Verbruik S60 D5 (120kw)

Er werden er vanaf 2000 meer dan 500.000 van gebouwd in het Belgische Gent.
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 27374
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Kroon schreef:Zo koste een liter diesel op 18 mei 2003 maar € 0.639 :)
Dat zijn teminste nette prijzen.

Reed vanmiddag langs een Shell/Terberg pompstation in IJsselstein en zag dat een liter daar boven de 1 euro 50 kost.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
Musicus
4th Gear member
Berichten: 787
Lid geworden op: 06.01.2008 - 15:47
Locatie: Ulvenhout

Vandaag getankt en uiteraard het verbruik berekend. Nieuw record! 1:18 gemeten over 1029.2 km. Er kon 57.06 liter bij. Lijkt wel alsof de motor steeds zuiniger gaat lopen. Zou dit kunnen?
Toch rijd ik niet als een opa, want m'n gemiddelde snelheid is 77 per uur volgens de boordcomputer.
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Welk bouwjaar heb je musicus?
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
Musicus
4th Gear member
Berichten: 787
Lid geworden op: 06.01.2008 - 15:47
Locatie: Ulvenhout

Hij is op kenteken gezet in januari 2002, dus het zal het modeljaar 2001 zijn denk ik? Of is dat dan al modeljaar 2002? Geen idee eigenljik hoe ik daar achter kan komen...
Kilomterstand inmiddels over de 217000
S60 D5 2002, 850.000km
S60 2.4 2009, 282.000km
V40 2.0 2004, 264.000km
Gebruikersavatar
NOS
7th Gear member
Berichten: 6567
Lid geworden op: 12.02.2006 - 21:52
Locatie: Pijnacker

Dan heb je een My'02
Gebruikersavatar
24AB2
3rd Gear member
Berichten: 443
Lid geworden op: 07.06.2008 - 19:59
Contacteer:

test 1
omstandigheden : 80 km/h wegen + 5 % stadsverkeer
cruise op 86 km/h ( = vlgs TOMTOM : 83 km/h )
ECC op auto ( 23* C )
normaal opschakelen : 1>2>3>4 bij 2500 rpm - 4>5 bij 2000 rpm
branstof : Shell V power diesel
km stand : 1034
zelfde manier afgetankt : 54.07 L
verbruik : 1 : 19.1 ( 5.2 /100 )

test 2 :
heb een paar lange afstandsritten voor de boeg
en zal de rijstijl iets aanpassen
om hier op voorruit te lopen :
WOW !!!! dit blok is gemaakt om 3000> 4500 rpm te draaien
wat een verrukkelijk geluid !!!!!!

S60 D5 bj 2003 mj 2004

ps. om test 2 succesvol te laten verlopen :
cd's Springfield / Hardy / Winehouse etc. vervangen door :
Nirvana / Pearl Jam / Chilli Peppers etc. :P
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Wat rijden jullie allemaal zuinig zeg! Ik red dat echt niet, hoe rustig ik ook rijd! Nu heb ik wel 235/18 banden, en dat doet denk ik ook geen goed, maar zoveel zal dat toch niet schelen?
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
Musicus
4th Gear member
Berichten: 787
Lid geworden op: 06.01.2008 - 15:47
Locatie: Ulvenhout

Volgens mij is veel winst te behalen met optrekken en schakelen. Ik schakel vaak al voor de 2000 toeren op naar de volgende versnelling. Rij dus ook 50 in z'n 4 en 70 in z'n 5. Met zoveel koppel heeft de motor hier absoluut geen problemen mee. Zit wel vaak in m'n eentje in de auto.
S60 D5 2002, 850.000km
S60 2.4 2009, 282.000km
V40 2.0 2004, 264.000km
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Ik heb wel eens geprobeerd zo zuinig mogelijk te rijden. Dus met 90 op de rechterbaan, en met optrekken enzo ook zo snel mogelijk door naar de hoogste versnelling. Kwam toen echt niet verder dan 1:18. Zuiniger zou echt niet mogelijk zijn geweest zonder het overige verkeer te hinderen.

Overigens is zo vroeg opschakelen niet zo goed voor de auto. Met name het vliegwiel krijgt dan aardig op zijn flikker (afhankelijk van hoezwaar je rechtervoet is). Ik schakel zo bij 2500-3000 toeren.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
24AB2
3rd Gear member
Berichten: 443
Lid geworden op: 07.06.2008 - 19:59
Contacteer:

test 1 betreft woon/werk verkeer
afstand van 30 km
ga door 3 dorpen heen met de onvermijdelijke rotonde's
( 3 rotonde's binnen 800 meter - jaja ieder zichzelf respecterend
dorp moet ook z'n rotonde's hebben )
rest zijn 3 lange stukken op 80 km wegen
werktijden zodanig dat ik weinig last heb van verkeer
hoef dus weinig af te remmen dan wel te versnellen

ben het met je eens m.b.t. te vroeg opschakelen
ga maar eens in z'n 3 door een rotonde en ga dan de rotonde
uitkomende accelereren
vind zo'n motor niet prettig !!!!!

t.av. je eigen verbruik : whats in a name РАКЕТНЫЙ EД ???? :signlol:
Gebruikersavatar
trompetje
5th Gear member
Berichten: 1023
Lid geworden op: 07.07.2006 - 09:40
Locatie: Oostelijk Westfriesland
Contacteer:

edraket schreef:Ik heb wel eens geprobeerd zo zuinig mogelijk te rijden. Dus met 90 op de rechterbaan, en met optrekken enzo ook zo snel mogelijk door naar de hoogste versnelling. Kwam toen echt niet verder dan 1:18. Zuiniger zou echt niet mogelijk zijn geweest zonder het overige verkeer te hinderen.

