Volvo 164
- bart1111111112
- 2nd Gear member
- Berichten: 127
- Lid geworden op: 03.01.2008 - 17:33
loop dit project nog of is het dood?
-
- 4th Gear member
- Berichten: 729
- Lid geworden op: 05.01.2007 - 02:26
nee dit topic is zeker niet dood, ik heb het razend druk op mn werk.
het foto's maken maar vooral het uploaden schiet er vaak bij in.
ik ben het het forum verplicht binnenkort foto's te plaatsen....
de auto is gespoten! zwart met blankelak (geen metallic) ik ben nu druk met opbouwen.
jullie horen van me!
het foto's maken maar vooral het uploaden schiet er vaak bij in.
ik ben het het forum verplicht binnenkort foto's te plaatsen....
de auto is gespoten! zwart met blankelak (geen metallic) ik ben nu druk met opbouwen.
jullie horen van me!
-
- 4th Gear member
- Berichten: 729
- Lid geworden op: 05.01.2007 - 02:26
Zo, na een lange tijd van afwezigheid wil toch weer leven blazen in dit topic.
zoals ik hierboven al vermeld ben ik druk in de weer met de auto, alleen schiet het foto's maken en vooral uploaden niet zo op
toch vind ik dat ik dit topic wel moet voortzetten.
ik zal maar direct beginnen met de foto's!
ik heb veel nieuwe stukjes in de auto gezet, heb hier helaas weinig foto's van.

een nieuw stukje bij het achterraam.
Na repareren komt plamuuren.... of wat heb ik daar toch een hekel aan haha. de plamuur en schuur fase heeft ruim 3 maanden geduurd.

het achterstuk waar een nieuwe plaat onderzit

een spatscherm wat er weer even tegen kan!
Na het plamuren en schuren komt dan eindelijk spuiten!

De auto voor de laaste keer rood/bruin op de aanhanger.

Alles inpakken wat NIET zwart moet.

Bijna klaar!

eindelijk zwart!

De auto in aanbouw.
Eindelijk werd het tijd voor de motor! het blok en bak zijn schoongemaakt, de versnellingsbak voorzien van nieuwe lagers en keerringen. de motor heeft een nieuwe waterpomp + rondom nieuwe pakkingen en keerringen.

Nieuwe koppelingsset.

Motor en versnellingsbak in de takel.

Motor en bak in de auto.
Toen de motor in de auto zat ben ik begonnen met de bedrading.
de accu heb ik verplaatst naar de kofferbak zodat ik ruimte heb voor de turbo die er in de toekomst gaat komen!
uit een BMW 5 heb ik een lange accukabel geroofd, gelukkig was het precies de juiste lengte!

Accubak in de kofferbak.

Bevestiging doosje van de accukabel voorin de auto.

Begin van een kabelboom voor de megasquirt.
De Megasquirt computer heb ik aangepast zodat de computer de onsteking direct kan aanspreken, geen tussenkomst van verdeler of extra kastjes, dus meer vonkenergie!

MegasquirtII computer met MSextraII code.

Deze 3 transistoren regelen de ontsteking.

Tandwiel op de krukas voor het toerental signaal naar de megasquirt.
Inmiddels heb ik de auto al weer wat verder af,
Nieuwe deurrubbers, ruitrubbers
alle deuren kofferklep en de motorkap zijn gemonteerd, het interieur is ook weer aanwezig.
het interieur is enorm slecht, hier komt nog eens wat anders voor.
Zo staat de auto er nu bij;


De oplettende kijker heeft gezien dat ik de vieze dikke botsauto bumpers heb vervangen voor een elegante knik versie, veel mooier vind ik!
hiervoor heb ik het front moeten aanpassen (balk verwijderen) dit is allemaal voor het spuiten gebeurd.
Ik begin nu echt het einde te naderen!
de motor loopt inmiddels op de megasquirt, nog niet mooi en ook niet zonder schokken, maar hij loopt! ik zal nog veel aan de afstelling moeten doen.
Als kers op de taart heb ik een E-bay veiling gewonnen waarbij ik een prachtige set Volvo Polaris velgen heb "gewonnen"! (moet wel betalen natuurlijk, maar €500 is een koopje!)
rond deze velgen komen uiteindelijk 217/45/R17 banden

