Pagina 28 van 56

De XC70 2.4D4 AWD Polestar van DB200

Geplaatst: 28.05.2021 - 14:29
door Ferrari
Bij het flushen gaat de meeste rotzooi er direct mee uit, maar nieuwe ATF heeft een sterk reinigende werking, dus na de flush worden eventuele overgebleven vuilresten losgeweekt en opgelost door de nieuwe ATF. Daarom duurt het even voordat het optimale effect bereikt wordt.

De XC70 2.4D4 AWD Polestar van DB200

Geplaatst: 28.05.2021 - 20:34
door Bover
Is het waar dat je de bak ook zelf een recet kunt geven door de massa los te koppelen. ?

Als je regelmatig elke 70K de bak flusht komt de olie er nog redelijk rood uit weet ik uit ervaring. En nog belangrijker de bak blijft zelfs met 500K soepel schakelen.:)

De XC70 2.4D4 AWD Polestar van DB200

Geplaatst: 04.06.2021 - 11:12
door DB200
Bover schreef: 28.05.2021 - 20:34 Is het waar dat je de bak ook zelf een recet kunt geven door de massa los te koppelen. ?
Geen idee, het lijkt me eerder een software-matig iets.

Nog even verder over het thema automaat-flush.
Het was mij opgevallen dat ik bij 105 - 110 op de cc af en toe een hele lichte trilling in de aandrijflijn voelde. Niet erg lang, hooguit een halve seconde. 99,99% van alle automobilisten zou het niet eens opvallen. Deze (nauwelijks waarneembare) trilling is nu, na de automaat-flush, verdwenen.

Daarbij lijkt het dat het brandstofverbruik fors te zijn gedaald door de automaat-flush want ik zie verbruikswaarden boven de 1 : 16 die ik anders niet kan verklaren dan dat het door de automaat-flush komt.

De XC70 2.4D4 AWD Polestar van DB200

Geplaatst: 04.06.2021 - 11:29
door Fredhead
Bij mij heeft de Pajero een kleine 24 uur zonder stroom gestaan en de bak is daardoor gereset.
Mogelijk dat dat dus prima mogelijk is bij de Geartronic, uit eigen ervaring met die van de S60 werkt het alleen niet als je hem maar kort los haalt.

De XC70 2.4D4 AWD Polestar van DB200

Geplaatst: 04.06.2021 - 14:33
door Bover
Ander verbruik na flush? nog nooit opgevallen maar een aanname zou knnen zijn dat met verse olie de weerstand in de bak op een of andere manier afneemt....Mijn BC staat qua verbruik op 7.1 en gemiddelde snelheid 45km/u

De XC70 2.4D4 AWD Polestar van DB200

Geplaatst: 04.06.2021 - 16:48
door diesel01
Win/win dus Johan.

De XC70 2.4D4 AWD Polestar van DB200

Geplaatst: 09.06.2021 - 21:22
door DB200
diesel01 schreef: 04.06.2021 - 16:48 Win/win dus Johan.
Jazeker, toen ik vandaag deze verbruikswaarde zag, kon ik het haast niet geloven, vandaar een foto. En als ik 85 achter een vrachtwagen rijd, komt zelfs de 3 voor de komma in beeld (3,5 - 4,1).

Dus nog bedankt voor het advies om voor OEM Volvo olie te gaan.

De XC70 2.4D4 AWD Polestar van DB200

Geplaatst: 09.06.2021 - 22:16
door Msuidgeest
Als je bak minder slipt gaat er minder energie verloren (of te wel, er is minder energie nodig om vooruit te komen). Dat verklaart misschien het mindere verbruik.

De XC70 2.4D4 AWD Polestar van DB200

Geplaatst: 10.06.2021 - 19:43
door Bover
DB200 schreef: 09.06.2021 - 21:22
diesel01 schreef: 04.06.2021 - 16:48 Win/win dus Johan.
Jazeker, toen ik vandaag deze verbruikswaarde zag, kon ik het haast niet geloven, vandaar een foto. En als ik 85 achter een vrachtwagen rijd, komt zelfs de 3 voor de komma in beeld (3,5 - 4,1).

Dus nog bedankt voor het advies om voor OEM Volvo olie te gaan.
Achter een truck ben je de windvang kwijt dus dan lukt die 3 wel uiteindelijk! Fijn dat je tevreden bent met de Oem olie volvo.

