Pagina 4 van 4

Geplaatst: 13.01.2006 - 18:22
door danny V40
:roll: :roll: :roll: :roll: dit gaat toch niet meer over de Renault motor in een V40 :roll: :roll: :roll:

Geplaatst: 13.01.2006 - 18:40
door Remon
Indirect gaat het nog wel over EEN renault motor :D Maar je hebt gelijk, we zijn behoorlijk Of-topic.

De 115pk is wel een erg fijne motor met optrekken en tussendoor versnellen. Ik rijd over het algemeen vrij rustig met de auto en ben de pk`s maar zelden nodig. Met het inhalen is het erg makkelijk want je bent een vrachtwagen zo voorbij. En gistermiddag toen de motor goed warm was heb ik hem iets verder in toeren getrokken als normaal. Maar dat geeft wel een gigantische kick. Een duw in je rug en je sprint zo naar de 100. Over problemen kan ik weinig zinnigs zeggen omdat ik de auto nu net 4000km mee gereden heb. Wel probleemloos, maar om te zeggen dat het een goede motor is is voor mij nu te snel.

V40 1.9 TD 90 pk versus V40 phase 2 1.9D 115pk

Geplaatst: 17.01.2006 - 12:38
door Peer
Morgen ruil ik mijn V40 1.9TD 90pk van 1-1998 om voor een V40 1.9D 115pk van 9-2001. Met veel plezier de afgelopen 3 jaar in mijn 'oude' V40 gereden. Heerlijke rij-eigenschappen en niet zo'n vlotte motor, maar zeker voldoende voor ons als gezinsauto. Ik kan mij nog herinneren dat we vonden dat er behoorlijk wat trekkracht inzat vergeleken met de 440 1.7 benzine die we hiervoor hadden en zeker met de Opel Astra 1.7D die we er als 2e auto bijreden. Maar ja, je gaat alweer snel je wensen bijstellen dus de volgende moest eigenlijk wel zo'n commonraildiesel worden. Stiller, zuiniger en sterker. En inderdaad, vorige week een proefritje gemaakt in de V40 1.9D 115pk en dan merk je toch duidelijk verschil. Niet eens een echt spectaculair groot verschil maar in combinatie met de stillere motor, het soepeler weggedrag en waarschijnlijk een stuk lager brandstofverbruik wel het gevoel er flink op vooruit te gaan. De reden voor de inruil was dat mijn huidige V40 met 'oude' turbo een lekke koppakking heeft. Een grote tegenvaller na pas 208000km op de teller, dat hoort toch niet bij een Volvodiesel? Nou ja, het is dus helaas geen Volvodiesel maar een Renaultdiesel. Toch geen slechte motor volgens de garage maar ze wisten wel te vertellen dat dit type dieselmotor voorzien was van een mindere kwaliteit pakking door Renault en dat zo'n lekke koppakking dus nog wel eens voorkwam bij dit type motor. Eerder dit jaar heb ik een kapotte aircopomp gehad die waarschijnlijk via de aandrijfriem veroorzaakt heeft dat de krukaspoelie (verkeerd gespelt?) ook kapot ging. Ook die krukaspoelie was een zwak punt van deze motor volgens de garage. De aircopomp niet, dat was dus gewoon pech. Maar de nieuwe commonraildieselmotor zou ten opzichte van de oudere typen Renaultdieselmotoren superieur in kwaliteit moeten zijn en eerdere reacties in dit topic lijken deze constatering te ondersteunen. Als ik de experts mag geloven zou je dus beter een nieuwer type X40 kunnen kopen met een commonraildieselmotor dan een ouder type met de gewone turbodieselmotor.

Re: V40 1.9 TD 90 pk versus V40 phase 2 1.9D 115pk

Geplaatst: 17.01.2006 - 13:19
door V480-S60
Peer schreef:Maar de nieuwe commonraildieselmotor zou ten opzichte van de oudere typen Renaultdieselmotoren superieur in kwaliteit moeten zijn en eerdere reacties in dit topic lijken deze constatering te ondersteunen.
Als ik de experts mag geloven zou je dus beter een nieuwer type X40 kunnen kopen met een commonraildieselmotor dan een ouder type met de gewone turbodieselmotor.
Ik zou mezelf geen expert willen noemen hoor. Maar ik ervaar zoals al eerder gezegd deze motor als een verademing t.o.v. de oude motoren.
En ik heb deze motor vanwege de sleurhut dus gewoon nodig.

Met de zuinigheid valt het helaas wat tegen. (gemiddeld 1:16,5-17,0)

Geplaatst: 17.01.2006 - 17:26
door Remon
Ik kan 1 op 18,5 halen. Maar nu ben ik ook geen overdreven sportiefe rijder. En ik heb het nieuwe rijden geleerd wat toch enkele liters zal schelen. Maar ik vind hem best zuinig eerlijk gezegt. En hij rijd erg fijn en het vermogen is genoeg voor dagelijks verkeer. Met het inhalen gebruik ik het alleen. Ik trek altijd normaal rustig op en schakel tijdig wat de levensduur en de actieradius bevorderd.

Geplaatst: 17.01.2006 - 20:17
door V480-S60
Hoewel ik het niet geleerd heb rij ik ook conform het nieuwe rijden. En ik rij ook niet uitermate sportief, maar wel gewoon door.

Nu is mijn woon werkverkeer over de (niet)snelweg ook niet echt bevorderlijk voor extreem zuinig rijden, maar toch.

Overigens als ik lange stukken in bijvoorbeeld Belgie (ik krijg de puntjes er niet op) en Frankrijk rij, rij ik wel 1 op 21

Geplaatst: 17.01.2006 - 20:51
door Remon
Lekker met de cruise controll erop. Dan heb je zelft bij 130 een verbruik van 5,7 op 100km. Ik zie dat jij ook op de meeting komt in zwolle?

Geplaatst: 20.01.2006 - 14:43
door V480-S60
Ik zie dat jij ook op de meeting komt in zwolle?
Dat is wel de bedoeling. Alleen zal dat hoogstwaarschijnlijk met de 480 zijn. Ik kan het echter nog niet met zekerheid zeggen.

Geplaatst: 20.01.2006 - 18:21
door Remon
We zien het vanzelf. Wel jammer dat de v40 dan niet komt als je gaat. Maar een 480 is ook erg mooi.