2 van de 4 velgen. Een hele mooie velg voor en wat oudere auto.
Zo!,
nu zijn jullie eindelijk weer helemaal bij!
tot ziens of tot de volgende update.
zoals ik hierboven al vermeld ben ik druk in de weer met de auto, alleen schiet het foto's maken en vooral uploaden niet zo op

toch vind ik dat ik dit topic wel moet voortzetten.
ik zal maar direct beginnen met de foto's!
ik heb veel nieuwe stukjes in de auto gezet, heb hier helaas weinig foto's van.
een nieuw stukje bij het achterraam.
Na repareren komt plamuuren.... of wat heb ik daar toch een hekel aan haha. de plamuur en schuur fase heeft ruim 3 maanden geduurd.
het achterstuk waar een nieuwe plaat onderzit
een spatscherm wat er weer even tegen kan!
Na het plamuren en schuren komt dan eindelijk spuiten!
De auto voor de laaste keer rood/bruin op de aanhanger.
Alles inpakken wat NIET zwart moet.
Bijna klaar!
eindelijk zwart!
De auto in aanbouw.
Eindelijk werd het tijd voor de motor! het blok en bak zijn schoongemaakt, de versnellingsbak voorzien van nieuwe lagers en keerringen. de motor heeft een nieuwe waterpomp + rondom nieuwe pakkingen en keerringen.
Nieuwe koppelingsset.
Motor en versnellingsbak in de takel.
Motor en bak in de auto.
Toen de motor in de auto zat ben ik begonnen met de bedrading.
de accu heb ik verplaatst naar de kofferbak zodat ik ruimte heb voor de turbo die er in de toekomst gaat komen!
uit een BMW 5 heb ik een lange accukabel geroofd, gelukkig was het precies de juiste lengte!

Accubak in de kofferbak.
Bevestiging doosje van de accukabel voorin de auto.
Begin van een kabelboom voor de megasquirt.
De Megasquirt computer heb ik aangepast zodat de computer de onsteking direct kan aanspreken, geen tussenkomst van verdeler of extra kastjes, dus meer vonkenergie!
MegasquirtII computer met MSextraII code.
Deze 3 transistoren regelen de ontsteking.
Tandwiel op de krukas voor het toerental signaal naar de megasquirt.
Inmiddels heb ik de auto al weer wat verder af,
Nieuwe deurrubbers, ruitrubbers
alle deuren kofferklep en de motorkap zijn gemonteerd, het interieur is ook weer aanwezig.
het interieur is enorm slecht, hier komt nog eens wat anders voor.
Zo staat de auto er nu bij;
De oplettende kijker heeft gezien dat ik de vieze dikke botsauto bumpers heb vervangen voor een elegante knik versie, veel mooier vind ik!
hiervoor heb ik het front moeten aanpassen (balk verwijderen) dit is allemaal voor het spuiten gebeurd.
Ik begin nu echt het einde te naderen!
de motor loopt inmiddels op de megasquirt, nog niet mooi en ook niet zonder schokken, maar hij loopt! ik zal nog veel aan de afstelling moeten doen.
Als kers op de taart heb ik een E-bay veiling gewonnen waarbij ik een prachtige set Volvo Polaris velgen heb "gewonnen"! (moet wel betalen natuurlijk, maar €500 is een koopje!)
rond deze velgen komen uiteindelijk 217/45/R17 banden
2 van de 4 velgen. Een hele mooie velg voor en wat oudere auto.
Zo!,
nu zijn jullie eindelijk weer helemaal bij!
tot ziens of tot de volgende update.
- corhog
- 3rd Gear member
- Berichten: 495
- Lid geworden op: 21.01.2006 - 19:34
- Locatie: Valkenburg (zh)
Ziet er helemaal goed uit, vooral ook met die voorbumper!
Ben benieuwd hoe het verder gaat, vooral ook met het aanpassen voor de turbo. Zijn de orginele achterlichten er in gezet of is dit ook aangepast naar het oude type?
Ben benieuwd hoe het verder gaat, vooral ook met het aanpassen voor de turbo. Zijn de orginele achterlichten er in gezet of is dit ook aangepast naar het oude type?
Kale Cor. Zwarte dos litros v40 ` 96. 300000km en een beetje
XC90 V8 Summum(zwart is het mooiste) Plaatjes
XC90 V8 Summum(zwart is het mooiste) Plaatjes
-
- 4th Gear member
- Berichten: 729
- Lid geworden op: 05.01.2007 - 02:26
Bedankt voor alle reacties!
De achterlichten laat ik zoals ze zijn, de auto is amerikaans en die hebben extra brede achterlichten, zoals op deze foto.

