Pagina 4 van 4

Geplaatst: 07.01.2010 - 08:31
door Oceanracer
Dat is inderdaad het probleem, er worden nu twee regels door elkaar gegooid.

Met jouw B rijbewijs mag jij altijd 750 kilo trekken. Die 750 kilo is dan het maximaal toegestane gewicht van de aanhanger. Of je dat ook echt meeneemt, maakt niet uit. Als je auto 3500 zou wegen, mag je daar dus 750 kilo achter hangen en met 4250 kilo op pad.

Maar je mag ook meer meenemen achter je Volvo. Jouw auto weegt 1558 kilo, dus mag je daar een aanhanger achter hangen die maximaal 1558 mag wegen. Of hij dat ook echt weegt doet niet ter zake. Assen van 1558 zijn er niet, dus dan wordt voor jou in de praktijk het maximaal aanhanger gewicht 1500 kilo. MAAAAAAAAAAAAAAAAR: met jouw auto van 1558 kilo en het laadvermogen van 542 is dat totaal al 2100 kilo. En jij mag als samenstel maximaal maar 3500 kilo (op papier!) wegen, dus jij mag met jouw rijbewijs B in dit geval geen aanhanger vervoeren die meer dan 1400 MAG wegen. Vol of leeg maakt niet uit.

De andere discussie (wat je auto mag trekken) maakt hier dus helemaal niets voor uit!

Geplaatst: 07.01.2010 - 09:16
door Walter
Dan had ik het toch goed begrepen... Maar het is lastig omdat je met heel veel verschillende definities te maken hebt.

En als ik E heb, mag ik een aanhanger trekken die maximaal 1800 kg mag wegen, ook al komen we dan boven de 3500kg uit. Klopt dat?

Geplaatst: 07.01.2010 - 09:29
door Oceanracer
Dat klopt. En als jij E achter B in the pocket hebt, mag jij net zo veel gewicht achter jouw auto hangen als wat de auto technische gezien aankan. En dat maximum staat op je inlegvel van het kentekenbewijs.

Je mag dan ook een tandemasser (autoambulance of paardentrailer) vervoeren met een totaal toegestaan gewicht van bijvoorbeeld 2000 kilo. Je mag hem dan echter maar beladen tot een maximum van 1800 kilo.

Geplaatst: 07.01.2010 - 23:04
door Gast
VolvoMafia schreef:
AlexV70 schreef:
VolvoMafia schreef:hmmm... Ik had het meer over B zonder E... ze houden altijd aan wat er op de kentekenbewijzen staat. Daar kan je sowieso vanuit gaan.
Nee, helaas niet! Ze kijken op het type plaatje of in het register bij de RDW.
dat is toch hetzelfde? Wat er op je kentekenbewijs staat komt uit de registers van het RDW en dat komt dan weer van de typegoedkeuring en de fabrieksopgave
Type plaatje is langs de weg makkelijker. :P

Geplaatst: 09.12.2010 - 23:00
door Gast
Ruimere mogelijkheden trekken caravan zonder BE-rijbewijs. bron: Verkeerspro

Automobilisten zonder BE-rijbewijs mogen vanaf 2013 een caravan trekken die zwaarder is dan het ledig gewicht van hun eigen auto zonder speciaal aanhangerrijbewijs, zolang de totale toegestane maximum massa minder is dan 3500 kg.

Dit is een van de gevolgen van de invoering van de Derde Europese Rijbewijsrichtlijn. Nu is het nog zo dat een automobilist zonder BE alleen een aanhanger mag trekken die lichter is dan het ledig gewicht van de auto en de totale toegestane combinatie minder dan 3500 kg weegt. Die eerste beperking vervalt straks.

Het wordt weer makkelijker: Toch?
Qua veiligheid, lijkt mij dit geen goede keuze.... Maarja wie ben ik? :wink:

Geplaatst: 09.12.2010 - 23:08
door Autogek
Volgens mij was dit in het begin van de invoering van het b rijbewijs ook zo.

Geplaatst: 10.12.2010 - 02:52
door Bart Giesen
AlexV70 schreef:Ruimere mogelijkheden trekken caravan zonder BE-rijbewijs. bron: Verkeerspro

Automobilisten zonder BE-rijbewijs mogen vanaf 2013 een caravan trekken die zwaarder is dan het ledig gewicht van hun eigen auto zonder speciaal aanhangerrijbewijs, zolang de totale toegestane maximum massa minder is dan 3500 kg.

Dit is een van de gevolgen van de invoering van de Derde Europese Rijbewijsrichtlijn. Nu is het nog zo dat een automobilist zonder BE alleen een aanhanger mag trekken die lichter is dan het ledig gewicht van de auto en de totale toegestane combinatie minder dan 3500 kg weegt. Die eerste beperking vervalt straks.

Het wordt weer makkelijker: Toch?
Qua veiligheid, lijkt mij dit geen goede keuze.... Maarja wie ben ik? :wink:
Dit verhaal klopt en beschrijft het goed

Geplaatst: 20.07.2011 - 08:07
door cabra246
Ik heb een S60/140PK met een Hobby 495uFe (max 1400kg) en die combinatie is prima. De Milau route naar Spanje leverde niet echt problemen op. Naar beneden en naar boven met het vrachtverkeer mee en voor de rest van de 1300KM heerlijk op cruise control rond 95km/u.
Gewoon genieten en dat voor 1:8 aan verbruik.

Geplaatst: 20.07.2011 - 12:09
door piotrV70
cabra246 schreef:Ik heb een S60/140PK met een Hobby 495uFe (max 1400kg) en die combinatie is prima. De Milau route naar Spanje leverde niet echt problemen op. Naar beneden en naar boven met het vrachtverkeer mee en voor de rest van de 1300KM heerlijk op cruise control rond 95km/u.
Gewoon genieten en dat voor 1:8 aan verbruik.
Keurig verbruik ! Daar kwam ik vorig jaar, met veel bergroutes, niet aan. Sommige stukken 1:6 ! Dit jaar een vlakkere route, ik hoop ook zo'n 1:8 te halen nu.