Pagina 4 van 31
Geplaatst: 25.12.2006 - 12:01
door Gast
IkeV70 schreef:AlexV70 schreef:Ik volg dit topic al een tijdje, dus;
Ik heb een aantal kenissen en familie eens gevraagd (met hun lease bakken

) wat het werkelijke verbruik van hun auto was
2 x S60 1 x V70 en een S80.
De S60 en V70 rijders zaten gemiddeld op 1:13 á 1:14.
De S80 rijder kwam op 1:12.
Waren dit allemaal D5's ?
Je kunt wel zuiniger cijfers halen, maar dan moet je goed je best doen en je niet laten verleiden de pk's aan te spreken.
Ik haal in mijn 2.5D ook lang niet wat sommige beweren dat mogelijk is, ik kan me toch redelijk goed beheersen.
Ja alle D5.
Eerlijkheid gebiede; het 'rechter voetje zit bij de heren vrij los.
Maar ik houd ook van stevig optrekken!
Dus......................
Geplaatst: 25.12.2006 - 13:30
door VolvoRob
Bovendien: als je zuinig wilt rijden kun je beter een Toyota Prius kopen. Alleen een probleem: ik zou er nog niet in willen rijden al kreeg ik hem kado!
Geplaatst: 12.04.2007 - 17:46
door trompetje
Verbruik van mijn d5 (163 pk, 2002, 5-bak handgeschakeld):
Ik heb het er eens om gedaan (vanaf de laatste tankbeurt), en dan sta je versteld van het verbruik: Als je niet verder gaat dan 2000 toeren (idd 100 km/u op de snelweg, maar ok

), zoveel mogelijk CC maar verder niet "trutten", rijdt ie op z'n sloffen één op twintig......
BC geeft aan 4.7 l/100 km.
bij 80 km/u ( = 87 op de teller!) BC = 3.3 l/100 km :shock:
normaal 1 op 16/1 op 17.
Geplaatst: 12.04.2007 - 18:47
door NOS
Heb jij een retrofit roetfilter? Dat zou mischien een beetje invloed hebben.
Geplaatst: 12.04.2007 - 20:19
door BLACK DIESEL
Verbruik van mijn D5 (185 pk, 2005, 6-bak handgeschakeld)
972,4 km op 65,12 liter = 1 op 14,93
BC geeft aan dat ik dan nog 300 km kan rijden dus 1270 km op 1 tank diesel ofwel zonder te tanken naar midden Zweden!
Geplaatst: 13.04.2007 - 07:21
door trompetje
NOS schreef:Heb jij een retrofit roetfilter? Dat zou mischien een beetje invloed hebben.
Ja, ik heb zo'n ding, en merk er niets van (behalve dat ik meer zicht heb in m'n achteruitkijkspiegel

)
(maar ik heb nog van niemand gehoord dat ie daar zuiniger van zou worden......)
Geplaatst: 13.04.2007 - 16:58
door NOS
Nee, maar aan zo'n waarde komt mijn plaatje in m'n onderschrift niet.
Geplaatst: 13.04.2007 - 18:24
door trompetje
BLACK DIESEL schreef:Verbruik van mijn D5 (185 pk, 2005, 6-bak handgeschakeld)
972,4 km op 65,12 liter = 1 op 14,93
BC geeft aan dat ik dan nog 300 km kan rijden dus 1270 km op 1 tank diesel ofwel zonder te tanken naar midden Zweden!
Dat betekent een 85 liter tank? De mijne heeft er maar 70.......
Geplaatst: 13.04.2007 - 20:44
door BLACK DIESEL
Ja een 85 liter tank volgens de BC!
Vandaag gaf de BC aan 5,8 liter op de 100 km, 390 km gereden en nog 1090 in de tank ofwel 1 op 17,24 met 1480 km
1480 / 17,24 = 85,8 liter tank.
Het moet dus wel met de vulbuis vol volgens de BC een 85 liter tank zijn.
D5 (185 pk, 2005, 6-bak handgeschakeld, bandenspanning 2,5 bar)
Geplaatst: 13.04.2007 - 20:49
door Keesjan36
is ook een apart topic over de inhoud van de tank bij een D5. ik heb al enkele keren 72+ liters getankt met nog 200+km op de BC.
Geplaatst: 15.04.2007 - 10:08
door paulus

