Pagina 4 van 5
Geplaatst: 10.11.2008 - 09:35
door tvc15
Om nog even op de Geartronic terug te komen, alhoewel ik er maar zeer zelden de kans toe krijg om met de C70 2.0D Powershift van mijn vrouw te rijden en dan nog voor kleine afstanden, lijkt me deze combinatie zeer evenwichtig. Daarom mijn stille hoop dat er iemand bij Volvo op het idee zou kunnen komen deze motor en bak combinatie up te graden zoals hoger aangegeven, tvc15, wat zou de Powershift aankunnen?
Getrag heeft recent ook een 750Nm Powershift ontwikkeld. De (marketing)vraag is of Volvo voor modellen zoals de S80 de Powershift als een volwaardige vervanger van de Geartronic ziet en dus de investering die de introductie van deze Powershift met zich mee brengt denkt te kunnen terugverdienen. Op dit moment is het investeringsklimaat in automotive-land zowiezo erg ongunstig.
Geplaatst: 10.11.2008 - 09:46
door spooky202
Ik heb altijd begrepen dat de huidige Powershift zoals ie nu in gebruik is bij Volvo maximaal 450 Nm aan zou kunnen. Dat zou dus nog net passen met deze nieuwe D5 motor (hoewel het wel wat krap zou zijn).
Paul: die fiscale schade
Geplaatst: 12.11.2008 - 00:18
door volvo708090
We hebben twee fiscale noten te kraken, de rijtaks en inschrijvingstaks 'BIV'. Daarbij wordt een berekend gegeven als het fiscaal vermogen in PK gehanteerd. Dit is een combinatie van de cilinderinhoud, het werkelijke vermogen en een paar berekeningscoëfficiënten.
Zo heb je voor een 2.0D zowel voor 136, als 163, als 177pk 11 fiscale pk. Een 2.4D van 163 en 185 is een 13 fiscale pk. De verkeersbelasting voor een 11 pk = € 336,43 en voor een 13pk = € 534,3. Hier is een BMW 2.0d 177pk dus duidelijk beter af. Echter, voor de BIV wordt een nieuwe combinatie gemaakt tussen de fiscale pk en werkelijke kW. Aldus betaal je voor een 2.4D 163 pk € 1293 en voor de 2.4D 185 pk € 2478. Nu zijn er niet veel 2.4 D’s om te kunnen inschatten waar de nieuweS80 zou uitkomen, maar als ik vergelijk met de Alfa 2.4D van 210pk zou het waarschijnlijk kunnen meevallen voor de nieuwe S80 2.4D 205pk in die zin dat hij kans loopt 13 fiscale te blijven en nét niet naar de klasse € 4957 BIV over te gaan ten opzichte van de 185pk. Indien dat zo is, een meevaller voor wie € 2478 wil (kan) wegschenken.
Re: Paul: die fiscale schade
Geplaatst: 12.11.2008 - 07:09
door Koidream
volvo708090 schreef:We hebben twee fiscale noten te kraken...
Zeg dat vooral op een nederlands forum
Ik weet dat hun fiscale noten nog een stukje harder zijn dan die van ons... :oops:
Geplaatst: 12.11.2008 - 07:59
door bart simpson
idd, of je kunt het onder een taxregime wel betalen of niet (dat is geen schande)
Geplaatst: 12.11.2008 - 19:18
door eddy3
Rijtaks blijft in ieder geval 13 fiscale PK,gaat volgens de cilinderinhoud,al had ie 400pk,dan nog 13 fiscale pk.Van 2350 cc tot 2550 cc=13 fiscale pk.Biv blijft hetzelfde tot en met 211pk,daarboven is alles ca 5000 euro.
Geplaatst: 12.11.2008 - 19:26
door bart simpson
jullie hebben dus niets te klagen daar
Geplaatst: 12.11.2008 - 19:50
door eddy3
Gelijk heb je Bart,enkel die BIV,dat nijpt!
Geplaatst: 12.11.2008 - 20:01
door Paul
Dat is elk jaar? die 2380 euro?
Geplaatst: 12.11.2008 - 20:27
door eddy3
Gelukkig niet Paul,telkens een wagen word ingeschreven bij aankoop.
Geplaatst: 12.11.2008 - 20:29
door Rob Bakker
en geld dat ook als je een tweedehands auto koop?
Geplaatst: 12.11.2008 - 20:43
door gino1968
Voor België:
1. De
belasting op inverkeersstelling (BIV) is
eenmalig bij de aankoop van een nieuw of tweedehandsvoertuig.
BIV voor nieuwe wagens
BIV voor tweedehandswagens
2. De
verkeersbelasting wordt
jaarlijks geïnd.
Verkeersbelasting
De officiële tarieven (2008-2009) van de verkeersbelasting in België zijn op de
website van financiën terug te vinden.
