V90 D4 MY'18 blog - Twente
-
- 5th Gear member
Deze subtiele oplossing Lint.. volgens mijn is Han hier aan gewend

Was één V90
-
- 6th Gear member
Twee van deze onder de bumper knutselen.
- Fredraket
- 4th Gear member
Het lijkt me voor Han heel geruststellend dat er zo actief wordt meegedacht over mogelijke verbeterpunten voor zijn auto...... De ene oplossing nog fraaier dan de andere.
Groeten, Freddy
MY18 S90 D3 GT Momentum+; Intro line; 18"; Mussel blue en nog wat leuke opties
MY15 V60 D4 GT8 Ocean Race, Inscription Crystal White Pearl, Off Black leder met donkere hemelbekleding, Business Connect Pack, afneembare trekhaak
MY12 Peugeot 508SW 2.0 HDI 163pk BPL
Directie: MY98 Daihatsu Sirion 1.0DX MY08 Fiat Panda 1.2 Editione Cool
MY15 V60 D4 GT8 Ocean Race, Inscription Crystal White Pearl, Off Black leder met donkere hemelbekleding, Business Connect Pack, afneembare trekhaak
- Paul
- Geartronic member
Gewoon achteruitrijcamera bestellen Han!
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
- Fredraket
- 4th Gear member
Ik heb hier in Göteborg al wel V90's zien rijden met de oplossing van Jelmer. Ziet er niet eens slecht uit. Kon overigens niet zo snel een foto maken, sorry.
Groeten, Freddy
- jrkalf
- 3rd Gear member
- Contacteer:
Wat Paul adviseert. Mooie oplossing werkt vrijwel altijd goed... TENZIJ, hier kwam ik afgelopen twee weken achter: Als je de auto koud start bij -21 en dan in z'n achteruit zet, dan zie je even weinig. Een koude auto heeft altijd ietsje rook/damp ontsnapping uit de buizen. Dan is het even lastig kijken. 

- Hans oet Twent
- 8th Gear member
Nou..... dussss...... Ik heb in de auto geleefd de laatst 3,5 maanden. De kilometers vliegen er op. Afgelopen 2 dagen op en neer naar Bayern geweest en wat is het een heerlijke reisauto zeg.... Pfff wat komt dat ding akelig goed mee auf der Autobahn. Verbruik is navenant hoog bij de hogere snelheden maar oké dat zij zo. Probleem is je zit zo heerlijk in die auto en dat ding stuurt zo snaarstrak over het Linker Spur dat je de snelheid niet eens in de gaten hebt. In den beginne was ik nog al sceptisch. Ik miste de V70 enorm. Ik heb ook enorm veel lol aan die auto gehad en eerlijk is eerlijk ik vindt de V70 qua model nog steeds een dondersen mooie auto. Maar goed de automaat begrijp ik nu. Dat is wel erg relaxed hoor. ook bij hogere snelheden gaat dat smooth en rustig wisselend van versnellingen. Vastzetten doe ik zelden. Eventueel in een Baustelle naar beneden toe. anders eigenlijk nooit.
De sensoren in de auto zijn altijd accuraat. Grijpen in wanneer de auto denkt dat hij dat moet doen. En dat is altijd legitiem. City Safety werkt vele malen accurater dan in de V70. Ding trekt de riem aan en je voelt dat de remdruk op het pedaal minder wordt. Dat doet de auto zelf. De riem wordt ook weer ontspannen nadat het gevaar geweken is. Kennelijk heb ik de parameters zo ingesteld en dat is prima. Ik voel me super veilig in de auto.
Hoe zijn mij de eerste 30 duuzend bevallen.(moet nog 750km)
Op zich erg goed. Auto genereert iets meer trillingen. Dat is niet auto gebonden maar type gebonden. Ik heb er nu in 3 gereden en alle 3 hebben hetzelfde. Alle 3 ook verschillende wielmaten. 17" Op de mijne, 18" en 19" op de beide andere auto's. Qua looks zijn mijn wieltjes ietwat zielig onder de auto. Qua comfort is het buitengewoon plezierig. Ik ga niet voor de looks ik ga voor het rijcomfort zodat ik na 750km duwen en trekken nog fris uit de auto stap. Ik moet zeggen daar zorgt de auto wel voor.
