Wat is jullie verbruik met de nieuwe V70 of XC70 ?

Gebruikersavatar
Fulaks
6th Gear member
Berichten: 4264
Lid geworden op: 31.07.2007 - 15:46
Locatie: Antwerpen

Dat verklaart veel. Doen ! Misschien blijven ze hier met de komst van de 2.0D wel wat zitten met de 2.4D's en de D5's.
V90 D4 Inscription (2019); Mini Cooper (2012); V70 D4 (2014); V70 2.4D (2008); V70 2.4D (2002); Talbot-Toyota-Mitsubishi-Renault
Gebruikersavatar
RobBob
2nd Gear member
Berichten: 144
Lid geworden op: 24.03.2008 - 17:21

Even terug over het verbruik.
Mijn V70 2.4D heeft nu na 19.000km een totaalgemiddelde van 7,70L/100km. Niet echt schitterend te noemen, zeker als je weet dat ik 80% autobaan doe.
Mijn wagen is vandaag eventjes binnen voor een kleine check-up en ik heb een Volvo S60 als vervangwagen meegekregen, ook een 2.4D 120Kw. Man, man man ... wat een verschil ... volgens de boordcomputer had ik er een gemiddelde van 5,4L /100km opzitten na een rit van 90km ... daar kan ik enkel van dromen met mij huidige V70. OK, toegegeven er zijn wel wat verschillen die in het nadeel spreken van de V70 (18", DPF ... vooral de DPF, hoger gewicht, staat hoger op zijn poten = meer luchtweerstand ...) ... maar toch ... een verschil van 2L/100km is toch wel echt veel. Ik weet ook wel dat ik dit zal moeten nameten want op dit forum is al vermeld geweest dat de boordcomputer vroeger misschien wel wat 'positiever' klonk als nu.
Bovendien vond ik de prestaties van die S60 2.4D helemaal niet mis ... die van mij (toen em nog niet getuned was) was belange zo agressief/spontaan/soepel niet.
Ik vind dit alles toch wel een beetje spijtig ... het lijkt alsof de nieuwere versies erop achteruitgaan (prestaties + verbruik) en dit net nu de brandstofprijzen zo de pan uit swingen. Ik durf niet vaak naar andere merken verwijzen op dit forum ... maar die zijn wel druk bezig om hun wagens 'zuiniger' te maken ipv omgekeerd ... en met succes :cry:
22/02/2008:
Volvo V70 2.4D 166kw/Summum/Oyster Grey/mobility pack/Odysseus
Gebruikersavatar
Fulaks
6th Gear member
Berichten: 4264
Lid geworden op: 31.07.2007 - 15:46
Locatie: Antwerpen

Net terug van vakantie naar Italië (Süd-Tirol) en Oostenrijk. Gemiddeld verbruik bij vertrek 9,4 l/100 km, bij thuiskomst 8,0 l/100 km. Waar mogelijk in Duitsland cruise control op 170 km/h (op de heenrit weinig, op de terugrit vandaag heel vaak). Natuurlijk wel vaak vertragen naar 120 en terug optrekken naar 170. Totaal gereden deze vakantie zo'n 2.500 km. Ik heb één keer BP Ultimate getankt, weet niet of dit er voor iets tussen zit.

Vanaf maandag terug meer stadsverkeer, ik vrees dat het verbruik terug zal stijgen.

