Pagina 4 van 6
Geplaatst: 18.09.2007 - 07:25
door Edgar
Bover schreef:@Edgar, heerlijk he.....al die tevreden klanten....
Voor de duidelijkheid: Ieder kiest zijn eigen tuner op basis van gevoel, referenties en ervaringen.
En hoofdzaak is als je zelf maar tevreden bent.
Heb je een meeting van jouw tuning ?
Daar heb je helemaal gelijk in Bover! Wij zitten op één lijn
En mijn ervaringen en verslag stonden hier:
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=15303 bover

Geplaatst: 18.09.2007 - 09:13
door Bover
@eDGAR, Ik heb even naar je link gekeken..
HARDSTIKKE MOOIE koppelkromme. Hebben ze mooi gedaan bij hartog.
Fijn dat je daar van geniet.
Geplaatst: 18.09.2007 - 09:32
door Walter
Ben, heb je al indicaties wat er met het vrbruik gebeurd is na het tunen?
Geplaatst: 18.09.2007 - 12:02
door pedro sr.
Winnox schreef:
En 212pk... ben eens benieuwd hoeveel daarvan overblijft op een geijkte rollenbank. Ofwel is dat zwaar overdreven ofwel is men bij hartog vergeten rekening te houden met "veilige tolleranties" op heel de aandrijflijn en de motor.
Ik weet dat je staat te trappelen, maar ik zou je toch willen aanraden om de volgende keer iets beter te lezen. Je kunt namelijk dan terugvinden in dit topic dat het Bover is die rondrijdt met 212pk, getuned door Fasttech.
Geplaatst: 18.09.2007 - 14:31
door MDA
pedro sr. schreef:Winnox schreef:
En 212pk... ben eens benieuwd hoeveel daarvan overblijft op een geijkte rollenbank. Ofwel is dat zwaar overdreven ofwel is men bij hartog vergeten rekening te houden met "veilige tolleranties" op heel de aandrijflijn en de motor.
Ik weet dat je staat te trappelen, maar ik zou je toch willen aanraden om de volgende keer iets beter te lezen. Je kunt namelijk dan terugvinden in dit topic dat het Bover is die rondrijdt met 212pk, getuned door Fasttech.
Om in internet jargon te spreken: Haha! OWNED!
Om bij de digibeten niet de verkeerde indruk achter te laten: Goed antwoord Pedro! En Winnox: beter lezen, en wees terughoudend met je uitspraken...
Geplaatst: 18.09.2007 - 14:36
door M'n eerste Volvo
@Pedro: even hierop inhakend, begrijp ik het goed, dat je in principe elk gewenst aantal PK's en elk gewenst aantal NM's kunt instellen en dan ook nog onafhankelijk van elkaar (uiteraard met inachtneming van de maximale waarden) ?
Dus als je een stoplichtenmonster wilt, krijg je zus en als je een schakelluie relaxmobiel wilt, krijg je zo ?
Geplaatst: 18.09.2007 - 16:44
door Ben
pedro sr. schreef:Winnox schreef:
En 212pk... ben eens benieuwd hoeveel daarvan overblijft op een geijkte rollenbank. Ofwel is dat zwaar overdreven ofwel is men bij hartog vergeten rekening te houden met "veilige tolleranties" op heel de aandrijflijn en de motor.
Ik weet dat je staat te trappelen, maar ik zou je toch willen aanraden om de volgende keer iets beter te lezen. Je kunt namelijk dan terugvinden in dit topic dat het Bover is die rondrijdt met 212pk, getuned door Fasttech.
En, als ik het goed heb, is de D5 van Bover de motor die af fabriek al 185 pk heeft.
Die van mij had 163 pk volgens het boekje, 159 door Hartog gemeten en na tunen 189 door Hartog gemeten.
En, ik weet niet of dat wat uitmaakt, mijn auto is van 2002, die van Bover van 2007.
Ik bedoel, ga geen appeltjes met sinaasappeltjes vergelijken.

