertje bij gezet is. :P De D5 was al niet traag, maar nu is ie behoorlijk snel. Rap genoeg om alle Golfjes TDI en Seat FR's (TDI) voor te blijven hoop ik :razz:
Beste mede-forummer, ik kan u melden dat elke D5 er beter vandoor gaat dan mijn zakelijke TDI. Zo geweldig zijn die Golfjes en FR's niet meer. Lang geleden was een TDI de standaard in dieselland maar u ziet dat deze standaard is ingehaald door enkele andere merken. Ik noem een Volvo maar ook BMW en Mercedes doen het tegenwoordig stukken beter.

Geplaatst: 11.10.2009 - 17:07
door gsx750r
@ bart simpson: "Formeel is (door eigen toedoen) je kenteken ongeldig doordat het voertuig niet meer aan de typegoedkeuring voldoet, dat betekend o.a, dat je verzekering dekking kan weigeren"

Niet zonder meer juist !

@ Grootje: "Hebben ze jou er wel op gewezen dat je nu wel een vermogen toename hebt van meer dan 40%. hij zou dan opnieuw gekeurd moeten worden."

Niet zonder meer juist. (het percentage is in ieder geval geheel onjuist !)

Pas indien je niet meer zou voldoen aan het gestelde in de Regeling Voertuigen, waarvan hieronder alleen het relevante deel m.b.t. 'opvoeren' of 'tunen' is weergegeven, zouden beide beweringen juist kunnen zijn !

Hoofdstuk 6. Wijziging in de constructie
§ 2. Eisen wijziging in de constructie
Artikel 6.3
lid 1. Bij wijziging in de constructie van een voertuig waardoor de onderstaande voertuiggegevens wijzigen, en na deze wijziging niet meer overeenstemmen met het kentekenregister, moet het voertuig voldoen aan de in bijlage IV, behorende bij artikel 3.7, voor het betrokken voertuig opgenomen eisen voor zover die eisen verband houden met de aangebrachte wijziging:

sub r. het vermogen van motorfietsen, driewielige motorrijtuigen en bromfietsen alsmede het vermogen van overige motorvoertuigen, indien deze meer dan 20% afwijkt van de in het kentekenregister geregistreerde oorspronkelijke waarde;

Opm: genoemde bijlage is te groot om hier weer te geven

Rob

Geplaatst: 11.10.2009 - 22:07
door Volvo_480_turbootje
Mijn 440 turbo heb ik opgevoerd met een MBC, in serie met mijn solenoïde, het ding ging al vrij goed, tot dat mijn garagist hem optimaal heeft bijgesteld, Hij gaat nu zo goed dat ik een boostcontroller heb gekocht waarbij ik standaard en op hogere druk kan rijden, lijkt me veiliger...
Hoeveel pk weet ik niet in feite, maar hij is toch een heel stuk sneller in acceleratie dan een vriend zijn alfa GTV met 160pk, Een Renault clio sport 200pk kan ik net volgen, een oudere mini cooper S volg ik heel vlotjes, een sierra cosworth ook, maar die verbruikte precies wel wat olie... en dit voor dat hij goed was afgeregeld door mijn garagist.

Daarstraks, stond ik achter een Volvo S60 D5, die trok alles open aan zijn uitlaatdoemp te zien, een makkie dacht ik dus ik trok nog redelijk rustig op, maar dan in derde ging ik voluit en in vierde ernaast, tegen 180 km/h en er niet over raken :s tot 190 ging het gelijk op, ik moet wel zeggen, 't ging wel wat bergop, eens op vlak kon ik er van wegrijden.
Volgens mij was aan die D5 zijn motormanagement ook 'geprutst' hoor, want standaard zijn die echt niet zooo snel.
Trouwens, aan de reclame onder zijn kenteken wist ik van welke dealer ie komt, nl. van de vader van mijn beste vriend die de grootste Volvodealer is van België en die bieden Ricatuning aan...

Geplaatst: 12.10.2009 - 00:09
door euerw
tja wat wil je nog horen dan, het is lekker en het kan nog beter

Geplaatst: 29.10.2009 - 13:14
door Steyn
Zo'n drie maanden na de tuning begin ik te merken dat het verbruik afneemt.

Waar ik voor het tunen gemiddeld op 8,1 l/100 km bleef steken, staat het overall gemiddelde nu op 7,3 l/100 km. Dat komt overeen met 1:13,7. Een best nette score, zeker gezien ik m'n BC nooit gereset heb.

Zelfs na 800 km hoge snelheden op de Autobahn is het verbruik acceptabel te noemen!

En de grijns is er ook nog steeds :)

Geplaatst: 29.10.2009 - 19:40
door nicolo
Zelf aan de pomp gemeten? Niet vertrouwen op de evolutie van het boordcomputerverbruik, ik spreek uit ervaring.

