Pagina 4 van 6

Geplaatst: 02.05.2008 - 15:08
door Hotpants1983
Aankomende maandag lever ik de eerste powershift hier af...
Zeer fijne combinatie!

Geplaatst: 03.05.2008 - 20:02
door jozic
Hotpants1983 schreef:Aankomende maandag lever ik de eerste powershift hier af...
Zeer fijne combinatie!
Waarom moet jij nou weer altijd de eerste zijn?

Geplaatst: 05.05.2008 - 14:29
door Tomdk
En? Is deze powershift ook al uitgebreid getest? :-)

Ben wel erg benieuwd naar de rij-ervaringen/testen maar er komt maar niets...

Geplaatst: 05.05.2008 - 14:35
door Gast
Dat vind ik nou ook het vreemde van de hele zaak. Ik kan me nog voorstellen dat om productie-capaciteit-technische problemen e.e.a. later wordt. Maar dan zouden er in elk geval een aantal productie-rijpe modellen gereed moeten zijn voor de pers - echter niets.

Geplaatst: 05.05.2008 - 14:48
door Tomdk
Dat was ook zo, op de autosalon in Belgie was er de mogelijkheid om mee te rijden... daarom begrijp ik er ook niets van.
Aangezien nu ook de eerste powershift afgeleverd is/gaat worden lijkt het mij dat er wel wat tests gedaan zijn.

We wachten rustig af ;-)

Geplaatst: 05.05.2008 - 18:33
door jozic
dbosker schreef:Dat vind ik nou ook het vreemde van de hele zaak. Ik kan me nog voorstellen dat om productie-capaciteit-technische problemen e.e.a. later wordt. Maar dan zouden er in elk geval een aantal productie-rijpe modellen gereed moeten zijn voor de pers - echter niets.
Ook bij de importeur is de 2.0d Powershift gearriveerd (S40/V50). De pers is er inmiddels mee aan het sturen dus de testverslagen zullen een dezer dagen wel komen.

Geplaatst: 05.05.2008 - 21:54
door sbv
Hotpants1983 schreef:Aankomende maandag lever ik de eerste powershift hier af...
Zeer fijne combinatie!
Weet iemand al of deze minder nerveus is als een dsg bak ?
Afgelopen weekend met een VW Golf 17o pk tdi dsg gereden en deze was in de stad erg nerveus, ding bleef schakelen. In de sportstand had ik zoiets van hup nu schakelen

Geplaatst: 13.05.2008 - 16:37
door Paul
Vandaag twee gezien, waren klaar voor aflevering, rijden als een speer!

Geplaatst: 13.05.2008 - 17:06
door rsnhakan
Is er veel verschil tussen powershift en geatronic?

Geplaatst: 13.05.2008 - 17:10
door Paul
Is zuiniger:

ff in het engels:
Smooth Powershift gearbox cuts fuel consumption by 8 percent in the Volvo C30, S40 and V50
The two-litre turbodiesel version of the Volvo C30, S40 and V50 is now also available with a fully-automatic transmission.
This new Powershift transmission is a six-speed unit and it significantly cuts fuel consumption compared with a conventional automatic transmission.
"According to our calculations, Powershift contributes to a fuel consumption saving of about eight percent compared with a conventional automatic transmission," says Magnus Jonsson, Senior Vice President, Research & Development, Volvo Cars.
The Powershift transmission has been developed by Volvo Cars in cooperation with its transmission partner Getrag. Powershift operates in principle as two parallel manual gearboxes. It has twin wet clutches that work independently of one another. One clutch controls the odd gears (1, 3, 5 and reverse) while the other handles the even gears (2, 4 and 6). The two clutches operate alternately, with one engaging while the other disengages.
This means that at the same time as the engine gets full power and maximum thrust in first gear, second gear is placed in readiness to be engaged. And when second gear has been engaged, third gear is readied, and so on. This promotes a continuous flood of power without any disruption in power delivery or any torque loss, resulting in extremely fast and silky-smooth gearchanges while maintaining acceleration throughout the gearchanging process.
Electro-hydraulic control promotes smooth operation
The Powershift function is based on the technology used in a manual gearbox but with the difference that the two wet clutches are each linked with their own input shaft. One shaft spins inside the other. The inner shaft regulates the output shaft for first, third, fifth and reverse gears, while the outer shaft controls second, fourth and sixth gears. The clutch function is operated by an electro-hydraulic control unit that ensures that one clutch is shut while the other is open, and vice versa.
Each clutch functions like a slip clutch. A piston pushes a number of clutch plates against each other and locks them together through the resultant friction.
Automatic or sequential gearchanging without any loss in torque
Powershift gives the driver an automatic transmission that permits sequential gearchanges, just like with Volvo's Geartronic transmission. The difference is that with Powershift even manual gearchanges take place without any time or power losses.
Since Powershift, unlike a conventional automatic transmission, does not need a torque converter, planetary gears or multiple wet clutches, there is also none of the added torque losses that these features bring.
Optimal choice for powerful diesel engines
Thanks to the use of twin wet clutches, the Powershift transmission can handle high torque levels and in principle has no limitations on choice of ratio. This makes it an ideal partner for today's modern, powerful diesel engines.
The version of Powershift that Volvo is now launching is dimensioned to handle torque levels of up to 450 Nm.
In addition to the Volvo C30, Powershift is also available in the Volvo S40 and V50. In all three models the Powershift transmission is mated to the 2-litre four-cylinder turbodiesel, which delivers a power output of 136 hp and 320 Nm of torque. Fuel consumption (EU combined) is 5.9 l/100 km for the C30 and 6.0l/100 km for the S40 and V50.
"With Powershift we can now offer automatic transmission with our two-litre diesel engine," says Magnus Jonsson. "And it's not just any old automatic transmission: lower fuel consumption combined with increased comfort and higher performance sounds like an impossible equation. But with Powershift we have shown that this is perfectly possible."

