Pagina 4 van 30

Geplaatst: 02.07.2008 - 17:17
door vcadspro
Dongfeng in talks with Ford Motor over Volvo venture
Source: CCTV.com
07-02-2008 13:33
Ford Motor has held exploratory talks with China's third-largest car maker Dongfeng Motor Group, as a potential partner for Volvo. Sources close to the matter said Ford also talked to French car maker Renault SA about the sale of Volvo, but the talks ended quickly due to price differences.

Ford declined to comment directly by restating its announcement earlier this year that Volvo is not for sale and the company was focused on improving Volvo's business results.

source url;
http://www.cctv.com/program/bizchina/20 ... 3427.shtml

Geplaatst: 02.07.2008 - 18:05
door menjo
DongFeng maakt zo te zien alleen modellen van andere merken in licentie, geen eigen ontwikkeling dus. Lijkt me goed voor Volvo, waar de ontwikkeling dan veel belangrijker zou worden.

Geplaatst: 02.07.2008 - 18:34
door bart simpson
DongFeng V70R bekt idd wel lekker

Geplaatst: 02.07.2008 - 18:55
door Ben
Sambal bij?

Geplaatst: 02.07.2008 - 19:04
door Fredhead
lekkel

Geplaatst: 02.07.2008 - 20:23
door Thuurc
Als het maar geen Chinese kwaliteit wordt...

Geplaatst: 03.07.2008 - 00:08
door MartijnEV
Ik denk dat er een onderscheid gemaakt moet worden tussen:

- productiepartners (Volvo zoekt waarschijnlijk lokale productie in China vanwege de wél sterk groeiende markten buiten USA en Europa)
- overnamepartijen (als Ford echt zou willen verkopen...)

Ik denk dat de gesprekken met DongFeng het eerste geval betreffen en Renault het tweede geval.

Geplaatst: 03.07.2008 - 08:30
door Ben
De connectie met Renault heeft wel een historie.
Volvo werkt al lang samen met Renault. Denk maar aan de motoren die in Born werden ingebouwd en nog meer.
In Zweden is er zelfs een historie van gecombineerde Volvo/Renault garages.
En als ik het goed is, is de oorspronkelijke betekenis van VROM - Volvo Renault Owners Meeting.

Geplaatst: 03.07.2008 - 08:41
door Iroll
Volvo heeft het eerste kwartaal van dit jaar nog 's $151miljoen verlies geleden. En in januari dit jaar heeft Ford de waarde van Volvo in de boekhouding met $2,4 miljard verminderd. Dat zijn serieuze bedragen!
http://uk.reuters.com/article/motoringN ... 0620080701

Geplaatst: 03.07.2008 - 11:25
door André4x4
Tja, er zijn dagen dat ik dat niet in mijn portemonnee heb zitten.... :D

Maar als je deze bedragen vergelijkt met de klappen die GM en Ford oplopen dan is het peanuts (al blijft het veel, veel, veel geld).

Er is een discussie over imago/premium-ness van Volvo elders op dit forum geweest. Wat daar toch wel een beetje uit naar voren kwam is dat Volvo t.o.v. de competitie aan unieke selling points aan het inleveren is (Volvo wordt minder zichtbaar: wordt een commodity) maar nog steeds een premium prijsbeleid voert. Het lijkt me dat daar een stevige uitdaging voor Volvo ligt: prijzen bijstellen (en navenant drastisch saneren) of hard aan imago en product karakteristieken werken. Wellicht dat een Chinese partner een basis kan leveren (afzet in China) zodat Volvo weer aan zijn innovatie kan werken op het gebied van veiligheid, comfort en milieu.

Hoe zei Cruijf dat ook al weer: ieder nadeel heeft zijn voordeel?

Geplaatst: 03.07.2008 - 11:41
door Ben
André4x4 schreef:Het lijkt me dat daar een stevige uitdaging voor Volvo ligt: prijzen bijstellen
Ik heb het idee dat de 'tijdelijke' acties van dit moment wel eens een wat permanenter karakter zouden kunnen krijgen.

Geplaatst: 07.07.2008 - 16:03
door imker
Vandaag in de krant "de tijd" uit Belgie

Chinese Chery overweegt bod op Volvo
De Chinese autoconstructeur Chery overweegt volgens het economisch tijdschrift Caijing een bod op het Zweedse Volvo, momenteel in handen van Ford. Een verkoop lijkt mogelijk, nu de Amerikaanse autogigant met miljardenverliezen kampt.
(tijd/belga) - Chery, één van de snelstgroeiende producenten op de Chinese automarkt, zou al contact hebben opgenomen met banken en andere mogelijke kredietverschaffers. De kosten voor de overname worden geschat op 2,8 miljard euro.

