slechte airco!
- arnoud
- 8th Gear member
- Berichten: 11742
- Lid geworden op: 26.12.2005 - 22:51
- Locatie: Omg. Eindhoven
Eindelijk is het weer eens fatsoenlijk weer in Nederland, en meteen merk ik dat mijn probleem nog niet is opgelost: als de auto na een rit stil komt te staan met draaiende motor houdt de airco er na een paar minuten doodleuk mee op... Dus alleen bijvullen is in ieder geval niet genoeg geweest... Okee, hij is een stuk kouder geworden (als hij het doet), maar binnenkort toch nog maar een tripje naar de dealer om de magneetkoppeling bij te laten stellen (is vorige keer niet door gegaan omdat ze een lekje in de condensor ontdekten, waardoor de gehele reparatie op de langere baan werd geschoven..)
XC60 T6 Recharge Ultimate Dark, Fusion Red 2024
Ex: S60 2020 T4, Bursting Blue / S60 2009 2.5T, Ice White / S60 2001 T5, Laser Blue Pearl / V60 2014 D4, Power Blue / V60 2011 D3, Flamenco Red / V50 2009 2.0D, Ice White / S60 2001 2.4, Maya Gold Pearl / V40 1998 Europa, Summer Green
Ex: S60 2020 T4, Bursting Blue / S60 2009 2.5T, Ice White / S60 2001 T5, Laser Blue Pearl / V60 2014 D4, Power Blue / V60 2011 D3, Flamenco Red / V50 2009 2.0D, Ice White / S60 2001 2.4, Maya Gold Pearl / V40 1998 Europa, Summer Green
- arnoud
- 8th Gear member
- Berichten: 11742
- Lid geworden op: 26.12.2005 - 22:51
- Locatie: Omg. Eindhoven
Er werd me verteld dat het ongeveer 30-45 minuten werk zou zijn. En je weet vast het uurtarief van je dealer wel...Ludo schreef:ben eigenlijk wel eens benieuwd wat de Volvodealer daarvoor aanrekent.arnoud. schreef: binnenkort toch nog maar een tripje naar de dealer om de magneetkoppeling bij te laten stellen
XC60 T6 Recharge Ultimate Dark, Fusion Red 2024
Ex: S60 2020 T4, Bursting Blue / S60 2009 2.5T, Ice White / S60 2001 T5, Laser Blue Pearl / V60 2014 D4, Power Blue / V60 2011 D3, Flamenco Red / V50 2009 2.0D, Ice White / S60 2001 2.4, Maya Gold Pearl / V40 1998 Europa, Summer Green
Ex: S60 2020 T4, Bursting Blue / S60 2009 2.5T, Ice White / S60 2001 T5, Laser Blue Pearl / V60 2014 D4, Power Blue / V60 2011 D3, Flamenco Red / V50 2009 2.0D, Ice White / S60 2001 2.4, Maya Gold Pearl / V40 1998 Europa, Summer Green
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 77
- Lid geworden op: 07.02.2012 - 21:23
Schop! Even een oud topic omhoog halen.
Ik heb last van hetzelfde als in onderstaande quote. Met het verschil dat de airco op zich wel koud genoeg wordt. Ik heb dus over het functioneren geen klagen, alleen het in en uitschakelen gebeurd dus paar keer per minuut, wat gepaard gaat met een soort 'klunk' geluid. De airco blijft wel constant koud (max koelen met max ventilator) Onder het rijden zorgt dit ook voor wat schokjes.
3 jaar geleden is de condensator vervangen. Deze ziet er nog zeer goed uit.
Zou opnieuw afvullen het probleem kunnen verhelpen? Of moet ik naar een andere condensator uitkijken?
Ik heb last van hetzelfde als in onderstaande quote. Met het verschil dat de airco op zich wel koud genoeg wordt. Ik heb dus over het functioneren geen klagen, alleen het in en uitschakelen gebeurd dus paar keer per minuut, wat gepaard gaat met een soort 'klunk' geluid. De airco blijft wel constant koud (max koelen met max ventilator) Onder het rijden zorgt dit ook voor wat schokjes.
3 jaar geleden is de condensator vervangen. Deze ziet er nog zeer goed uit.
Zou opnieuw afvullen het probleem kunnen verhelpen? Of moet ik naar een andere condensator uitkijken?
Kroon schreef:Heb de laatste tijd het idee dat de Airco pomp constant aan het in en uitschakelen is in een vrij korte periode (binnen en minuut) Heb niet het idee dat er niet genoeg koude lucht uitkomt aangezien deze bij de standvan 20 graden, een koude lucht van zeker 15 graden uitblaast.
Daarnaast is het zo dat je onder het rijden de pomp nogal heftig voelt aan en uitslaan waardoor de auto ook even shokt.
Iemand een idee wat hier aan de hand kan zijn?
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Het kan zijn dat de airco wat leeg raakt, maar het schakelen van de airco is normaal. Als de compressor wat minder wordt kan het schakelen van de pomp ook beter gevoeld worden.
Gewoon even naar de specialist om het systeem opnieuw te laten vullen. Dat mag wel weer eens na 3 jaar. Laat dan gelijk contrast vloeistof toevoegen, dan kunnen ze gelijk zien of er lekken zijn.
Gewoon even naar de specialist om het systeem opnieuw te laten vullen. Dat mag wel weer eens na 3 jaar. Laat dan gelijk contrast vloeistof toevoegen, dan kunnen ze gelijk zien of er lekken zijn.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Dat is dus gewoon de magneetkoppeling die je hoort in- en uitschakelen.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- JeroenSpock
- 7th Gear member
- Berichten: 9325
- Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
- Locatie: Veendam
- Contacteer:
Als ik met cruise control bijvoorbeeld 80 rijd, dan voel ik het ook. Ja je voelt het maar ja, het hoort er bij. Niet dat hij zo veel vermogen van de motor vraagt maar hij is en 'ineens'.
Kijk ook maar eens naar je huidig verbruik, dan zie je dat er een paar tienden van liters bij komen.
Gewoon niet op letten, doe de radio wat harder en geniet van de omgeving
Kijk ook maar eens naar je huidig verbruik, dan zie je dat er een paar tienden van liters bij komen.
Gewoon niet op letten, doe de radio wat harder en geniet van de omgeving

Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi

Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi
- V70/2.4D/2003
- 8th Gear member
- Berichten: 16549
- Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
- Locatie: Noord-Groningen
en de auto....Gewoon niet op letten, doe de radio wat harder en geniet van de omgeving
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Vigilat ut quiescant
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 77
- Lid geworden op: 07.02.2012 - 21:23
Pfoeh, als dat normaal is dan is het wel even een stap terug in de tijd.
Afvullen van de airco gaat dus niet helpen hiertegen?
Is het wel normaal dat de pomp dit dan 3 tot 4 keer per minuut doet? Dat maakt het zo irritant. Moet hij niet gewoon continue draaien?
Afvullen van de airco gaat dus niet helpen hiertegen?
Is het wel normaal dat de pomp dit dan 3 tot 4 keer per minuut doet? Dat maakt het zo irritant. Moet hij niet gewoon continue draaien?
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Afvullen kan het verminderen, net als het afstellen van de magneetkoppeling zelf. Maar het gaat nooit helemaal weg!
Continu aan kan alleen bij een modulerende airco zoals VAG die gebruikt. Het is niet anders...
Continu aan kan alleen bij een modulerende airco zoals VAG die gebruikt. Het is niet anders...
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Volvo gebruikt een pomp met een vaste opbrengst welke op druk (= temperatuur) wordt geschakeld. Die schakelt dus constant in en uit. Je hoort dat niet te voelen, bij mijn auto voel ik het ook niet, net als mijn vorige S60. De 2 auto's ervoor (V70R en 850) was het wel voelbaar. Bij de 850 was het ook heel behoorlijk. Ik heb toen nagenoeg de gehele airco vervangen op de pomp na en de schok bleef voelbaar. Denk dat het in de pomp zat, waarschijnlijk bij jou ook het euvel. Zoals Oceanracer al aangeeft: vullen en afstellen kan iets helpen.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Ed, dat jij het bij je huidige en vorige wagen niet merkte, is/was wellicht omdat dit diesels zijn. Of houd jij het op toeval?
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Een diesel heeft veel meer momentum in het blok, en dan zul je de pomp minder goed voelen. Maar ik heb ook wel in benzine versies gereden waarbij de pomp niet voelbaar was. Vaak heeft het met leeftijd te maken. Alles gaat dan wat zwaarder lopen en dat voel je terug. Als dan bijvoorbeeld ook de motorsteunen wat minder worden voel je de schokken ook nog eens beter doorkomen.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- dutchlimits
- 5th Gear member
- Berichten: 1827
- Lid geworden op: 20.05.2011 - 22:33
- Locatie: Audi A4 Avant B6 3.0 30v Quattro Zwart
Dat het aan en uit springen klopt dat weet ik inmiddels wel, maar mijn airco heeft wel eens de neiging om in 10 seconden tijd wel 3 a 4 keer aan en uit te springen zodra de cabine op gewenste temp. is, lijkt me toch niet gezond voor zo'n pomp?
Mijn stelknop voor de airco/verwarming heeft soms wel kuren, hoger en lager in versnelling schieten bijv, maar dit lijkt me niet relatief want het lampje/knopje van de airco pomp schiet ook van aan naar uit dan.
Mijn stelknop voor de airco/verwarming heeft soms wel kuren, hoger en lager in versnelling schieten bijv, maar dit lijkt me niet relatief want het lampje/knopje van de airco pomp schiet ook van aan naar uit dan.
RIDES:
Dodge Magnum
VW Corrado G60
EXIT:
Audi A4 B6 3.0 V6 30V QUATTRO
Volvo S40 2001
Polo G40 Genesis
Dodge Magnum
VW Corrado G60
EXIT:
Audi A4 B6 3.0 V6 30V QUATTRO
Volvo S40 2001
Polo G40 Genesis
- dutchlimits
- 5th Gear member
- Berichten: 1827
- Lid geworden op: 20.05.2011 - 22:33
- Locatie: Audi A4 Avant B6 3.0 30v Quattro Zwart
Nein, zal even navragen aan mijn garage, mijn dank 

RIDES:
Dodge Magnum
VW Corrado G60
EXIT:
Audi A4 B6 3.0 V6 30V QUATTRO
Volvo S40 2001
Polo G40 Genesis
Dodge Magnum
VW Corrado G60
EXIT:
Audi A4 B6 3.0 V6 30V QUATTRO
Volvo S40 2001
Polo G40 Genesis
- V70/2.4D/2003
- 8th Gear member
- Berichten: 16549
- Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
- Locatie: Noord-Groningen
Amices, ik heb de airco standaard aan staan....en herken de genoemde symptomen niet. Ligt dat aan mij of aan de airco?
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Vigilat ut quiescant