Ik vind het wel wat hebben.
de achterbumper is uiteraard wel van het vroege type.
dat was nog wel wat werk, ik moest een geheel andere bevestiging beugel verzinnen.
De auto is geschuurd, geplamuurd en weer eens geschuurd. daarna is er een primer (grondlaag) zwart overheen gegaan, daarna zwart (ral 9005) en een laagje blanke lak. het is geen auto-lak, maar er zit nu wel 9 liter verf op!
Van dichtbij kun je zien dat het geen autolak is, minder glad. maar de blanke lak moet uitharden, en daarna komt de polijstmachine uit de kast!
Gisteravond heb ik de auto voor het eerst gestart, wat een opluchting!
alle systemen werken en hij liep (nu al!) verrassend mooi!
De achterlichten laat ik zoals ze zijn, de auto is amerikaans en die hebben extra brede achterlichten, zoals op deze foto.

Ik vind het wel wat hebben.
de achterbumper is uiteraard wel van het vroege type.
dat was nog wel wat werk, ik moest een geheel andere bevestiging beugel verzinnen.
De auto is geschuurd, geplamuurd en weer eens geschuurd. daarna is er een primer (grondlaag) zwart overheen gegaan, daarna zwart (ral 9005) en een laagje blanke lak. het is geen auto-lak, maar er zit nu wel 9 liter verf op!
Van dichtbij kun je zien dat het geen autolak is, minder glad. maar de blanke lak moet uitharden, en daarna komt de polijstmachine uit de kast!
Gisteravond heb ik de auto voor het eerst gestart, wat een opluchting!
alle systemen werken en hij liep (nu al!) verrassend mooi!
-
- 5th Gear member
- Berichten: 2150
- Lid geworden op: 12.08.2006 - 16:45
Blijf het toch een vette grille vinden met die knakbumper dr onder. Haha. Samen met de rechte neus van de 260 toch wel de mooiste grillen ooit op een Volvo geplaatst. Beter dan dat zwart plastic met dat reusachtige lego logo er voor op.

