Pagina 4 van 12

Geplaatst: 12.12.2008 - 17:17
door PeeJay
Graph-x schreef:Ja, dan word het moeilijk te verkleren als er ook geen wind was.
Misschien kun je het dit keer beter na rekenen, ddor de km te delen met het aantal liters.Misschien heb je een storing in de boardcomp.
Anders weet ik het ook niet meer
Het gemiddelde verbruik klopt exact als ik het nareken bij de pomp :)
Vorige tank was 1 op 16,1.
Alleen vind ik dat het huidige verbruik nogal grillig is. Hopen dat het door de nieuwigheid komt.

Geplaatst: 12.12.2008 - 17:22
door RampantBunny
Zojuist de auto opgehaald ivm het inbouwen van de cruisecontrol en de radiobediening op het stuur (yay nou is ie eventjes af :P ) en even een kort testje gedaan vanaf apeldoorn naar kootwijk.

met 130 op de CC rijdt hij 5.7 per 100 km. Het was maar een paar kilometer, maar de eerste inschatting was aardig in de buurt

Ik ben aardig niewsgierig naar de ervaringen van andere diesel rijders of het inderdaad zuiniger is om tussen de 1800/2000 toeren te rijden dan in de hoogst mogelijke versnelling

(aangezien ik nu sinds een tijdje weer een BC als spielerij heb kom ik tot de ontdekking dat het een "sport" is om zo zuinig mogelijk te rijden zonder als komplete slak over de weg te gaan...hoe lang dat dat gedrag duurt is natuurlijk nog maar de vraag 8) )

Geplaatst: 15.12.2008 - 08:03
door Pritchard
PeeJay schreef:
Graph-x schreef:De boardcomputer geeft bij huidig gebruik,de berekening op dat moment aan.

Bij mij was het op de cruise control. Beste manier om te checken. Weg was vlak en recht.
Toch is het verbruik er grillig. Eergisteren liep het verbruik steeds verder op, terwijl de snelheid constant 130 was (CC). Het liep zelfs op tot 8,8L/100km. Toen ik 10 minuten later het nogmaals bekeek, was het verbruik gedaald tot 6,1L/100km. Ik had op dat moment al meer dan 100km van mijn gebruikelijk route afgelegd.
Is volgens mij gewoon de roetfilter die aan het werken is, vrij normaal dus :)

Geplaatst: 16.12.2008 - 12:03
door PeeJay
Pritchard schreef:
Is volgens mij gewoon de roetfilter die aan het werken is, vrij normaal dus :)
Goed punt, maar is dat al zo druk aan het werk na 4000km? :o

Geplaatst: 16.12.2008 - 12:12
door Pritchard
Doet ie normaal om de 800km, volgens de handleiding...

Geplaatst: 16.12.2008 - 12:18
door PeeJay
Pritchard schreef:Doet ie normaal om de 800km, volgens de handleiding...
Okay, dan zal dat de hoge pieken verklaren :)

Geplaatst: 16.12.2008 - 15:40
door tjompe
M'n vrouw haar nieuwe C30 1.6D met +/- 1000 km op de teller geeft 5,3 aan...

Geplaatst: 20.12.2008 - 08:46
door Paul
Afgelopen 2 weken redelijk veel stadsverkeer, gemiddelde staat op 7.6l/100km en heb nog geen 550km gereden en de tank is leeg.
Dus voor in de stad moet je geen diesel hebben ;-)

Geplaatst: 20.12.2008 - 14:46
door Stevys88
Afgelopen 8-dagen eigenlijk alleen maar stadsritjes gehad, hooguit 80km snelweg. Ik heb totaal niet gelet op zuinig rijden --> met als gevolg:

610,7 KM op één tank.
Getankte liters (V-power Diesel) 45,38

Dat samen maakt een verbruik van 1-op-13,6

Mijn boordcomputer wist mij te vetellen dat ik 1-op-13,9 had gereden. Best netjes dus, als je de omstandigheden in acht neemt. Waarin het 's ochtends meestal rond de 1-graden was.


