slechte airco!

Er werden er vanaf 2000 meer dan 500.000 van gebouwd in het Belgische Gent.
Gebruikersavatar
arnoud
8th Gear member
Berichten: 11742
Lid geworden op: 26.12.2005 - 22:51
Locatie: Omg. Eindhoven

Eindelijk is het weer eens fatsoenlijk weer in Nederland, en meteen merk ik dat mijn probleem nog niet is opgelost: als de auto na een rit stil komt te staan met draaiende motor houdt de airco er na een paar minuten doodleuk mee op... Dus alleen bijvullen is in ieder geval niet genoeg geweest... Okee, hij is een stuk kouder geworden (als hij het doet), maar binnenkort toch nog maar een tripje naar de dealer om de magneetkoppeling bij te laten stellen (is vorige keer niet door gegaan omdat ze een lekje in de condensor ontdekten, waardoor de gehele reparatie op de langere baan werd geschoven..)
XC60 T6 Recharge Ultimate Dark, Fusion Red 2024
Ex: S60 2020 T4, Bursting Blue / S60 2009 2.5T, Ice White / S60 2001 T5, Laser Blue Pearl / V60 2014 D4, Power Blue / V60 2011 D3, Flamenco Red / V50 2009 2.0D, Ice White / S60 2001 2.4, Maya Gold Pearl / V40 1998 Europa, Summer Green
Ludo
6th Gear member
Berichten: 3026
Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45

arnoud. schreef: binnenkort toch nog maar een tripje naar de dealer om de magneetkoppeling bij te laten stellen
ben eigenlijk wel eens benieuwd wat de Volvodealer daarvoor aanrekent.
Gebruikersavatar
arnoud
8th Gear member
Berichten: 11742
Lid geworden op: 26.12.2005 - 22:51
Locatie: Omg. Eindhoven

Ludo schreef:
arnoud. schreef: binnenkort toch nog maar een tripje naar de dealer om de magneetkoppeling bij te laten stellen
ben eigenlijk wel eens benieuwd wat de Volvodealer daarvoor aanrekent.
Er werd me verteld dat het ongeveer 30-45 minuten werk zou zijn. En je weet vast het uurtarief van je dealer wel...
XC60 T6 Recharge Ultimate Dark, Fusion Red 2024
Ex: S60 2020 T4, Bursting Blue / S60 2009 2.5T, Ice White / S60 2001 T5, Laser Blue Pearl / V60 2014 D4, Power Blue / V60 2011 D3, Flamenco Red / V50 2009 2.0D, Ice White / S60 2001 2.4, Maya Gold Pearl / V40 1998 Europa, Summer Green
Ludo
6th Gear member
Berichten: 3026
Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45

ah, dat valt dan wel mee. :)
RoninS60
2nd Gear member
Berichten: 77
Lid geworden op: 07.02.2012 - 21:23

Schop! Even een oud topic omhoog halen.

Ik heb last van hetzelfde als in onderstaande quote. Met het verschil dat de airco op zich wel koud genoeg wordt. Ik heb dus over het functioneren geen klagen, alleen het in en uitschakelen gebeurd dus paar keer per minuut, wat gepaard gaat met een soort 'klunk' geluid. De airco blijft wel constant koud (max koelen met max ventilator) Onder het rijden zorgt dit ook voor wat schokjes.

3 jaar geleden is de condensator vervangen. Deze ziet er nog zeer goed uit.

Zou opnieuw afvullen het probleem kunnen verhelpen? Of moet ik naar een andere condensator uitkijken?

Kroon schreef:Heb de laatste tijd het idee dat de Airco pomp constant aan het in en uitschakelen is in een vrij korte periode (binnen en minuut) Heb niet het idee dat er niet genoeg koude lucht uitkomt aangezien deze bij de standvan 20 graden, een koude lucht van zeker 15 graden uitblaast.

Daarnaast is het zo dat je onder het rijden de pomp nogal heftig voelt aan en uitslaan waardoor de auto ook even shokt.

Iemand een idee wat hier aan de hand kan zijn?
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Het kan zijn dat de airco wat leeg raakt, maar het schakelen van de airco is normaal. Als de compressor wat minder wordt kan het schakelen van de pomp ook beter gevoeld worden.
Gewoon even naar de specialist om het systeem opnieuw te laten vullen. Dat mag wel weer eens na 3 jaar. Laat dan gelijk contrast vloeistof toevoegen, dan kunnen ze gelijk zien of er lekken zijn.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
RoninS60
2nd Gear member
Berichten: 77
Lid geworden op: 07.02.2012 - 21:23

Ook heb ik het fenomeen even op Youtube gezet, zie de beschrijving voor wanneer de airco in- en uitschakelt.

Het tikje zelf heb ik geen probleem mee, wel dat het zelfs op de snelweg voelbaar is.

Is dit geluid normaal?

Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Dat is dus gewoon de magneetkoppeling die je hoort in- en uitschakelen.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
JeroenSpock
7th Gear member
Berichten: 9325
Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
Locatie: Veendam
Contacteer:

Als ik met cruise control bijvoorbeeld 80 rijd, dan voel ik het ook. Ja je voelt het maar ja, het hoort er bij. Niet dat hij zo veel vermogen van de motor vraagt maar hij is en 'ineens'.
Kijk ook maar eens naar je huidig verbruik, dan zie je dat er een paar tienden van liters bij komen.

Gewoon niet op letten, doe de radio wat harder en geniet van de omgeving :P
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16549
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

Gewoon niet op letten, doe de radio wat harder en geniet van de omgeving
en de auto.... :wink:
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
RoninS60
2nd Gear member
Berichten: 77
Lid geworden op: 07.02.2012 - 21:23

Pfoeh, als dat normaal is dan is het wel even een stap terug in de tijd.

Afvullen van de airco gaat dus niet helpen hiertegen?

Is het wel normaal dat de pomp dit dan 3 tot 4 keer per minuut doet? Dat maakt het zo irritant. Moet hij niet gewoon continue draaien?
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Afvullen kan het verminderen, net als het afstellen van de magneetkoppeling zelf. Maar het gaat nooit helemaal weg!

Continu aan kan alleen bij een modulerende airco zoals VAG die gebruikt. Het is niet anders...
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Volvo gebruikt een pomp met een vaste opbrengst welke op druk (= temperatuur) wordt geschakeld. Die schakelt dus constant in en uit. Je hoort dat niet te voelen, bij mijn auto voel ik het ook niet, net als mijn vorige S60. De 2 auto's ervoor (V70R en 850) was het wel voelbaar. Bij de 850 was het ook heel behoorlijk. Ik heb toen nagenoeg de gehele airco vervangen op de pomp na en de schok bleef voelbaar. Denk dat het in de pomp zat, waarschijnlijk bij jou ook het euvel. Zoals Oceanracer al aangeeft: vullen en afstellen kan iets helpen.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Ed, dat jij het bij je huidige en vorige wagen niet merkte, is/was wellicht omdat dit diesels zijn. Of houd jij het op toeval?
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Een diesel heeft veel meer momentum in het blok, en dan zul je de pomp minder goed voelen. Maar ik heb ook wel in benzine versies gereden waarbij de pomp niet voelbaar was. Vaak heeft het met leeftijd te maken. Alles gaat dan wat zwaarder lopen en dat voel je terug. Als dan bijvoorbeeld ook de motorsteunen wat minder worden voel je de schokken ook nog eens beter doorkomen.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
EVV
5th Gear member
Berichten: 1457
Lid geworden op: 20.08.2010 - 14:20

Ik heb het in zowel mijn S70 als mijn S60 altijd alleen maar gehoord dat de airco aan sprong, nooit gevoeld. Beide keren benzine motoren, 144 en 170pk.
2024 V90 B4 Plus Bright
Afbeelding
Gebruikersavatar
dutchlimits
5th Gear member
Berichten: 1827
Lid geworden op: 20.05.2011 - 22:33
Locatie: Audi A4 Avant B6 3.0 30v Quattro Zwart

Dat het aan en uit springen klopt dat weet ik inmiddels wel, maar mijn airco heeft wel eens de neiging om in 10 seconden tijd wel 3 a 4 keer aan en uit te springen zodra de cabine op gewenste temp. is, lijkt me toch niet gezond voor zo'n pomp?

Mijn stelknop voor de airco/verwarming heeft soms wel kuren, hoger en lager in versnelling schieten bijv, maar dit lijkt me niet relatief want het lampje/knopje van de airco pomp schiet ook van aan naar uit dan.
RIDES:
Dodge Magnum
VW Corrado G60

EXIT:
Audi A4 B6 3.0 V6 30V QUATTRO
Volvo S40 2001
Polo G40 Genesis
Gebruikersavatar
EVV
5th Gear member
Berichten: 1457
Lid geworden op: 20.08.2010 - 14:20

Heb je je airco al eens laten controleren? Het kan zijn dat er te weinig gas in zit, dan gaat die dat soort dingen doen.
2024 V90 B4 Plus Bright
Afbeelding
Gebruikersavatar
dutchlimits
5th Gear member
Berichten: 1827
Lid geworden op: 20.05.2011 - 22:33
Locatie: Audi A4 Avant B6 3.0 30v Quattro Zwart

Nein, zal even navragen aan mijn garage, mijn dank :)
RIDES:
Dodge Magnum
VW Corrado G60

EXIT:
Audi A4 B6 3.0 V6 30V QUATTRO
Volvo S40 2001
Polo G40 Genesis
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16549
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

Amices, ik heb de airco standaard aan staan....en herken de genoemde symptomen niet. Ligt dat aan mij of aan de airco?
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Plaats reactie

Terug naar “S60 my 2000 t/m 2009”