Overigens is zo vroeg opschakelen niet zo goed voor de auto. Met name het vliegwiel krijgt dan aardig op zijn flikker (afhankelijk van hoezwaar je rechtervoet is). Ik schakel zo bij 2500-3000 toeren.
Erg laag in toeren rijden is ook niet voordelig: bij constante snelheid is 1500-1600 toeren (~60 in z'n 4, ~80 in z'n 5, bij mij) het zuinigst, lager en hoger doet het verbruik toenemen. dan geeft de BC, beetje afhankelijk van de wind, wel < 3l/100 km......
Bij schakelen probeer ik ook niet onder die toerentallen komen, dus afhankelijk van de versnelling schakel ik tussen 2000 en 2500 rpm op.
Als ik dan op de snelweg max 100 km/u aanhoud en zo constant mogelijk rij (CC!), dan is het totaalverbruik ~1 op 16.5-17. (incl. Ochtenspits op A7/A8 :shock: )
Groet, Rik.

Volvo V40 2.0 LPi ---> Volvo V70 D5 (120 kW) ----> Volvo V50 2.0D Momentum!
Renault Grand Espace ";Initiale";........

mijn andere hobby: Trompetjes!
Gebruikersavatar
24AB2
3rd Gear member
Berichten: 443
Lid geworden op: 07.06.2008 - 19:59
Contacteer:

test 2
omstandigheden : 5 % stadsverkeer - 25% snelweg - rest : 80 km wegen
cruise op 86 km/h en 128 km/h
ECC op auto ( 23*C )
opschakelen : 1>2>3> bij 3500 + ( waar mogelijk )
brandstof : reguliere diesel
km : 1025
zelfde manier afgetankt : 62.9 L
verbruik : 1: 16.3 ( 6.1/100)

opm. : heb me aan de toegestane snelheden gehouden
test betreft derhalve met name het "agressievere " accelereren

4500>5000 rpm goede manier om het uitlaatsysteem schoon te branden ?
diegene die ik passeerde was waarschijnlijk een andere mening toe gedaan :signlol:
Gebruikersavatar
24AB2
3rd Gear member
Berichten: 443
Lid geworden op: 07.06.2008 - 19:59
Contacteer:

standaard rijstijl :
1438 km - 81.5 liter
verbruik : 1:17.6 = 5.7:100 ( BC gaf aan : 5.3:100 )
klopt dus vrij goed gezien test 1 + 2

nadere info :
km teller afwijking bij 80 en 120 + 3 km (83=80 op GPS)
mimas 16" velgen
205-55-16 bandendruk : fabrieks instelling + .1 bar )

opmerkelijk : toen ik de auto kocht en voor de eerste keer volledig voltankte gaf BC 1550 km aan
nu 3 maanden later : 1400 km voor een volledig volletank
S60-D5
1st Gear member
Berichten: 40
Lid geworden op: 06.02.2007 - 11:29

Afgelopen vakantie ben ik zo zuinig mogelijk naar Oostenrijk gereden. Na het tanken kwam ik op 1 op 20. De boordcomputer had het helemaal naar zijn zin, die dacht met de de afgevulde tank 2100km!! te gaan halen. Normaal gesproken rij ik 1 op 16,5.
Gebruikersavatar
Paul
Geartronic member
Berichten: 33123
Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38

2100km??? Heb je daar een foto van?
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 27374
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Zit hier mijn verbruik van de S60 eens terug te lezen, tot mijn grote verbazing was deze zuiniger dan dat mijn V50 met 2.0D is
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
3rd Gear member
Berichten: 463
Lid geworden op: 16.11.2007 - 18:20
Locatie: neffenalle
Contacteer:

de onze 6.2/100 km
...italian or swedish beauty? Bertone has the answer...
Tên përdu, jhamâi së rëcôbro
Gebruikersavatar
gerbenh
2nd Gear member
Berichten: 87
Lid geworden op: 28.08.2007 - 16:38
Locatie: Utrecht

Net getankt, gebruik van deze tank was 1:15.5 oftewel 6.4 l/100 km. De BC gaf overigens 5.3 aan...
Volvo S60 D5 Edition '04
Paulust-one
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 20.08.2008 - 13:12
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

D5 Geartronic, nét 10.000 achter de rug en gemiddeld 6.8/100 km, dus zo'n 1 op 15. Mijn V50 1.6D reed 1 op 17, dus ik ben niet ontevreden, en het moet nog beter worden, volgens de kenners.
Paulust-one
Volvo 440 GLT
Volvo S40 Edition 2 1.9D
Volvo V40 Edition 2 1.9D
Volvo V50 Sports Edition 1.6D

Volvo S60 Drivers Edition D5 Geartronic
Gebruikersavatar
gerbenh
2nd Gear member
Berichten: 87
Lid geworden op: 28.08.2007 - 16:38
Locatie: Utrecht

@Paulust-one: heb je de 163 of de 185pk versie?
Volvo S60 D5 Edition '04
Plaats reactie

Terug naar “S60 my 2000 t/m 2009”