S80 3.2 vs SAAB 9-5 Aero
-
- 2nd Gear member
@ bart simpson: ja, het zijn maar een heel beperkt aantal auto's die het black sludge probleem hebben, of hebben gehad... het wordt alleen nogal breed uitgemeten in de pers, toch vind ik meer uitgebrande Volvo's dan Saabs op het internet. Leasemaatschappijen baseren hun leasetarieven vooral op verhandelbaarheid, maar ook onderhoudsgevoeligheid. Vooral qua restwaarde scoren Saabs vaak wat minder dan vergelijkbare Volvo's, wat zich vertaalt in gunstigere lease-tarieven voor Volvo's.
Ik weet niet welke feiten jij bedoelt, maar het lijkt me logisch dat een model wat 10 jaar lang doorontwikkeld en verbeterd is zijn kwaliteit en betrouwbaarheid makkelijker kan garanderen dan een model wat net nieuw uit is gekomen. Dat ik Saab 'zo'n warm hart toedraag' klopt, maar dat geldt ook voor Volvo dus dat lijkt me niet echt een rol spelen.
Ik weet niet welke feiten jij bedoelt, maar het lijkt me logisch dat een model wat 10 jaar lang doorontwikkeld en verbeterd is zijn kwaliteit en betrouwbaarheid makkelijker kan garanderen dan een model wat net nieuw uit is gekomen. Dat ik Saab 'zo'n warm hart toedraag' klopt, maar dat geldt ook voor Volvo dus dat lijkt me niet echt een rol spelen.
Ik: 1999 Volvo S80 T6 'Bi-Fuel' (Vialle LPi) - 304.000 km
Moeders: 2006 Volvo S80 3.2 (Vialle LPi) - 210.000 km
Vader: 2004 Volvo S80 2.5T (Vialle LPi) - 170.000 km
-
- 8th Gear member
Klopt!davidjoost schreef: Leasemaatschappijen baseren hun leasetarieven vooral op verhandelbaarheid, maar ook onderhoudsgevoeligheid. Vooral qua restwaarde scoren Saabs vaak wat minder dan vergelijkbare Volvo's, wat zich vertaalt in gunstigere lease-tarieven voor Volvo's.
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
- bart simpson
- Geartronic member
- Contacteer:
Ken het uitbranden van een Volvo niet als een kwaal (zoals b.v. bij een Citroën BX) sterker nog, ik ken er geen een, toch ken ik voldoende SAAB's met black sludge problemen.davidjoost schreef:@ bart simpson: ja, het zijn maar een heel beperkt aantal auto's die het black sludge probleem hebben, of hebben gehad... het wordt alleen nogal breed uitgemeten in de pers, toch vind ik meer uitgebrande Volvo's dan Saabs op het internet
Zuiver statistisch gezien is door de substantieel hogere verkoopaantallen van Volvo de kans wel groter dat er af en toe iets "raars onverklaarbaars" speelt.
-
- 2nd Gear member
De nieuwe S80 is al een keer teruggeroepen bij gevaar voor in de fik vliegen:
http://www.auto-motor-und-sport.de/news ... _14151.hbs
En ook de D5/2.4D motor wil nog wel eens vlam vatten:
http://www.autoweek.nl/forum/read.php?7 ... sg-2716167
Tot slot nog een vorig model S80 T6:
http://www.autoweek.nl/myreviewautodata ... &bouwjaar=

Als ik hier zo rondkijk op het forum dan heeft Volvo net zoveel kwaaltjes en gebreken als een Saab, misschien nog wel meer...!
Over de betrouwbaarheid van een bepaald merk kun je moeilijk algemene uitspraken doen, het verschilt per model, motortype en vaak moet je het met een auto maar treffen. Dat geldt dus ook voor Saabs en Volvo's, ik denk niet dat het verschil tussen beide zo groot is dat je om die reden de een boven de ander zou moeten verkiezen.
http://www.auto-motor-und-sport.de/news ... _14151.hbs
En ook de D5/2.4D motor wil nog wel eens vlam vatten:
http://www.autoweek.nl/forum/read.php?7 ... sg-2716167
Tot slot nog een vorig model S80 T6:
http://www.autoweek.nl/myreviewautodata ... &bouwjaar=

Als ik hier zo rondkijk op het forum dan heeft Volvo net zoveel kwaaltjes en gebreken als een Saab, misschien nog wel meer...!
