qiud schreef:
Afgelopen weekend bij een vriend in Duitsland geweest, ook de vrouw en kids in de auto. Op de terugweg - de snelweg was leeg! - de cruise op 160.
Komt er toch plots uit de berm vlak voor de auto een fazant over. Uit reactie uitgeweken voor dat beest. Dit geeft echter bij die snelheid al een beweging die ik met de auto niet totaal verwacht had. Ik vraag me dan ook af wat er dan beter is uitwijken of doorrijden. Het liefst wijk ik uit. . ik was zeer geschrokken. En heb nog wel even nagedacht over hoe het mis had kunnen gaan.
Gelukkig de fazant leeft nog en met ons is er ook niks aan de hand, maar
het zet je toch even aan het denken.
Ik ben zelf ooit eens met 100km/h op een haas gereden. En dat geeft behoorlijk wat schade. Aan de andere kant maakte ik totaal geen rare bewegingen waardoor de auto in een slip kon raken. Daar ging het allemaal te snel voor.
Want dat heb ik in Duitsland ook meegemaakt. Ik reed zelf ongeveer 180km/h en werd redelijk hard ingehaald door een Mercedes. Toen hij een paar honderd meter voorbij mij was, zag ik hem een uitwijkende beweging maken. Hierdoor raakte hij in een slip en belandde uiteindelijk op zijn kop, na wat obstakels te hebben geraakt, een heel eind verderop in de berm. Ik kan je vertellen dat dat geen prettig gezicht was en dat die beste meneer het voorval niet overleeft heeft.
Dus ik probeer (want je reactie is gewoon uitwijken) niet uit te wijken voor beesten. Liever de rompslomp van een schade regelen dan helemaal niets meer regelen.