Pagina 4 van 6

Geplaatst: 10.09.2008 - 22:12
door xc-men
Surprice, nee Belgianmac het wegen netwerk in Nederland is gewoon beter :P

Nog even een update uit Spanje:
Ik heb zelf nu een paar weken in de auto van me vrouw gereden en we zitten nu op een mooie 8.2L-100Km, met dank aan de Rica upgrade.

Geplaatst: 11.09.2008 - 01:13
door Ardenner
Ik rijd dagelijks 120 km door de Ardennen naar Luxemburg, en mijn verbruik is constant 6,8 op 100. Maar dat zijn de waarden die de boordcomputer aangeeft. Hoe betrouwbaar is die eigenlijk?

Geplaatst: 11.09.2008 - 01:34
door Sam
niet erg betrouwbaar :)

Geplaatst: 11.09.2008 - 07:29
door RobBob
Ardenner, ...

Is het een 2008/2009 model ... dan is de BC wel vrij betrouwbaar (in mijn geval toch ... ik zit er max 0,3L naast, maar vaak is het verbruik exact zoals aangegeven door de BC).
Is de volvo géén MY2008/2009 model ... dan is de BC véél positiever dan de werkelijkheid (naar het schijnt afwijking tot 20%, ook gelezen hier op 't forum).

Geplaatst: 11.09.2008 - 09:27
door Ardenner
Ja, MY 2008. Zie http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php ... highlight=

Er staat nu 15 000 km op de teller. Ik moet erbij zeggen dat ik de cruisecontrol zoveel mogelijk gebruik en dat ik "het nieuwe rijden" toepas: snel opschakelen, anticiperen, enz... En de banden staan goed op spanning (2.6 rondom).

Geplaatst: 11.09.2008 - 21:38
door Belgianmac
@xc-men: de wegen in NL zijn inderdaad beter en vooral zachter. Veel minder rolgeluiden. Maar ik denk dat vooral het feit dat men er veel trager rijdt het verbruik ten goede komt.

@Ardenner: De BC is zeer correct zoals RobBob aangeeft. Ik heb exact dezelfde ervaringen als hij.

Geplaatst: 12.09.2008 - 07:11
door RobBob
@Ardenner, ...

Mooi verbruik man ... ik kan er alleen maar jaloers op zijn :(

Geplaatst: 13.09.2008 - 19:03
door Ardenner
Ik denk dat een D5 bij een soepele rijstijl zuiniger kan zijn dan een 2.4D. Ik maak gebruik van het ruime koppel om in hoge versnellingen te rijden. In de stad rijd ik 50 km/u in zijn 5, en buiten de stad vanaf 80 km/u in zijn 6. Dat geeft rust in de wagen en het scheelt veel in het verbruik...

Geplaatst: 13.09.2008 - 20:31
door toppertje
Ardenner schreef:Ik denk dat een D5 bij een soepele rijstijl zuiniger kan zijn dan een 2.4D. Ik maak gebruik van het ruime koppel om in hoge versnellingen te rijden. In de stad rijd ik 50 km/u in zijn 5, en buiten de stad vanaf 80 km/u in zijn 6. Dat geeft rust in de wagen en het scheelt veel in het verbruik...
het is voor jou te hopen dat je flink op je verbruik bespaard.
dit kost je nl.op den duur je dual-massavliegwiel.
en dit is geen goedkope reparatie!

Geplaatst: 14.09.2008 - 08:52
door Ardenner
toppertje schreef:dit kost je nl.op den duur je dual-massavliegwiel.
en dit is geen goedkope reparatie!
Je bedoelt het dubbele massavliegwiel, I suppose? :D Wat een onzin. De moderne diesels zijn gemaakt om met een laag toetental te draaien. Je moet zoiets natuurlijk niet doen als je een zware aanhanger trekt, maar zolang je voelt dat de motor lekker loopt (1500 toeren) is een laag toerental juist goed voor de motor.

Geplaatst: 14.09.2008 - 09:32
door NOS
@Ardenner: ken jij de problemen met de D5 diesels niet? (bij de V70 Classic zijn er een boel gesneuveld door dat vliegwiel...)

Geplaatst: 14.09.2008 - 10:33
door eddy3
NOS:de V70 classics waren alleen verkrijgbaar met de oude 2.5tdi van AUDI!

Geplaatst: 14.09.2008 - 10:38
door Paul
Inmiddels is de V70 II ook een Classic ;-)

Geplaatst: 14.09.2008 - 10:42
door eddy3
Sorry Paul,dat wist ik niet,word wel ingewikkeld dan.

Geplaatst: 14.09.2008 - 12:38
door toppertje
eddy3 schreef:NOS:de V70 classics waren alleen verkrijgbaar met de oude 2.5tdi van AUDI!
en die bezit OOK een dual-massavliegwiel.

Geplaatst: 14.09.2008 - 12:48
door toppertje
Ardenner schreef:
toppertje schreef:dit kost je nl.op den duur je dual-massavliegwiel.
en dit is geen goedkope reparatie!
Je bedoelt het dubbele massavliegwiel, I suppose? :D Wat een onzin. De moderne diesels zijn gemaakt om met een laag toetental te draaien. Je moet zoiets natuurlijk niet doen als je een zware aanhanger trekt, maar zolang je voelt dat de motor lekker loopt (1500 toeren) is een laag toerental juist goed voor de motor.
hoe kom jij aan die wijsheid?

als jij bij 50 km/u al de 5e versnelling gebruikt dan draai je vast nog geen
1500tpm,ik denk eerder aan ong 1000tpm.
als je bij deze lage toeren wilt versnellen,dan is dit een zeer zware
belasting voor je koppeling-dual-massavliegwiel.
als de auto dit "pikt",wil dat nog niet zeggen dat dit goed is!
het enige waar dit zeer lage toerental waar jij mee rijd goed voor is,is het verbruik.
voor het overige is het slecht.

Geplaatst: 14.09.2008 - 17:08
door Ardenner
Ik zei toch duidelijk "zolang je voelt dat de motor lekker loopt". Dat is zeker geen duizend toeren. Dat zou de cruisecontrol ook niet pikken...

Geplaatst: 14.09.2008 - 18:50
door toppertje
Ardenner schreef:Ik zei toch duidelijk "zolang je voelt dat de motor lekker loopt". Dat is zeker geen duizend toeren. Dat zou de cruisecontrol ook niet pikken...
nou nou,ik wist niet dat je kwaad werd hoor!
jij was diegene die inde stad in de 5e versnelling 50km/u reed?
het was maar een goed advies wat ik je wilde geven.
maar als jij dit allemaal maar onzin vindt,dan zou ik zeggen
succes.

Geplaatst: 14.09.2008 - 22:34
door Ardenner
Dank je wel, tobbertje! :lol:

Geplaatst: 15.09.2008 - 10:06
door gevanje
Ben net terug van een reisje Gardameer vv. De BC geeft een verbruik aan van 6.2 ltr/100 km. In werkelijkheid heb ik ruim 1 op 15 gereden. Heb het voor de zekerheid nogmaals nagerekend. Ik heb alle liters exact bijgehouden en heb voor de nauwkeurigheid de tank echt helemaal tot aan de rand afgetankt. Ik rij overigens een s60 d5 geartronic. De auto is origineel (ongechipt dus). In duitsland heb ik 140-150 grotendeels gereden, af en toe stukken 160. In zwitserland heb ik max 130 aangehouden en op de italiaanse snelweg ruim 140. Ik ben tevreden met dit verbruik. Je rijdt er dan ook een hele fijne auto voor.