Geplaatst: 18.09.2007 - 18:07
door Winnox
Mijn excuses voor het verkeerd lezen.
Ik zal tijdens de latere uren erop letten het gedeelte ervoor wat beter te lezen.
Het is niet omdat hij een af fabriek 185pk heeft dat die daarom nog hoger kan dan de 163pk. Bij een golf bvb kan men de 150pk niet zomaar evenveel omhoog trekken dan zijn mindere broeders, gewoon omdat die in principe af fabriek al "getuned" is.
Ik blijf er echter bij dat een vergelijkende test door een consumentenorgannisatie heel grappig resultaten zou kunnen geven.
Dezelfde auto laten tunen bij een 10tal bedrijven en ook een 10tal powerboxen vergelijken op een geijkte rollenbank.
De pk's zouden vallen als vliegen.
Geplaatst: 18.09.2007 - 18:12
door Ben
VolvoMafia schreef:Ben, heb je al indicaties wat er met het vrbruik gebeurd is na het tunen?
Nee, nog niet Walter.
Ik heb de verbruikscomputer gewoon laten staan en ga over een poosje wel eens kijken of het niveau gezakt is.
Geplaatst: 18.09.2007 - 20:27
door Bover
@wINNOX:
Zoals Ben al schreef is de pk toename bij mijn auto 185 naar 212.=27pk
Ben's auto 163 naar 185= 22pk
Dat maakt elkaar allemnaal niet zoveel.
Ben heeeft een auto met automaat 5 bak. Ik 6 bak
En mocht je het geruststellen: ik was op een geijkte rollerbank...
Ik heb twee runs gekregen met dezelfde resultaten...in de 4e gemeten
en die pk's staan op de wielen..... en als ik tenminste alles goed begrepen heb.
Het verbruik bij mij is ongeveer de eerste 1000km gezakt met 0.6
Maar eerlijk gezegd boeit mij die pk-s niet zo.
Als de volvo maar goed rijdt naar wens
En ach we zijn tevreden met ons resultaat en de tuning
Wat willen we nog meer.
Geplaatst: 19.09.2007 - 07:19
door Edgar
Bover schreef:
Maar eerlijk gezegd boeit mij die pk-s niet zo.
Als de volvo maar goed rijdt naar wens
En ach we zijn tevreden met ons resultaat en de tuning
Wat willen we nog meer.
Kijk! wijze woorden...

Het gaat ook om hoe die rijdt, cijfers zijn minder belangrijk..
Geplaatst: 19.09.2007 - 10:38
door M'n eerste Volvo
@Ben: Je hebt nu meer vermogen als voorheen bij een gelijk toerental en hebt dus een lager toerental nodig om dezelfde prestaties te bereiken. Dus bij een gelijkblijvende rijstijl maakt de motor minder toeren en is dus stiller. Dus je rijcomfort wat geluid betreft is er ook op vooruit gegaan. Klopt deze redenatie ?
Geplaatst: 19.09.2007 - 14:23
door Ben
M'n eerste Volvo schreef:@Ben: Je hebt nu meer vermogen als voorheen bij een gelijk toerental en hebt dus een lager toerental nodig om dezelfde prestaties te bereiken. Dus bij een gelijkblijvende rijstijl maakt de motor minder toeren en is dus stiller. Dus je rijcomfort wat geluid betreft is er ook op vooruit gegaan. Klopt deze redenatie ?
Hij was al zo stil dat ik wat dat betreft geen verschil merk.
Geplaatst: 19.09.2007 - 18:18
door mjeuring
M'n eerste Volvo schreef:@Ben: Je hebt nu meer vermogen als voorheen bij een gelijk toerental en hebt dus een lager toerental nodig om dezelfde prestaties te bereiken. Dus bij een gelijkblijvende rijstijl maakt de motor minder toeren en is dus stiller. Dus je rijcomfort wat geluid betreft is er ook op vooruit gegaan. Klopt deze redenatie ?
