Pagina 4 van 6

Geplaatst: 19.06.2008 - 18:47
door RobsterS70R
Laat staan dat ie weet hoe z'n lampen verkeerd af te stellen ;)

Geplaatst: 19.06.2008 - 19:15
door rev
sjoerdb schreef:zo vaak hebben we niet last van dat xenon setje want je hebt net zelf verteld dat je hem niet meer automatisch aan laat gaan. dus zal je vaker vergeten om ze aan te doen... succes
Gaan die nog wel aangaan? Volgens mij heeft hij gewoon de draden aan de lampen overgeknipt :P

Greetz jan

Geplaatst: 19.06.2008 - 19:33
door den toerist
Het valt mij trouwens op dat steeds meer mensen (dus niet alleen de Volvo rijders) met hun daglichten op gaan rijden.

Geplaatst: 19.06.2008 - 21:39
door RobsterS70R
Inderdaad en dat is een zeer goede zaak :D

Geplaatst: 19.06.2008 - 22:02
door 440rijder
Ik zou zeggen dat alles gezegd is wat moet over de DRL, dus als er geen how-to komt zou er wel een slot op kunnen zodat het onderwerp letterlijk en figuurlijk gesloten is...

Geplaatst: 19.06.2008 - 22:04
door 460volvo
rev schreef:
sjoerdb schreef:zo vaak hebben we niet last van dat xenon setje want je hebt net zelf verteld dat je hem niet meer automatisch aan laat gaan. dus zal je vaker vergeten om ze aan te doen... succes
Gaan die nog wel aangaan? Volgens mij heeft hij gewoon de draden aan de lampen overgeknipt :P

Greetz jan
toevallig niet, ben niet zoon beunhaas die alles met een pattakke mayo doet..

Geplaatst: 19.06.2008 - 22:11
door 440rijder
440rijder schreef:Ik zou zeggen dat alles gezegd is wat moet over de DRL, dus als er geen how-to komt zou er wel een slot op kunnen zodat het onderwerp letterlijk en figuurlijk gesloten is...
Thanks for making my point...

Geplaatst: 05.07.2008 - 21:08
door nikske
verdorie, en ik wil juist m'n DRL aan hebben (de mijne heeft standaard GEEN drl :()

Ik vind hier nergens hoe ik ze moet aanzetten. Zelfs niet met de zoekfunctie, mogelijks gebruik ik de verkeerde zoektermen?

Geplaatst: 06.07.2008 - 08:47
door Michael Oud
460volvo schreef:
vind dat de zeikers die hier meteen flauw reageren maar gewoon een bril moeten kopen,..als je in helder daglicht geen eens een auto aan kan zien komen...


dus de veiligheids aspecten zijn voor mij niet van belang..
Jij hebt nog niet zo veel rijervaring zeker?

Geplaatst: 06.07.2008 - 10:12
door Martijn1974
Als Volvo zo op veiligheid gesteld is...
De verlichting van mijn V40 kan wel gewoon uit, maar waarom brand mijn dashboard verlichting dan terwijl ik mijn lichten uit heb? Nu wordt ik er niet op geattendeerd dat m'n lampen uit staan door een donker instrumentarium. En dat dat het geval is bij meer auto merken zie ik als vrachtwagenchauffeur terug op de weg... mensen die op de gekste tijden zonder licht aan rijden.
Overigens laat ik mijn lichtschakelaar altijd aan op de dimlichtstand, ze gaan toch uit als ik de sleutel er uit haal, en zo kan ik ze niet vergeten aan te doen.

mvg,
Martijn.

Geplaatst: 06.07.2008 - 21:33
door rev
Martijn1974 schreef:Overigens laat ik mijn lichtschakelaar altijd aan op de dimlichtstand, ze gaan toch uit als ik de sleutel er uit haal, en zo kan ik ze niet vergeten aan te doen.
Dit is bij de 4x0 niet zo als je geen DRL hebt en zet ze in de dimlicht stand en je schakelt dan je contact af dan blijven de stadslichten aan.
Overigens doe ik dit ook zo bij mijn V40, had in de garage gevraagd voor een andere schakelaar maar dat wilden ze niet doen.

Greetz Jan

Geplaatst: 07.07.2008 - 09:18
door Iroll
Als je de dimlichten altijd aanlaat dan doe je wel korter met je accu. Vooral 's winters belast je die veel zwaarder met je dimlichten aan als je start. Met vorst zou ik het iig niet doen, dan kan je beter al het vermogen van je accu gebruiken voor de startmotor en niet voor je lampen.

Geplaatst: 07.07.2008 - 17:37
door rev
Iroll schreef:Als je de dimlichten altijd aanlaat dan doe je wel korter met je accu. Vooral 's winters belast je die veel zwaarder met je dimlichten aan als je start. Met vorst zou ik het iig niet doen, dan kan je beter al het vermogen van je accu gebruiken voor de startmotor en niet voor je lampen.
Je verhaal klopt niet echt want als je start gaan je lichten eventjes uit. Om alle stroom naar de startmotor te sturen.

