Pagina 4 van 6

Geplaatst: 07.10.2007 - 12:21
door Wim J
OK, ik kan het door de garage laten doen. Maar het plaatsten van een condensator behoort tot de dingen die ik met mijn electronica achtergrond zeer makkelijk zelf kan. Verder heb ik hier condensatoren zat rondslingeren. Dus ik denk dat ik me behoorlijk veel kan besparen als iemand me kan zeggen waar ze die condensator geplaatst hebben.

Wim

Geplaatst: 07.10.2007 - 15:16
door Fabian
Zullen ze dit bij de nieuwe RTI schermen al hebben verbeterd of moet ik bij het ophalen van de auto alvast ff vragen of ze 't er tussen plaatsen :)

Geplaatst: 07.10.2007 - 17:35
door Paul
Is niet altijd nodig, dus kijk maar eerst even, zou ik zeggen!

Geplaatst: 07.10.2007 - 19:26
door V70ORD5
Ben wel benieuwd of er een verband zit tussen strepen op je scherm en het hebben van een carkit.
Er moet toch een reden zijn waarom de een wel strepen heeft en de ander niet.

Ik had ze dus wel en heb er een nokia carkit in zitten.

Geplaatst: 07.10.2007 - 20:49
door Paul
Volgens mij heeft het meer met de D5 en een koude motor te maken.

Geplaatst: 07.10.2007 - 22:08
door Barlin
Nee hoor in mijn 2.5T heb ik ook strepen. Het gaat om het 2006 model en het is volgens mij een ordinaire design fout. Met koude motor is het het ergst. Ik heb een ingebouwde telefoon en er is volgens mij geen relatie want als ik die uitzet heb ik gewoon hetzelfde beeld.

Geplaatst: 07.10.2007 - 22:25
door Fabian
Zitten de strepen niet gewoon in de LCD zelf ?

LCD geeft strepen bij enorme kou en kleurt vreemd bij hoge warmte.

Geplaatst: 07.10.2007 - 22:45
door Wim J
Nee hoor zijn bewegende / rollende horizontale intensiteitsverschillen (strepen dus) op het display, duidelijk gerelateerd aan toerental van de motor. Bij koude en stationair draaiende motor valt het het meest op, maar het is er evengoed aan 3000rpm bij 120km/h met warm gelopen motor. Dan zijn de strepen fijner en minder uitgesproken, maar ze zijn er wel degelijk!
Ik bevestig hierbij nogmaals dat het absoluut geen D5 gerelateerd probleem is, mijn 2.5T heeft het evengoed. Ik denk dat zo goed als alle RTI-displays er last van hebben, velen hebben het nog niet opgemerkt. In iedere Volvo die ik zag heb ik het reeds gezien, maar in meer dan 3/4 van de gevallen was het de eigenaar nog niet opgevallen. Nu ik ze er attent op gemaakt heb,.... :-) natuurlijk wel!
Maar we weten nog steeds niet waar de condensator moet komen,... :-)

W

Geplaatst: 08.10.2007 - 09:15
door Barlin
En wat voor condensator het is 100uF, 1000uF??

Geplaatst: 08.10.2007 - 09:45
door Paul
Sorry dacht echt dat het iets van de D5 was, in onze T5 was hier namelijk niks mee aan het handje! En had hier meer Diesel rijders gehoord vandaar

Geplaatst: 19.10.2007 - 00:10
door sijn
D5, ik heb het ook.
Waar o waar moet die condensator geplaatst worden.

Geplaatst: 19.10.2007 - 10:12
door Paul
Sijn, jij had dit probleem toch al veel eerder?

Geplaatst: 19.10.2007 - 21:19
door sijn
Ja, een paar weken na de aankoop startte het.
Maar ik wil gewoon graag weten waar de condensator moet komen.
Is nog steeds niet beantwoord dacht ik?

Geplaatst: 20.10.2007 - 13:05
door Wim J
sijn schreef:Ja, een paar weken na de aankoop startte het.
Maar ik wil gewoon graag weten waar de condensator moet komen.
Is nog steeds niet beantwoord dacht ik?
Volgens de zeer beperkte info die ik heb moet deze komen vlakbij het RTI-scherm en dient de grille van de centerluidspreker eraf gehaald worden om de condensator te monteren.
De grote van de C speelt niet zo'n rol, ik zou beginnen met een 1000µF met parallel daaraan een kleine condensator van 100nF. De grote dient om grove spanningschommelingen op te heffen, het kleintje heeft een snellere reactietijd en kan beter met hoog-frequentere schommelingen om. Let op de polariteit bij het aansluiten (meten is weten). De Zwart gemarkeerde kant is de min-pool.
Verder is er een aparte zekering voor het RTI display op het zekeringspaneel. Volgens mij kan de C ook daar geplaatst worden als je het volledig zelf doet. Eén klem van de zekering via de parallel geplaatste condensatoren naar massa verbinden.
Ik heb het echter nog niet zelf gedaan.
Gebruik een 25V exemplaar als condensator, dit ivm hoog oplopende temperaturen in de wagen. Een hoger spanningsmarge nemen is goedkoper dan speciale 'high temperature'-condensatoren te kopen.

Wim

Geplaatst: 20.10.2007 - 19:09
door pure100
t schijnt een volvo probleem te zijn, ze hebben er een oplossing voor, via volvo heerenveen heb ik het er tussen gekregen en de strepen zijn zowel via navigatie als met video kijken via ipod en imiv verdwenen!

Geplaatst: 20.10.2007 - 20:43
door ufovolvo
Dát wisten we dus al, beste pure100, want daar begon het topic nagenoeg mee. Het gaat er nu om wát ze ertussen plaatsen en wáár, want het lijkt erop dat Volvo een dure oplossing heeft bedacht voor iets wat we misschien voor een paar kwartjes zelf kunnen.

@WimJ: ik verwacht dat je het wel gáát doen. Ben ik erg veeleisend als ik er plaatjes van wil zien?

Geplaatst: 21.10.2007 - 12:49
door Wim J
ufovolvo schreef: @WimJ: ik verwacht dat je het wel gáát doen. Ben ik erg veeleisend als ik er plaatjes van wil zien?
euh,....JA ! :wink:
Ik zal eens al mijn moed en dapperheid bij elkaar moeten rapen, lijkt me.
Iemand enig idee hoe je de rooster van de centerspeaker verwijdert zonder beschadigingen aan dashboard of rooster?

Wim

Geplaatst: 03.11.2007 - 23:56
door VolvoTech
http://vccs.volvocars.se/accessories/ii ... code=en-GB

De Tool waar ze in pagina 8 over spreken, is een soort haak, die eerst gelijk met de rand er tussen wordt geduwd en vervolgen 90 graden gedraaid wordt zodat deze haaks onder de plaat komt te liggen.
Vervolgens wordt de plaat opgetild.

Van "verenstaal" of iets deregelijks moet iets te maken zijn.
Wij gebruiken voor dit soort klusjes eigenlijk altijd plastic bandenlichters (fiestbanden). Daarmee breek je niet snel iets en je kunt redelijk doorduwen zonder te krassen.
Groet
Bob

Geplaatst: 22.11.2007 - 21:17
door PJR
De strepen lijken ook gerelateerd aan de omgevingstemperatuur. Naarmate het kouder is, lijken de strepen langer te blijven/nadrukkelijker voor te komen.

Geplaatst: 30.11.2007 - 20:38
door Barlin
Ha. Eindelijk is het gelukt en heeft de dealer het onderdeel (30775489 Filter cable screen RTI) geïnstalleerd. Het strepen probleem is vanaf vandaag verholpen!