Dit gezegd zijnde, wat een heerlijke rijmachine is die V70 toch ! Vanmorgen om 10:15 u in Serfaus vertrokken, en thuis fris als een hoentje uitgestapt, nergens pijn of last van (onderweg natuurlijk wel eens gestopt voor een picnicje -bemerk de blitse Volvo for Life-koeltas !- en een tasje koffie en natuurlijk voor mijn twee dames die vaker dan ik moeten plassen...).
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
V90 D4 Inscription (2019); Mini Cooper (2012); V70 D4 (2014); V70 2.4D (2008); V70 2.4D (2002); Talbot-Toyota-Mitsubishi-Renault
Gebruikersavatar
Harrie
1st Gear member
Berichten: 42
Lid geworden op: 27.11.2006 - 14:18
Locatie: Mainevillage

XC 70

Snelweg 5.9 ltr/100km
Woon werk 6.8 ltr/100km
Dit alles volgens de BC
Gebruikersavatar
Big Blue
2nd Gear member
Berichten: 246
Lid geworden op: 27.12.2007 - 21:17
Locatie: West Vlaanderen

Fulaks schreef:Net terug van vakantie naar Italië (Süd-Tirol) en Oostenrijk. Gemiddeld verbruik bij vertrek 9,4 l/100 km, bij thuiskomst 8,0 l/100 km. Waar mogelijk in Duitsland cruise control op 170 km/h (op de heenrit weinig, op de terugrit vandaag heel vaak). Natuurlijk wel vaak vertragen naar 120 en terug optrekken naar 170. Totaal gereden deze vakantie zo'n 2.500 km. Ik heb één keer BP Ultimate getankt, weet niet of dit er voor iets tussen zit.

Vanaf maandag terug meer stadsverkeer, ik vrees dat het verbruik terug zal stijgen.

Dit gezegd zijnde, wat een heerlijke rijmachine is die V70 toch ! Vanmorgen om 10:15 u in Serfaus vertrokken, en thuis fris als een hoentje uitgestapt, nergens pijn of last van (onderweg natuurlijk wel eens gestopt voor een picnicje -bemerk de blitse Volvo for Life-koeltas !- en een tasje koffie en natuurlijk voor mijn twee dames die vaker dan ik moeten plassen...).
Ik had net dezelfde ervaring tijdens onze vakantie naar Frankrijk.......1000Km al fluitend, ware het niet dat ook mijn 2 dames wilden stoppen, reed ik gewoon door in 1 stuk, gelukkig was er nog een kussen (vrouw) en een i-pod (dochter) die wat soelaas biede.

Dit had ik echter ook reeds met mijn V70 MY04, die toen reeds een zeer fijne reismachine bleek te zijn, met de XC heb je het bijkomend voordeel iets hoger te zitten.
Gebruikersavatar
Big Blue
2nd Gear member
Berichten: 246
Lid geworden op: 27.12.2007 - 21:17
Locatie: West Vlaanderen

Verbruik na vakantie en na PPC tuning van Volvotech :

8,3L/100Km.

Hoewel dit het laagste verbruik is dat ik op 20000Km heb behaald, blijft dit beschamend hoog in vgl met onze V70 (vrouw), die nog steeds op 6,5L staat.

Uitleg van de dealer;

Er wordt extra brandstof ingespoten om de roetfilter te reinigen ??
Doch iemand vertelde reeds dat dit slechts om de 900Km zou gebeuren.
Rene68
4th Gear member
Berichten: 726
Lid geworden op: 15.02.2006 - 20:49
Locatie: Hilversum

Dat was bij mijn V70 2.4d 163pk met roetfilter ook al zo terwijl mijn verbruik daar echt op 6,7L/100Km stond!
Na 4 jaar Mercedes weer terug naar Volvo! Volvo T6 Recharge Inscription.
Gebruikersavatar
RobBob
2nd Gear member
Berichten: 144
Lid geworden op: 24.03.2008 - 17:21

@Rene68

Bedoel je dan ook een V70 MY2008/2009 ? Of het model daarvoor ?
En die had dan ook een roetfilter, maar desondanks toch een beter resultaat van 6,7L ??

Indien dit zo mocht zijn werpt dat wel een ander licht op de zaak vind ik.