Ford deed eerder al de merken Land Rover en Jaguar van de hand aan de Indiase constructeur Tata. Het bedrijf tracht geld te verzamelen om de enorme verliezen op de Amerikaanse markt te compenseren. In de Verenigde Staten zijn de gevolgen van de hoge brandstofprijzen nefast voor de verkoopscijfers, zeker voor een constructeur met terreinwagens en pick-ups als voornaamste modellen.

De Chinese autoindustrie zit in de lift. Zo kocht Shanghai Automotive Industry Corp. (SAIC) eerder al delen op van het noodlijdende Rover.

BS

12:47 - 07/07/2008
Copyright © De Tijd

Geplaatst: 07.07.2008 - 18:44
door xc-men
geen geld 2.8 miljard, heb je wel gelijk alles in huis om een goede auto op de chinese markt te zetten.

Geplaatst: 07.07.2008 - 18:53
door imker
Tja, kan wel zijn, maar hun imago in het westen is wel naar de knoppen. Ik hoef in dat geval geen volvo meer. Puur uit twijfel over de toekomstige kwaliteit. Sinds volvo bij ford is zijn ze mijns inziens al véél van hun pluimen verloren.

Geplaatst: 07.07.2008 - 19:10
door xc-men
Imker, daar zitten ze echt niet mee, een paar klanten in Europa kwijt maar honderd duizenden klanten er bij in Asia. Met Ford is het ook niks op dit moment.

Geplaatst: 07.07.2008 - 19:30
door André4x4
Hé wat rij jij nou?
- Een Chery XC70...
Een (hihihi) wat? (gniffel)
- Een Chery, je weet wel, was ooit Volvo!
Ah stakker, moet je hem nog lang rijden?.....

Geplaatst: 08.07.2008 - 10:54
door Volvo-Sverige
André4x4 schreef:Hé wat rij jij nou?
- Een Chery XC70...
Een (hihihi) wat? (gniffel)
- Een Chery, je weet wel, was ooit Volvo!
Ah stakker, moet je hem nog lang rijden?.....
Ach ja... een Land Rover is ook maar gewoon een Tata uit India... :wink:
Ben schreef:De connectie met Renault heeft wel een historie.
Volvo werkt al lang samen met Renault. Denk maar aan de motoren die in Born werden ingebouwd en nog meer.
In Zweden is er zelfs een historie van gecombineerde Volvo/Renault garages.
En als ik het goed is, is de oorspronkelijke betekenis van VROM - Volvo Renault Owners Meeting.
VROM betekend; Volvo Rendezvous for Owners and Members

Geplaatst: 08.07.2008 - 11:17
door imker
Ben daar niet zo zeker van hoor. Ik heb de kans gehad om voor het bedrijf waar ik werk een keer of drie naar China te mogen reizen. In de omgeving van Wuxi. Wat je daar ziet is schrijnende ondervoeding en toestanden erger dan bij ons 150 jaar geleden. Twas zelfs verboden om mensen daar aan te raken. Ik zie die nog geen volvo kopen. Wat men hier doet in het westen is een totaal verkeerd beeld geven van een onderontwikkeld land.
xc-men schreef:Imker, daar zitten ze echt niet mee, een paar klanten in Europa kwijt maar honderd duizenden klanten er bij in Asia. Met Ford is het ook niks op dit moment.

Geplaatst: 08.07.2008 - 11:39
door xc-men
Imker, klopt helemaal maar in de grote steden zijn de autos niet aan te slepen.
Ik werk al een paar jaartjes in Asia en die mensen zijn gewoon gek op stijl en merknamen. Als het lukt om een merknaam als Volvo te kopen zit je in de goede richting heb je gelijk ook alles in huis om een auto op de markt te zetten stukken beter is dan alle andere die nu in China gebouwd worden. Ik ga zelf van werk plek verhuizen van Korea naar China in September, mischien rij ik wel volgend jaar in een Volvo geproduceerd in China.

Geplaatst: 08.07.2008 - 11:47
door V480-S60
Volvo-Sverige,
Ben heeft het over de oorspronkelijke betekenis van VROM.
Ik weet echter niet of dat klopt, maar ook ik heb dit eerder gehoord.

Je hebt idd gelijk voor wat betreft de huidige betekenis.

Nu even On Topic.
Momenteel heeft Volvo al een productiefaciliteit in het "verre" Oosten.
En mij maakt het niet uit wie de eigenaar van Volvo is. Zolang Volvo maar zijn eigen gang kan blijven gaan. En niet steeds slechtere onderdelen moet gaan inkopen en duurder moet gaan worden.

En laten ze nu als de wiedeweerga eindelijk eens schonere motoren gaan installeren. Ze lopen mijlenver achter bij Mercedes, BMW en VAG. En hoe je het ook wendt of keert, daar ligt toch de concurrentie.