Krijg er iedere keer weer trillingen van

Krijg er iedere keer weer trillingen van
Volvo 460 1.8 GLE 1994 (02-07)
Volvo 360 GL 2.0 1989 (04-06)
Volvo 460 1.8 Sport Line 1995 (07-09)
Volvo 240 Sedan GL 2.3 B23A 1983 (08-09)
Volvo 360 Sedan GL 2.0 B200K 1985 (09-11)
Volvo 740 Station GL Diesel D24 1986 (11-13?)
Volvo 740 Sedan GLE 2.3 B230E 131pk 1985 (09-?)
Volvo 740 Station GLE 2.3 B230E 131pk 1986 (10-?)
Volvo V70 2.4 B5244S 170pk 2000 (10-?)
Volvo 960 Sedan 2.5 24V 1994 (13-?)
Volvo 360 GL 2.0 1989 (04-06)
Volvo 460 1.8 Sport Line 1995 (07-09)
Volvo 240 Sedan GL 2.3 B23A 1983 (08-09)
Volvo 360 Sedan GL 2.0 B200K 1985 (09-11)
Volvo 740 Station GL Diesel D24 1986 (11-13?)
Volvo 740 Sedan GLE 2.3 B230E 131pk 1985 (09-?)
Volvo 740 Station GLE 2.3 B230E 131pk 1986 (10-?)
Volvo V70 2.4 B5244S 170pk 2000 (10-?)
Volvo 960 Sedan 2.5 24V 1994 (13-?)
- ferdy
- 4th Gear member
- Berichten: 820
- Lid geworden op: 12.06.2007 - 14:08
Ziet er goed uit, ik geloof dat je ook de standaard Bosch D jettronic injectoren gebruikt icm dezelfde firmware als ik heb draaien. Als je wilt stuur ik je m'n benzine VE tabel. Bij dezelfde inspuittijd en benzinedruk zal de motor al wel aardig moeten lopen. Stuur me dan maar een PM'tje!
-
- 4th Gear member
- Berichten: 729
- Lid geworden op: 05.01.2007 - 02:26
Zo na dagen stuntelen en rommelen heb ik het blok lopen!
na eerst 2 grote lekkages te hebben opgelost (ruit zat niet goed gelijmd)
ben ik eindelijk zo vergekomen dat ik het blok draaiende heb.
mede dankzij de brandstof grafieken van Ferdy, waarvoor dank!
een deze dagen ga ik een stuk rijden (met groene kentekenplaten van een bevriende garage houder) om de motor verder in te regelen.
door gebruik te maken van een Bosch stappenmoter (stationair klep) kan ik het stationaire toerental zeer nauwkeurig regelen. de motor start dan ook direct na het omdraaien van de sleutel, zonder gas geven! dat doet de stationair klep voor me!
koud of warm, alles is te programmeren.
ik ben bang dat ik de auto niet meer APK waardig kan krijgen voor de beurs, Jammer! ik had graag op de beurs gestaan met mn projectje.
er moet nog te veel gebeuren.
na eerst 2 grote lekkages te hebben opgelost (ruit zat niet goed gelijmd)
ben ik eindelijk zo vergekomen dat ik het blok draaiende heb.
mede dankzij de brandstof grafieken van Ferdy, waarvoor dank!
een deze dagen ga ik een stuk rijden (met groene kentekenplaten van een bevriende garage houder) om de motor verder in te regelen.
door gebruik te maken van een Bosch stappenmoter (stationair klep) kan ik het stationaire toerental zeer nauwkeurig regelen. de motor start dan ook direct na het omdraaien van de sleutel, zonder gas geven! dat doet de stationair klep voor me!
koud of warm, alles is te programmeren.
ik ben bang dat ik de auto niet meer APK waardig kan krijgen voor de beurs, Jammer! ik had graag op de beurs gestaan met mn projectje.
er moet nog te veel gebeuren.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 66
- Lid geworden op: 09.04.2008 - 10:02
- Locatie: Enschede
Ziet er weer erg indrukwekkend uit! Ik ben erg benieuwd naar de volgende updates.
Volvo 164E - 1973, sinds 2003
- ferdy
- 4th Gear member
- Berichten: 820
- Lid geworden op: 12.06.2007 - 14:08
Dat zijn brandstofmappen voor een b30E motor met K nokkenas, over een paar dagen heb ik werkende brandstofmappen voor een b30E met C nokkenasB-lennium schreef:Zo na dagen stuntelen en rommelen heb ik het blok lopen!
na eerst 2 grote lekkages te hebben opgelost (ruit zat niet goed gelijmd)
ben ik eindelijk zo vergekomen dat ik het blok draaiende heb.
mede dankzij de brandstof grafieken van Ferdy, waarvoor dank!
een deze dagen ga ik een stuk rijden (met groene kentekenplaten van een bevriende garage houder) om de motor verder in te regelen.
.