Over de betrouwbaarheid van een bepaald merk kun je moeilijk algemene uitspraken doen, het verschilt per model, motortype en vaak moet je het met een auto maar treffen. Dat geldt dus ook voor Saabs en Volvo's, ik denk niet dat het verschil tussen beide zo groot is dat je om die reden de een boven de ander zou moeten verkiezen.
- bart simpson
- Geartronic member
- Contacteer:
Dat een SAAB door de jaren beter geworden is lijkt me een aanname, dat blijkt voorlopig nog nergens uit.davidjoost schreef:Aangezien de Saab al bijna 10 jaar doorontwikkeld is, zullen daar alle onbetrouwbare elementen wel uit zijn gehaald. De S80 daarentegen is nog nagelnieuw en heeft dus een grotere kans op kinderziektes en constructiefouten die pas later aan het licht komen. Daarom kun je niet zeggen dat een Volvo qua betrouwbaarheid beter zou scoren, dat betwijfel ik.
Dat ben ik in relatie tot eerdere uitspraken van je met je eens, wees er dus terughoudend mee.davidjoost schreef:Over de betrouwbaarheid van een bepaald merk kun je moeilijk algemene uitspraken doen.
Er worden meer auto's teruggeroepen, maar dat betekend nog niet dat er ook daadwerkelijk tientallen afgebrand zijn, er lijkt hier niet eens sprake van eentje.davidjoost schreef:De nieuwe S80 is al een keer teruggeroepen bij gevaar voor in de fik vliegen
Een enkel incident met een S80T6 is ook niet echt representatief lijkt mij, daarmee wil ik de beangstigende ervaring van de eigenaar geenszins bagetaliseren.
Hoeveel forummers kennen overigens een zomaar afgebrande Volvo in hun omgeving?
- Battlecruiser
- 8th Gear member
Er worden in NL ongeveer 5 -10 keer zoveel Volvo's dan Saabs verkocht, dus oppassen met statistisch gegoochel, Davidjoost!
Een Golfje zal ook wel vaker uitgebrand te bezichtigen zijn, louter omdat er zoveel van zijn. Over de kwaliteit zegt dat niks.
Een Golfje zal ook wel vaker uitgebrand te bezichtigen zijn, louter omdat er zoveel van zijn. Over de kwaliteit zegt dat niks.
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
-
- 2nd Gear member
Samenvattend, Volvo verkoopt meer auto's dan Saab dus dan zullen ze wel betrouwbaarder zijn, zelfs als je een net nieuw uitgebracht model vergelijkt met een model van Saab wat al 10 jaar lang doorontwikkeld en verbeterd is. Ik weet niet op welke statistische gegevens jullie je baseren, want ik heb nog niks gezien. Zelfs al waren er statistieken, dan nog loopt de betrouwbaarheid van bepaalde modellen en motortypes van één merk uiteen.
Tegelijkertijd zijn die hogere verkoopaantallen ook weer een argument of verklaring dat er zo nu en dan eens eentje affikt.
Tegelijkertijd zijn die hogere verkoopaantallen ook weer een argument of verklaring dat er zo nu en dan eens eentje affikt.
Waar haal ik statistieken aan? Volgens mij nergens. Jij begint nota bene zélf je post met een statistiek, namelijk dat Volvo meer verkoopt dan Saab.dus oppassen met statistisch gegoochel, Davidjoost!
Dat hangt van de oorzaak af lijkt mij. In de drie voorbeelden die ik gaf was het de motor die in de fik vloog en niet iemand die hem opzettelijk in brand zette. Het lijkt me dus wel degelijk wat over de kwaliteit zeggen.Een Golfje zal ook wel vaker uitgebrand te bezichtigen zijn, louter omdat er zoveel van zijn. Over de kwaliteit zegt dat niks.
