Pagina 29 van 56

De XC70 2.4D4 AWD Polestar van DB200

Geplaatst: 12.09.2021 - 20:56
door Msuidgeest
Eén centimeter meer dan aanbevolen zou voor mij geen reden zijn tot zorg.

De XC70 2.4D4 AWD Polestar van DB200

Geplaatst: 12.09.2021 - 23:15
door HSVD
Van die hoogte gaat je caravanbumper echt niet over de grond slepen 😉

De XC70 2.4D4 AWD Polestar van DB200

Geplaatst: 13.09.2021 - 07:48
door mees
Maar je raakt in haarspeldbochten wel eerder het asfalt. Bij de volgende beurt gaat mijn BPW-as 4cm hoger. Geeft achter ongeveer 7cm meer 'vrij'.

De XC70 2.4D4 AWD Polestar van DB200

Geplaatst: 13.09.2021 - 20:40
door Bover
gaat goed komen met de caravan...:)

De XC70 2.4D4 AWD Polestar van DB200

Geplaatst: 14.09.2021 - 17:44
door Zjoz
Dank voor de reacties!

De XC70 2.4D4 AWD Polestar van DB200

Geplaatst: 14.09.2021 - 19:36
door Hans oet Twent
Zjoz schreef: 12.09.2021 - 17:14 Sind twee maanden ben ik de blijde en trotse bezitter van een XC 70 2.4 D4 AWD (MY2015). In de kleur seashell en dat vind ik hem prachtig staan. Net zo mooi als dat grijs van DB200 overigens.
Nu heb ik bij aankoop een afneembare Brink trekhaak bedongen en die zit er nu wel onder, maar ik twijfel of dit wel helemaal de juiste is. Ik meet namelijk een onbeladen hoogte van 46 cm. En ik lees o.a. bij de ANWB dat de onbeladen hoogte tussen 38 en 45 cm moet liggen (belast overigens tussen 35 en 42 cm). Heb geen zin in een achteroverhangende caravan, maar kan dat voorlopig niet zelf checken.
Is er iemand die ook een Brink afneembare haak heeft en kan bevestigen dat dit de goede hoogte is? Of heb ik per ongeluk een verkeerd inzetdeel gekregen?

https://volvo-forum.nl/download/file.ph ... &id=108021
Nu moeten de XC70 rijders/bezitters mij even helpen.....
Je hebt bij de V70 2 soorten trekhaken, één met kleine haak en één met grote haak. De kleine is voor de auto met nivomats, de grote voor een auto zonder nivomats.

Dus stel dat jij nivomats hebt...... dan moet je een klein haakje hebben... En dat verschil is zeker een cm of 5-8. Zoek het daar eens in. Wellicht heb je een verkeerde haak er onder........
Tenzij er onder een XC nooit Nivomats zitten........

De XC70 2.4D4 AWD Polestar van DB200

Geplaatst: 14.09.2021 - 19:40
door diesel01
Ik geloof dat Johan(eigenaar van dit topic) nivomat onder de auto heeft, we zullen zaterdag eens kijken als we de achterste remschijven en blokken vervangen.
Ze zijn dan goed zichtbaar.
De trekstok hoogte kunnen we dan ook zo meten.

De XC70 2.4D4 AWD Polestar van DB200

Geplaatst: 15.09.2021 - 16:58
door jkr
Mijn originele vaste trekhaak is ruim 48 cm hoog, ik heb nivomat. Hierbij nooit het idee gehad dat de caravan te ver achterover hangt.

De XC70 2.4D4 AWD Polestar van DB200

Geplaatst: 15.09.2021 - 17:30
door Jelmer de Jong
42CM
Origineel afneembaar
V70
Geen nivomat

De XC70 2.4D4 AWD Polestar van DB200

Geplaatst: 15.09.2021 - 19:28
door Bover
42.4 . Mogelijk straat iets opgelopen, maar ongeveer hetzelfde heb ik gemeten.
Origineel afneembaar
V70
Geen nivomat

De XC70 2.4D4 AWD Polestar van DB200

Geplaatst: 20.09.2021 - 13:43
door DB200
Sinds de laatste beurt zitten er al weer 30.000km en 10 maanden op, dus heb ik een afspraak gemaakt voor een onderhoudsbeurt. Ik vond dat de motor met name bij koude start veel meer trillingen gaf dan anders. Dit was zo ongeveer de laatste maand voor de beurt. Dus aangegeven om extra te controleren op de motorsteunen, die hebben er immers al bijna 2 ton op zitten. Tevens verzocht om controle op:
- Hygroscopie remvloeistof
- Vorstbestendigheid koelvloeistof
- Rubbers wielophanging achterzijde (zwak punt).

Dit was allemaal in orde. Vorstbestendigheid koelvloeistof zelfs -40 graden Celsius.
Wel waren de achterremmen versleten en zouden er nieuwe blokken en nieuwe schijven op moeten. Maar dat is in eigen beheer uitgevoerd (waarover later meer).

Na ophalen van de XC70 waren de trillingen verdwenen en snorden de 5 cilinders weer als vanouds.

Ik denk dat voor dat de 30.000km is bereikt, de olie niet meer doet wat hij moet doen. Voor mij de laatste keer om zo lang te wachten met de oliewissel, hoewel dit volgens Volvo wel zou moeten kunnen. Dus of tussentijds na 15.000km een keertje wisselen of de beurten inkorten naar zeg 25.000km.

