Pagina 4 van 5

Geplaatst: 25.06.2008 - 21:38
door Belgianmac
Geloof me, het wordt beter. Mijn eerste 3 tankbeurten gaven een verbruik van ca 8,9l/100km.

Geplaatst: 28.06.2008 - 20:51
door Hansel
johanVC schreef:Nu mijn wagen nog steeds niet terug is heb ik de eerste tankbeurt achter de rug met een S80 2,4D, manueel, die ik als vervangwagen gebruik.
De resultaten zijn verbluffend:
66,02 liter getankt, 1042,4 km sinds laatste tankbeurt, gemiddeld verbruik 6,33 liter.

Dat maakt een verschil van 2 liter per honderd kilometer. Wel een beetje veel om toe te schrijven aan D5 aut versus 2,4d man.
Mijn verbruik met een 2004 S80 D5 automaat ligt nu op 6.4 liter per 100 km. De boordcomputer geeft daarbij een verbruik van 5.8 liter aan! In de winter neemt het verbruik bij mij toe naar 7 liter.

Geplaatst: 17.07.2008 - 21:29
door YGS
Vandaag weer getankt. NA chiptuning nu 1 op 13. Morgen naar Portugal, dus moet (zonder file's) beter gaan.

Geplaatst: 19.10.2008 - 21:19
door eddy3
Vandaag getankt,gemiddelde verbruik,BC=7,0l/100km,reeel gemeten=7,3l/100km.Was een heel eind Germany bij met voet op de bodem,vind dat ie niet per se meer verbruikt bij stevig doortrappen,ben HEEL tevreden hiermee!(S80 2.4d 6v,Rica met bijna 15000km,en afwisselend betankt met Shell V power diesel,en gewone Shell diesel.)

Geplaatst: 23.11.2008 - 22:43
door johanVC
Twee weken geleden is mijn wagen terug geweest naar Volvo.
Ik had drie klachten over mijn S80:
- onregelmatig draaien bij koudstart (soms schokken op constante snelheid)
- verbruik
-vervuiling van olie met diesel.

Voor de derde klacht dien ik een olieanalyse na enkele duizende km's af te wachten.

De eerste klacht werd verholpen door nieuwe software (en een nieuwe computereenheid). Mijn S80 rijdt nu op unieke inspuitsoftware die bij onderhoud niet mag overschreven worden. Vermoedelijk komt deze later içn een upgrade beschikbaar.

Ten gevolge van de ingreep draait de motor werkelijk beter, en rijdt de wagen aangenamer. Het aarzelende gevoel is op constante snelheid verdwenen. Rond de 50 km/uur heb ik wel wat bonanza neiging genoteerd.

De tweede klacht die toch wel zeer storend is, werd niet verholpen. Integendeel. HEt gemiddelde verbruik na ongeveer 2000 km is nogmaals gestegen met ongeveer 0,8 liter.

Ondertussen stel ik een ander vervelend probleem vast. Na een warme start krijg ik een warme dieselgeur in het interieur van de wagen. Ik controleerde de brandstofleidingen maar ik kon niets vinden. Ook onder de motorkap kan je de warme diesel ruiken, maar je vindt nergens een lek.

Afgaande op de geur betreft het diesel uit een retourleiding (enkel bij warm en geen zichtbare lekkages). Ik moet dus dagelijks controleren onder de motorkap of er nog niets zichtbaar is geworden, om het dan onmiddellijk te laten herstellen. Echt confortabel kan je dit niet noemen.

Is er iemand die deze dieselgeur ook heeft waargenomen en de oorzaak ervan kent?

PS. Zonder hierover een opmerking te hebben gemaakt werden de sloten van de deuren bijgeregeld, en dit scheelt een pak in gekraak (ik dacht dat het de zetelophanging van de chauffeursstoel betrof).

Geplaatst: 06.12.2008 - 21:31
door ufovolvo
Even een verhaal voor een glimlach maar met verbinding met deze topic.
Sta ik zo'n twee week terug bij de dealer om m'n auto van de beurt te halen, hoor ik het volgende naast mij: Meneer, zo te zien heeft u vanmorgen ruiten moeten krabben... antwoord: Ja, 't vroor stevig... vervolg: maar waarom doet u dat, uw auto heeft een standkachel met schakelautomaat... verbaasd antwoord: Oh ja?

Ik had enige moeite mijn (glim-)lachen te onderdrukken. De heer had een jonge tweedehands full-option S80 maar had de standkachel de hele zomer nog niet ontdekt.

Link met het verhaal: als er een standkachel op een diesel zit, kan je 's morgens wel eens een snuifje "warme diesel" ruiken zeker in de motorruimte (en dan lekt er niets) als de kachel om een of andere reden aanslaat. Als die kachel ook nog 's blijft werken tijdens rijden (is fout... mag niet) heb je ook nog 's een behoorlijk brandstofverbruik.

En als dit al aan de orde was in deze lange topic: overslaan!

Geplaatst: 26.04.2009 - 20:47
door eddy3
Wagen heeft nu 24000 km.
Verbruik blijft schommelen rond 7 liter op 100km,uitgerekend verbruik;
met gemiddelde snelheid op de boordcomputer van rond de 100km/u.
Vind ik persoonlijk erg zuinig,ook in vergelijk met een vroegere S60D5 163pk,zonder roetfilter,scheelt geen halve liter.
In stadsgebruik,en bij veel korte ritten met koude motor daarentegen,is er een verschil van 1,5liter met diezelfde S60.
Grtn Eddy

S80 2.4d

Geplaatst: 28.04.2009 - 21:15
door johanVC
Gisteren heb ik mijn wagen opgehaald in de garage.

Er was een terugroepactie voor het plaatsen van nieuwe ECM module en nieuwe software.