Volgens een vonnis van de rechtbank in Brussel zou de inning van de verkeersbelasting zelfs onwettig zijn

(
zie persbericht)
Geplaatst: 12.11.2008 - 21:57
door t5play
Hij kon iets krachtiger, vooral met twee turbo's. Echter deze motor concurreert met de 2.7tdi van audi. Laatste keer dat ik checkte, heeft ie meer vermogen en koppel dan de audi. Weet niet voor de 525d, maar gok zo dat ze ook in de buurt zitten. Ja, zul je zeggen, maar hij heeft twee turbo's; ik zeg: nou en? De audi heeft 300cc en 1 cilinder meer.
Om te concurreren met de topdiesels van audi en bmw (3.0tdi en x30d), zul je toch echt een motor erbij moeten maken en een V6 maken met 3.x liter. In dit geval geldt: there's no replacement for displacement. Je kan niet betrouwbaar 230+ pk halen uit een 2,4L 5cil., audi en bmw doen dat namelijk ook niet.
zo heb je een 2.0d een D5 en een V6 diesel.....en is je motorenpakket up-to-date en concurrerend.
Geplaatst: 13.11.2008 - 01:08
door volvo708090
Hier staat wat meer uitleg over de bereking:
"Jaarlijkse wettelijke verkeersbelasting:
De Belgische wetgeving bepaalt dat burgers die de openbare weg gebruiken voor het vervoer van personen of goederen, elk jaar verkeersbelasting moeten betalen. Dit geldt zowel voor autoeigenaars als voor huurders met een leasewagen. Uitzonderingsregels zijn er voor oldtimers ouder dan 25 jaar, voor aanhangwagens en voor militaire verzamelvoertuigen. De belastingbedragen worden jaarlijks aangepast aan het algemeen indexcijfer van consumptieprijzen.
De jaarlijkse verkeersbelasting berekent de Belgische staat op basis van:
het fiscale vermogen van je wagen (pk), de cilinderinhoud (l) of de maximaal toegelaten massa van het voertuig (MTM)
Hier hebben ze weet van nog een zwaardere versie S80 2.4D - 260pk:
http://www.infotalia.com/nl/auto/nieuwe ... e=15009757
zal wel een ingeef foutje zijn..
Maar wat volgens febiac nu ook blijkt heeft eddy3 idd gelijk, het fiscaal vermogen loopt enkel nog mee met de cilinderinhoud:
http://www.febiac.be/public/content.aspx?FID=309
Weer wat bijgeleerd, dankuwel heren. En als er in België ooit een Volvo fan me eens wil meenmen in de D5-205, graag! Intussen heb ik moeten vaststellen dat ons gezin toch ook een beetje Volvo fan is. Met beperkte middelen hebben we toch een oude XC90 D5-163 op de kop kunnen tikken -waarschijnlijk van de allereerste productie - en zijn daar al heel blij mee.
Geplaatst: 15.11.2008 - 07:00
door Johan
Is het al iemand opgevallen dat de koppel en vermogenskromme in de prijslijst niet klopt. Het vermogen geeft 260 KW aan een beide grafieken lopen door tot 6500 rpm.
Het juiste vermogen is 150 KW en ik bewtijfel of de motor voorbij de 5000 rpm komt.
Geplaatst: 15.11.2008 - 07:12
door ruuds70
Volvo heeft de D5 opgewaardeerd, en de S80 is de eerste die daarvan profiteert. De sedan kun je per direct met 205 pk bestellen.
De vijfcilinder diesel gaat van 185 naar 205 pk en het koppel stijgt tot 420 Nm. En jawel, hij is ook weer zuiniger geworden. Met een gemiddeld verbruik van 6,2 liter per 100 kilometer komt de S80 D5 met handbak in aanmerking voor een B-label. Omdat de versie met Geartronic automaat wat dorstiger is (6,7 liter per 100 km), heeft die een C-label. Op de sprint van 0 naar 100 boekt de nieuwe D5 een winst van een halve seconde, de handgeschakelde versie klaart het klusje in 8,0 seconden, de automaat heeft 8,5 tellen nodig. De D5 205 pk kost in combinatie met de Kinetic-uitrusting 49.500 euro, als Momentum kost hij 52.240 euro en de Summum staat voor 55.735 euro in de prijslijst. Topmodel is de D5 Geartronic Executive kost 67.970 euro. Of ook de andere modellen van Volvo profiteren van de krachtiger D5 is nog niet bekend.
Uit NU.NL
De AWD houdt de 185 pk sterke variant!
Geplaatst: 15.11.2008 - 11:39
door Polarbaer
De AWD houdt de 185 pk sterke variant!
Voorlopig...?
Geplaatst: 15.11.2008 - 12:08
door bart simpson
Polarbaer schreef:De AWD houdt de 185 pk sterke variant!
Voorlopig...?
tot eind van het jaar, daarna verdwijnt de S80 D5 AWD
Geplaatst: 15.11.2008 - 15:48
door Johann
Haakse zal niet meer passen.. :drinking:
Geplaatst: 15.11.2008 - 15:51
door eddy3
D5 AWD komt terug midden 2009,met 205 pk.