Pagina 4 van 5
Geplaatst: 01.03.2008 - 19:53
door Wolfs XC
Als ik jouw verhaal zo lees is het duidelijk dat je er nog niet uit bent.....maar tegelijkertijd toch ook wel graag een XC70 wilt hebben. (of toch stiekem die XC 70 2.5 T :oops: )
Schrijf voor jezelf alles eens op. Wat zijn je eisen? Mobility, Prestige Line etc)? Dit kan soms echt helpen!
Maak een kostenoverzicht voor de vaste lasten mbt wegenbelasting en brandstofkosten bij 20.000km/jaar zoals aangegeven. Onderhoudskosten tussen een benzine of diesel zullen elkaar niet veel ontlopen denk ik.
Ik wilde een XC70 D5 met mobility en prestige line. Het is uiteindelijk een XC70 2.5T geworden die duurder is in gebruik qua brandstof (22.000km/jaar) maar goedkoper in aanschaf. Dit verschil met elkaar verrekend waaruit bleek dat een XC70 D5 pas na 3,5 jaar voordeliger zou zijn.
Wil je een nieuwere V70 van >2004 of een iets oudere XC70 van 2003. Hoe belangrijk is de leeftijd van de auto voor je?
Qua betrouwbaarheid is er lijkt mij geen verschil tussen een diesel en benzine motor, bij een Volvo althans. Qua koppel ivm je caravan kan ik niet goed beantwoorden echter ik denk dat er zat mensen zijn met een 2.5T die zonder moeite van alles trekken (caravan/trailers etc).
Het black sludge verhaal is mij onbekend bij Volvo.
Ben erg benieuwd wat het gaat worden.
Sterkte met je zoektocht.
Geplaatst: 01.03.2008 - 20:02
door NOS
Binnen vijf minuten warm? grapjas
Ik zou als ik jou was gewoon met beide motoren gaan rijden en dan zelf beslissen wat je het lekkerst vind rijden.
Geplaatst: 01.03.2008 - 20:04
door bart simpson
Black sludge komt vooral bij erg rustig bereden turbo motoren voor
Geplaatst: 01.03.2008 - 20:14
door Wolfs XC
Oftewel, af en toe de boel even doorblazen bij warme motor doet wonderen?
Heeft het mede te maken met een slechte carter ontluchting Bart?
Hoe kan je checken of je last heb van black sludge? Las net dmv het checken van de binnenkant van de olievuldop? Daar zitten altijd verkoolde olieresten op toch?
Geplaatst: 01.03.2008 - 20:22
door busje komt zo
Even voor de duidelijkheid: Ik zou het liefste een XC 70 willen. Waarom? heeft een hogere instap, maar vooral omdat ik hem mooier vind.
Deze overweging is dus voornamelijk emotioneel.
Voor wat betreft de prestaties, zijn de V70 en de XC aan elkaar gelijk (als ik naar alle specificaties kijk) Correct me if i am wrong!!
Wat voor mij het belangrijkste is, is dat ik een goede, betrouwbare, veilige auto koop. Dat is in principe zo bij alle volvo's toch?
Maar als met mijn rijgedrag een benzine-uitvoering beter is dan een diesel, koop ik een benzine.
Hij moet goed kunnen trekken, maar dat kunnen de diesel en de benzine volgens mij allebei goed (koppelverschil is minimaal).
De opties zijn niet zo belangrijk. Ik heb natuurlijk het liefste een volle auto. Maar als ik een jongere auto kan kopen met minder kilometers en weinig opties koop ik die. Ik kan later altijd nog een trekhaak/roofrails/audio etc inbouwen.
Gr. Remo
Geplaatst: 01.03.2008 - 20:23
door S80Taxi
@NOS:
Ik heb een S80 en V70, beide D5 en als mijn tempratuurmeter klopt, dan zijn ze toch wel in 5 minuten warm ja. Heb nog nooit van Sludge gehoord trouwens...
Geplaatst: 01.03.2008 - 20:26
door busje komt zo
NOS schreef:Binnen vijf minuten warm? grapjas
Ik zou als ik jou was gewoon met beide motoren gaan rijden en dan zelf beslissen wat je het lekkerst vind rijden.
Ik kan het wel allebei lekker vinden rijden, maar als de ene motor beter bij mij past dan de andere, dan wil ik toch de motor die het beste bij mij past. Als ik de diesel heel fijn vind, maar ik zou hem "mishandelen" met mijn rijgedrag, dan neem ik toch de benzine.
Geplaatst: 01.03.2008 - 20:33
door Wolfs XC
Ik ben erg onder de indruk van de 2.5T in de XC70. Had niet verwacht dat hij zooo soepel is.
Qua model, uitvoering en opties is het een kwestie van zoeken. Jouw lijstje is dus niet zo lang begrijp ik.
