leuk leuik
ben erg benieuwt als je weer verder gaat met je project erg leuk
mvg rik
Volvo 164
-
- 1st Gear member
- Berichten: 16
- Lid geworden op: 16.06.2012 - 21:20
- Locatie: oisterwijk
Nou, wil je mijn eerlijke mening over de nokkenas?
Niet monteren, mijn motor was volgens ben goed afgesteld en onderin helemaal geen vermogen.
Ik kon er niet mee rijden.
Nokkenas vervangen door een standaard nokkenas die ineens wel heel soepel in zijn lagers ging.
Gemonteerd bijna geen oliedruk en lagers hoor je bovenin conclusie nokkenaslagers kapot.
Ik had de binnenste lager dus die op de nokkenas opgemeten en die was ongeveer hetzelfde als de nieuwe standaard as dus kan stom toeval zijn maar denk het niet.
Betreft wel een 285 as op een standaard blok weet niet welke jij hebt en hoever het te regelen is met megasquirt.
Niet monteren, mijn motor was volgens ben goed afgesteld en onderin helemaal geen vermogen.
Ik kon er niet mee rijden.
Nokkenas vervangen door een standaard nokkenas die ineens wel heel soepel in zijn lagers ging.
Gemonteerd bijna geen oliedruk en lagers hoor je bovenin conclusie nokkenaslagers kapot.
Ik had de binnenste lager dus die op de nokkenas opgemeten en die was ongeveer hetzelfde als de nieuwe standaard as dus kan stom toeval zijn maar denk het niet.
Betreft wel een 285 as op een standaard blok weet niet welke jij hebt en hoever het te regelen is met megasquirt.
-
- 4th Gear member
- Berichten: 729
- Lid geworden op: 05.01.2007 - 02:26
Hey wat jammer om te horen!
Ik ben er nog niet aan toe gekomen, we gaan het zien. ik heb natuurlijk de kop wel bewerkt, de hogere compressie moet helpen onderin.
Wat was de reactie van Ben, hij heeft je tenslotte de as geadviseerd.
Na mijn vakantie ga ik de spullen erop bouwen, dan snel door met een conversie naar gas injectie. Ik ben 1 op 8,5 op benzine een beetje zat aan het worden!
Ik ben er nog niet aan toe gekomen, we gaan het zien. ik heb natuurlijk de kop wel bewerkt, de hogere compressie moet helpen onderin.
Wat was de reactie van Ben, hij heeft je tenslotte de as geadviseerd.
Na mijn vakantie ga ik de spullen erop bouwen, dan snel door met een conversie naar gas injectie. Ik ben 1 op 8,5 op benzine een beetje zat aan het worden!
- Boele
- 4th Gear member
- Berichten: 611
- Lid geworden op: 14.02.2007 - 15:58
- Locatie: Zeist
Heb je wel het speciale vet op de draaiende delen gedaan van de nokkenas bij montage. Officieel moet je ook de lagerschalen tegelijk vervangen.boedr schreef:Nou, wil je mijn eerlijke mening over de nokkenas?
Niet monteren, mijn motor was volgens ben goed afgesteld en onderin helemaal geen vermogen.
Ik kon er niet mee rijden.
Nokkenas vervangen door een standaard nokkenas die ineens wel heel soepel in zijn lagers ging.
Gemonteerd bijna geen oliedruk en lagers hoor je bovenin conclusie nokkenaslagers kapot.
Ik had de binnenste lager dus die op de nokkenas opgemeten en die was ongeveer hetzelfde als de nieuwe standaard as dus kan stom toeval zijn maar denk het niet.
Betreft wel een 285 as op een standaard blok weet niet welke jij hebt en hoever het te regelen is met megasquirt.
285 is een vrij hete as, wat heb je verder aan het blok aangepast? Met een 'normale' compressie kan ik me voorstellen dat het geen scheurijzer wordt. Heb je met de TT as gereden na montage van de grote verdamper en 123 lpg?
Het komt nu op mij over dat je het een waardeloze as vind door anderen te adviseren hem niet te kopen. Ik ben erg benieuwd naar Bas zijn ervaringen.
Groeten, Boele
Zie ook mijn vernieuwde website over het opknappen van mijn 1800! of volg mij op Twitter
Zie ook mijn vernieuwde website over het opknappen van mijn 1800! of volg mij op Twitter
- ferdy
- 4th Gear member
- Berichten: 820
- Lid geworden op: 12.06.2007 - 14:08
Grote kans dat er niets van je brandstof mengsel klopte. Heb je ook je ontsteking aangepast aan je nokkenas? (een 123 LPG klinkt goed maar de afstelling zal met een Narrowband lambda sonde ook zn beperkingen hebben)boedr schreef:Klopt, hij had me al geadviseerd om de brandstofruk op te voeren en de verdamper open te draaien.
Ik ga nu een grotere verdamper halen, samen met de 123 lpg systeem zodat ie op lpg goed loopt en proberen op benzine redelijk te laten lopen.
Zou eigenlijk ook zoiets als jou willen doen met megasquirt maar ben bang dat me dat wel erg duur gaat worden.
+ over een maand ga ik naar zwitserland met de auto op vakantie.
Als ik ooit zo'n regelbare ecu ga maken kan ik ook de 123 lpg doorschuiven naar mijn andere auto dat is wel lekker makkelijk.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 16
- Lid geworden op: 16.06.2012 - 21:20
- Locatie: oisterwijk
Auto is co afgesteld en al, er is veelvuldig overleg geweest en we zijn het eens geworden dat deze as te ruw is voor mijn motor(standaard).
uiteraard is op alles een laag inloopolie opgegaan en de lagers ingeolied voor monteren.
Officieel moeten die lagers inderdaad vervangen worden maar daarvoor moet wel het motorblok eruit anders kom je nooit erbij.
Alles is prima opgelost met Ben ik zeg enkel als je een standaard blok hebt is mischien toch de 280 as beter, ik ben ook benieuwd wat de as bij b-lnnium doet met megasquirt.
uiteraard is op alles een laag inloopolie opgegaan en de lagers ingeolied voor monteren.
Officieel moeten die lagers inderdaad vervangen worden maar daarvoor moet wel het motorblok eruit anders kom je nooit erbij.
Alles is prima opgelost met Ben ik zeg enkel als je een standaard blok hebt is mischien toch de 280 as beter, ik ben ook benieuwd wat de as bij b-lnnium doet met megasquirt.
-
- 4th Gear member
- Berichten: 729
- Lid geworden op: 05.01.2007 - 02:26
Zo vanmiddag geland vanuit Lanzarote , heb de bestelling bij de elektro boer al weer gedaan
Jup, mijn sleutel vakantie is begonnen 
Met de nokkenas bepaal je de powercurve, met een modern profiel iets minder, maar ik ga er vanuit dat mijn powercurve iets hoger ligt, vandaar ook mijn hoop op een 3.73 achteras, ik heb nog een goede 3.31 .. ruilen? mijn as is van het 240 type
Ik heb erg veel zin in de ombouw van mijn blok en ga morgen middag beginnen denk ik (eerst even het huis voorzien van een schoonmaak beurt en verse boodschappen
)
Eerst de scherpe as + kop verwisselen, opnieuw afstellen
Dan naar de 24h spa (niet met mijn auto, deadline's zijn voor NA de vakantie
)
En dan de ombouw naar LPG !
Ik ben nog in de markt naar een geschikte lpg tank (moet nog wel naar de keuring!) de lpg onderdelen bestel ik morgen.
ZIN IN!


