Pagina 4 van 6
Geplaatst: 16.08.2008 - 17:54
door bart simpson
@ Rene68, snap wat je bedoeld, ik bedoelde dat het schoner worden van auto's per definitie een hoger verbruik gegeven heeft, dit gaat mogelijk ook ten koste van de prestaties, door deze te "unleashen" lijkt het mij onvermijdelijk dat de CO2 uitstoot weer omhoog gaat, ik zou dus graag de harde feiten zien en geen wollige aannames
Geplaatst: 16.08.2008 - 19:09
door Rene68
Zeg, jij noemt mijn verhalen toch niet wollig he?

Geplaatst: 16.08.2008 - 20:46
door bart simpson
Rene68 schreef:Zeg, jij noemt mijn verhalen toch niet wollig he?

alleen als het wollige "aannames" zijn

Geplaatst: 16.08.2008 - 23:20
door tvc15
Om een moderne diesel minder te laten verbruiken door "tuning" is zeer eenvoudig: de EGR klep knijpen levert direct meer vermogen bij minder verbruik op. Ten koste van een enorme toename van de NOx uitstoot. Om de NOx emissie zo veel mogelijk te beperken proberen de dieselmotorontwikkelaars om zo veel mogelijk EGR in te stellen. Dit gaat enigszins ten koste van het gebruik, maar verlaagt de verbrandingstemperatuur en daarmee de NOx uitstoot. Vraag eens aan een tuner of hij je emissieplaatjes kan laten zien. Het zou mij niet verbazen als een Euro IV diesel na tuning niet eens meer aan Euro III voldoet.
De 2e favoriete tuning methode: verhoging van de inspuitdruk levert naast een hogere NOx uitstoot ook meer fijnstof uitstoot op. Regeneratie van het roetfilter wordt gedaan op basis van een berekende belading van het filter. Als door tuning meer deeltjes gegenereerd worden dan berekend kan het roetfilter verstoppen of uitbranden.
Geplaatst: 17.08.2008 - 10:12
door gevanje
Als minder pk's en koppel zondermeer minder verbruik betekent, waarom is een 130 pk versie (2.4 d) dan onzuiniger dan de 163 pk versie. Toegegevens verbruik wordt door vele zaken en stand van de rechtervoet bepaald maar een kennis van mij rijdt een 130 pk versie van de s60 en ik de 163 pk. Beide auto's hebben een geartronic maar de mijne is toch behoorlijk zuiniger. Hier lijkt minder dus meer (verbruik) te betekenen.
Geplaatst: 17.08.2008 - 10:21
door Weijers
Ben geen expert, maar heb hier een beetje ervaring mee.
Mijn getunede XC90 D5 MX06 (185pk->218pk / 400nM->480nM) heeft volgens de TüV dezelfde "Abgaseigenschaften" als de standaardversie. In D (waar ik woon) moet je dit in je autopapieren laten zetten o.b.v. een zog. Allgemeine Betriebs Erlaubnis (ABE). Ook is het belangrijk voor de "Umweltplakette" (een stickertje op je voorruit waarmee je wel/niet in bepaalde "milieuzones" mag rijden). In D zijn ze hier behoorlijk streng op. De verzekering deed ook niet moeilijk over de aanpassing (officieel gemeld).
Ik ben zeer positief over het resultaat: duidelijk meer vermogen, evenveel milieubelasting en -omdat mijn tuner de oorspronkelijke ECU er in laat zitten (tuningkit is hier een extra kastje met stekker ernaast)- geen foutmeldingen bij de dealer en -als je wilt- kun je hem zelf weer terugzetten naar standaard. De topsnelheid vind ik minder belangrijk; volgens de TüV +3km/h. Van eventele begrenzers weet ik niets.
Groeten,
Vincent
Geplaatst: 17.08.2008 - 11:28
door tvc15
Heb je een groene of een gele Umweltplakete?
Geplaatst: 17.08.2008 - 23:42
door Fredhead
gevanje schreef:Als minder pk's en koppel zondermeer minder verbruik betekent, waarom is een 130 pk versie (2.4 d) dan onzuiniger dan de 163 pk versie. Toegegevens verbruik wordt door vele zaken en stand van de rechtervoet bepaald maar een kennis van mij rijdt een 130 pk versie van de s60 en ik de 163 pk. Beide auto's hebben een geartronic maar de mijne is toch behoorlijk zuiniger. Hier lijkt minder dus meer (verbruik) te betekenen.