Mijn eerste indruk van het resultaat is zeer goed. De wagen rijdt nu werkelijk soepelder, en ik denk dat het verbruik lager is. Ook de automatische versnellingsbak lijkt mij nu minder te slippen rond de 50 km/uur.

Johan

Geplaatst: 28.04.2009 - 21:16
door johanVC
Gisteren heb ik mijn wagen opgehaald in de garage.

Er was een terugroepactie voor het plaatsen van nieuwe ECM module en nieuwe software.

Mijn eerste indruk van het resultaat is zeer goed. De wagen rijdt nu werkelijk soepelder, en ik denk dat het verbruik lager is. Ook de automatische versnellingsbak lijkt mij nu minder te slippen rond de 50 km/uur.

Johan

Geplaatst: 05.09.2009 - 17:28
door Theo Oberndorff
Ik heb zojuist nog eens even een rekensommetje gemaakt.
Sinds aanschaf 66.000 km gereden, veel autoweg. Gemiddeld verbruik 1:15,9 over deze totale afstand, uitgerekend door het aantal gereden kilometers door het aantal getankte liters diesel te delen. De boordcomputer geeft gemiddeld verbruik (ook over deze totale afstand) van 5,1 l per 100 km aan. Een flink verschil met de feitelijke cijfers dus!
Desondanks vind ik dit verbruik voor zo'n fijne reisauto meer dan acceptabel.


Volvo S80 D5 2003

Geplaatst: 06.11.2009 - 16:38
door chris_zweden
Mijn verbruik is tot mijn schrik 8.4/100 en dat is gewoon gecombineerd verkeer. Ik kan zo'n 800km op een volle tank dus. Lijkt me niet helemaal goed? Ik heb de s80 d5 summum full-opt uit 2007 dus met 1 turbo. Ik neig om de dealer hierover te bellen om te zeggen dat ze Amerikaanse troep verkopen. Graag advies.

Geplaatst: 06.11.2009 - 20:14
door eddy3
Sorry,kan niet volgen wat je bedoelt met"Amerikaanse troep"??

Hier een verbruik tussen 6,7 en 7,3 l/ 100 km,S80 6V,226pk;heel tevreden.



Grtn Eddy

Geplaatst: 06.11.2009 - 20:30
door chris_zweden
volvo = gm. Ik heb de dealer gebeld zeggen gewoon dat het zo hoort terwijl het verbruik 1l hoger is dan wat volvo zelf aangeeft. Het is overigens 70% snelweg of 80km wegen dus dan zit ik al ruim 1.5liter te hoog. Een diesel 1 op 11 gaat er bij niet in dus deze gaat de deur uit als het niet opgelost wordt volvo. Ter vergelijking: mijn honda S2000 loopt 1 op 10 en dat ding heeft 240pk.

Geplaatst: 06.11.2009 - 22:39
door toppertje
chris_zweden schreef:volvo = gm. Ik heb de dealer gebeld zeggen gewoon dat het zo hoort terwijl het verbruik 1l hoger is dan wat volvo zelf aangeeft. Het is overigens 70% snelweg of 80km wegen dus dan zit ik al ruim 1.5liter te hoog. Een diesel 1 op 11 gaat er bij niet in dus deze gaat de deur uit als het niet opgelost wordt volvo. Ter vergelijking: mijn honda S2000 loopt 1 op 10 en dat ding heeft 240pk.
nou dan wist ik het wel!
volvo eruit, en lekker met je hondaatje rondcrossen :shock:

Geplaatst: 06.11.2009 - 23:07
door Marc O.
Volvo is van Ford, maar dat terzijde. ;)

Geplaatst: 06.11.2009 - 23:31
door chris_zweden
idd saab is van gm maar principe is hetzelfde. Hoewel ford betere auto's maakt naar mijn mening. Honda s2000 is nou niet bepaald praktisch als ik van Zweden naar Nederland ga en vica versa. Kan het misschien zijn dat de olie vervangen moet worden? Ik ben nieuw met diesel dus heb er (nog) geen verstand van. Of anders de bougies?

Ik heb even olie pijl nagekeken. Pikzwart en 2 X'jes onder het maximum. Waarschijnlijk moet deze + filter vervangen worden. De olie rook naar synthetische olie maar rook niet verbrand.

Geplaatst: 07.11.2009 - 09:14
door Marc O.
Ik denk niet dat een auto door een laag oliepeil veel diesel gaat gebruiken. Alleen als ie bijna droog staat zou dat kunnen gebeuren, maar dan is de lol sowieso snel over.

Overigens ben ik het met je eens dat het verbruik voor zo'n auto te hoog is. Toen ik een S60 D5 (van 2003) had reed ik daar 1 op 20 mee. Weliswaar 95% snelwegverkeer waar het door drukte niet mogelijk was om harder dan 90km/h te rijden, maar toch.

Hoe rijdt de auto verder? Is er misschien verlies van vermogen? Walmt de auto misschien overdreven als je gas geeft?

Geplaatst: 07.11.2009 - 11:55
door chris_zweden
Op de trage versnellingsbak merk ik geen verschil met andere FWD auto's. Ik ga vandaag ermee naar de dealer kijken wat hun ervan zeggen.

En wat houdt dat motorverwarming precies in? Moet ik dat aan hebben of pas bij extreme kou? Bij koude start vind ik hem voor een diesel prima lopen, wel een hoorbare stationaire motor.

Geplaatst: 07.11.2009 - 13:47
door Marc O.
Wat bedoel je met een "trage versnellingsbak"?

Geplaatst: 07.11.2009 - 15:14
door chris_zweden
Als je hem vol intrapt dan moet hij even nadenken alvorens hij terugschakelt maar dat was ook zo bij de proefrit auto.