Pagina 30 van 36

Roetmeting deeltjesteller

Geplaatst: 06.05.2023 - 22:33
door Urbexpeditie
Dat vroeg ik mij ook al af.
Kan natuurlijk komen dat de eerste keer het filter tegen een regeneratie aan zat die net niet is (of volledig) uitgevoerd.
Bij de tweede keer er vlak na.

Is natuurlijk theoretische gedachte. Verschil is tamelijk groot.

Roetmeting deeltjesteller

Geplaatst: 06.05.2023 - 23:47
door myalexx
Filter is niet vervangen..

Garage 2 is de garage waar ik nog garantie had tot ergens deze periode..

Garage 1 dealer om de hoek..

Ik kan het ook niet verklaren

Ik zei vandaag gekscherend misschien gewoon goed gekeurd zonder dat hij goed is ofzo..
Vind het verschil onverklaarbaar..

Dealer 2 zei dat meeste garages amper weten hoe ze moeten testen etc.
Als je "frisse" lucht meet, zit je bijvoorbeeld al aan 10.000 deeltjes..

Afijn, hun zeggen je moet eerst een rondje rijden tot de auto echt warm is in meteen de stok erin..
Niet eerst 10 min stationair laten draaien bijvoorbeeld dan krijg je rare waarden..

Ik ben wel technisch, maar dit is zoiets als weer voorspellen met een natte vinger..

Vind het echt bizar hoe dit werkt

Heb het idee dat ze je van alles wijs kunnen maken en volgend jaar alsnog nieuw filter moet ( voor het mooie dan )

Roetmeting deeltjesteller

Geplaatst: 08.05.2023 - 08:59
door Bover
Misschien ongepaste gedachte echter als je in de garantie bij garage 2 zit en je komt niet door de keuring.........

Roetmeting deeltjesteller

Geplaatst: 08.05.2023 - 09:02
door Fredhead
Die flitste ook door mijn hoofd.
Zijn ook al genoeg verhalen van verschillende meetresultaten tussen de apparaten zelf dus dat zou het ook nog (deels?) kunnen verklaren.

Roetmeting deeltjesteller

Geplaatst: 08.05.2023 - 10:13
door myalexx
Ja vind het ook niet tof om die gedachte te hebben..

Maar van paar miljoen tot 400k..
Nu hopen volgend jaar geen afkeur met weer paar miljoen deeltjes

Roetmeting deeltjesteller

Geplaatst: 08.05.2023 - 13:11
door Bover
Je zou willekeurig ergens anders kunnen binnen rijden en derde meting laten doen. Weet je misschien hoe het zit. Maar goed dat jaar is zo voorbij. Wat een erreur die nieuwe meting vooral omdt je zomaar een auto kunt hebben die niet slaagt..en dan? Wijsheid ermee

Roetmeting deeltjesteller

Geplaatst: 08.05.2023 - 19:22
door WillyWortel2
En dan? Beetje meer MRB betalen en met die afgekeurde auto vrolijk toegang tot de milieu zones.
In Nederland mag je net zoveel vervuilen als je wilt zolang je er maar voor betaalt.

Roetmeting deeltjesteller

Geplaatst: 08.05.2023 - 22:16
door Fredhead
Precies dat.
Er is ofwel keuze om de auto te repareren, ofwel je betaald de roettaks en je rijd vrolijk verder.

Het is niet het einde van de auto als ie voor de test zakt.

Roetmeting deeltjesteller

Geplaatst: 09.05.2023 - 15:01
door Bover
WW2 je hebt een puntje, als milieu afkoopbaar is dan maak je de urgentie lager CO2......

Ik zou reëel vinden dat auto's uitgefaseerd werden met een redelijke economische termijn dus zeker 15 jaar oud, zodat je zeker als particulier niet voor onoverbrugbare kosten komt te staan...Zakelijk afschrijven scheel de helft dus daar doet iets minder pijn...
Tijd voor een proefballonnetje ..voor bijvoorbeeld onderscheid maken bij uitfaseren diesel en daarna benzine tussen de particuliere en zakelijke markt ? en wel zonder vooraankondiging natuurlijk 8)

Roetmeting deeltjesteller

Geplaatst: 09.05.2023 - 16:29
door raspaardje
Afkeur kan voor sommigen net dat zetje zijn om die diesel een schop te geven.
Dat geldt iig voor mij met mijn euro 4 diesel.

Afkeur bij euro 5 en 6 diesels: mijn inschatting is dat uitschrijving van het roetfilter de doorverkoopwaarde nog verder zeer negatief zal beïnvloeden.
Als je de auto op rijdt is dat natuurlijk geen probleem. Ik schat zo in dat de auto in die periode van oprijden dan zelf een keer het signaal zal geven dat de boel echt niet meer in orde is (in de vorm van een roetende auto, een foutmelding, een niet meer lekker rijdende auto, enz.). En dan kom je alsnog voor de beslissing te staan.

Goed onderhoud is nu eenmaal nodig bij de "moderne" dieselauto.