-
- 4th Gear member
- Berichten: 729
- Lid geworden op: 05.01.2007 - 02:26
B30 Opvoeren? LEUK, HOE, WAT, WAAR, FOTO'S, Project tread! 
Ik heb nog steeds mijn wideband O2 nog niet aangesloten, ik wacht nog steeds op de aansluiting die in de uitlaat moet.
Gisteravond heb ik ruim een uur rondgereden met mn auto!
hij reed heel aardig (soms wat schokken) bij een garage de CO afgesteld bij stationair toerental (verplicht voor APK na 74). nu kan ik de auto afbouwen en naar de APK brengen.
de bak en onderstel zijn goed, mn rvs remslangen doen hun werk ook goed. de auto remt zeer goed, een wereld van verschil met de 164 van mn vader.

Ik heb nog steeds mijn wideband O2 nog niet aangesloten, ik wacht nog steeds op de aansluiting die in de uitlaat moet.
Gisteravond heb ik ruim een uur rondgereden met mn auto!
hij reed heel aardig (soms wat schokken) bij een garage de CO afgesteld bij stationair toerental (verplicht voor APK na 74). nu kan ik de auto afbouwen en naar de APK brengen.
de bak en onderstel zijn goed, mn rvs remslangen doen hun werk ook goed. de auto remt zeer goed, een wereld van verschil met de 164 van mn vader.
- ferdy
- 4th Gear member
- Berichten: 820
- Lid geworden op: 12.06.2007 - 14:08
Je bedoeld met aansluiting waarschijnlijk de lasmoer voor op de uitlaat. Je kan hiervoor ook een moer gebruiken die op de b30 motor zit om de oliekoeler te vergrendelen. Of je kunt net zoals mij een oude carterpan opslijpen en de draad van de olieaftapplug gebruiken 

- v164
- 3rd Gear member
- Berichten: 349
- Lid geworden op: 19.09.2004 - 23:36
Zou ik die gegevens ook mogen krijgen? Het is de enige mdoificatie aan mijn b30e blok, die K nokkenas.ferdy schreef:Dat zijn brandstofmappen voor een b30E motor met K nokkenas.
bvd
Sander
Volvo '71 164r / '73 164e / '95 945lpt / '98 945LE/ '01 xc70
2004 XC70R
- ferdy
- 4th Gear member
- Berichten: 820
- Lid geworden op: 12.06.2007 - 14:08
Goed, inmiddels heb ik mijn motorblok met c nokkenas goed lopen. Afstellen is eigenlijk dood simpel maar je moet hem even doorhebben hoe het moet. Even opgelet de tabellen zijn goed tot 4000 toeren, hoger heb ik nog niet goed afgesteld. De benzine tabellen zijn een beetje rommelig maar werken wel, afstellen op die dure benzine .....

afgesteld op de volgende AFR:



afgesteld op de volgende AFR:

-
- Starter
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 23.10.2008 - 22:00
Hallo Heren,
Ik ben zelf ook bezig met mijn B30 TBI projectje. Op zich werkt dit goed. De triggering gaat nu nog via de distributeur. Om een mooiere loop te krijgen wil ik een 36-1 triggerwiel gebruiken zoals jullie ook hebben. Kunnen jullie aangeven waar je dit wiel gekocht hebt en zou je eventueel meer foto's van de montage van de opnemer kunnen en wiel kunnen plaatsen?
Alvast bedankt
Rudi
Ik ben zelf ook bezig met mijn B30 TBI projectje. Op zich werkt dit goed. De triggering gaat nu nog via de distributeur. Om een mooiere loop te krijgen wil ik een 36-1 triggerwiel gebruiken zoals jullie ook hebben. Kunnen jullie aangeven waar je dit wiel gekocht hebt en zou je eventueel meer foto's van de montage van de opnemer kunnen en wiel kunnen plaatsen?
Alvast bedankt
Rudi
- ferdy
- 4th Gear member
- Berichten: 820
- Lid geworden op: 12.06.2007 - 14:08
Ik geloof dat Bas die hard bezig is geweest en zelf een ring heeft geproduceerd. Ik heb hem besteld bij bs-autotune.nl en een stuk uit de hoofdpoelie gedraaid waar deze in centreert. Met het aandraaien van de poelieboutjes druk je hem dan vast. Foto's moet ik opnieuw maken, hoorde net dat al m'n fotootjes weg zijn.. (hd crash..)