Maar goed ik verwachtte ook niet dat Volvo opeens de agiliteit van BMW zou gaan evenaren alhoewel je aan de andere kant wel zou verwachten dat Ford (die tenslotte nog eigenaar was tijdens de ontwikkeling) iets meer zou bijdragen aan een meer positief stuurgedrag/gevoel.
Ook om zo maar even 44 liter bagageruimte af te snoepen t.o.v. de oude S60 is een bedenkelijke zet waar mee men als slechtste uit de bus komt in vergelijk met Audi A4-5/BMW 3xx/Mercedes C.
Het is duidelijk dat de oude S60 bezitter naar de S80 wordt gedirigeerd. Voor mij in elk geval wel duidelijk dat de volgende auto geen S60 gaat worden maar een S80 (ten minste ook nog met de 2.5T verkrijgbaar).
BMW 520D steptronic automaat, high executive, HiFi professional audio, sportstoelen etc. etc. S60 2.5T Drivers Edition, Top line, Black Sapphire, Sportleder Light Sand, Premium Sound - IMIV, Geïntegr. Telefoon, Orpheus 17, MY2009.
S60 D5 Edition, black sapphire, nordborg light sand, electra 16, high performance audio MY2005.
Ik heb al een tijd geleden mijn abbo opgezegd.
Ik heb namelijk sterk de indruk dat de dames en heren autoweek een sterke hang naar bepaalde merken hebben, een beetje zoals de duitse autopers.
Alles van AR is bijv per definitie goed, VW doet het ook eruug goed, als de Volvorijder een strak door de bocht dirigerende auto wil gaat hij wel shoppen bij BMW.
Als ik bijv R. Tammeling(en dan met name zijn postuur) zie dan zijn er maar weinig auto's waar deze man wel mee uit de voeten kan.
Niet direct relevant voor de Nederlandse markt, ik weet het, maar het Engelse "What Car?" had in de maart editie deze erg fraaie bijlage over de nieuwe Volvo S60:
Hierin wordt juist gesproken over een "Star Car" en "Volvo builds a BMW".
Autoweek is al jaren erg op de hand van de bekende Duitse merken. dat is bekend en al veel besproken. Hoewel die Roland Tameling over het algemeen een van de redacteuren is die redelijk genuanceerd over Volvo is.
New S60 Intro Edition, 2.0T, Driver Support Line (met Pedestrian Detection), Winter Line (met Xenon), Premium Audio, Lederen stoelbekleding, Park Assist camera's achter en voor, Exterior Styling pakket en 17"; Njords en 17"; Balders.
Ik heb het stukje uit AW gelezen en krijg daar nog steeds een objectieve indruk uit. Ik denk dat de 'gevestigde merken' er vooral steeds beter uitkomen omdat ze gewoonweg ook een paar tandjes beter zijn. Ik zeg dit met pijn in het hart, ik zou graag zien dat een nieuwe Volvo de gevestigde orde gracieus zou wegvagen. Ik denk echter dat dit toch lastig zal zijn (maar wie weet wat de toekomst ons nog zal brengen!). Natuurlijk is er een risico van onbevooroordeeldheid (3x woordwaarde ) van autobladredacteuren, maar daartegenover staan veel mensen die een sterke hang naar complottheorie hebben, zeg ik dan op mijn beurt. De tests blijven natuurlijk wel een momentopname, ook afhankelijk van de duur van de test, de weersomstandigheden en, inderdaad, het postuur van de testrijder(s), en wat dat betreft zit er altijd wel enige kleur aan het verhaal. Maar om die reden ook lees ik wekelijks meerdere autobladen; als het alleen om alle specs zou gaan bezocht ik wel de desbetreffende merksites. Zelfs de bladen die een gedetailleerde puntentelling per auto samenstellen ontkomen er niet aan, om de inidviduele beoordelingen per item zo goed mogelijk (en deels vaak toch weer subjectief) te beoordelen. Wordt een van de bladen echt ongenuanceerd, dan ontstaat er naar mijn idee vanzelf ruimte voor een nieuw, meer objectief tijdschrift als tegenhanger (dat ik dan vermoedelijk graag ook zou gaan lezen, aangezien ik van autobladen niet snel genoeg krijg ).
Ik heb vanochtend de nieuwe Autoweek gekocht. Eigenlijk vind ik dat er totaal geen relatie is met de eerdere toonzetting en constateringen/beoordelingen in het topic over de nieuwe S60 op de website Autoweek.nl en het artikel in het blad zelf. Het is helemaal geen reguliere test. Het artikel bevat ook geen testrapport. Het is het verslag van de rit die Roland Tameling in een "oude" S60 naar Zweden heeft gemaakt, samen met Autoweek "lezer Sander" in een andere "oude" S60, om te kijken naar de nieuwe S60 en te spreken met ontwerper Fedde Talsma. Op de website is daarover al eerder een videoclip gepubliceerd. Op zich is het best een leuk en origineel artikel, maar met een serieuze test heeft dit bar weinig te maken.
Tja, was wel een beetje in de lijn der verwachtingen eigenlijk, maar een vergelijkbare 3-serie vol optie is vaak ook een aantal duizenden euro's duurder om maar een voorbeeld te geven.
Vanaf wanneer is de S60 eigenlijk beschikbaar in de configurator?
New S60 Intro Edition, 2.0T, Driver Support Line (met Pedestrian Detection), Winter Line (met Xenon), Premium Audio, Lederen stoelbekleding, Park Assist camera's achter en voor, Exterior Styling pakket en 17"; Njords en 17"; Balders.