Pagina 28 van 31

Geplaatst: 03.05.2013 - 13:54
door JeroenSpock
Hier net zo, lekker 100/110 op de snelweg met zonder haast :D
Ik heb een keer 2180km in de BC zien staan, staat wel een foto van in dit topic ergens.
Af en toe even schoon trappen in z'n 4 tot 5000rpm doet hem ook goed. Gaat het verbruik weer van omlaag.

Geplaatst: 03.05.2013 - 20:53
door Bover
Ongelooflijk deze cijfers. Ben al blij als ik 1250-1300 zie

Geplaatst: 03.05.2013 - 21:50
door HZaudia23L
NL--> Florence, niks op dak, bagage vol tot onder oprolzeil , gemeten tussen 2 keer aftanken tot aan de tankdop, 90 procent snelweg met snelheid tussen 110-120 op teller(gps 105-115)op cc, en een stuk over secundaire wegen over de vogezen. 1L op 17km oftewel 5,8L/100km (optimistische bc 4,8L/100km)
betreft D5 aut 2002 met >400K
in NL, met winterbanden en koude periode, met stadsritten lukt (minder als) 12 km op een liter ook!

Geplaatst: 03.05.2013 - 22:19
door JeroenSpock
Hey Bob, jouw BC, dat is ongeveer wat mijn auto werkelijk rijdt op één tank ;)

Geplaatst: 03.05.2013 - 22:30
door Chrizzle D5
Mijn ervaring met de BC is dat ik de gemelde 'resterende km tot lege tank' door 2 moet delen en dan klopt ie redelijk.... En het klopt gek genoeg eigenlijk zowel met volle als bijna lege tank.

Ik heb overigens nul logica gevonden in wat de BC noemt aan gemiddeld verbruik. Dus ik houd het maar bij afgelegde km gedeeld door liters aan de pomp.

Eigenlijk wel genant zo'n slechte BC. Zitten andere merken er ook zo naast met hun BC's?

Geplaatst: 04.05.2013 - 08:11
door Bover
JeroenSpock schreef:Hey Bob, jouw BC, dat is ongeveer wat mijn auto werkelijk rijdt op één tank ;)
Tja mijn BC zegt 1250 volle tank met een gemiddelde 6.3

aan de pomp 1050km:58liter en heb ik 1:15.4 werkelijk gereden. :?

CC 110km op tomtom/2000Toeren

Dit is mijn gemiddelde cijfers met huidig woon werk verkeer van 220km per dag A15 Arnhem -Dordrecht

Geplaatst: 07.05.2013 - 19:51
door Musicus
Snellebaksteen schreef:Ik weet ook wel dat de BC niet erg accuraat is maar je begrijpt dat ik na een volgende keer tanken een foto hoop te laten zien met een stand van boven de 2000km tot lege tank
Hierbij een foto om te laten zien dat het inderdaad kan!
Bij het nemen van de foto had ik al 80 km gereden (Nijmegen --> Gilze Rijen wisselend stadsverkeer, 120, 100, 80 en weer 100)

Afbeelding

Geplaatst: 07.05.2013 - 21:03
door Thijs
Mooi dat dit in beeld staat, maar wat was er in werkelijkheid uit gekomen?

Geplaatst: 07.05.2013 - 21:06
door Musicus
Nog niets. Ik heb de tank niet leeg gereden. Maar je snapt natuurlijk dat dit lang niet haalbaar is.

Geplaatst: 08.05.2013 - 08:21
door Quota
Hoe is het met jouw verbruik nu na de tuning Thijs?

Geplaatst: 08.05.2013 - 10:24
door Thijs
Kan ik nog niet zeggen, ook wat stukken met de caravan gereden. Resultaten schrijf ik in mijn topic als het zo ver is.

Geplaatst: 08.05.2013 - 10:36
door Jers3n
Het is (mij) wel duidelijk dat rijden in de stad of 'rustig' (met de toegestane snelheid) op snelweg veel invloed heeft op het (gemiddelde) verbruik.
Voorlaatste tank heeft mijn vriendin grotendeels op de snelweg leeg gereden, en na 95% snelweg komt er een verbruik uit van 1 op 14,9 (916 km, 61,42 liter), en dat voor een niet getunde D5 AWD XC70, wel met handbak. Rijden vrouwen dan toch anders? :roll:

Nu zijn de korte ritjes sinds mijn ontslag sowieso een stuk minder en dus het verbruik beter, maar dit gemiddelde, zonder ons best te doen en nog op winterbanden :oops: , had ik niet verwacht. Ik ben de huidige tank, inmiddels wel op de zomerbanden, aan het proberen of het nog beter kan zonder echt langzaam te rijden. Ik rij nu dus gewoon de max toegestane snelheid, dus ook 130 waar dat mag. Al is Zonzeel - Hooipolder eigenlijk het enige stuk 130 wat we 'normaal' gesproken regelmatig rijden. Ben benieuwd....