@Big Blue

Van al hetgeen ik totnutoe heb gehoord is dat deze roetfilter zelf gaat bepalen wanneer em gereinigd moet worden (= afhankelijk van de rijstijl) en dit reinigingsproces ligt in de meeste gevallen tss de 300km en de 1000km (nogmaals, dit heb ik van verschillende bronnen vernomen en weet zelf niet of dit allemaal klopt) ... maar wat mij betreft reinigt dat ding zichzelf veel te vaak. Maar het zal zo wel moeten zeker ?
22/02/2008:
Volvo V70 2.4D 166kw/Summum/Oyster Grey/mobility pack/Odysseus
Rene68
4th Gear member
Berichten: 726
Lid geworden op: 15.02.2006 - 20:49
Locatie: Hilversum

@RobBob: dat was een MY06 (vorig model dus) maar wel met roetfilter.
Na 4 jaar Mercedes weer terug naar Volvo! Volvo T6 Recharge Inscription.
Gebruikersavatar
tvc15
3rd Gear member
Berichten: 468
Lid geworden op: 20.10.2007 - 20:43
Locatie: Twente

Na een half jaar met m'n V70D5 MY08 MT6:
1437.85 liter op 18390 km = 7.82 l/100km

Ter vergelijking het eerste half jaar met m'n vorige V70D5 163pk MY04 MT5:
1409.32 liter op 18531 km = 7.61 l/100km

Meerverbruik nieuwe dus krap 3%, niet echt spectaculair dus.
Doordat de brandstoftank van de nieuwe 10 liter kleiner is moet ik wel veel vaker tanken. Daarbij komt dat de nieuwe boordcomputer nauwkeurig is (de oude gaf het verbruik ca. 20% te optimistisch weer). Door beide factoren leek ook voor mijn gevoel de oude veel zuiniger, maar de harde feiten weerleggen dit dus in mijn geval.
Gebruikersavatar
RobBob
2nd Gear member
Berichten: 144
Lid geworden op: 24.03.2008 - 17:21

tvc15, ...

Thnx man, hier hebben we tenminste iets aan. Een echt concreet voorbeeld van 2 vergelijkbare modellen door éénzelfde persoon (met waarschijnlijk nog steeds hetzelfde rijgedrag ?) gereden.

Ik denk dat ik mijn queeste maar eens ga staken ... het verbruik van de 'oude' modellen is wel degelijk vergelijkbaar met dat van de nieuwe en ik moet maar eens gaan leren om appelen met appelen te gaan vergelijken (en toch heb ik met héél véél spijt die vervangwagen Volvo S60 D5 185pk moeten terug geven ... man man man , boordcomputer gaf een gemiddeld verbruik van 5,2L aan ... en ik heb dus echt stukken sportiever gereden dan met mijn eigen V70, pak nog dat dat ding 20% liegt = nog steeds 6,24L).
Het feit dat de oude boordcomputer zo hard 'loog' (want 20% is toch wel een enorme afwijking hé) zet de meesten van ons op een verkeerd been. Maar een 'gemeten' voorbeeld zoals dat van jou zet ons terug met beide voetjes op de grond.

P.S. Mag ik dan toch nog zeggen dat ik vind dat de Volvo motoren (inclusief roetfilter) in het algemeen niet echt zuinig te noemen zijn ??
22/02/2008:
Volvo V70 2.4D 166kw/Summum/Oyster Grey/mobility pack/Odysseus
Gebruikersavatar
Fulaks
6th Gear member
Berichten: 4264
Lid geworden op: 31.07.2007 - 15:46
Locatie: Antwerpen

RobBob,

ik ben niet helemaal akkoord. Mijn vorige V70 2.4D 130 PK verbruikte volgens de BC 6,3 l/100 km. Tel daar 20 % bij en je komt op 7,56 l/100 km. Doe daar nog eens die 3 % bij en je zit op 7,79 l/100 km.

Ik zit nu echter rond de 9 l/100 km, toch een flink pak hoger. Met de vorige haalde ik ook de verbruikscijfers die Volvo opgaf, nu bijlange na niet.

