Pagina 30 van 34
Geplaatst: 21.03.2013 - 19:23
door Thijs
Nou, de olie (ShellA5B5) komt uit duitsland, multiriem en spanner en iliefilter komen bij de dealer vandaan en het interieur filter, luchtfilter en de uitlaatbeugel komen bij nordicar vandaan. Ben ik voor 300 euro weer helemaal klaar. Denk dat dit bij de dealer als ik het zou laten doen veel meer zou gaan kosten!
Geplaatst: 21.03.2013 - 19:49
door Musicus
Ik sta ook weer op het punt om het onderhoud te gaan doen. Komende maandag gaat de S60 de brug op. Olie- en brandstoffilter zijn bij mij niet origineel, maar omdat ik zelf regelmatig vervang vind ik dat niet echt een issue.
Wat betreft remdelen en draagarmen, die zijn wel origineel. Deze gaan hopelijk veel langer mee, dan haal je het er wel uit.
Komende maandag zal het onderhoud bestaan uit olie+filter, luchtfilter, brandstoffilter aftappen, remmen loshalen en gangbaar maken (wil niet weer APK afkeur vanwege roest op de remschijven) en vervangen reservoir stuurbekrachtiging.
Leuke klusjes dus!
Geplaatst: 21.03.2013 - 19:59
door Thijs
Ah, hier komt mijn onderhoud ook ongeveer op neer! Remmen haal ik altijd even los om de boel gangbaar te houden. Even wat vers remmenvet ertussen en alle stof netjes weghalen.
Geplaatst: 21.03.2013 - 20:29
door Musicus
Thijs, weet jij toevallig hoeveel brandstof je normaal gesproken af moet tappen om het water eruit te halen? Ik verving altijd bij iedere beurt het brandstoffilter, maar dat kan eigenlijk ook wel om de beurt. Dat is nog steeds vaker dan wat wordt voorgeschreven.
Geplaatst: 21.03.2013 - 21:02
door Thijs
Geen idee,maar mety een half koffiekopje moet je er wel zijn lijkt mij. Ik heb er nog nooit water uit gehaald.
Elke keer vervangen wordt een dure aangelegenheid idd!
Geplaatst: 21.03.2013 - 23:16
door bas850
Thijs, doe jij onderhoud gewoon voor de deur?
Geplaatst: 22.03.2013 - 09:33
door Thijs
bas850, Als het goed is hoeft dat nog steeds niet, ik kan gebruik maken van een brug op mijn werk. Er komt een tijd dat dit niet meer gaat mogen helaas, dan moet ik nog maar even kijken hoe ik alles ga oplossen..
Geplaatst: 22.03.2013 - 09:35
door evert65
. Er komt een tijd dat dit niet meer gaat mogen helaas,
hoezo dat?
Geplaatst: 22.03.2013 - 09:38
door Thijs
Verantwoording en veiligheid. Verantwoording willen ze niet meer dragen.
Geplaatst: 22.03.2013 - 09:50
door evert65
oh, overal het zelfde gelul dus, iedereen bang voor z'n hacje.
en zo gaat dit land naar de knoppen......
Geplaatst: 22.03.2013 - 10:17
door Thijs
Wel jammer idd al die voor de baas kleine dingen die voor het personeel o zo fijn zijn stop gezet worden. Auto hobby club, boten club met ligplaatsen, caravan stalling etc, allemaal al opgeheven..
Geplaatst: 22.03.2013 - 10:21
door V70/2.4D/2003
Troost je Thijs, mijn baas heeft waarschijnlijk op dezelfde school gezeten als die van jou. Bij ons kan zo langzaam aan ook niks meer wat zou kunnen vallen onder de noemer "secundaire arbeidsvoorwaarden".
Geplaatst: 22.03.2013 - 10:51
door Thijs
Helaas, het kost de baas over het algemeen niks, en levert het personeel veel op!
Geplaatst: 22.03.2013 - 11:13
door JeroenSpock
Bij Arriva hadden we ook een autohobbyclub die in 2008 is opgeheven, maar ik zag gisteren een melding op het grote scherm dat er binnenkort een vergadering is van de autohobbyclub. Zou het dan toch?