En waaruit blijkt volgens jou het tegendeel? Straks ga je nog beweren dat een E-klasse van 2003 net zo betrouwbaar is als het 2007-model. Over het algemeen worden in de auto-industrie auto's in hun levenscyclus verbeterd op zwakke punten, ik zie geen reden waarom de Saab 9-5 die nu zijn 2e facelift heeft ondergaan daar een uitzondering op zou zijn.Dat een SAAB door de jaren beter geworden is lijkt me een aanname, dat blijkt voorlopig nog nergens uit.
- bart simpson
- Geartronic member
- Contacteer:
@ David Joost, je komt op mij als een wat licht onvlambaar baasje over.
Jouw drie voorbeelden bestaan uit:
1) een recall waarbij geen concreet geval van afbranden van bekend was
2) een enkele S80 T6 die afgebrand was zonder dat daar direct een of meerdere andere S80´s
met hetzelfde probleem bekend lijken te zijn
3) een D5-2.4D die mogelijk in brand zou kunnen vliegen/zou zijn gevlogen.
Zijn deze vermeende incidenten nu iets dat regelmatig voor zou komen bij Volvo zou er toch mogelijk
één zo´n geval mogelijk bekend kunnen zijn bij een medeforummer, ik ben nieuwsgierig.....
Ik beperk me even to SAAB versus Volvo, een SAAB 9-5 halveert het eerste jaar al in waarde, ik ken maar
weinig merken/modellen die daarvan ook zo'n last hebben, SAAB tobt al helaas alweer een tijdje met
onbetrouwbaarheid en dat nekt nu net een 9-5, black sludge komt voor een premiummerk als SAAB ooit
was toch veel te vaak voor.
Voor een SAAB met > 150.000km staat er geen handelaar in de rij, dat is met een Volvo S80 toch echt heel anders.
Jouw drie voorbeelden bestaan uit:
1) een recall waarbij geen concreet geval van afbranden van bekend was
2) een enkele S80 T6 die afgebrand was zonder dat daar direct een of meerdere andere S80´s
met hetzelfde probleem bekend lijken te zijn
3) een D5-2.4D die mogelijk in brand zou kunnen vliegen/zou zijn gevlogen.
Zijn deze vermeende incidenten nu iets dat regelmatig voor zou komen bij Volvo zou er toch mogelijk
één zo´n geval mogelijk bekend kunnen zijn bij een medeforummer, ik ben nieuwsgierig.....
Ik beperk me even to SAAB versus Volvo, een SAAB 9-5 halveert het eerste jaar al in waarde, ik ken maar
weinig merken/modellen die daarvan ook zo'n last hebben, SAAB tobt al helaas alweer een tijdje met
onbetrouwbaarheid en dat nekt nu net een 9-5, black sludge komt voor een premiummerk als SAAB ooit
was toch veel te vaak voor.
Voor een SAAB met > 150.000km staat er geen handelaar in de rij, dat is met een Volvo S80 toch echt heel anders.
-
- 2nd Gear member
Grappige woordkeuze, ik identificeer mijzelf meer en meer met Volvo! :mrgreen: (geintje hoor)je komt op mij als een wat licht ontvlambaar baasje over
Ik wilde maar even aangeven dat Saab zijn kleinschalige blacksludge problemen, waar overigens zeer goede coulanceregelingen voor zijn, ook maar incidenten zijn. Net zoals de voorbeelden die ik gaf.
Ik vraag me sterk af waar je dit op baseert. Ik zie Volvo en Saab op gelijk niveau qua betrouwbaarheid. Ieder merk/model kent zijn minpunten en zwakkere onderdelen.Een SAAB 9-5 halveert het eerste jaar al in waarde, ik ken maar weinig merken/modellen die daarvan ook last hebben, SAAB tobt al een tijdje met betrouwbaarheid en dat nekt nu net een 9-5.
- bart simpson
- Geartronic member
- Contacteer:
Ik baseer dat op enige rudimentaire marktkennis, ken jij een 9-5 3.0D die nog met exact dezelfe motor rondrijd als waarmee hij de fabriek verliet?
Wel moedig om ze qua betrouwbaarheid als gelijken te zien....
Ken van Volvo b.v. geen uitval van pixeltjes in een bc....