Roetmeting deeltjesteller

Geplaatst: 09.05.2023 - 16:39
door Urbexpeditie
Je slaat de spijker op zijn kop.
Goed onderhoud is het toverwoord.
Maar je kan ook zaken voorkomen door het net even anders te doen dan wenselijk.
Ik had het in mijn blog al gepost....
Je kan bv beginnen om de EGR dicht te zetten. Bespaar je al een hoop roetfilter ellende mee.
Waarom?
Een foto zegt meer dan woorden. Hierom dus! 👇🏻
Onderstaand de intake (mijn XC70) aan de EGR. Gaat zo mee de motor in...

Screenshot_20230509_162417_Gallery.jpg

Roetmeting deeltjesteller

Geplaatst: 09.05.2023 - 16:49
door raspaardje
Ja, dat is velen bekend. En de eerste stap.

Hoewel ik een lange tijd tegen dichtzetten ben geweest kwam bij mij in 2018 langzaam het besef dat ik er niet onderuit kwam.
Om herhaling van nog een keer ellende en vele duizenden euro's verder te voorkomen.

Wellicht gaat er ooit nog eens een APK eis komen waarmee de NOx uitstoot wordt gemeten....

Roetmeting deeltjesteller

Geplaatst: 09.05.2023 - 19:10
door VolvoUserNL
Beste mede Volvo liefhebbers,

Wat mij geholpen heeft mbt deeltjes teller is gebruik maken van B30 diesel. Van 1,4m naar 500k.


Grt en veel succes.

Roetmeting deeltjesteller

Geplaatst: 09.05.2023 - 19:23
door WillyWortel2
raspaardje schreef: 09.05.2023 - 16:49

Wellicht gaat er ooit nog eens een APK eis komen waarmee de NOx uitstoot wordt gemeten....
Die APK eis is er al voor Euro 5b en euro 6 diesels.
De werking van Ad Blue die de NOx uitstoot vermindert maakt deel uit van de APK.
Daarmee zijn de belangrijkste componenten van de emissie die diesels hun kwalijke reputatie geven deel uit gaan maken van de periodieke keuring. Een Euro 6 diesel levert minder belasting voor het milieu dan de nieuwste benzine motor.
Het maakt niets meer uit. De diesel heeft afgedaan door alle negatieve publiciteit.

Roetmeting deeltjesteller

Geplaatst: 27.05.2023 - 10:25
door HSVD
Gisteren de D4 glansrijk door de keuring bij een km stand van 215K. Grote blij!
Maar kan nergens terugvinden hoeveel deeltjes er gemeten zijn. Iemand een tip?

Gr Ger

Roetmeting deeltjesteller

Geplaatst: 27.05.2023 - 10:34
door redracer
HSVD schreef: 27.05.2023 - 10:25 Gisteren de D4 glansrijk door de keuring bij een km stand van 215K. Grote blij!
Maar kan nergens terugvinden hoeveel deeltjes er gemeten zijn. Iemand een tip?

Gr Ger
Dat weet degene die gemeten heeft

Roetmeting deeltjesteller

Geplaatst: 27.05.2023 - 10:47
door Fredhead
Komt een bonnetje uit na de meting, hier staat het aantal gemeten deeltjes op.

Roetmeting deeltjesteller

Geplaatst: 27.05.2023 - 23:34
door HSVD
Thnx, ik ga eens even navragen

Roetmeting deeltjesteller

Geplaatst: 02.06.2023 - 19:09
door Urbexpeditie
fredhead schreef: 08.05.2023 - 09:02 Die flitste ook door mijn hoofd.
Zijn ook al genoeg verhalen van verschillende meetresultaten tussen de apparaten zelf dus dat zou het ook nog (deels?) kunnen verklaren.
Ik hoorde vandaag een mooi verhaal...

Bij een garagebedrijf in Nederland (niet nader te noemen) heeft men een test gedaan met de roetdeeltjestest.
Men had een VW Caddy met een roetfilter probleem. Deze zat aardig dichtgekoekt.
Men heeft de VW aan de deeltjestester gehangen terwijl de hefdeuren van de werkplaats open stonden ivm de warmte. En niet geheel verbaasd was het meetresultaat behoorlijk boven de maximale waarden. Dikke afkeur dus.
Echter....
Dag later, dezelfde VW Caddy weer naar binnen waarbij men de motor heel eventjes de had laten draaien. Paar minuutjes maar.
Vervolgens de deeltjestester er weer in en met ieders stomme verbazing kwam het meetresultaat nu onder de maximale waarden. Niet met een groot verschil. Maar genoeg voor een goedkeuring.

Wat bleek...
De eerste keer bij het meten stonden de hefdeuren open en was bij het ijken voldoende schone lucht.
De tweede keer waren deze hefdeuren gesloten en had de Caddy eventjes binnen staan draaien. Toen men ging ijken had men al een ander referentiepunt voor de nulmeting. De vervuilde lucht in de garage had dus invloed.

Roetmeting deeltjesteller

Geplaatst: 02.06.2023 - 21:51
door hezik
Hier een soorgelijk verhaal. Auto altijd probleemloos goedgekeurd, maar nu dik afgekeurd. Volgens de keurmeester zat hij op het dubbele van wat was toegestaan.

Dus roetfilter maar vervangen. Daar topic over geopend die dus NIET over de meting gaan of de deeltjesteller. Toch vond de moderatie het nodig mijn 1e topic zonder opgaaf van reden te sluiten en de 2e met als opgave dat ik hier verder moet gaan. Bij deze dus.

De twee topics:
viewtopic.php?t=92453
viewtopic.php?t=92455