Zitcomfort is heerlijk. De leren stoelen zijn prima maar stof had ik liever gehad. Het Amber kleurig leer is wel snel smerig. De kleding, spiekerbokse, geeft wel af en daardoor kleurt het leer snel smoezelig. En laat ik dat nou vreselijk vinden. Ik krijgt het zeer snel schoon door het gebruik van Babydoekjes, Iedere week maak mijn zetels schoon met een paar doekjes en dan ziet het er weer fris en fruitig uit. Die tik heb ik nu eenmaal en wil mijn kantoor gewoon schoon hebben. Dus iedere week met een doek door de auto en dito voor de stofzuiger. Dus tip van moi; Amberkleurig leer > Gebruik Babydoekjes om de stoelen/zetels schoon te maken.
Ik ben geen nurt en gebruik dus het Sensus alleen waar het voor bedoelt is. Navi/radio/telefoon. Er zijn zoveel meer gadgets via het systeem te regelen en te zoeken. Ik gebruik het niet..... Radio via Internet in het buitenland is wel erg plezierig. Deezer ga ik afscheid van nemen. gebruik ik te sporadisch denk ik toch. Wellicht dat ik een Spotify abb ga nemen. Schijnt dat er meer mensen op dat abb mee kunnen liften. Dat heeft dan weer als voordeel dat 1 jeugdlid daar ook van mee kan profiteren.
Nogmaals de V90 heeft al lange duurtesten gedaan met ook zware en heftige piekmomenten. Ik heb op de tellert cijfers zien staan waarbij ik dacht dat is wel enorm hard. Vol gas en vals plat naar beneden dan loopt dat ding gruwelijk hard. A44 Autobahn frei komt hij uit op ca 227/230 max. En dat zonder dat je met klamme handjes aan het stuur zit. Let wel kunst van hard rijden is op tijd stil te staan! Mede door mijn hobby en de vele km die ik maak weet ik donders goed hoe dat werkt!
Zijn er min punten? Jazeker. De lak is matig. Het is in feite een hele groete platte keienvanger. De voorzijde zit al vol steenslag. dat geldt ook voor de motorkap. En de voorruit heeft ook al de nodige steentjes terug gekopt. En is dat een issue wat ik alleen heb? Nee zeker niet het is een combinatie van veel rijden ook op hogere snelheden en de vervelende winter die voor dit soort losse steentjes zorgt. Is wel jammer hoor..... maakt de auto minder fraai. Tevens is de lak ook erg krasgevoelig voor microvezel. De droogdoeken die in de handel zijn laten toch krassen achter wanneer je de auto hiermee droog maakt. Nou ja de linker voorstoel heeft qua looks de nieuwigheid verloren. Plooien hebben zich al gevormd.
Conclusie;
Volvo heeft tov de V70 wel enorme slagen gemaakt. De auto voelt volwassener aan op alles wat je maar kunt bedenken tov de V70. Yep nog steeds happy met de auto.
Oppi opzetspiegels in de bijlage puur ter info.
De sensoren in de auto zijn altijd accuraat. Grijpen in wanneer de auto denkt dat hij dat moet doen. En dat is altijd legitiem. City Safety werkt vele malen accurater dan in de V70. Ding trekt de riem aan en je voelt dat de remdruk op het pedaal minder wordt. Dat doet de auto zelf. De riem wordt ook weer ontspannen nadat het gevaar geweken is. Kennelijk heb ik de parameters zo ingesteld en dat is prima. Ik voel me super veilig in de auto.
