Pagina 30 van 56
De XC70 2.4D4 AWD Polestar van DB200
Geplaatst: 20.09.2021 - 19:42
door diesel01
En nog een paar.
Jij bedankt voor de usb stick, ik wacht nog even tot okt als de nieuwste update er op staat.
Om 16:30 heb ik er wel een paar gehad, het was nog heerlijk weer met 25graden.
De XC70 2.4D4 AWD Polestar van DB200
Geplaatst: 20.09.2021 - 19:44
door lint
Leuke klus en nog gezellig samen met Tom.
De XC70 2.4D4 AWD Polestar van DB200
Geplaatst: 20.09.2021 - 20:15
door Fredhead
Blokjes zijn wel ietwat scheef gesleten, dus het nieuwe vet is geen overbodige luxe.
Sowieso goed om af en toe met een schuin oog in de gaten te houden.
De XC70 2.4D4 AWD Polestar van DB200
Geplaatst: 20.09.2021 - 21:04
door Msuidgeest
Altijd leuk om lekker te klussen.
De XC70 2.4D4 AWD Polestar van DB200
Geplaatst: 20.09.2021 - 21:24
door Bover
Zit er heerlijk uit. Op de foto is ook goed verschil te zien tussen de oude en de nieuwe schijf..Remblokken rechts en links verschil in slijtage.....is dat ok?
Dat Ford label is wel bijzonder ha ha
De XC70 2.4D4 AWD Polestar van DB200
Geplaatst: 20.09.2021 - 21:48
door DB200
Dat vonden wij ook.
Blijkt maar weer:eigenlijk is zoβn XC70 dus gewoon een opgeleukte Ford en is dat premium gedoe gewoon gebakken lucht

.
Idd blokjes verschillend en schuin afgesleten. Er was geen vet in de brackets. Nu wel

.
De XC70 2.4D4 AWD Polestar van DB200
Geplaatst: 21.09.2021 - 16:43
door DB200
Ik heb de oude schijven nagemeten met een schuifmaat en vulplaatjes. Na correctie voor de vulplaatjes kom ik op een dikte van 20,9 mm.
De dikte van de oude schijven op de (roestige) rand is 22,4 mm, dus waarschijnlijk was de oorspronkelijke maat 22 mm.
Dan is er 1,1 mm afgesleten. Die schijven waren dus helemaal niet versleten want als de minimale dikte 19 mm. is, kan er nog 1,9mm af. Dus ze gaan nog wel een ronde mee.
Wat is wijsheid: oude remschijven er weer op zetten en nieuwe bewaren voor over 100.000km? De OEM schijven waren 225 euro samen.
De XC70 2.4D4 AWD Polestar van DB200
Geplaatst: 21.09.2021 - 17:56
door Bover
Tja dan moet je de oude schijven wel ff afbramen natuurlijk. Ik vroeg bij de garage Elst of mijn remschijven er niet vervangen moesten worden.
Ze zaten ook nog 1,2mm boven het minimum achter dus niet nodig.hoe lang doe je met 1,2 mm schijf om te slijten?
Toch voelt niet lekker en ga ik december de achterschijven vernieuwen zelf.
De XC70 2.4D4 AWD Polestar van DB200
Geplaatst: 21.09.2021 - 22:19
door Fredhead
DB200 schreef: β20.09.2021 - 21:48
Dat vonden wij ook.
Blijkt maar weer:eigenlijk is zoβn XC70 dus gewoon een opgeleukte Ford en is dat premium gedoe gewoon gebakken lucht

.
Idd blokjes verschillend en schuin afgesleten. Er was geen vet in de brackets. Nu wel

.
Mooie Mondeo heb je!

Zelfde met een reeks Jaguars overigens.
Over de schijven, ik zou ze lekker laten zitten.
Nee ze zijn niet helemaal op, maar ja het is nu allemaal weer lekker fris.
Hier gaan de remmen ook nooit mee tot einde materiaal dikte en dat geeft toch een bepaalde rust.
De XC70 2.4D4 AWD Polestar van DB200
Geplaatst: 21.09.2021 - 22:26
door DB200
Bover schreef: β21.09.2021 - 17:56
hoe lang doe je met 1,2 mm schijf om te slijten?
in de bergen: 75000km. 2 jaar in jouw geval. Heb je de auto dan nog?
De XC70 2.4D4 AWD Polestar van DB200
Geplaatst: 21.09.2021 - 23:51
door diesel01
Ik zou het zo laten maar wilde toch graag weten hoe het kan dat het advies vervangen was bij 20.9mm terwijl de minimale dikte 19mm is.
Je hebt nu wel alles vers, binnenkort de glijpennen van de V90 maar even invetten en op moment vast.
De XC70 2.4D4 AWD Polestar van DB200
Geplaatst: 22.09.2021 - 12:42
door Bover
DB200 schreef: β21.09.2021 - 22:26
Bover schreef: β21.09.2021 - 17:56
hoe lang doe je met 1,2 mm schijf om te slijten?
in de bergen: 75000km. 2 jaar in jouw geval. Heb je de auto dan nog?
Tja dat weet ik echt niet...HIj rijdt nog....Misschien rij ik over een paar jaar in een goed onderhouden XC70 AWD van een bekend forumlid