Geplaatst: 13.05.2008 - 22:01
door peter8288
Vandaag een geboortekaartje ontvangen van dealer "scancar" Mijn s40 zou geboren zijn, hij zal dus in productie gegaan zijn.
De laaste dagen aftellen dus

Geplaatst: 13.05.2008 - 22:35
door Hotpants1983
Vandaag ff stuk gereden. Heb het vergeleken met de DSG in een octavia en merk eigenlijk vrij weinig verschil. Merkwaardig blijft het moment dat je gas geeft en hij iets in toeren stijgt. Het lijkt net alsof je zelf optrekt met een handgeschakelde auto.
Ten opzichte van de geartronic een enorme verschil. Geen koppelomvormer meer en dat scheelt enorm veel tijd. Vond het een aangename verrassing!

Geplaatst: 31.05.2008 - 08:41
door nikske
Ik heb ook eens met een gereden, en vond hem nogal wat aarzelend bij het vertrekken. Misschien had het te maken met het feit dat hij nog geen 100 km op de teller had...
In de hernemingen was hij wel vlot! Schakelde terug na serieuse trap op het pedaal, een beetje extra gas was niet voldoende, en zo vond ik het goed.
't Heeft me bekoord, die bak!

Geplaatst: 31.05.2008 - 09:53
door Tomdk
Nikske, ik denk ook dat het te maken heeft met de 100 km op de teller. Nu, na 1400km, merk ik al dat de bak steeds losser, soepeler en sneller wordt.
Het optrekken gaat zeer snel ;-)
Zonder dat ik er in proefgereden heb ben ik blij dat ik voor deze automaat gekozen heb.

Geplaatst: 31.05.2008 - 12:08
door sbv
De achteruit in schakelen gaat met een kleine vertraging maar verder een erg prettige bak. Vele malen prettiger dan een geartronic

Geplaatst: 01.06.2008 - 08:44
door nikske
klopt, die achteruit was wat vreemd... het was alsof hij niet wou koppelen na het schakelen. Maar dat zal inderdaad de 'jongheid' van de wagen geweest zijn, de eigenaar ervan klaagt nu niet meer.

Geplaatst: 01.06.2008 - 09:38
door Autogek
Is er al iets bekend of deze powershift ook in andere modellen gaat komen?
bv v70 xc60?

Geplaatst: 01.06.2008 - 09:54
door bart simpson
op de V70/S80 2.0D voor m.y. 2010

Geplaatst: 01.06.2008 - 10:11
door Autogek
Waneer begint MY 2010? id dat in mei of in het najaar?

Geplaatst: 01.06.2008 - 10:14
door bart simpson
Autogek schreef:Waneer begint MY 2010? id dat in mei of in het najaar?
ik ga in deze configuratie uit van laat 2009 (rond week 40) de rest van modeljaar 2010 zal rond mei al gaan lopen