Hoe zijn mij de eerste 30 duuzend bevallen.(moet nog 750km)
Op zich erg goed. Auto genereert iets meer trillingen. Dat is niet auto gebonden maar type gebonden. Ik heb er nu in 3 gereden en alle 3 hebben hetzelfde. Alle 3 ook verschillende wielmaten. 17" Op de mijne, 18" en 19" op de beide andere auto's. Qua looks zijn mijn wieltjes ietwat zielig onder de auto. Qua comfort is het buitengewoon plezierig. Ik ga niet voor de looks ik ga voor het rijcomfort zodat ik na 750km duwen en trekken nog fris uit de auto stap. Ik moet zeggen daar zorgt de auto wel voor.
Zitcomfort is heerlijk. De leren stoelen zijn prima maar stof had ik liever gehad. Het Amber kleurig leer is wel snel smerig. De kleding, spiekerbokse, geeft wel af en daardoor kleurt het leer snel smoezelig. En laat ik dat nou vreselijk vinden. Ik krijgt het zeer snel schoon door het gebruik van Babydoekjes, Iedere week maak mijn zetels schoon met een paar doekjes en dan ziet het er weer fris en fruitig uit. Die tik heb ik nu eenmaal en wil mijn kantoor gewoon schoon hebben. Dus iedere week met een doek door de auto en dito voor de stofzuiger. Dus tip van moi; Amberkleurig leer > Gebruik Babydoekjes om de stoelen/zetels schoon te maken.
Ik ben geen nurt en gebruik dus het Sensus alleen waar het voor bedoelt is. Navi/radio/telefoon. Er zijn zoveel meer gadgets via het systeem te regelen en te zoeken. Ik gebruik het niet..... Radio via Internet in het buitenland is wel erg plezierig. Deezer ga ik afscheid van nemen. gebruik ik te sporadisch denk ik toch. Wellicht dat ik een Spotify abb ga nemen. Schijnt dat er meer mensen op dat abb mee kunnen liften. Dat heeft dan weer als voordeel dat 1 jeugdlid daar ook van mee kan profiteren.
Nogmaals de V90 heeft al lange duurtesten gedaan met ook zware en heftige piekmomenten. Ik heb op de tellert cijfers zien staan waarbij ik dacht dat is wel enorm hard. Vol gas en vals plat naar beneden dan loopt dat ding gruwelijk hard. A44 Autobahn frei komt hij uit op ca 227/230 max. En dat zonder dat je met klamme handjes aan het stuur zit. Let wel kunst van hard rijden is op tijd stil te staan! Mede door mijn hobby en de vele km die ik maak weet ik donders goed hoe dat werkt!
Zijn er min punten? Jazeker. De lak is matig. Het is in feite een hele groete platte keienvanger. De voorzijde zit al vol steenslag. dat geldt ook voor de motorkap. En de voorruit heeft ook al de nodige steentjes terug gekopt. En is dat een issue wat ik alleen heb? Nee zeker niet het is een combinatie van veel rijden ook op hogere snelheden en de vervelende winter die voor dit soort losse steentjes zorgt. Is wel jammer hoor..... maakt de auto minder fraai. Tevens is de lak ook erg krasgevoelig voor microvezel. De droogdoeken die in de handel zijn laten toch krassen achter wanneer je de auto hiermee droog maakt. Nou ja de linker voorstoel heeft qua looks de nieuwigheid verloren. Plooien hebben zich al gevormd.
Conclusie;
Volvo heeft tov de V70 wel enorme slagen gemaakt. De auto voelt volwassener aan op alles wat je maar kunt bedenken tov de V70. Yep nog steeds happy met de auto.
Oppi opzetspiegels in de bijlage puur ter info.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
“Carpe Diem”
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
Onderweg; C70 T5 Tourer My"12 een onbegrensd 2e HANSje een 'Empty Nest Volvo'
'Voorlop(er)(ig)' een 308 GT SW bj'24 voorzien van een halve 6 pitter.