Ik heb voor een auto van de dealer gekozen ivm garantie. Het prijsverschil tussen Volvo specialisten/handelaren zijn ook niet per se lager dan de dealer. Dealerprijzen daarentegen kunnen onderling enorm verschillen. Soms wel 4000Euro verschil in vraagprijs bij zelfde auto, uitvoering, bouwjaar en kilometerstand, vreemd maar waar.
Geplaatst: 01.03.2008 - 21:07
door bart simpson
S80Taxi schreef:@NOS:
Ik heb een S80 en V70, beide D5 en als mijn tempratuurmeter klopt, dan zijn ze toch wel in 5 minuten warm ja. Heb nog nooit van Sludge gehoord trouwens...
tussen "warm" en "op bedrijfstemperatuur" zit een behoorlijk groot verschil.
Dat je nog nooit van black sludge gehoord hebt betekend niet dat het niet bestaat.
Geplaatst: 01.03.2008 - 21:34
door S80Taxi
Bart:
Bedankt voor de tip. Ik zeg toch ook niet dat sludge niet bestaat?
Geplaatst: 01.03.2008 - 22:02
door bart simpson
S80Taxi schreef:Bart:
Bedankt voor de tip. Ik zeg toch ook niet dat sludge niet bestaat?
het bestaat, komt vaker voor dan je denkt en kost je een nieuwe motor
Geplaatst: 02.03.2008 - 10:09
door Wolfs XC
bart simpson schreef:S80Taxi schreef:Bart:
Bedankt voor de tip. Ik zeg toch ook niet dat sludge niet bestaat?
het bestaat, komt vaker voor dan je denkt en kost je een nieuwe motor
Hoe kan je controlleren op Black Sludge en hoe kan je het voorkomen?
Heeft het te maken met een slecht werkende carter ventilatie?
Geplaatst: 02.03.2008 - 10:42
door bart simpson
V70-D5 schreef:bart simpson schreef:S80Taxi schreef:Bart:
Bedankt voor de tip. Ik zeg toch ook niet dat sludge niet bestaat?
het bestaat, komt vaker voor dan je denkt en kost je een nieuwe motor
Hoe kan je controlleren op Black Sludge en hoe kan je het voorkomen?
Heeft het te maken met een slecht werkende carter ventilatie?
het lijkt vaker voor te komen bij krachtiger motoren die heel laag in de toeren bereden worden, toch zijn er meerdere oorzaken.
Bij normaal rijden iets verder doortrekken lijkt soms te adviseren (dus niet tusssen de 1.000 t/min en de 2.500 t/min blijven hangen omdat je zo'n imposant koppel hebt
Je kunt een idee krijgen door teerachtige aanslag onder je olievuldop.
Geplaatst: 02.03.2008 - 12:46
door Wolfs XC
Duidelijk. Bedankt voor de tip.
Geplaatst: 24.03.2008 - 11:10
door busje komt zo
Jaja, ik ben nog steeds aan het zoeken.... :roll:
Ik heb nog even een vraag: Wat is het verschil tussen de D5 en de 2.4 D?
Is er voorkeur voor een van deze motoren?
Gr. Remo
Geplaatst: 24.03.2008 - 11:13
door Ben
Het verschil is ca. 40 pk
Als je het voor het kiezen hebt...neem de D5
Geplaatst: 24.03.2008 - 12:59
door busje komt zo
Maar als ik in de Carbase kijk van Autoweek, zie ik dat ze beide hetzelfde vermogen hebben, maar dat de D5 sneller en dorstiger is.
Kijk hier:
http://www.autoweek.nl/carbasedata.php? ... ubmit.y=12
Klopt deze info niet?
Gr. Remo
Geplaatst: 24.03.2008 - 18:40
door bartv70
Gegevens kloppen niet.
Voor modellen van bv 2003/2004
D5= 163pk 340nm
2.4D 130pk 280nm met oa Rica chiptuning 198pk 340nm
BartV70
Geplaatst: 27.03.2008 - 07:36
door Hans
Remco,
Het is een beetje verwarrend omdat volvo zelf met de type aanduidingen aan de slag is gegaan. Het is gekomen in de lopp van 2005 toen de 185pk diesel erbij kwam. Volvo is die motor D5 gaan noemen en de "oude"163pk motor werd "gedegradeerd"naar 2.4D. Daar onder zat nog een 130 pk 2.4D.
Om het transparant te houden zeg maar...
Hoe gaat het met de zoektocht?
Geplaatst: 27.03.2008 - 09:58
door busje komt zo
Betekent dat dan dat de 2.4D van na 2005 hetzelfde is als de D5 van voor 2005? Dat is inderdaad niet erg overzichtelijk.
Voor wat betreft mijn zoektocht..... die duurt nog voort. Heb nog niet de auto gevonden die ik zoek. Milano heeft niets meer staan/er komt niets nieuws meer bij.
Ik hou ook Wegkamp in de gaten. deze heeft ook vaak mooie auto's voor een redelijke prijs. En met garantie.
Heel stiekum van binnen kriebelt die XC 70 nog wel een beetje :roll:
Bedankt voor jullie info!
Groeten Remo (zonder de "c" )