Pagina 4 van 5

Geplaatst: 09.09.2009 - 09:12
door mad

Geplaatst: 29.09.2009 - 16:55
door S60-D5
Enige tijd geleden was er een Duits onderzoek door een consumentenprogramma op TV waarbij diverse high performance brandstoffen getest zijn. Er werden een aantal merken brandstof getest bij een aantal automodellen (een doorsnede van de markt qua leeftijd en klasse), er waren geen Volvo's bij betrokken.

De uitkomst is een beetje zoals dit draadje loopt. V-power kwam een neuslengte beter uit de test met een hele grote maar. Qua besparing, vermogenswinst en effect op onderhoud kwam men tot de conclusie dat er maar bij een zeer beperkt aantal auto's een meetbare verbetering was. Het ging dan om de allersnelste uitvoeringen (GTI's, enz.) van de meest recente modellen waarbij een minimale verbetering werd vastgesteld.

De conclusie was duidelijk, voor de meeste auto's heeft het geen zin.

Geplaatst: 29.09.2009 - 20:28
door Voorn
En als je ongeveer 50.000 km per jaar rijdt is het veeeeeel goedkoper om gewone diesel te rijden :P

Geplaatst: 19.10.2009 - 20:54
door Blue-Eyes
In Lelystad is het bij de Shell dermate "goedkoop" tanken dat V-Power evenduur is als reguliere diesel elders.

Dus maar V-Power getankt. 1e Tank, heb de wagen net. In mijn vorige wagen (leasevolvo) was het verboden V-Power te tanken.

Geplaatst: 19.10.2009 - 21:06
door Hans oet Twent
Ik ben bezig om de tank leeg te rijden. Ga dan ook een tankje V-Power consumeren. Een neef van me heeft vorige week met zijn 9-3 150PK op en neer naar Pforzheim (even voorbij Stuttgart) een tank V-Power er doorheen gedraaid. Uit en thuis op een tankje diesel. Zijn ervaring, is dat de auto zuiniger draait en dat de klopvastheid beter is. Hij loopt er gewoon beter op.

Geplaatst: 19.10.2009 - 21:17
door Eagletje
BP/Aral ultimate is echt nog beter volgens de testen. Bevat hoger octaan/cetaan getal waardoor prestaties....

Volgens de verkoper van mijn auto zitten er in de "standaard" brandstoffen door de milieu maatregelen zoveel bio-toevoegingen dat menig brandstof filter verstopt raakt. Hij raadde me dan ook ten sterkste aan om met een "premium"brandstof te gaan tanken. Ben benieuwd, heb nu bijna mijn eerste tank leeg gereden met BP ultimate diesel. 5.3 L/100 km. Heeft octaan 98(in Duitsland zelfs 100) ipv 95 voor de reguliere diesel.
Stap nu over(voor de nieuwsgierigheid) op "gewone" brandstof.

Word vervolgd.........

Geplaatst: 19.10.2009 - 21:22
door Hans oet Twent
Mooi man, ik ben benieuwd. Onze auto rijdt nog maar weinig. Vanaf januari zal het meer gaan worden. Immers dan gaat de Passat uit de bijtelling.
V70 draait alleen maar korte stukjes, en dan is ie bestwel niet zuinig zegmaar......

Geplaatst: 24.10.2009 - 14:57
door ewing
Uit nieuwsgierigheid heb ik van de week voor het eerst Shell V-Power Diesel getankt. En tot nu toe (met deze ene tankbeurt) nu al positieve ervaringen met het gemiddelde verbruik: van (volgens BC) 4,6l/100km naar 4,1l/100km.

Nu zijn dit pas de eerste indrukken. Mijn voornemen is wel om het een aantal tankbeurten uit te proberen en de verbruikscijfers dan eens te vergelijken met de normale diesel van Tango, waar/wat ik normaal tank. Ik ben benieuwd...

Daarbij vraag ik me overigens nog het volgende af. Mijn V50 is in december 2008 gechipt. Het vermogen/koppel is gestegen van 136pk/320Nm naar 165pk/405Nm. Brengt dat met zich mee dat het nu beter/noodzakelijk is om VPower Diesel te gebruiken in plaats van 'normale' diesel? Zo rijdt mijn vader nl. in een door de dealer gechipte Saab 9-3 1.8t. Daardoor is hij nu gehouden om Euro98 te tanken.

Geplaatst: 24.10.2009 - 17:48
door nicolo
Zowat alle (goede) tuners geven aan dat volledige vermogen/koppelwinst bij tuning maar gehaald wordt als ook de "betere" brandstof getankt wordt. In jouw geval zou ik het dus zeker doen. Na aantal keren tanken voel je de souplesse ook toenemen, motor draait ronder, is mijn persoonlijke ervaring met Vpower diesel. Of je er echt minder mee verbruikt? Je hebt blijkbaar geluk...Gezien reinigend vermogen van de additieven, kan een "vervuilde" motor logischerwijs beter gaan presteren én zuiniger worden. Voor mij geen Tango of gelijkaardig spul.

Geplaatst: 24.10.2009 - 19:53
door Eagletje
Even een updatetje: van de week tango diesel getanked. Verbruik is iets gedaald 5.1 L/100 km op de BC. Maar met het vorige tankje heb ik ook wat snelwegkilometers en met meerdere mensen gereden. Verbruik lijkt me dus niet heel erg verschillend. Wel heb ik het idee dat hij minder mooi loopt/oppakt.........Nog een 200 kilometer en stap dan weer over op de Wunder-diesel; BP ultimate......kijken wat het verschil dan gaat zijn.