MGB GT BRG Classic Rally Car 1969 > FOR SALE!!!!!!
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 recharge
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
- Millimetervreter.
- 5th Gear member
Mooi te lezen dat die toch de V70 een beetje doet vergeten.
Tsja die lak, dat had ik je al verteld, dat is niet leuk.
Verder het leer gewoon bij je dealer opnieuw laten bekleden als het je niet bevalt, heb ik ook gedaan.
Op naar de 100.000
Tsja die lak, dat had ik je al verteld, dat is niet leuk.
Verder het leer gewoon bij je dealer opnieuw laten bekleden als het je niet bevalt, heb ik ook gedaan.
Op naar de 100.000
Werk maakt soms meer kapot, dan drank goed kan maken
Lakfluisteraar.
V60 PIH MY2016, Onyx black, R-design, Hybrid Technology Line, Intellisafe Proline, DAB+,getint glas, zilverkleurig roofrails, side scuffs
Lakfluisteraar.
V60 PIH MY2016, Onyx black, R-design, Hybrid Technology Line, Intellisafe Proline, DAB+,getint glas, zilverkleurig roofrails, side scuffs
- diesel01
- Geartronic member
Mooi verhaal Han, ondanks zoals jijzelf altijd zegt dat je een instappertje hebt is het ding gewoon lekker compleet met GT intellsafe ed.
Die stenen zie ik ook op mijn V70 en dat terwijl in std de radar op max heb staan met een gemiddeld verbruik van 6.2/100km, tegenwoordig staat de cruise gewoon op 120km/h en dat rijdt uiterst relaxt.
Helaas zijn er veel mensen die na het voorbij gaan op 3 meter voor de auto invoegen en daarmee een hoop zooi op gooien, tijd voor het voorjaar met zomerrubber.
Want vind je van de ruimte in de V90, is dat iets wat toz van de V70 erg groot verschil is, wanneer ik bij een dealer in een V90 ga zitten moet ik enorm wennen aan de zee van ruimte en zitpositie van de bestuurder.
Met mijn 175cm en de stoel in de lage stand kom ik net boven de deur uit in de V90, ik zou voor mij zelf opteren voor de nieuwe V60.
Die stenen zie ik ook op mijn V70 en dat terwijl in std de radar op max heb staan met een gemiddeld verbruik van 6.2/100km, tegenwoordig staat de cruise gewoon op 120km/h en dat rijdt uiterst relaxt.
Helaas zijn er veel mensen die na het voorbij gaan op 3 meter voor de auto invoegen en daarmee een hoop zooi op gooien, tijd voor het voorjaar met zomerrubber.

Want vind je van de ruimte in de V90, is dat iets wat toz van de V70 erg groot verschil is, wanneer ik bij een dealer in een V90 ga zitten moet ik enorm wennen aan de zee van ruimte en zitpositie van de bestuurder.
Met mijn 175cm en de stoel in de lage stand kom ik net boven de deur uit in de V90, ik zou voor mij zelf opteren voor de nieuwe V60.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
- Hans oet Twent
- 8th Gear member
Zit positie is voor mij ideaal. Landingsgestel is wat lang en staat op een groot fundament. En ook die fundamenten kan ik goed kwijt. Tov de V70 een verademing althans voor mij. Dat wil zeggen de V70 was voldoende en kende 1 stand. Achterin en onderin. Nu zit ik ook wel eens wat hoger. Vooral in het stadswerk. De spiegels zijn wat mij betreft iets aan de grote kant. Waar door die een deel zicht in de stad wegnemen. Autobahn stand is onderin en helemaal naar achteren. En muziekje op wat luider dan normaal.diesel01 schreef: Mooi verhaal Han, ondanks zoals jijzelf altijd zegt dat je een instappertje hebt is het ding gewoon lekker compleet met GT intellsafe ed.