De XC70 2.4D4 AWD Polestar van DB200

Geplaatst: 20.09.2021 - 14:08
door Fredhead
Advies voor de 5 cilinder diesels is 20.000 kilometer of eerder.
Wordt door diverse mensen in het Volvo wereldje geroepen.

De XC70 2.4D4 AWD Polestar van DB200

Geplaatst: 20.09.2021 - 17:57
door Bover
Johan waardoor waren nu die trillingen verdwenen?

Toen ik 60.000 per jaar reed of meer kilometers deed ik olie en de olie filter elke 20K
Nu ik ongeveer max 30K per jaar rijd doe ik elke 15K olie en filter en één keer per jaar in beide gevallen echt elk jaar de brandstof filter en luchtfilter.
Interieurfilter Mann anti allergie elke 15K. ( vrder kies ik een maatje dikkere olie maar dat is verstandig per motortype te bekijken)
Vergeet je airco niet...

De XC70 2.4D4 AWD Polestar van DB200

Geplaatst: 20.09.2021 - 19:20
door DB200
Bover schreef: 20.09.2021 - 17:57 Johan waardoor waren nu die trillingen verdwenen?
Doordat de olie weer goed smeert. De vorige beurt is er bij de dealer Total in gegaan, dit keer bij een andere dealer Castrol. Volvo schrijft Castrol voor (en die ene dealer wijkt daar van af). Dat zou ook nog verschil kunnen maken in levensduur van de olie. Maar dat mogen de experts uitmaken.

Overigens zouden hele volkstammen de trillingen niet hebben opgemerkt. Maar ik dus wel.

De XC70 2.4D4 AWD Polestar van DB200

Geplaatst: 20.09.2021 - 19:22
door DB200
Remblokken en schijven aan de achterzijde vervangen

Afgelopen weekend bij forumlid Diesel01 de achterremmen vervangen, zowel blokken als schijven. De blokken van Brembo, de schijven origineel Volvo (TRW). Die schijven wegen 7,6kg per stuk en zijn van echt Zweeds staal (Made in Sweden). Op elke remschijf staat aangegeven dat de minimale dikte 19mm mag zijn.

De eerste set is achter door de dealer vervangen met ca. 85.000km bij de vorige eigenaar en nu is de 2e set 110.000km later aan de beurt. Ca. 23.000km na de eerste wissel heb ik de auto gekocht. Na wat rekenwerk zou ik met mijn rijgedrag dan ca. 120.000km met een set achterremmen moeten kunnen doen. We gaan het zien.

’s Ochtends om half negen lag de rode loper voor mij al uitgerold bij huize Diesel. Het uitwisselen is een klus die alleen goed te doen is, maar met zijn tweeën gaat het wel veel beter en werkt het gewoon prettiger.

De 9V truuk om de motor van de elektrische rem terug te stellen werkte goed, vooropgesteld dat de 9V batterij vol is :-D . De connector van de motor halen, is tamelijk eenvoudig te doen, met een kleine schroevendraaier in een inkeping drukken en dan klik je hem zo los. Wel was een van de connectoren, die zelf ook in elkaar zijn geklikt, deels opengewurmd. En dat is vreemd, want wie doet nu zo iets? Daar hoor je helemaal niet aan te zitten. En als je dit per ongeluk doet, waarom herstel je het dan niet? Want de connector was, eenmaal los van de elektromotor, zo weer in elkaar te drukken. En zo wordt inwerking door vocht en andere ongerechtigheden voorkomen.

Dit zijn typisch van die zaken waardoor je gaat denken: ik kan het beter zelf doen en anders sta ik er liever naast als er gewerkt wordt aan mijn auto.

De blokjes waren echt af. Die waren dun en vielen zo ongeveer uit elkaar. De remschijven leken mij nog behoorlijk goed toe en ik heb er wel mijn twijfels over of die zouden moeten worden vervangen. De glijpennen zaten nog goed in het vet maar we hebben er toch maar nieuw vet op gedaan.

Al met al een geslaagde ochtend. Tom, nog bedankt voor je hulp!

De XC70 2.4D4 AWD Polestar van DB200

Geplaatst: 20.09.2021 - 19:23
door Bover
DAt is leuk werken zo een mini meeting en fijn dat e.e.a. toch weer voor elkaar is. De achterremmen bij mijn bolide zijn binnenkort ook aan de beurt. Soms als je zelf begint te werken aan je bolide zie je soms dingen die gewoon niet moeten zijn.

Paar maanden terug mijn voorremmen en schijven vervangen en remklauwen, bleek gewoon de i,bus aan de achterkant compleet kapot gedraaid. Dat is gewoon gepruts en onkunde.
Mooi dat jullie de klus geklaard hebben....Daarna natuurlijk een pilsje neem ik aan> :)

De XC70 2.4D4 AWD Polestar van DB200

Geplaatst: 20.09.2021 - 19:28
door Jelmer de Jong
Lekker geknutseld!

De XC70 2.4D4 AWD Polestar van DB200

Geplaatst: 20.09.2021 - 19:40
door diesel01
Ja leuke ochtend gehad, ik heb weinig geholpen en eigenlijk alleen een paar bouten losgedraaid die echt wel vast zaten na 110k.

De XC70 2.4D4 AWD Polestar van DB200

Geplaatst: 20.09.2021 - 19:41
door DB200
Bover schreef: 20.09.2021 - 19:23 Daarna natuurlijk een pilsje neem ik aan
Nee, het was nog ochtend. Dus het is bij koffie en stoere mannenpraat gebleven.

De XC70 2.4D4 AWD Polestar van DB200

Geplaatst: 20.09.2021 - 19:41
door DB200
------