Greetz Jan

Geplaatst: 07.07.2008 - 19:47
door Iroll
Je verhaal klopt niet echt want als je start gaan je lichten eventjes uit. Om alle stroom naar de startmotor te sturen.
Je lampen gaan niet uit, maar krijgen minder stroom omdat je startmotor zoveel vermogen nodig heeft. Ze dimmen dus. Er zit geen voorziening die je stroomvragers uitschakeld als je start. Zet al je verbruikers maar eens aan als het vriest, achterruitverwarming, groot licht, blower etc. Dan start ie echt niet omdat je startmotor te weinig vermogen krijgt. Je kan er dan dus beter voor zorgen dat al het vermogen van de accu naar de startmotor gaat. En je accu levert maar 40% van zijn vermogen als het -5C is. Dan helpen alle beetjes, dus ook starten met de koppeling ingetrapt, dan draait de versnellingsbak (dikke koude olie) niet mee en hoeft de stratmotor minder hard te werken. Heb je een accu eenmaal leeg gestart dan istie al beschadigd, kunnen ze slecht tegen omdat de loodplaatjes krom trekken en sulfateren.

Geplaatst: 07.07.2008 - 20:41
door 460volvo
Zal even kort toelichten:

Heb inderdaad zoals hier verteld werd, de gele draad afgekoppeld en weggewerkt zodat die geen sluiting meer maakt.

Voor het offtopic:
Heb genoeg rijervaring, genoeg ervaring met auto's, en meer dan genoeg ervaring met verlichting afstellen, gezien mn beroep.

mag slot op

Geplaatst: 07.07.2008 - 20:44
door nikske
Kan jij soms eens een fotootje posten van die achterzijde aub?
't Zou me helpen bij de mijne.

Geplaatst: 08.07.2008 - 00:40
door rev
Iroll schreef:
Je verhaal klopt niet echt want als je start gaan je lichten eventjes uit. Om alle stroom naar de startmotor te sturen.
Je lampen gaan niet uit, maar krijgen minder stroom omdat je startmotor zoveel vermogen nodig heeft. Ze dimmen dus. Er zit geen voorziening die je stroomvragers uitschakeld als je start. Zet al je verbruikers maar eens aan als het vriest, achterruitverwarming, groot licht, blower etc. Dan start ie echt niet omdat je startmotor te weinig vermogen krijgt. Je kan er dan dus beter voor zorgen dat al het vermogen van de accu naar de startmotor gaat. En je accu levert maar 40% van zijn vermogen als het -5C is. Dan helpen alle beetjes, dus ook starten met de koppeling ingetrapt, dan draait de versnellingsbak (dikke koude olie) niet mee en hoeft de stratmotor minder hard te werken. Heb je een accu eenmaal leeg gestart dan istie al beschadigd, kunnen ze slecht tegen omdat de loodplaatjes krom trekken en sulfateren.
Kan mischien afhankelijk zijn van jaar tot jaar maar mijn 440 en de 460 van mijn zuster schakelen beide de lampen uit om te starten als ook mijn nieuwe V40. Zal binnenkort eens zien wat de 480 uitzet als ik het probeer. Mischien dat andere mensen hier dezelfde ervaring mee hebben?

En wat betreft van dat verhaal van die batterij geef ik je 100% gelijk ;-).

Greetz Jan

Geplaatst: 09.07.2008 - 20:41
door ArjenM
Ik heb dezelfde ervaring. Als ik mijn contactsleutel omdraai richting "start", maar nog niet ver genoeg draai om te starten gaan de lichten al uit. Als ik dus start zijn alle lichten dus helemaal donker en niet gedimd zoals bij een normale auto.

Nadeel van dit alles - DRL en lampen uit als je start - Is dat het er onprettig is als je motor 's nachts afslaat. Rij je op een snelweg of tweebaansweg, gaan eerst je dimlichten uit als de motor afslaat en vervolgens gaat alles uit als je opnieuw start.

Je kunt de auto natuurlijk ook in de versnelling laten uitrollen of opnieuw laten starten, maar dit lijkt mij ook niet bevorderlijk voor de auto.

Ik heb trouwens 1 keer een lege accu gehad, nouja leeg genoeg om niet meer te willen starten. Startmotor draaide nog wel rond (leek alsof er niets aan de hand was) maar had niet genoeg vermogen. Dus voordat je hem helemaal leeg hebt gemaakt lukt het al niet meer om te starten.

Geplaatst: 09.07.2008 - 21:04
door RobsterS70R
@ Arjen: Wacht even; hoe vaak slaat jou motor tijdens het rijden überhaupt af op de snelweg? Laat staan 's nachts..

Geplaatst: 09.07.2008 - 21:24
door sjoerdb
Als je de dimlichten altijd aanlaat dan doe je wel korter met je accu.
ik koop liever iets vaker een nieuwe accu dan dat ik ongelukken en aanrijdingen heb gehad..... een mensenleven of die van je eigen is of niet, die kun je niet meer kopen in de winkel. ik ben heel blij dat mijn verlichting altijd brand!!!! stukken veiliger