Helaas zijn er veel mensen die na het voorbij gaan op 3 meter voor de auto invoegen en daarmee een hoop zooi op gooien, tijd voor het voorjaar met zomerrubber.![]()
Qua bagageruimte is het niet minder maar anders. Ik kan alles mee krijgen wat ik nodig heb. Tijdens de Kerst met het bezorgen van Kerstpakketten was het wel wat aanpassen. De V70 had de rechter achterzijde endaardoor kun je wat makkelijker inpakken. Maar is een detail.
De Labrador past er ook prima in. Echter die 'doos' is oud en snurkt alleen maar. Maw ligt op de vloer.
Hoe het met m'n Fendtje erachter gaat weet ik nog niet. Eind vd maand kan ik U er meer over vertellen.
“Carpe Diem”
- jrkalf
- 3rd Gear member
- Contacteer:
Mooie verhalen weer Hans.
De wagen is prachtig, ondanks z'n geleefde uiterlijk na verloop van tijd.
Heb er zelf ook weer een dikke 3k opgeduwd met wat Oostenrijk rijden.
Een groot verschil waar ik nu wel achter ben is dat de CC/ACC/PA een enorme zuipert is. Het gebruik ervan levert een 1.5 a 2L / 100km extra verbruik op.
Dat niet gebruikende lijk ik mijn verbruik met de racebrandstof in te perken onder de 7.5L/100km. t.o.v. 8.9 a 9.5 / 100 met de CC/ACC/PA.
De wagen is prachtig, ondanks z'n geleefde uiterlijk na verloop van tijd.
Heb er zelf ook weer een dikke 3k opgeduwd met wat Oostenrijk rijden.
Een groot verschil waar ik nu wel achter ben is dat de CC/ACC/PA een enorme zuipert is. Het gebruik ervan levert een 1.5 a 2L / 100km extra verbruik op.
Dat niet gebruikende lijk ik mijn verbruik met de racebrandstof in te perken onder de 7.5L/100km. t.o.v. 8.9 a 9.5 / 100 met de CC/ACC/PA.
- Hans oet Twent
- 8th Gear member
Nice to See. Blijven echt top comfort auto's. Ik denk wel dat de grotere inch maten qua velg het comfort tekort doen. Daarom zoals ik al schreef zijn de 17" voor mij wel ok.
“Carpe Diem”
- Paul
- Geartronic member
Goed te horen! Jammer van die kleur stoelen, had die vriend van je natuurlijk moeten vertellen....
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
- Clockwork
- 1st Gear member
Dank je voor je ervaringen. Ik herken er veel in. Comfort is geweldig en de lak is inderdaad wat kwetsbaar. ‘Gelukkig’ hier stoffen bekleding dus ik kan daar geen mening over delen.
Ik vind het zelf wel meevallen qua comfort op mijn 20 inch velgen. Het verbruik valt me eerlijk gezegd wel wat tegen. Rond de 7 liter per 100 km. Het lijkt niet op het door Volvo opgegeven verbruik. Die cijfers (5 op de 100 km voor de AWD) nam ik al met een flinke korrel zout, maar ze wijken nu wel heel erg af. Ach, gewoon niet op letten zullen we maar zeggen...
Ik vind het zelf wel meevallen qua comfort op mijn 20 inch velgen. Het verbruik valt me eerlijk gezegd wel wat tegen. Rond de 7 liter per 100 km. Het lijkt niet op het door Volvo opgegeven verbruik. Die cijfers (5 op de 100 km voor de AWD) nam ik al met een flinke korrel zout, maar ze wijken nu wel heel erg af. Ach, gewoon niet op letten zullen we maar zeggen...
MY18 V90 D3 AWD Momentum Geartronic
Ex: MY 07 XC90 3.2 Summum
- diesel01
- Geartronic member
Dat is nog netjes met awd, GT en de Grote V90.Clockwork schreef: Dank je voor je ervaringen. Ik herken er veel in. Comfort is geweldig en de lak is inderdaad wat kwetsbaar. ‘Gelukkig’ hier stoffen bekleding dus ik kan daar geen mening over delen.