Wel moedig om ze qua betrouwbaarheid als gelijken te zien....
Ken van Volvo b.v. geen uitval van pixeltjes in een bc....
-
- 2nd Gear member
de 3.0 TiD is geen Saab-motor, slechts kort leverbaar geweest en de 'probleemgevallen' zijn onder garantie vervangen...
Uitval van pixeltjes op de boardcomputer is een van de zaken die verholpen is bij de nieuwere 9-5's. De boardcomputer van onze S80 functioneert overigens ook niet naar behoren, als ik aan de draaiknop draai schiet hij soms door de menu's heen en soms dan gaat hij weer terug naar niks in beeld. Hij gaat niet mooi vloeiend en op dezelfde volgorde langs de verschillende verbruiken en DTE.
Verder lees ik in het 'Turbo'-gedeelte van dit forum net zo veel trammelant als bij Saab en het lijkt erop dat de automaten van Volvo soms helemaal een drama zijn.
Wat wil je nou met deze discussie? Koste wat kost bewijzen dat Saab minder betrouwbaar zou zijn dan Volvo? Mij overtuig je er toch niet van...
Ik vind dat Saab prima auto's bouwt, zeker gezien het magere budget wat ze van GM toebedeelt krijgen. Wat dat betreft heeft Volvo het een stuk beter getroffen bij de Ford-group.
Uitval van pixeltjes op de boardcomputer is een van de zaken die verholpen is bij de nieuwere 9-5's. De boardcomputer van onze S80 functioneert overigens ook niet naar behoren, als ik aan de draaiknop draai schiet hij soms door de menu's heen en soms dan gaat hij weer terug naar niks in beeld. Hij gaat niet mooi vloeiend en op dezelfde volgorde langs de verschillende verbruiken en DTE.
Verder lees ik in het 'Turbo'-gedeelte van dit forum net zo veel trammelant als bij Saab en het lijkt erop dat de automaten van Volvo soms helemaal een drama zijn.
Wat wil je nou met deze discussie? Koste wat kost bewijzen dat Saab minder betrouwbaar zou zijn dan Volvo? Mij overtuig je er toch niet van...
-
- 8th Gear member
Dat is het verschil tussen een realistische kijk op de zaken, en een onrealistische blik door een (hans anders 9-5) bril.davidjoost schreef:Wat wil je nou met deze discussie? Koste wat kost bewijzen dat Saab minder betrouwbaar zou zijn dan Volvo? Mij overtuig je er toch niet van....
Kortom, objectief gezien is de Volvo S80 te prefeleren boven de Saab 9-5.

Subjectief is een andere zaak.
-
- 2nd Gear member
Mijn kijk op de zaken is net zo (on)realistisch en subjectief als die van jullie, alleen ben ik hier in de minderheid! :oops:
Overigens wel eens in een 9-5 gereden?
Overigens wel eens in een 9-5 gereden?
-
- 8th Gear member
Ja! best goed en snel, maar onderstel niet afgestemd op de prestaties.
De laatste facelift is af-schuw-lijk.
En ik krijg een eng opel gevoel van hendeltjes en schakelaars van een vectra.
De afschrijving is ook een reden om hem te laten staan!
(kan je een oud afgetrapt exemplaar aanschaffen, maar dan wordt je helemaal niet blij)
Komt bij dat er nogal wat exemplaren met lpg rondrijden, dan is het echt gedaan met de pret!
De laatste facelift is af-schuw-lijk.
En ik krijg een eng opel gevoel van hendeltjes en schakelaars van een vectra.
De afschrijving is ook een reden om hem te laten staan!
(kan je een oud afgetrapt exemplaar aanschaffen, maar dan wordt je helemaal niet blij)
Komt bij dat er nogal wat exemplaren met lpg rondrijden, dan is het echt gedaan met de pret!
- bart simpson
- Geartronic member
- Contacteer:
Nee hoor, ik ga niets bewijzen, dat doet SAAB zelf wel.davidjoost schreef:Wat wil je nou met deze discussie? Koste wat kost bewijzen dat Saab minder betrouwbaar zou zijn dan Volvo?