Huidige tank, ga ik wel zuinig rijden, kijken wat het resultaat is ;)

Geplaatst: 20.12.2008 - 16:02
door Paul
Het bleek bij mij ook wat olie te zijn, even litertje in moeten stoppen.

Geplaatst: 20.12.2008 - 21:20
door Paul
Heerlijk dieselen:

Afbeelding

Geplaatst: 21.12.2008 - 08:26
door asta
Heerlijk dieselen bij een literprijs van € 1,929 :D
Je hebt wel flinke korting gekregen gezien de liters die je getankt hebt.

Het zal wel een vertekende foto zijn, maar het lijkt net als of er € 1.929 staat.

Geplaatst: 21.12.2008 - 09:12
door Paul
Ah, is 0,92 :)

Geplaatst: 22.12.2008 - 21:29
door Stevys88
Zojuist even een testje gedaan. Ik heb er circa 80km autobaan op zitten met de cruise-control op 120, in 6.

Gemiddelde verbruik ge'reset toen ik 120 reed. Einde van de autobaan stond hij op 5,8. Tijdens de rit schommelde het huidige verbruik tussen de 4,7 en 8,3.

Geplaatst: 23.12.2008 - 21:31
door yamaha fzr
yamaha fzr schreef:ik zit nu op 10,3 met 2500 km op de teller

hij mag nu wel iets naar beneden
en dat heeft hij

nu 4700 en op 10.1 twee ritjes duitsland zitten hierbij
al met al veel te veel vindt ik :)

Geplaatst: 28.12.2008 - 15:50
door Stevys88
Voor die geen die het willen weten. De cruise op 185 zetten in 6 betekend een huidig verbruik van 11.6L. Dus 1 op 8.6. Welk toerental ik had ben ik vergeten.

Geplaatst: 30.12.2008 - 13:28
door Hayke
smeetsh schreef:Ik heb iets geks ontdekt bij mijn 1.6 D ( of misschien niet zo gek ;) )

Tussen de 1800 en 200 toeren lijkt hij het zuinigst te lopen, dus in een lagere versnelling in de stad is zuiniger dan in de hoogst mogelijke, is het logisch dat een diesel een dergelijke sweetspot heeft bij een bepaald toerental, of is dat mijn BC die me fopt? :shock:
Dat gevoel deel ik. Het Nieuwe Rijden is bij mij daarom al in de kliko geworpen. Ik heb het gevoel dat de ´sweet spot´ waar je het over hebt nog doorloopt tot 2400 toeren. Uiteindelijk schakel ik dus op wanneer ik in een hogere versnelling weer op plm 1800 toeren uit zou komen (en laat dat nou zo rond de 2400 rpm zijn...) :!:

Trouwens, 130km/h in 5 met de CC aan --> 6.3 tot 6.5 liter /100km Maar... 125 km/h lukt met 5.4 tot 5.9 (afhankelijk van wind en temperatuur). :shock: Ik vebaas me over het enorme verschil op 5 km/h. Sinsdien staat mijn CC dus keurig op 125 km/h... want tijdwinst door die 5km/h heb ik in de praktijk nog niet gemerkt :razz:

Geplaatst: 30.12.2008 - 13:49
door PeeJay
Hayke schreef:
Trouwens, 130km/h in 5 met de CC aan --> 6.3 tot 6.5 liter /100km Maar... 125 km/h lukt met 5.4 tot 5.9 (afhankelijk van wind en temperatuur). :shock: Ik vebaas me over het enorme verschil op 5 km/h. Sinsdien staat mijn CC dus keurig op 125 km/h... want tijdwinst door die 5km/h heb ik in de praktijk nog niet gemerkt :razz:
Dat verschil heb ik mij gisteravond ook over verbaasd. Ik heb het laatste stuk van de rit 120 op CC gereden. Een verschil van zeker 1,5L/100km met 130 op CC.