Geplaatst: 24.10.2009 - 21:07
door Hans oet Twent
Ik heb de tank vol met V-power. Ben nieuwsgierig.

Geplaatst: 27.10.2009 - 22:17
door Pablo
Ik inmiddels ook aan de eerste tank V Power.
Merk nu (na 350 km) dat bij starten en koude motor deze aanmerkelijk minder geluid maakt. Ook tijdens het rijden merk ik een rust. Ik met ook zeggen dat ik nooit zo intensief naar mn motorgeluid heb geluisterd :P
Wat wel opvalt is dat als ik even lekker gas geef het walmen uit de uitlaat nagenoeg is verdwenen.

Geplaatst: 28.10.2009 - 23:25
door Eagletje
Net even V-power getankt, na de tango diesel. Jemig, echt een verschil in geluid en souplesse. Heb eens gasgegeven met een auto achter me(goed te zien in het donker of de auto "walmt". Nagenoeg niks geen walm!!! En met de tango diesel trok hij toch een aardig rookgordijn op.

Mmmm, er is dus toch echt een verschil in brandstoffen, dacht dat het ook vaak marketingtechnische praatjes waren, maar ik ben nu echt om !!!

Geplaatst: 28.10.2009 - 23:29
door Christopher
Ik ben ook om... Maar dan om BP Ultimate te tanken ipv de locale dieselboer hier...

Geplaatst: 29.10.2009 - 00:00
door Eagletje
Tsja, waarom rijd je dan Volvo Cristopher. Wanneer je weet dat het beter rijd dan een Kadett.........

;-)

Geplaatst: 29.10.2009 - 00:08
door Christopher
Omdat ik nog even de hoop had dat het toch niet zoveel verschil zou maken.
Heb nu twee tanks 'goedkopie' erin gegooid en moest de laatste keer toch wel erg snel tanken. 604 km op 44 liter terwijl ik hiervoor met gemak de 750 op 47 liter haalde.

Zal er ook mee te maken hebben dat er nu winterbanden onder liggen die iets te zacht waren... Maar nu heb ik in ieder geval een goed excuus.

Geplaatst: 29.10.2009 - 00:12
door Eagletje
Execute me......sorry Christopher, had het verkeerd gelezen.

Gek genoeg merk ik nog niet zoveel verschil in verbruik tussen Ultimate en Tango Diesel......

Nu even over op V-Power(beetje noodgedwongen, maar ook nieuwsgierig of verschillen waren op te merken).

Kijken nu maar wat het verbruik word met V-Power. Ik houd jullie op de hoogte :-)

Geplaatst: 29.10.2009 - 10:01
door MauritsvdT
Heb nu 3x achter elkaar de normale diesel getankt bij elke keer hetzelfde punt en rij gemiddeld een 1 op 14.
In ieder geval is hij maar net iets zuiniger als mijn benzine auto hiervoor.
Dus de 'besparende chip' zoals ze zeggen, zal hier ook wel snel komen en dan ook maar eens wat gaan uitproberen met de verschillende brandstoffen.

En dan heb ik de laatste tankbeurten echt netjes op de cc gereden, dus volgens mij is hij niet eens zuiniger dan mijn vorige auto ...... AUW !!!

Geplaatst: 29.10.2009 - 16:19
door Christopher
MauritsvdT schreef:Heb nu 3x achter elkaar de normale diesel getankt bij elke keer hetzelfde punt en rij gemiddeld een 1 op 14.
In ieder geval is hij maar net iets zuiniger als mijn benzine auto hiervoor.
Dus de 'besparende chip' zoals ze zeggen, zal hier ook wel snel komen en dan ook maar eens wat gaan uitproberen met de verschillende brandstoffen.

En dan heb ik de laatste tankbeurten echt netjes op de cc gereden, dus volgens mij is hij niet eens zuiniger dan mijn vorige auto ...... AUW !!!
Het komt me zo bekend voor...
Je moet je niet verschuilen achter je verbruik om 'm te laten tunen. ;) Ik ging meer verbruiken na het tunen... Ben nu wat meer gaan letten op mijn rechtervoet en nu levert 't wel besparing op.

Geplaatst: 29.10.2009 - 16:38
door MauritsvdT
Christopher schreef:Het komt me zo bekend voor...
Je moet je niet verschuilen achter je verbruik om 'm te laten tunen. ;) Ik ging meer verbruiken na het tunen... Ben nu wat meer gaan letten op mijn rechtervoet en nu levert 't wel besparing op.
Ja, maar dat is het nu juist!
Sinds ik mijn Volvo heb (bijna 4 weken) heb ik ook erg gelet op mijn rijstijl; veel de cruise control gebruiken, niet hard optrekken en niet te hard op de snelweg.
(Hebben we tot nu toe eigenlijk ook alleen nog maar woon-werk verkeer gereden en moet een auto natuurlijk ook weer wennen aan een nieuwe bestuurder en anders oort kilometers.)
En dan kom ik aan deze getallen, had ik mijn oude rijstijl gewoon gehandhaafd (iets sneller optrekken en iets harder rijden) dan denk ik dat deze diesel niet eens zuiniger rijdt dan mijn vorige auto.
En dat was een 2.0 benzine met ruim 170pk (die ook in de bekende Cupra's zit).