- Summum
- 6th Gear member
Ik pretendeer niet iets te weten over de bewezen betrouwbaarheid van de S80 of de 9-5. Het lijkt mij echter onmogelijk om iets zinnigs te zeggen over de betrouwbaarheid van beide modellen ten opzichte van elkaar. Voor de nieuwe S80 geldt dat daar nog nauwelijks statistische gegevens van kunnen zijn.
Voor de Saab lijkt mij de stelling van davidjoost op zich juist. Dit model loopt al langer mee en is dus verder doorontwikkeld. De kinderziektes, zoals die helaas nog steeds voorkomen in nieuwe auto's, zijn er wel uit.
Dit heeft in het algemeen een positieve invloed op de betrouwbaarheid. De huidige 9-5 zal dus wel betrouwbaarder zijn dan de eerdere modellen. Of de 9-5 daarmee ook betrouwbaarder is dan de nieuwe S80 is echter maar de vraag.
Helaas blijft ook Volvo niet gevrijwaard van kinderziektes. Kijk bijvoorbeeld eens naar het eerste bouwjaar van de S40/V50 en dan vooral de diesels! Inmiddels zijn die modellen verder doorontwikkeld, met hogere betrouwbaarheid tot gevolg.
Voor de Saab lijkt mij de stelling van davidjoost op zich juist. Dit model loopt al langer mee en is dus verder doorontwikkeld. De kinderziektes, zoals die helaas nog steeds voorkomen in nieuwe auto's, zijn er wel uit.
Dit heeft in het algemeen een positieve invloed op de betrouwbaarheid. De huidige 9-5 zal dus wel betrouwbaarder zijn dan de eerdere modellen. Of de 9-5 daarmee ook betrouwbaarder is dan de nieuwe S80 is echter maar de vraag.
Helaas blijft ook Volvo niet gevrijwaard van kinderziektes. Kijk bijvoorbeeld eens naar het eerste bouwjaar van de S40/V50 en dan vooral de diesels! Inmiddels zijn die modellen verder doorontwikkeld, met hogere betrouwbaarheid tot gevolg.
(2008) V70 T6 AWD Summum, Barents Blue, off black leder, full option
(2020) Audi E-tron
(2016) V60 D6 Twin Engine Summum, Magic Blue, Sport leder soft beige, Intellisafe Pro, Hybrid Technology, Security, Family, 19" Bor + 18" Skadi
(2011) V60 2.0T Momentum, Caspian Blue, off black leder, driver support line, exterior styling, 19" Bor + 18" Fortuna
(2005) V50 2.4 Summum, Silver, premium mobility, 18" Atreus
(2001) S60 2.4i Intro Ed. aut, nautic blue, 17" Tethys
(2020) Audi E-tron
(2016) V60 D6 Twin Engine Summum, Magic Blue, Sport leder soft beige, Intellisafe Pro, Hybrid Technology, Security, Family, 19" Bor + 18" Skadi
(2011) V60 2.0T Momentum, Caspian Blue, off black leder, driver support line, exterior styling, 19" Bor + 18" Fortuna
(2005) V50 2.4 Summum, Silver, premium mobility, 18" Atreus
(2001) S60 2.4i Intro Ed. aut, nautic blue, 17" Tethys
Ik heb laatst ook in een Saab gereden.
Dat reed toch goed, ook op gas!
(mijn vrouw vind het niet zo'n mooie auto, tja...........)
Voordat er reactie's komen op gas; ook Saab kan net als Volvo niet zo goed over gas als je daar het onderhoud niet op aanpast.
Wat wel een groot voordeel is; bij een Saab ligt een (cilinder) kop er aanmerkelijk sneller af als bij een Volvo!
Dat reed toch goed, ook op gas!
Voordat er reactie's komen op gas; ook Saab kan net als Volvo niet zo goed over gas als je daar het onderhoud niet op aanpast.
Wat wel een groot voordeel is; bij een Saab ligt een (cilinder) kop er aanmerkelijk sneller af als bij een Volvo!

Ikkebart simpson schreef:Hoeveel forummers kennen overigens een zomaar afgebrande Volvo in hun omgeving?

Volvo brand zomaar