Hier ben ik het mee eens ja.
Ik had hiervoor een S60 (oude) D5 met 163 Pk en rijd nu een V50 met 2.0D die minder vermogen heeft en iets minder koppel.
Maar deze verbruikt met dezelfde rijstijl toch wat meer diesel dan mijn oude S60.
Geplaatst: 25.08.2008 - 20:13
door Peter-V70
eddy3 schreef:Rica nog eens aanspreken,in geval van nieuws hierontrend zou U het ons hier dan willen meegeven??Alvast bedankt!!
Hoi Eddy: gen nieuws van Rica!
Kijk even op de site van fasttech: zij bevestigen hun ervaringen op
http://www.fasttech.nl/index.php?id=89& ... 5d4566c43a
Geplaatst: 25.08.2008 - 22:09
door eddy3
Bedankt Peter-V70.Zie bij fasttech ook dat alleen bij de oudere modellen begrenzing kan verwijderd worden.Zonde!grtn.
Geplaatst: 26.08.2008 - 09:41
door edraket
Toch heb ik mijn twijfels bij deze stelling Eddy. Mijn S60 D5 (2002) loopt na Fasttech chip precies even hard als voor de chip, nl 225 km/h op de teller. Geen streep harder. Uiteraard is hij er wel sneller met de chip. Een diesel wordt op toerental begrensd door de inspuitpomp. Ik denk niet dat een tuner daar iets aan kan (of wil?) veranderen.
Overigens loopt mijn auto met Fasttech chip onvoorstelbaar hard, en dan bedoel ik natuurlijk niet de topsnelheid, maar de acceleratie.
Geplaatst: 26.08.2008 - 09:58
door Edgar
eddy3 schreef:Bedankt Peter-V70.Zie bij fasttech ook dat alleen bij de oudere modellen begrenzing kan verwijderd worden.Zonde!grtn.
Hartog kan het wel...
Geplaatst: 26.08.2008 - 13:44
door edraket
Ik denk niet bij een eerste serie D5.
Geplaatst: 26.08.2008 - 22:42
door eddy3
Ik denk niet bij een eerste serie D5.
_________________
Denk het toch wel,kan een lichte verhoging aan,tot voor de rode zone.Ken genoeg tuningsbedrijven die begrenzing kunnen verwijderen,maar NIET bij de nieuwe V70 en S80.Is zeker niet motorafhankelijk.In de S60 D5 185pk bv,is geen enkel probleem,maar diezelfde in S80II of V70III,dat is wat anders,dan moeten ze allemaal passen.
Geplaatst: 26.08.2008 - 23:19
door Peter-V70
Hartog kan het wel...[/quote]
Fijn dat het kan, ik had het ook al begrepen, maar tegen welke prijs???? 1500 euro!! Dit is echte waanzin.
Geplaatst: 27.08.2008 - 20:41
door eddy3
Jawadde!1500 euros,dat vind ik een echte schande! dan koop ik nog liever een geheel nieuwe auto!!
Geplaatst: 28.08.2008 - 09:59
door edraket
Als je een diesel stuk wilt hebben moet je hem in het rode gebied laten lopen. Onbelast haalt een diesel zijn maximum toerental, en dat ligt al net tegen het rode gebied aan. Als je een D5 op topsnelheid test loopt hij inderdaad tegen de "begrenzer" aan. Hij gaat dan 210 km/h, op de teller 225. Dan staat de toerenteller bijna in het rood. Lijkt me waanzin om die grens te verleggen. Misschien dat een tuner hier iets over kan zeggen?
Geplaatst: 28.08.2008 - 21:48
door eddy3
Beste edraket:helemaal waar wat je zegt,wanneer het de D5 163pk met 5bak betreft!Bij 2.4d 163pk 6bak is dit helemaal wat anders:haal topsnelheid (begrensd)in 5de bij ong.4150 toeren,in 6de ligt toerental zelfs duidelijk onder 4000toeren,is dus een HELE grote ruimte om begrenzing te verleggen.
Geplaatst: 28.08.2008 - 23:17
door edraket
Dan wel ja. Maar is de auto met 6 bak echt begrensd op snelheid, of haalt hij geen hogere top vanwege ontbrekend vermogen om harder te gaan?
Geplaatst: 28.08.2008 - 23:31
door eddy3
Zit cht wel 30 tot 35km/u meer in,als ie niet begrensd moest zijn.