Zeker met de huidige temperaturen (ochtend en avond) kan ik duidelijk meer verbruik zien.

Geplaatst: 03.01.2009 - 18:59
door RampantBunny
Hayke schreef:
smeetsh schreef:Ik heb iets geks ontdekt bij mijn 1.6 D ( of misschien niet zo gek ;) )

Tussen de 1800 en 200 toeren lijkt hij het zuinigst te lopen, dus in een lagere versnelling in de stad is zuiniger dan in de hoogst mogelijke, is het logisch dat een diesel een dergelijke sweetspot heeft bij een bepaald toerental, of is dat mijn BC die me fopt? :shock:
Dat gevoel deel ik. Het Nieuwe Rijden is bij mij daarom al in de kliko geworpen. Ik heb het gevoel dat de ´sweet spot´ waar je het over hebt nog doorloopt tot 2400 toeren. Uiteindelijk schakel ik dus op wanneer ik in een hogere versnelling weer op plm 1800 toeren uit zou komen (en laat dat nou zo rond de 2400 rpm zijn...) :!:

Trouwens, 130km/h in 5 met de CC aan --> 6.3 tot 6.5 liter /100km Maar... 125 km/h lukt met 5.4 tot 5.9 (afhankelijk van wind en temperatuur). :shock: Ik vebaas me over het enorme verschil op 5 km/h. Sinsdien staat mijn CC dus keurig op 125 km/h... want tijdwinst door die 5km/h heb ik in de praktijk nog niet gemerkt :razz:
Dit is inmiddels bevestigd :) Ik heb het even bij een vriendje gevraagd met een autotechniek opleiding. Motoren hebben inderdaad een sweetspot. Deze ligt ergens tussen de 2000/2500 toeren (alhowel ik het bij 1800 al zag)

"Het nieuwe rijden" lijkt dit inmiddels ook ontdekt te hebben, als je hun site bekijkt dat adviseren ze te schakelen tussen 2000/2500 toeren. Vriendelijk genoeg hebben ze een grafiekje geplaatst mbt de schakelmomenten van een 1,9d als voorbeeld...and guess what :P ja hoor 50 in zijn 3 ;)

Pas overigens op met een in een te hoge versnelling rijden, de oliedruk zakt dan in en de motor moet best hard werken als je probeert te versnellen, dit zal dus op den duur de slijtage aan je motor verhogen! (bij een volvo waarschijnlijk pas te merken na 3 ton, maar we zij toch zuinig op onze juweeltjes of niet :P)

Back on topic...tatattaaa

de 4,7l /100 km lijkt haalbaar, maar dan moet je heel braaf 110 rijden op de snelweg (lange stukken, ik rij dagelijks 150 km per dag woon werk) en voorzichtig schakelen. Ik ben er in geslaagd 4,9 per 100 te rijden de afgelopen week, die 0,2 krijgen ze van me ivm de kou ;)

--------
EDIT: ja dat is met cruisecontrol aan

@Hayke: Yup die toeren lijken gigantisch significant, 5 km/u harder kost je relatief veel in brandstof, dat had ik ook gezien, maar het blijft wel leuk om af en toe eens te sporten met het dieseltje :)...rij eens een stuk 150 dan schrik je :P

Geplaatst: 04.01.2009 - 10:34
door Hayke
smeetsh schreef: Pas overigens op met een in een te lage versnelling rijden, de oliedruk zakt dan in en de motor moet best hard werken als je probeert te versnellen, dit zal dus op den duur de slijtage aan je motor verhogen!
Ik kan mijn nieuwschierigheid niet bedwingen....
Wat bedoel je nu met een lage versnelling? Lage toeren of laag nummertje? Ik denk dat je een laag toerental bedoelt (als je de motor hoort brommen beuken bij 50 in z´n 4 kan ik me er wat bij voorstellen), maar hoge(re) toeren zetten dan toch (relatief) minder krachten op ´t blok? Of maak ik een denkfout en bedoel je precies wat anders?