Denkfoutje.
Toerental zit 1:1 gelinkt aan de snelheid. Dus bij dezelfde rijstijl (=snelheid?) heb je hetzelfde toerental. Motor zal minder verbuiken door het effectievere motormanagement. Geluid minder? Kweet niet.
Geplaatst: 19.09.2007 - 23:54
door M'n eerste Volvo
mjeuring schreef:M'n eerste Volvo schreef:@Ben: Je hebt nu meer vermogen als voorheen bij een gelijk toerental en hebt dus een lager toerental nodig om dezelfde prestaties te bereiken. Dus bij een gelijkblijvende rijstijl maakt de motor minder toeren en is dus stiller. Dus je rijcomfort wat geluid betreft is er ook op vooruit gegaan. Klopt deze redenatie ?
Denkfoutje.
Toerental zit 1:1 gelinkt aan de snelheid. Dus bij dezelfde rijstijl (=snelheid?) heb je hetzelfde toerental. Motor zal minder verbuiken door het effectievere motormanagement. Geluid minder? Kweet niet.
Help !!
Ik krijg door optimalisatie van het motormanagement meer vermogen tot mijn beschikking. Dus bij een bepaald toerental had ik eerst bijvoorbeeld 200Nm en nu 300Nm. Dus als ik net zoveel gas geef als eerst "laat ik nu meer vermogen los" en ga dus harder vooruit ??? Dus bij eenzelfde toerental een hogere snelheid ? Of redeneer ik nu helemaal verkeerd. :roll:
Geplaatst: 20.09.2007 - 07:36
door trompetje
Door meer vermogen kan je beter versnellen: het maximum vermogen bij een bepaald toerental is hoger geworden. Dit wordt alleen geleverd als er om gevraagd wordt, oftewel je het gaspedaal helemaal intrapt. bij constante snelheid is er maar één situatie waarbij dit voorkomt (nl. maximum snelheid......)
Geplaatst: 20.09.2007 - 10:36
door M'n eerste Volvo
Even opnieuw: Ik beschrijf hieronder een voorbeeld, de waarden zijn hypotetisch (heb ik zelf verzonnen :roll: ), maar dienen puur om mijn gedachten duidelijk te maken !
Situatie 1, ongetuned:
Ik zit in de vierde versnelling en duw het gaspedaal 5 centimeter in. Dit resulteert in een toerental van 3000 toeren. Ik heb bij 3000 toeren een koppel van 200Nm, wat uiteindelijk resulteert in een bepaalde snelheid, zeg 100 km/h. Houd ik dit zo vast, zal ik deze snelheid bereiken, want die is gerelateerd aan het koppel (vermogen op de aandrijving).
Situatie 2, getuned:
Ik zit weer in de vierde versnelling en duw weer het gaspedaal 5 centimeter in. Dus weer 3000 toeren (daar is niets aan veranderd, toch ?), maar nu heb ik in deze situatie ineens 260Nm koppel. Meer vermogen, wat continu geleverd wordt (ik laat het pedaal niet los), wat resulteert in een hogere snelheid, zeg 125 km/h.
Vervolgredenatie:
Wil ik 100 km/h rijden in een getunede auto, hoef ik minder gas te geven en maakt de motor minder toeren (en is dus stiller). Klopt dit ?
Ik heb het dus niet over het maximum vermogen, maar over het vermogen, wat steeds specifiek bij een bepaald toerental aanwezig is. En dat is bij een getunede auto steeds hoger dan bij een ongetunede auto.
Pedro: klopt deze redenatie :?: :?:
(Wellicht moet dit in een apart topic, maar dat laat ik aan de moderators over)
Geplaatst: 20.09.2007 - 13:11
door MaXX99
Als volledige tuning n00b, my 2 cents :
Situatie 2, getuned:
Ik zit weer in de vierde versnelling en duw weer het gaspedaal 5 centimeter in. Dus weer 3000 toeren (daar is niets aan veranderd, toch ?)