De XC70 2.4D4 AWD Polestar van DB200

Geplaatst: 28.06.2021 - 20:28
door DB200
Vandaag heeft de XC70 mogen rekken en strekken. Een karretje met goud cq hout, automaat in S en lekker opwarmen dat blok. Daar waren vandaag de temperaturen ook naar. Na verloop van tijd komt er allemaal eco-meuk los van een jaar lang 100km/h dobberen. Dus ook het roetfilter is flink aan het regenereren gegaan. Resultaat is dat al het spinrag weg is, de uitlaten waren bij aankomst gloeiend heet.

De XC70 2.4D4 AWD Polestar van DB200

Geplaatst: 20.08.2021 - 21:40
door DB200
We zijn alweer 2 maanden verder. De XC70 heeft inmiddels rondom nieuwe banden, Michelin Primacy. Helaas 6,5 mm profiel vanaf nieuw, dat dan weer wel maar het rijdt supercomfortabel, precies wat ik wilde. Zie ook dit topic: https://volvo-forum.nl/viewtopic.php?f=60&t=87952

De spoeling van de automaat was goed getimed want sindsdien heb ik er wel een paar keer een kar achter gehad. Daarvoor alleen een carbon ATB op de trekhaak. Voor de automaat is al dat trekken misschien minder goed, hoewel ik hem dan altijd in de S stand zet of handmatig schakel, maar voor het blok is het wel eens een keertje goed om te moeten werken na al die tijd alleen maar 100km/u te hebben getokkeld. Ik kan me niet indenken dat die lage snelheidslimieten niet leiden tot inwendige vervuiling en andere narigheid. In elk geval, na wat inspanning van de 220 paardjes, loopt het blok gewoon weer zijdezacht en is-ie beter bij de les. Daarnaast elke 10.000km Bardahl injectorenreiniger erin. Volgens de instructie op het blik moet dat elke 5.000km (= 7 - 8 blikjes op jaarbasis) maar ik tank Esso of Shell en dat zijn relatief schone brandstoffen. Dus ik houd het op 10.000km.

Deze week is er een nieuwe voorruit ingekomen, onder garantie. De voorruit verwarmde ongelijkmatig. Eerst de bestuurderskant en daarna de bijrijderskant. Omdat ik altijd de standkachel gebruik, kwam ik daar laat achter. Ik gebruik in de zomer de voorruitverwarming wel eens om een beslagen voorruit te ontwasemen omdat ik geen fan ben van de airco. Die airco levert mij vaak een fikse verkoudheid op en zeker in Corona tijd ben je dan gelijk verdacht (Vrouwlief: wat hoest jij, heb jij Corona? Ik: nee, hoor gewoon een beetje verkouden. Vrouwlief: doe toch maar even een test, dat vind ik wel zo veilig. Ik: ja heerlijk, zo'n test waarbij ze je neus in gaan en dan tot in je hersenen die staaf rondklutsen. Maar ik dwaal af.)

Ik ben naar de dealer gegaan en heb het uitgelegd, men zou even overleggen en er op terugkomen, en voordat ik terug was op het honk werd ik al gebeld voor een afspraak. Vervanging was vlot en dit keer werd de auto opgeleverd met een schoon dashboard. Mooi dat het zo snel en coulant is geregeld. Van de receptionist begreep ik later dat ze 1x zo iets al eerder hadden meegemaakt. Dus, tip van Flip: nieuwe voorruit met verwarming, dan wel even testen in de winter!

En al met al naderen we alweer de 200.000km. Maar daarvoor moet-ie nog een kleine beurt. En dan ook nog een setje winterbanden. Waarschijnlijk echte winterbanden want ik vond de Michelin Pilot Alpin die ik als winterbanden had, best comfortabel met weinig geruis. De CC+ hebben op papier een hogere geluidsemissie. De KLM had vroeger als slogan "gemak en comfort naar wens" en dat is altijd blijven hangen en, nu ik er zo over na denk, helemaal van toepassing op de XC70.

Heel af en toe roepen de Sirenen van de V90cc nog wel eens. Maar zolang de vraagprijs niet begint met een 2 hoef ik mijzelf niet aan de mast vast te binden, de XC70 verveelt nog lang niet. Maar goed, wellicht ooit nog een V90cc D5 AWD. Wat niet wil zeggen dat de XC70 dan weg gaat. Maar dat had de oplettende lezer vast wel begrepen.