Zou Volvo het dan zo smerig gespeeld hebben om bij de vorige versie de BC net zoveel afwijking te geven totdat het verbruik ongeveer klopte met de fabriekopgave ? En waarom nu dan zoveel meer verbruik en een juistere BC ?
V90 D4 Inscription (2019); Mini Cooper (2012); V70 D4 (2014); V70 2.4D (2008); V70 2.4D (2002); Talbot-Toyota-Mitsubishi-Renault
Gebruikersavatar
RobBob
2nd Gear member
Berichten: 144
Lid geworden op: 24.03.2008 - 17:21

Ik weet het zelf ook al allemaal zo goed niet meer.
Deze wagen is echt een schitterende wagen met (wat mij betreft) maar 1 groot punt van ergernis ... en dat is het verbruik. Ik heb hier 2 collega's op het werk die zich een kriek lachen als ze mijn verbruik horen (zij doen nl hetzelfde traject : Ford S-max 2.2 TDCI 175PK en een BMW 520D touring, ... maar nu ben ik weer appelen met peren aan het vergelijken). Het wordt zelfs zo erg dat ik op sites zit waar ze 'goede' resultaten halen met een 'beetje' aceton toe te voegen aan een bak diesel maar met dit te vermelden start ik waarschijnlijk een héél nieuwe discussie :D
22/02/2008:
Volvo V70 2.4D 166kw/Summum/Oyster Grey/mobility pack/Odysseus
Gebruikersavatar
Mobil
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 19.09.2008 - 23:26

NAME : Mobil
MODEL : XC 70
UITVOERING : Momentum
TYPE MOTOR : 2.4D, 163 pk, MT
TUNING DETAILS : niet van toepassing.
VERBRUIK (Tank) : ?
VERBRUIK (BC) : 9.5 – 100KM ( Boord computer )
KM stand : 6.630 KM

----------------------------------
9.5 L/100km met vederlichte voet en onbelast (80% snelweg à 130), ik word er ziek van (gelukkig wel comfortabele, ruime en veilige wagen) - hoog tijd voor een beetje tuning - of nog wachten tot motor nog meer km's heeft ?
XC 70 2.4D MT MY09, momentum, electric silver met, black int
Gebruikersavatar
xc-men
4th Gear member
Berichten: 687
Lid geworden op: 08.07.2007 - 11:45
Locatie: Spanje en Brasil
Contacteer:

Hi Mobil, welkom op dit forum als ik zie dat het je eerst bericht is.
Ja iedereen, met geen een uitzondering is erg slecht tevreden met het verbruik van de nieuwe V70-XC70 van Volvo. Er is een groot verschil zo rond de 10% met het oude model, iedereen had verwacht dat een nieuw model ook wel een beetje zuiniger zal zijn tenopzichte van zijn voorganger of op zijn minst het zelfde. Ik heb zelf een PPC van Rica gekocht om het verbruik naar beneden te krijgen en dat is goed gelukt zo rond de 10 a 15%.
Het is erg jammer dat ze bij Volvo dit probleem niet aan kunnen pakken anders had het de beste auto geweest in deze Klasse, BMW en Audi staan nu echt boven aan en dat kan je goed zien in de verkoop numers.
Maar goed we zijn uit eindelijk super tevreden met de volvo met Rica Tuning.
Als je een PPC zoek ga dan naar Volvotech hij is dealer van Rica en geeft prima service.
XC-MEN: XC70-D5-GT-MY08-Summun, Rica PPC Tuning +/-220PK
XC-WIFE: SEAT LEON 2.0 TDI 170PK MY12 Full options
johanVC
2nd Gear member
Berichten: 73
Lid geworden op: 22.03.2008 - 22:25

Ik stel mij nog steeds de vraag of een 2,4 d zuiniger is als een D5.