LIgt ook aan de euro uitvoering. IK meen dat euero 4 niet meer in te voeren is zonder boete
De XC70 2.4D4 AWD Polestar van DB200
Geplaatst: 23.09.2021 - 16:40
door DB200
Ik heb even nagevraagd of ze de schijven wilden opmeten. Dit is gedaan met een ander type schuifmaat, met een kortere, puntige bek en iets onnauwkeurigere maatverdeling. Met een ander meetresultaat, ca. 20,4 mm op het dunste deel. Met vulplaatjes meet je de toppen van de groeven en worden oneffenheden over het oppervlak van de schijf uitgevlakt. Dus bij 20,4 mm zou je theoretisch onder de 19mm kunnen komen met alleen nieuwe blokjes. Meten is weten maar het type meetinstrument bepaalt ook wat je meet.
Terug naar de praktijk: komt het er allemaal niet zo op aan, bijvoorbeeld bij gebruik als 2e auto op het platteland, dan had je het met blokjes alleen kunnen doen. Maar met volle bepakking en caravan in de bergen of veel Autobahnverkeer met hoge snelheden, zijn nieuwe schijven en nieuwe blokken de beste oplossing.
En zo leer je elke dag weer wat bij.
De XC70 2.4D4 AWD Polestar van DB200
Geplaatst: 23.09.2021 - 17:28
door diesel01
Neem daarbij de niet al te ruim bemeten remcapaciteit(hehehehe) en dan betekend het gewoon vervangen.
Ik zal bij het wisselen naar Winter eens even kijken Johan hoe de blokken van Brembo er bij staan op de V90, wanneer deze medio januari er ook redelijk aan toe zijn dan gaan ze voor de wintersport vervangen worden.
Doen we het dan in de middag en dan steek ik de kachel buiten aan en dan drinken we dat biertje met kaasplank

De XC70 2.4D4 AWD Polestar van DB200
Geplaatst: 23.09.2021 - 17:39
door Bover
graag datum dan kunnen we met zn allen aansluiten

.....voor dat biertje dan. ( geintje) Maar wel fijn om samen te klussen is ook mijn ervaring. Alleen durf je vaak minder als met twee mens sterk

In ieder geval de remmen verklaard en nieuw is ook zeker rijden ook met de achter schijven toch..
De XC70 2.4D4 AWD Polestar van DB200
Geplaatst: 24.09.2021 - 20:33
door DB200
diesel01 schreef: β23.09.2021 - 17:28
Doen we het dan in de middag en dan steek ik de kachel buiten aan en dan drinken we dat biertje met kaasplank
Dat lijkt me helemaal top.
@Bob: twee weten meer dan een, het werkt inderdaad fijner zo. Met name met het terugstellen van de achterrem met de batterij-methode is het handig om het met zijn 2-en te doen.
Auto remt trouwens goed, kan ik een week later vaststellen. Vooral de doseerbaarheid is merkbaar beter.
De XC70 2.4D4 AWD Polestar van DB200
Geplaatst: 24.09.2021 - 20:47
door diesel01
Daar doe je het uiteindelijk voor.
Die Brembo blokken zijn echt niet verkeerd!
De XC70 2.4D4 AWD Polestar van DB200
Geplaatst: 29.09.2021 - 14:10
door DB200
Vandaag de vuilniswagen tegen de geparkeerde XC70.

De XC70 2.4D4 AWD Polestar van DB200
Geplaatst: 29.09.2021 - 14:52
door PGV90
Daβs balenβ¦β¦. wat een klungels (moest even denken over een net woord).
Hoop dat eea snel weer goed hersteld wordt.
De XC70 2.4D4 AWD Polestar van DB200
Geplaatst: 29.09.2021 - 15:12
door Hans oet Twent
DB200 schreef: β29.09.2021 - 14:10
Vandaag de vuilniswagen tegen de geparkeerde XC70.
Gadverdamme......

Uit ervaring spreek ik dat het wel weer fijn terecht gaat komen. #DuustserschamptedevoorbumperbijinparkerenennucompleetgespotenneusjeopdeV70steenslagvrij