Met de nokkenas bepaal je de powercurve, met een modern profiel iets minder, maar ik ga er vanuit dat mijn powercurve iets hoger ligt, vandaar ook mijn hoop op een 3.73 achteras, ik heb nog een goede 3.31 .. ruilen? mijn as is van het 240 type

Ik heb erg veel zin in de ombouw van mijn blok en ga morgen middag beginnen denk ik (eerst even het huis voorzien van een schoonmaak beurt en verse boodschappen

Eerst de scherpe as + kop verwisselen, opnieuw afstellen
Dan naar de 24h spa (niet met mijn auto, deadline's zijn voor NA de vakantie

En dan de ombouw naar LPG !
Ik ben nog in de markt naar een geschikte lpg tank (moet nog wel naar de keuring!) de lpg onderdelen bestel ik morgen.
ZIN IN!
-
- 4th Gear member
- Berichten: 729
- Lid geworden op: 05.01.2007 - 02:26
Sterker nog, de as zit er in!
Tijdens de demontage bleek dat de nokkenaslagers erg versleten waren.
Na het huren van een takel kon ik het blok uit de auto tillen en de lagerschalen vervangen. Om de lagers keurig eruit en de nieuwe erin te kunnen persen heb ik een gereedschapje moeten maken.
Al met al heeft het gebeuren veel langer geduurd dan verwacht, maar sinds 3 dagen rijd de auto weer! Het afstellen is een hele uitdaging , de stationair loop is vrij ruig en nu ongeveer 1000rpm. Doordat de as weinig vacuum creeerd moest ik een andere manier van tunen onder de knie krijgen, iets wat nu steeds beter gaat! De originele D-jet injectie had hier niets mee gekunt door het gebrek aan vacuum.
Er zijn nog wel gebieden waar de motor nog niet mooi loopt, maar de wagen rijd weer en al afstellend heb ik er inmiddels al 200km mee gereden.
Ik heb nog niet veel gas gegeven (rustig inrijden!) Maar vanaf 2700rpm voel je wel dat er een beest verscholen zit onder de lange motorkap :p
Tijdens de demontage bleek dat de nokkenaslagers erg versleten waren.
Na het huren van een takel kon ik het blok uit de auto tillen en de lagerschalen vervangen. Om de lagers keurig eruit en de nieuwe erin te kunnen persen heb ik een gereedschapje moeten maken.
Al met al heeft het gebeuren veel langer geduurd dan verwacht, maar sinds 3 dagen rijd de auto weer! Het afstellen is een hele uitdaging , de stationair loop is vrij ruig en nu ongeveer 1000rpm. Doordat de as weinig vacuum creeerd moest ik een andere manier van tunen onder de knie krijgen, iets wat nu steeds beter gaat! De originele D-jet injectie had hier niets mee gekunt door het gebrek aan vacuum.
Er zijn nog wel gebieden waar de motor nog niet mooi loopt, maar de wagen rijd weer en al afstellend heb ik er inmiddels al 200km mee gereden.
Ik heb nog niet veel gas gegeven (rustig inrijden!) Maar vanaf 2700rpm voel je wel dat er een beest verscholen zit onder de lange motorkap :p