V90 T6 Recharge Rdesign
- Clockwork
- 1st Gear member
Vind je? Ik doe dan niets raars hoor en houd me redelijk aan de snelheidslimieten. Ik hoopte van tevoren stiekum toch wel 1 op 16 te halen (20% onder de fabrieks opgave). Maar het zij zo..... Je krijgt er veel voor terug. De pilot assist is fantastisch.Dat is nog netjes met awd, GT en de Grote V90
Heb je toen je proef zat in de 90 wel met de stoelhoogte gespeeld? Je kunt de stoel flink hoger zetten. Mujn vrouw is ook niet heel groot en die heeft er geen moeite mee. Maar de nieuwe 60 is ook zeker niet te versmaden.
MY18 V90 D3 AWD Momentum Geartronic
- Mart van der Steeg
- 7th Gear member
- Contacteer:
Wat een mooie review.
Wel opvallend van die lak, Volvo lakken waren altijd zo goed (op mijn 2009 lak geen krassen door microvezel), is dit nu chinese invloed, waterverf of wat hebben ze uitgevreten?
Geniet nog maar even van je diesel, al die horror verhalen in het nieuws over diesel, lijkt of is een hetze.
Wel opvallend van die lak, Volvo lakken waren altijd zo goed (op mijn 2009 lak geen krassen door microvezel), is dit nu chinese invloed, waterverf of wat hebben ze uitgevreten?
Geniet nog maar even van je diesel, al die horror verhalen in het nieuws over diesel, lijkt of is een hetze.
Mercedes GLA 2020 AMG& Night-pakket, Pano-dak, Multibeam LED-koplampen, Dodehoekassist, 360° Camera met parkeerassist, Apple Carplay & Android Auto, Sfeerverlichting, 19" AMG-velgen & Reality navigatie
VOLVO S60 D5 2006 HU850 lunar gold
Volvo S60 2.4D 2009, 185 pk, PolestarTuning, Drivers ed., HU 650 200W, Orestes velgen, RTI, Xenon adapt,
Electric silver, sunblinds/rolgordijn, veerpootbrug Volvo C70 2.4T 200 pk Prestige cabrio 2004 moondust metallic
Electric silver, sunblinds/rolgordijn, veerpootbrug Volvo C70 2.4T 200 pk Prestige cabrio 2004 moondust metallic
VOLVO S60 D5 2006 HU850 lunar gold
- Hans oet Twent
- 8th Gear member
Marketing diesel gate. We gaan allemaal naar waterstof en/of electrisch maar eerst naar de Benzine-hybride's. De aangekoppelde markten zoals de Campers, oldtimers krijgen eerst een stevige dreun, daarna alle auto's met haken, vervolgens de Trucks en de schepen.Mart van der Steeg schreef: Wat een mooie review.
Maar voorlopig ga ik nog 150000 met mijn Euro 6 dieseltje ploffen. Over iets meer dan een jaar zien we wel weer verder.
“Carpe Diem”
- jrkalf
- 3rd Gear member
- Contacteer:
Jaja, zeker wel. Mijn vrouw is 1.65 en in de v60 kon ze alleen rijden als het een automaat was en de stoel in uiterst voorste positie stond voor haar benen.Clockwork schreef:Heb je toen je proef zat in de 90 wel met de stoelhoogte gespeeld? Je kunt de stoel flink hoger zetten. Mujn vrouw is ook niet heel groot en die heeft er geen moeite mee. Maar de nieuwe 60 is ook zeker niet te versmaden.Dat is nog netjes met awd, GT en de Grote V90
Nu met de v90 heeft ze nog ruimte over op de stoelpositie en kan ze heerlijk rijden.
Ook de verlenging op de benen is super. Zeker ik vind een lange zetel zeer prettig.
btw, ik rij met 19" winter en 20" zomer. Comfort op de 19" is super en de 20" in de zomer lukt ook aardig.