Ik dacht dat hier ook wel werd op ingespeeld waardoor de respons van de wagen beter is/lijkt. Dus maak daar maar 3 cm van (ook hypothetisch uiteraard

)
Vervolgredenatie:
Wil ik 100 km/h rijden in een getunede auto, hoef ik minder gas te geven en maakt de motor minder toeren (en is dus stiller). Klopt dit ?
Daar zit nu wel ergens een kink in je redenering ... bij eenzelfde toerental in dezelfde versnelling gaat je wagen exact even snel rijden. Het koppel of vermogen maakt niet uit voor je snelheid. Het is het motortoerental dat door de versnellingsbak (zou eigenlijk vertragingsbak moeten noemen) op de aandrijvende wielen wordt gezet - heel symplistisch uiteraard.
Wel is het zo dat je door de toename in koppel, dezelfde respons kan hebben van je wagen in hogere versnelling en bijgevolg is deze zuiniger en stiller.
ik rijd nu met mijn getunede D5 veel vaker onder de 2000 toeren (50 in 4de, 80 in 5de) waar ik voorheen eerder rond de 2500 toeren zat.
Geplaatst: 20.09.2007 - 13:37
door M'n eerste Volvo
MaXX99 schreef:Daar zit nu wel ergens een kink in je redenering ... bij eenzelfde toerental in dezelfde versnelling gaat je wagen exact even snel rijden. Het koppel of vermogen maakt niet uit voor je snelheid. Het is het motortoerental dat door de versnellingsbak (zou eigenlijk vertragingsbak moeten noemen) op de aandrijvende wielen wordt gezet - heel symplistisch uiteraard.
Wat je zegt klinkt logisch, echter:
Als dat zo is, waarom levert mij een tuning dan een hogere topsnelheid op ? Ik kan nu (ongetuned) bij het maximale toerental 200 km/h rijden en als hij getuned is plotseling 208 km/h (gegevens als voorbeeld even van een tuningsite gehaald). Het maximale toerental verandert daarbij toch niet ? Doet een tuning-ingreep dan ook iets aan de verbrengingsverhoudingen van de versnellingsbak ?
MaXX99 schreef:Wel is het zo dat je door de toename in koppel, dezelfde respons kan hebben van je wagen in hogere versnelling en bijgevolg is deze zuiniger en stiller.
ik rijd nu met mijn getunede D5 veel vaker onder de 2000 toeren (50 in 4de, 80 in 5de) waar ik voorheen eerder rond de 2500 toeren zat.
Dat bedoelde ik dus inderdaad met mijn allereerste vraag of de auto ook stiller wordt bij gelijkblijvende rijstijl. Dus bij deze heb ik daar alvast antwoord op

.
Geplaatst: 20.09.2007 - 14:25
door MaXX99
Wat je zegt klinkt logisch, echter:
Als dat zo is, waarom levert mij een tuning dan een hogere topsnelheid op ? Ik kan nu (ongetuned) bij het maximale toerental 200 km/h rijden en als hij getuned is plotseling 208 km/h (gegevens als voorbeeld even van een tuningsite gehaald). Het maximale toerental verandert daarbij toch niet ? Doet een tuning-ingreep dan ook iets aan de verbrengingsverhoudingen van de versnellingsbak ?
Mijns inziens (voor wat dat waard is uiteraard) ligt dat dan weer wel aan het hogere vermogen/koppel.
Topsnelheid wil per definitie niet zeggen tegen het rood aan in de hoogste versnelling. De lucht- en bandenwrijving groeit exponentieel waardoor de wagen eerder blijft hangen. Met het extra vermogen/koppel kan de wagen daar wat beter tegen opboksen en bijgevolg een beetje sneller draaien (200 tov 208 scheelt maar 4%, dus pakweg 4680 ipv 4500 toeren), en dus sneller rijden ... of zie ik dat verkeerd ?