De XC70 2.4D4 AWD Polestar van DB200

Geplaatst: 20.08.2021 - 22:01
door diesel01
Mooi verhaal van een tevreden XC70 rijder.
Gewoon onderhoud geven en op naar de 5 ton, prachtige auto.

De XC70 2.4D4 AWD Polestar van DB200

Geplaatst: 21.08.2021 - 21:21
door Msuidgeest
Lelystad - Enkhuizen.

Best een mooi stukje dijk met halverwege een kunstmatig eiland met inmiddels schitterende natuur.

De XC70 2.4D4 AWD Polestar van DB200

Geplaatst: 22.08.2021 - 14:46
door Fredhead
Hier wordt er meerdere keren per week getrokken met een automaat en ik vind het zo gek nog niet.
Gemak ten opzichte van een handbak is dat je met manoeuvreren maar na hoeft te denken over 1 pedaal in plaats van dat je dan ook bezig bent met de koppeling.
Afhankelijk van het gewicht/type aanhanger mag de automaat het zelf uitzoeken en anders drukken we hem zelf door de verzetten heen.

Ik wil alleen nog een keer een aftermarket module op de Pajero hebben waarbij de automaat ook in 5 in lock-up gaat met gewicht erachter. Ben nu verplicht om de 4e versnelling vast te houden die zodra de overdrive inschakelt redelijk is qua toerental.
Maar toch is het jammer dat je met zo'n groot blok dan niet de 5 kan pakken.

De XC70 2.4D4 AWD Polestar van DB200

Geplaatst: 25.08.2021 - 20:05
door Bover
Mooi verhaal en die dijk ga ik ook over komende week...Johan of het zo is dat de automaat blij wordt van krachtsinspanningen geloof ik niet in tegenstelling tot de rest van het blok. Super rustig is ook goed, het is gewoon hydrolique toch die automaat.

Als lukt is jouw type mijn volgende Volvo..wie weet wat de toekomst brengt. Maar ik zou nog paar jaar doorrijden, scheelt je toch weer wat afschrijving in verhouding

De XC70 2.4D4 AWD Polestar van DB200

Geplaatst: 05.09.2021 - 12:22
door DB200
Als tip:
Het luikje van de middenconsole ging erg stroef open en dicht. Droog vet was de oplossing, het loopt weer gesmeerd.

De XC70 2.4D4 AWD Polestar van DB200

Geplaatst: 07.09.2021 - 17:31
door DB200
Bover schreef: 25.08.2021 - 20:05 Als lukt is jouw type mijn volgende Volvo.
Wel eens aan de XC60 gedacht?

De XC70 2.4D4 AWD Polestar van DB200

Geplaatst: 12.09.2021 - 14:36
door Bover
Ik weet nog steeds niet wat ik er van vind. Eigenlijk vind ik de 60 serie niet mooi.( sorry). Daarnaast wil ik een ruime auto met veel laadruimte. Dus ja dan blijft de 70 serie over.....de 90 serie komt niet in aanmerking.

De XC70 2.4D4 AWD Polestar van DB200

Geplaatst: 12.09.2021 - 17:14
door Zjoz
Sind twee maanden ben ik de blijde en trotse bezitter van een XC 70 2.4 D4 AWD (MY2015). In de kleur seashell en dat vind ik hem prachtig staan. Net zo mooi als dat grijs van DB200 overigens.
Nu heb ik bij aankoop een afneembare Brink trekhaak bedongen en die zit er nu wel onder, maar ik twijfel of dit wel helemaal de juiste is. Ik meet namelijk een onbeladen hoogte van 46 cm. En ik lees o.a. bij de ANWB dat de onbeladen hoogte tussen 38 en 45 cm moet liggen (belast overigens tussen 35 en 42 cm). Heb geen zin in een achteroverhangende caravan, maar kan dat voorlopig niet zelf checken.
Is er iemand die ook een Brink afneembare haak heeft en kan bevestigen dat dit de goede hoogte is? Of heb ik per ongeluk een verkeerd inzetdeel gekregen?

https://volvo-forum.nl/download/file.ph ... &id=108021

De XC70 2.4D4 AWD Polestar van DB200

Geplaatst: 12.09.2021 - 19:29
door DB200
Bij mij ietsje lager, ca 0,5-1 cm.
Volgens mij is OEM Volvo ook Brink.
Zou me er geen zorgen over maken.