Geplaatst: 08.05.2013 - 13:51
door Buurtje
Net terug uit Kroatië.
V70 D5 uit 2003 op Michelin Energysavers 205/55/R16, 3 volwassenen en een hoop rotzooi, gemiddelde snelheid 150km/u, gemiddeld (vrijwel uitsluitend snelweg) verbruik: 1 op 14

Niet slecht volgens mij

Geplaatst: 08.05.2013 - 14:03
door JeroenSpock
Jers3n schreef:Rijden vrouwen dan toch anders? :roll:
Ze heeft anders is mijn S60 niet zuiniger gereden dan in, meer dan 1 op 17 haalde ze niet terwijl ik 18,5 haal en soms 20 of meer.
Nu waren dat wel vooral stadsritten en hoge snelheid snelwegritten naar Duitsland en Schiphol.

Geplaatst: 12.05.2013 - 21:21
door 4wielen
4wielen schreef:Ik heb vandaag getankt en constateerde dat mijn D5 1:16,1 heeft gereden. Voor mijn doen behoorlijk wat stadsritjes gehad. Vorige tankbeurten zaten steeds rond de 1:15. Nu kijk ik terug in mijn verbruikcijfers en ik zie dat ik vorig jaar ook substantieel zuiniger ben gaan rijden van april t/m december. Het lijkt erop dat januari tot april de meest onzuinige maanden zijn. Hoe zou dat komen:
- andere samenstelling brandstof in de winter?
- zomer / winterbanden?
- schoongeblazen motor na de wintersport?
- werking additief (alle keren in april erin gegooid)?
Waarschijnlijk meest voor de hand liggend: alles bij elkaar. Toch is het verschil best groot, in de zomer rijdt de V70 ongeveer 10% zuiniger dan in de winter.
Tank hierna zelfs 1:16,4 gereden! Niet zoveel stad, wel enkele files.

Geplaatst: 12.05.2013 - 22:10
door JeroenSpock
Voor een euro 4 motor wel zuinig ja

Geplaatst: 14.05.2013 - 20:34
door bartv70
Ben hier al vaker geweest met mijn verbruik, maar toch nog maar een keer na een "spannende" rit.
Afgelopen week op vakantie geweest, niet met de auto.
Wel vertrokken we vanaf Nurnberg (€ 42pp retourtje Malaga, Weeze was € 380 pp), dus daar kon wel een tankje diesel vanaf.
Heen s'nacht gereden en veelal 150 km/pu of hoger, terug erg druk en gemiddeld 115 km/pu.
Volgens de B/C 5,5 ltr/100km.
Die zelfde B/C gaf aan nog 90km tot lege tank..met nog 60km te gaan wilde ik persé doorrijden om de "belofte" van 1 tankvulling na te komen.
Lampje brandde al zo'n 100km en het verstand(dat van mijn vrouw dus) overwon.
Bij Hunxe ging er 71 liter in!!!! Die laatste 60km hadden we nooit gehaald.
71ltr op 1070km= 1:15 (volgens de B/C 1:18 )

Geplaatst: 14.05.2013 - 21:29
door Jers3n
Jers3n schreef:Het is (mij) wel duidelijk dat rijden in de stad of 'rustig' (met de toegestane snelheid) op snelweg veel invloed heeft op het (gemiddelde) verbruik.
Voorlaatste tank heeft mijn vriendin grotendeels op de snelweg leeg gereden, en na 95% snelweg komt er een verbruik uit van 1 op 14,9 (916 km, 61,42 liter), en dat voor een niet getunde D5 AWD XC70, wel met handbak. Rijden vrouwen dan toch anders? :roll:

Nu zijn de korte ritjes sinds mijn ontslag sowieso een stuk minder en dus het verbruik beter, maar dit gemiddelde, zonder ons best te doen en nog op winterbanden :oops: , had ik niet verwacht. Ik ben de huidige tank, inmiddels wel op de zomerbanden, aan het proberen of het nog beter kan zonder echt langzaam te rijden. Ik rij nu dus gewoon de max toegestane snelheid, dus ook 130 waar dat mag. Al is Zonzeel - Hooipolder eigenlijk het enige stuk 130 wat we 'normaal' gesproken regelmatig rijden. Ben benieuwd....
Om op bovenstaande terug te komen, de tank is weer gevuld met 57,86 liter diesel na er 885 km mee afgelegd te hebben (90-95 % snelweg). Dus 1 liter voor 15,34 km. Het beste tankgemmiddelde met de XC70, zonder echt mijn best te doen dus.

Geplaatst: 19.05.2013 - 17:02
door w.stif
Na vijf tankbeurten, 40% stadsverkeer en 60% snelweg,staat hij op:
6.6/100km

Na weer een keer tanken en vervolgens de tank weer gereden te hebben, staat hij op 6.4/100km

Geplaatst: 21.07.2013 - 17:45
door smitje52
Het is gewoon een feit dat de "nieuwere" D5's (vaaf 2005?)met roetfilter veel meer verbruiken dan de oudere D5's zonder deze. Automaat doet ook nog eens ongeveer 10 %.
Dus rijd ik (D5 2006, geartronnic en roetfillter) gemiddeld aan pomp gemeten 1 op 13 ondanks veel snelweg km's.
Bij lage snelheden in de stad verbruikt hij meer dan op de snelweg, zie ik vaak op de BC.