Dan meld ik me ook direct aan
Geplaatst: 22.03.2013 - 12:33
door diesel01
Ik kan jullie helemaal volgen gezien vanuit jullie standpunt..
Maar een werkgever heeft ook te maken met een verzekeringsmij en die sluit uit dat mensen prive handelingen doen met gereedschappen van de werkgever in privetijd.
Komt er iemand onder een brug terecht en die raakt invalide terwijl die persoon met privezaken bezig is sluit de verzekeringsmij die persoon uit.
Via rechtzaken zou het zo kunnen zijn dat de werkgever aansprakelijk wordt gesteld maar geen backup heeft van de maatschappij, je praat over euro tonnen zoniet miljoenen bij invaliditeit.
Tja, ik nam het risico ook niet (meer), geloof ik.
Geplaatst: 22.03.2013 - 13:43
door Fredhead
Bij mijn pa op het werk was er ook zo'n hobbyclub, maar ook die is ondertussen opgeheven.
Behalve dat ik wel een uitvaladres heb als het moet doe ik het wel voor de deur.
Afhankelijk van wat we doen met een groot plastic zeil onder de neus van de auto met opvangbak erbij. Heb nog nooit vloeistoffen op straat staan lekken of klachten gehad
Geplaatst: 22.03.2013 - 14:20
door lint
Er is vast wel regelgeving over het verrichten van onderhoud aan auto's op de openbare weg.
In sommige gemeentes mag je niet eens je auto wassen op de openbare weg, iets met vuil afvalwater of zo.
Geplaatst: 22.03.2013 - 14:23
door Thijs
Geen nood, ik heb een oprit die groot genoeg is! En das eigen terrein!
Geplaatst: 22.03.2013 - 17:35
door Fredhead
lint schreef:Er is vast wel regelgeving over het verrichten van onderhoud aan auto's op de openbare weg.
In sommige gemeentes mag je niet eens je auto wassen op de openbare weg, iets met vuil afvalwater of zo.
Klopt ja, is wel iets om rekening mee te houden.
Ben daarom wel blij dat ze hier in de gemeente niet moeilijk doen over dit soort dingen
Sowieso mag je geen koelvloeistof en olie in de riolering dumpen, maar dit spreekt natuurlijk voor zich

Geplaatst: 27.03.2013 - 15:04
door Frans_v70
Eind januari heb ik voor de remmen van onze V70 vervangen, onderdelen besteld bij Estate service gratis (voor wat het waard is) opgestuurd gekregen. Twee 280mm schijven + blokken origineel Volvo. Ik heb alles vervangen omdat de auto in maart voor de APK moest en de blokken voor net 3mm dik waren, de schijven waren 25,0 en 24,7mm dik, het leek mij praktischer om dan gelijk alles maar te vervangen. Bij de nieuwe schijven zaten ook vier nieuwe bouten, deze vervangen de barcket bouten die er uit moeten om de schijven te vervangen.
Kritische onderdelen vervang ik het liefst door origineel... als er dan iets mis gaat heb ik in ieder geval een referentie. Het prijs verschil was op het totale pakket iets van 40 euro. Vorig jaar heb de schijven en blokken + handrem schoenen achter vervangen ook met spullen van Estate service .. maar toen gekozen voor imitatie. Was verrast door de kwaliteit. Echter zaten er toen geen bouten bij!
Ik las iets verder terug iets over 15"wielen.. nou ik heb 15" stalen velgen met winterbanden een erfenis van mijn Volvo 855 die paste prima tot dat ik dus mijn schijven en blokken voor ging vernieuwen... ik heb een week lang met de alu velgen moeten rijden omdat de stalenvelgen aanliepen tegen mijn remklauwen...

Na die week waren de blokken zover af gesleten (tienden van millimeters) dat de klauwen weer vrij liepen. Als deze winterbanden op zijn komen er 16"wielen...!
Verder heb ik nadat ik de remmen winkel had vervangen ook de 5 kaarsen, olie + filter vervangen. Als de winter meuk (ben benieuwd of dat dit jaar nog wat gaat worden

) er af gaat ga ik ook nog de remolie vervangen.
Frans..