Geplaatst: 17.11.2009 - 17:16
door Steyn
Afgelopen tankbeurt ging er 53 liter in. Ik heb daar 740 kilometer mee gereden. Dat is 1 op 13,9. Acceptabele score dus, voor een 5 cilinder.

Geplaatst: 18.11.2009 - 10:48
door ivoandriessen
Wat zijn de ervaringen met een D5 automaat?

Ik wil graag meer koppel hebben, maar ben door een tuner gewaarschuwd dat de automaat maar een beperkt koppel aankan...

Wat zijn de haalbare waarden voor de D5 automaat?

Geplaatst: 15.01.2010 - 11:26
door ivoandriessen
Niemand ervaring??

Geplaatst: 15.01.2010 - 18:08
door Delta
Zeker wel,
Ik heb een S60 2003 gtronic gereden die van 163 naar ongeveer 185 was gechipt bij zo'n 30.000km. Heb deze s60 rond de 260.000 km verkocht (doet nog steeds een beetje zeer) zonder problemen aan de bak.
Chip was van Rica en ik heb wel een keer mijn bakolie laten vervangen (+-180.000) en de bak laten flushen dit was wel eenn grote verbetering bak schakelde daarna weer als nieuw.

Geplaatst: 15.01.2010 - 20:35
door Firechief
Ik overweeg het te laten doen bij de C70 2.0D. Heb geïnformeerd bij BSR PPC (166PK - 386Nm "voor V50 2.0D") en Rica i-SoftLoader (178PK - 380Nm). BSR nog niet beschikbaar voor MY10 en Rica ging me iets laten weten als ze met de i-SoftLoader starten. Denk dat hij er een beetje soepeler en zuiniger (bij zelfde rijstijl) zal mee bollen. Is zeker niet de bedoeling om het asfalt uit de weg te trekken, maar vind dat hij nogal moeilijk uit de blokken komt en bij lage toeren niet echt ophaalt. Toch niet in vergelijking met de V50 2.0D die ik ook rij en heel wat vinniger is.

Geplaatst: 17.01.2010 - 20:16
door Stony667
Ik heb het een maand geleden laten doen bij mijn v70 2.4T, ben van 200 pk naar 235 pk gegaan. De koppel van 285 naar 380 Nm. Toen ik mijn auto ging ophalen leek het net of ik in een nieuwe auto reed, nie normaal zo fijn rijd hij nu. Voor het chippen heb ik wel de bak olie laten vervangen. Hij rijd als een zonnetje!!!

Geplaatst: 20.01.2010 - 21:40
door JeeWee
Ik heb het een maand geleden laten doen bij Digicar in Doetinchem.
Nu 220pk en 480NM. De bak deed het al als een zonnetje en nu nog steeds. Ik denk dat ik hem bij de 180.000 preventief laat flushen.

De auto is veel lekkerder gaan rijden, schakeld nu zelf ook eerder op door het hogere koppel. Verbruik lijkt iets verbeterd onder normale omstandigheden.

Geplaatst: 20.01.2010 - 23:00
door FrankS60
Ik ben deze maandag naar Fasttech gegaan in Haaksbergen en daar hebben ze echt een toptuning gedaan!

Ik heb bij BSR een 3" downpipe en een sportflow uitlaat besteld en er zelf onder gezet, daarna ben ik er mee naar Fasttech gegaan om het motormanagement aan te laten passen aan die veranderingen en te laten optimaliseren voor maximaal vermogen.

Na een goed uurtje was de tuning klaar en kon na de testrit de auto de bank op. Resultaat was 261,2 pk @ 6108 rpm en 407nm @ 2473 rpm! @ 2000 rpm al 340nm en 100pk en daarmee meer dan voldoende om in lage toeren ook goed weg te kunnen trekken. Ter vergelijking, ik had daarvoor bij 2000 rpm zo'n 60 pk en 200nm. Echt een enorm verschil!

De S60 trekt nu ook als een lier en heeft in een kort rondje duitsland al 250+ op de teller gehad. Ik wilde niet harder ivm de klassificatie van mijn winterbanden, dus deze zomer zal ik de absolute topsnelheid eens checken. Maakt niet zo veel uit want je kunt het toch nooit rijden, maar het is wel leuk om te weten. 0 - 100 is ook ongeveer een seconde vanaf gegaan en bij 130 km/h op de cruise geeft de BC gemiddeld 0,3 tot 0,5 l/100km minder aan.

Al met al zeer tevreden!

Geplaatst: 24.01.2010 - 17:26
door aertssenhjc
Geweldig man! Ik ga morgen naar BSR in Vinkenveen om alles te laten doen. (downpipe, exhaust cat back, optiflow en uiteraard de PPC. Ik zal morgen ook mijn bevindingen schrijven.