Amerikaans consortium zou interesse tonen in een overname van de noodlijdende Zweedse autofabrikant.
Een Amerikaans consortium wil het verliesmakende Volvo overnemen. Dat meldt de Financial Times. Het consortium, genaamd Crown, wordt geleid door Michael Dingman, een voormalig bestuurslid van Ford en oud-Chrysler CEO Shamel Rushwin. Crown zou minder bieden dan de Chinese autobouwer Geely, dat 2,5 miljard op tafel heeft gelegd voor Volvo. Het Amerikaanse consortium zou echter 3 miljard extra willen investeren in de Zweedse autofabrikant. Daarnaast zou Crown Volvo in Zweden willen houden.
Volgens RTL-Z:
Amerikaans consortium wil Volvo overnemen
Het Zweedse merk Volvo, eigendom van het Amerikaanse Ford, wordt mogelijk onderwerp van een overnamestrijd.
Bod
Het Amerikaanse consortium Crown onder leiding van de oud Ford-directeuren Michael Dingman en Shamel Rushwin, is in een vergevorderd stadium om een bod op het verlieslatende Ford-onderdeel uit te brengen.
Chinezen
Dat berichtte maandag de Britse zakenkrant Financial Times. Vorige maand liet de Chinese autofabrikant Geely Automotive al weten interesse te hebben in Volvo. De Chinezen zouden een bod op tafel hebben gelegd van iets minder dan 2 miljard dollar (1,37 miljard euro).
Zweden
Het Crown-consortium heeft geen plannen om te stoppen met de productie van Volvo in Zweden en het over te hevelen naar een ander land, iets wat de Chinezen mogelijk wel willen. Crown heeft de financiering voor de overname al rond. Wel zoekt het consortium nog extra investeerders in Zweden om te onderstrepen dat Volvo in Zweden blijft.
Ik zeg zeker doen, vooral gelet op de laatste alinea.
Volvo C70 Tourer 2.4i geartronic Magic blue pearl (juni 2009) Volvo C70 2.4 momentum geartronic Zilvergrijs (januari 2007)
Hmm, een Amerikaanse investeringsmaatschappij die ook nog eens extra geld gaat investeren, ik zie een overeenkomst met Chrysler. Lees het volgende succesverhaal maar eens: http://www.the-spark.net/np843404.html (succes voor de investeerder...)
Ex-bestuurders Ford azen al jaren op deal met Volvo
redactie
Een groep voormalige directeuren van Ford heeft het oog laten vallen op Volvo, de verlieslatende Zweedse divisie van de Amerikaanse autofabrikant. Daarmee zou Volvo alsnog inzet worden van een overnamestrijd. De financiering van de beoogde overname zou al rond zijn.
Een groep investeerders heeft zich gebundeld in het consortium Crown, dat onder leiding staat van de oud-Ford-directeuren Michael Dingman en Shamel Rushwin. Crown is in een vergevorderd stadium om een bod op de divisie uit te brengen. Ford weigerde gisteren commentaar te geven op de berichten die door verschillende Europese media werden gepubliceerd. Vorige maand liet de Chinese autofabrikant Geely Automotive al weten interesse te hebben in Volvo. Ford verdiept zich momenteel in het bod van Geely om 100% van Volvo over te nemen voor ongeveer $2,5 miljard. Dat is meer dan Ford en waarnemers hadden verwacht voor een merk dat de afgelopen jaren meer dan $1 miljard aan verliezen heeft opgelopen. In het kwartaal dat werd afgesloten op 30 juni werd een min van $231 miljoen gerapporteerd. Desalniettemin is dat miljardenbod volgens ingewijden minder waard voor Ford, omdat Geely de pensioenverplichtingen van Volvo niet wil overnemen, en ook ongewenste voorraden en bepaalde herstructureringskosten bij Ford wil laten. Geely en andere Chinese fabrikanten hebben belangstelling voor Volvo vanwege de sterke merknaam en de technologie die het in huis heeft. Een ander heet hangijzer in de onderhandelingen tussen Ford en Chinese autoproducenten is hun wens dat Ford een deel van de aandelen behoudt, terwijl Ford erop staat dat Volvo voor de volle honderd procent wordt overgenomen. Geely had de hoop dat Ford een belang van 25% in Volvo zou aanhouden, maar Ford heeft op dit punt de rug recht gehouden, zo meldt een bron die is gebrieft over de onderhandelingen. De andere Chinese belangstellende is SAIC Motor. Het Crown-consortium heeft geen plannen om te stoppen met de productie van Volvo in Zweden en het over te hevelen naar een ander land, iets wat de Chinezen mogelijk wel willen. Zij willen voormalige bestuurders van Volvo mee laten doen als aandeelhouders voor ongeveer een derde van de deal om zo de Zweedse wortels van het bedrijf te benadrukken, aldus een bron dicht bij de onderhandelingen. Tot de personen die daarvoor zijn benaderd behoort Roger Holtback, die topman was van Volvo in de late jaren tachtig. Leden van het consortium zijn al twee jaar in gesprek met Ford over een verkoop van Volvo, aldus deze bron. De gesprekken dateren al van voor de officiële aankondiging van Ford vorig jaar december dat het bedrijf af wil van de Zweedse dochter. Ford heeft de afgelopen jaren meer merken afgestoten om zich te kunnen concentreren op de belangrijkste merken Ford, Lincoln en Mercury. "We denken dat Volvo een geweldig merk is", aldus de bron. "Het moet alleen zijn focus hervinden op de sterke kanten en de kernwaarden van het merk." Volvo moet daartoe zijn leidende positie in veiligheid en milieuvriendelijke technologieën benadrukken. Een breuk tussen Ford en Volvo zal geen gemakkelijke opgave zijn. Sinds de Zweedse automaker in 1999 werd gekocht voor $6,4 miljard zijn de activiteiten in vergaande mate geïntrigeerd.
Vandaag stond er in de Zweedse krant Dagens Industri dat Stephen Odell per 1 januari zal opstappen bij Volvo PV. "Hij is een Ford-man" en zal dus niet mee verkocht worden.
Wat doet vermoeden dat er spoedig meer duidelijkheid komt. http://di.se/Avdelningar/Artikel.aspx?s ... tornyheter
Ben schreef:Volvo voorman Steve Odell laat in de Zweedse pers weten dat Geely niet langer geïnteresseerd is in Volvo.
Ford Motor Company företagsledningen i Volvo Personvagnar om att kinesiska Geely inte längre är aktuella som budgivare. Det är i så fall en märklig vändning då Geely Automobiles vd Gui Sheng Yue så sent som i förra veckan uttalat sig till nyhetsbyrån Reuters och bekräftat att man är med i budgivningen.
Stephen Odell har koll på budgivarna och Geely ingår inte.
I en intervju med branschtidningen Automotive News sa Volvos vd Stephen Odel att "varken Ford eller Volvo fått besked om att Geely fanns med bland budgivarna." Och Stephen Odell lade till att om så vore fallet "skulle personalen fått information från mig, snarare än att läsa det i media."
Dit was een potje bluffen dan, nu gaat hij zelf weg en wordt het misschien toch Geely?
V40 Phase3 (2003) / 1.9d 115 pk / Business Line V50 MY2009 / Black Sapphire / Off-black leder / Momentum Top Line V60 MY2013 D2 Momentum / Caspian Blue / 17" Njord / Family Pack V60 MY2017 D2 Momentum / Magic Blue / Winter Pack
V60 MY2022 T6 Recharge Inscription / Pine Grey