kom zelf meestal uit op een gemiddelde van rond de 7,3 liter per 100 km aan het eind van de rit...maar heb dan ook geen D5 maar een 2.4 d automaat..
Rij wel file zo af en toe en een stoplichtsprintje wil er ook nog wel eens van komen...je leeft tenslotte maar eens...
Geplaatst: 15.04.2007 - 10:28
door NOS
Geplaatst: 15.04.2007 - 11:18
door swiss nomad
Grappig topic...
Ik heb mezelf al vaker afgevraagd of de aangegeven liters die je bij het tankstation op de pomp ziet staan ook wel daadwerkelijk in de auto verdwijnen. Ik heb er namelijk regelmatig mijn twijfels bij...
Ik bedoel, toen wij in Nederland waren en mijn vrouw met haar CRX benzine ging tanken bij de onbemande pompen (Tango ed) dan werd altijd aangegeven dat ze rond de 50 liter in haar tank schudde terwijl ze hier in Zwitserland nooit meer dan 44 liter erin krijgt :roll: Ik begin een beetje het idee te krijgen daarbij dat je voor goedkopere brandstof net iets minder liters krijgt zeg maar...
De D5 hier doet toch meer of minder wat de boordcomputer aangeeft, dwz 915 kilometer rijden, 68 liter denken en een verbruik op de boordcomputer van 7.1 per 100 km. Hieraan moet ik toevoegen dat dat de rit van 700km van Nederland naar Zwitserland was en de overige 200+ km door Zwitserland zelf, gemiddelde snelheid van 123km/u
Valt mij nog niet zo tegen
Geplaatst: 29.04.2007 - 09:28
door MartinM
Gisteren een D5 automaat gekocht in Duitsland. 800 km gereden Duitse snelweg gemiddelde snelheid 138 km/h en volgens boardcomputer verbruik 6,7 l/100 km. Was aangenaam verrast door de auto (had immers nog nooit een D5 gereden) en de linkerbaan beviel de Volvo prima. Ben benieuwd wat gewoon gebruik zal gaan opleveren.
Geplaatst: 29.04.2007 - 11:20
door BlackSapphire
swiss nomad schreef:
Ik bedoel, toen wij in Nederland waren en mijn vrouw met haar CRX benzine ging tanken bij de onbemande pompen (Tango ed) dan werd altijd aangegeven dat ze rond de 50 liter in haar tank schudde terwijl ze hier in Zwitserland nooit meer dan 44 liter erin krijgt :roll: Ik begin een beetje het idee te krijgen daarbij dat je voor goedkopere brandstof net iets minder liters krijgt zeg maar...
Tja, da's altijd maar de vraag hoeveel je precies krijgt. Die dingen moeten geijkt worden, maar geen idee hoe trouw en zorgvuldig dat gebeurt. Onlangs was er een onderzoek, zo kan ik me herinneren, waaruit blijk dat de meeste pompen altijd binnen de toegestane afwijking bleven, maar toevalligerwijs wel bijna altijd minder gaven dan de meter deed geloven... Toevallig hè?
Geplaatst: 30.04.2007 - 21:26
door Lambert
Mijn S60 D5 (185pk) haalde voor het chippen 6,8 bij een pittige rijstijl, na het chippen (226pk) haal ik nu met dezelfde pittige rijstijl een gemiddelde van 6,4
Lambert
Geplaatst: 01.05.2007 - 14:04
door oudegroen
Ben benieuwd wat gewoon gebruik zal gaan opleveren
De komende tijd wordt dat 0 liter op 0 kilometer :fart:
Geplaatst: 01.05.2007 - 15:46
door V480-S60
BlackSapphire schreef:
Tja, da's altijd maar de vraag hoeveel je precies krijgt. Die dingen moeten geijkt worden, maar geen idee hoe trouw en zorgvuldig dat gebeurt. Onlangs was er een onderzoek, zo kan ik me herinneren, waaruit blijk dat de meeste pompen altijd binnen de toegestane afwijking bleven, maar toevalligerwijs wel bijna altijd minder gaven dan de meter deed geloven... Toevallig hè?
Alle pompen moeten jaarlijks geijkt worden. Daarna bij elke reparatie moet dit opnieuw gebeuren. Dit kan je zien aan de NMI-sticker op de pomp.
In het geval van tankstations speelt ook de temperatuurwisseling mee(wel minimaal maar toch) omdat de brandstof onder de grond op een vrijwel constante temperatuur is maar door het oppompen opwarmt en daardoor uitzet. Dit effect krijg je ook in de tank.
Geplaatst: 01.05.2007 - 15:48
door V480-S60
oudegroen schreef:Ben benieuwd wat gewoon gebruik zal gaan opleveren
De komende tijd wordt dat 0 liter op 0 kilometer :fart:
Wat moet ik daar uit opmaken?
Door omstandigheden mag je niet meer rijden of staat de V70 met uitval bij de garage. (Ik hoop eigenlijk het laatste)
Geplaatst: 01.05.2007 - 15:50
door V480-S60
Oh ja, en voor jullie info. Mijn S60 D5 doet ongeveer 5,9L/100 km. (BC zegt 5,6L/100 km)