Ik heb een tiental dagen met een vervangwagen gereden. Mijn S80 D5 GT verbruikt ruim 2 liter meer dan de S80 2,4 d MT die ik ondertussen gebruikte.

Het verschil is dat mijn wagen een tankbeurt vraagt na ongeveer 780 km, en dat ik met de vervangwagen pas na iets meer dan 1000 km opnieuw diende te tanken.

Ook het motorgeluid van de 2,4d was veel zachter en aangenamer als bij mijn D5.

Uit de discussie op dit forum krijg je evenwel niet echt een zich of er een verschil in verbruik bestaat tussen de 2,4d en de D5, vermits behoorlijk wat wagens getuned werden.
Belgianmac
3rd Gear member
Berichten: 277
Lid geworden op: 12.01.2008 - 23:49
Locatie: Antwerpen

@Fulaks: heb je de indruk dat de tuning je auto zuiniger maakt?

Ik heb inmiddels 40611km afgelegd met 3337l. Verbruik is dus 8,22l/100km.
Sinds 02/01/2014 V60 D6 PIH Geartronic/Summum/Xenium Pack/Business Motion Pack/Advanced Safety pack/Winter Pack/Black Sapphire/Beechwood/offblack
Sinds 30/09/2010: V70 D3 Geartronic/Summum /Xenium pack/security pack/Njord 8x17'/Oyster Gray/Offblack leder
Sinds 31/02/08: V70 2,4D Geartronic/Summum/mobility pack/security pack/iPod Interface/zonnebrilhouder/Meissa 8x17'/Oyster Gray/Offblack leder[/s]
eddy3
4th Gear member
Berichten: 732
Lid geworden op: 05.01.2008 - 12:11

In theorie zit er geen verschil in verbruik tussen beide versies,daar het om dezelfde motor gaat.Volvo geeft ook geen verschil in verbruik op,wel dient U er rekening mee te houden dat U een 6v met een GT vergelijkt.Verbruiksverschil volgens opgave van Volvo bedraagt toch bijna een volle liter op 100 km!Heb momenteel een S80 2.4d,6v,heb ook een S80 D5,6v gehad,en kwa verbruik heb ik geen verschil kunnen optekenen!(reken het steeds goed uit)Kwa motorloop heb ik ook geen noemenswaardig verschil gemerkt.Verbruik situeerd zich steeds tussen6,9 en 7,9 liter per honderd.Laatste tankbeurt vandaag gem=7,3 l/100km,heb hem nochtans niet gespaard,rit nurburgring inbegrepen,dikwijls tot rotbegrenzer,gemiddelde snelheid op deze bak:99km/u.Uiteraard ben ik persoonlijk hiermee heel tevreden,daar dit slechts een redelijk meerverbruik is tegenover een vroeger gereden S60 D5 163pk 5V,die zat over 120000 km met verbruiksuitersten van 6,0 tot 7,1 l /100km.
eddy3
4th Gear member
Berichten: 732
Lid geworden op: 05.01.2008 - 12:11

Sorry,was gericht aan Johan VC.
johanVC
2nd Gear member
Berichten: 73
Lid geworden op: 22.03.2008 - 22:25

In verband met verbruikcijfers van de D5 motor deed ik daarnet een eigenaardige ontdekking.

De CO2 uitstoot van de Engelse versies van de XC90 D5 GT verminderde voor het modeljaar 2009 van 239 g/km naar 224 g/km. (MT 219 g/km)

In de gegevens van de Beligsche Volvo-site staat nog altijd de oude uitstoot van 239 g/km

Deze vermindering is in het VK belangrijk voor de taksen in Londen.

Zou Volvo nieuwe software aan het ontwikkelen zijn voor de brandstofinspuiting, met een lager verbruik als gevolg, en kan dat dan ook op de nieuwe S80/V70/XC70?
Plaats reactie

Terug naar “V70/XC70 vanaf MY2008”