Pagina 4 van 4

Geplaatst: 05.01.2009 - 08:44
door piotrV70
bartv70 schreef:Tja dan we verschillen we van mening, ik heb liever een goed verhaal dan geen verhaal
Inderdaad. En een bij een Duitse auto krijg je altijd het hele verhaal. Overigens wordt je Duitse auto gewoon in de NAP opgenomen na de importkeuring.

Geplaatst: 05.01.2009 - 11:00
door bart simpson
die NAP is niet dekkend voor het hele wagenleven en is dus een momentopname

Geplaatst: 05.01.2009 - 11:20
door piotrV70
bart simpson schreef:die NAP is niet dekkend voor het hele wagenleven en is dus een momentopname
Juist, dat is nu net mijn punt. Ook voor een NL auto geeft de NAP geen 100 procent zekerheid. Ik vind in het algemeen het verhaal bij een Duitse auto betrouwbaarder, zo staan bijvoorbeeld alle vorbezitzer op de fahrbrief en staat ook alle eventuele verzekeringschade op de fahrbrief. Daarbij is het manipuleren van de km-stand in DLD een misdrijf.

Geplaatst: 05.01.2009 - 11:21
door bartv70
De wetgeving op het gebied van km-standen is in Duitsland en België een stuk strenger dan in Nederland. Het op een verkoopbon zetten van een niet kloppende kilometerstand is in Duitsland bijvoorbeeld een misdrijf.
Ik meen tot 2 jaar celstraf en dan krap je jezelf wel eerst achter de oren denk ik.
In Duitsland en België worden de auto's ieder jaar gekeurd door semi-overheidsinstanties, en dus niet door de garages zelf, dus geen belangenverstrengeling.
De controle van de kilometerstand is een onderdeel van deze keuring.

Op div Nederlands sites wordt geadverteerd met prog/spul waarmee je je km-stand kunt "aanpassen", kost rond de €50,-.
Laat je dit 1x per jaar vlak voor je bezoek aan, de niets vermoedende dealer, doen dan zal hij ter goeder trouw de km-stand noteren die op de klok staat en dit vermelden in de NAP.
Uitroeien zal niet gauw lukken van deze praktijken, maar misschien kan Nederland deze manier van handelen ook als misdrijf gaan zien.

Geplaatst: 05.01.2009 - 14:50
door Gast
Er zijn op dit forum genoeg verhalen, waarbij (achteraf) bleek dat de zichtbare km-stand er flink naast zat.
Tot wel 100.000 km. Niet alle Duitse auto's zijn Duits.

Als je er één koopt bij een (Duitse) Volvo-dealer zal je wel goed zitten, maar anders...... :?
Maar als 2e koper in NL weet je dit nooit meer zeker.
Dan ben je weer terug bij het begin, een importauto blijft een auto met een (moeilijke te controleren) verhaal.

Kopen en vervolgens afrijden is bij import dan idd besparen.

Geplaatst: 05.01.2009 - 15:01
door bart simpson
piotrV70 schreef:
bart simpson schreef:die NAP is niet dekkend voor het hele wagenleven en is dus een momentopname
Juist, dat is nu net mijn punt. Ook voor een NL auto geeft de NAP geen 100 procent zekerheid. Ik vind in het algemeen het verhaal bij een Duitse auto betrouwbaarder, zo staan bijvoorbeeld alle vorbezitzer op de fahrbrief en staat ook alle eventuele verzekeringschade op de fahrbrief. Daarbij is het manipuleren van de km-stand in DLD een misdrijf.
niet alle uitgekeerde schades staan altijd op die fahrzeugbrief, daar heb ik genoeg concrete voorbeelden van gezien

Geplaatst: 05.01.2009 - 18:25
door crackedtooth
bart simpson schreef:Ik trok een parallel met een geimporteerde C30T5 kopen voor de prijs van een C30 1.6, het kopen is een ding, het rijden een heel ander.
De vaste lasten van een T5 liggen wat hoger dan van een 1.6 (een C30T5 is ook qua verkoopbaarheid niet echt een makkelijkere Volvo dan een XC90T6).
ben wel benieuwd welke modellen het lekkerst liggen

als je een keertje kort tijd heb hoor ik graag je visie daarop

Geplaatst: 05.01.2009 - 21:37
door Goelette
tja het is en blijft gewoon een verschil van mening. De een koopt een relatief dure auto bij de nederlandse dealer maar voelt zich daar wel lekker bij 9al dan niet terecht), en de ander bespaart geld door hem in buitenland te halen en heeft daar eengoed gevoel bij (al dan niet terecht). Maw er valt niks te veralgemeniseren, het is gewoon een gevoel dat je koopt. Een auto die schade heeft gehad kan beter zijn dan eentje die dat niet heeft gehad, een auto met lage km-stand kan meer probelemen geven dan een met hoge km-stand, je kunt er gewoon eigenlijk geen zinnig woord over zeggen. Alleen als je hem hier bij de dealer koopt zul je garantie krijgen en in het buitenland zelden (je gaat toch niet dat hele eind terugrijden/slepen voor garantie...)

De een wil garantie, de ander niet. De een gaat bij een verbouwing een aannemer laten komen en is 10 x zoveel kwijt als de ander die zelf wat stenen op elkaar metselt. Dit is een discussie zonder einde :)

Geplaatst: 05.01.2009 - 22:06
door Ludo
bartv70 schreef:In Duitsland en België worden de auto's ieder jaar gekeurd door semi-overheidsinstanties, en dus niet door de garages zelf, dus geen belangenverstrengeling.
De controle van de kilometerstand is een onderdeel van deze keuring.
dit klopt wel, maar het is geen garantie voor een 100% correcte kilometerstand.
fraude met kilometerstanden gebeurt nog steeds op grotere schaal dan aangenomen word.
zelfs onzichtbaar voor diagnose systemen van dealers. :wink:

Geplaatst: 05.01.2009 - 22:10
door Goelette
maar hoe krijg je de dealer wijsgemaakt dat je auto minder gelopen heeft en wil je hem toch op tijd de beurten laten doen? Denk dat combinatie serviceboekje en NAP én 1e eigenaar wel wat zekerheid geven. Over de km-stand dan, totaal niet over de staat van de auto natuurlijk :)

Geplaatst: 05.01.2009 - 22:41
door bartv70
Goelette schreef:tja het is en blijft gewoon een verschil van mening. De een koopt een relatief dure auto bij de nederlandse dealer maar voelt zich daar wel lekker bij 9al dan niet terecht), en de ander bespaart geld door hem in buitenland te halen en heeft daar eengoed gevoel bij (al dan niet terecht). Maw er valt niks te veralgemeniseren, het is gewoon een gevoel dat je koopt. Een auto die schade heeft gehad kan beter zijn dan eentje die dat niet heeft gehad, een auto met lage km-stand kan meer probelemen geven dan een met hoge km-stand, je kunt er gewoon eigenlijk geen zinnig woord over zeggen. Alleen als je hem hier bij de dealer koopt zul je garantie krijgen en in het buitenland zelden (je gaat toch niet dat hele eind terugrijden/slepen voor garantie...)

De een wil garantie, de ander niet. De een gaat bij een verbouwing een aannemer laten komen en is 10 x zoveel kwijt als de ander die zelf wat stenen op elkaar metselt. Dit is een discussie zonder einde :)
Alleen als je hem hier bij de dealer koopt zul je garantie krijgen en in het buitenland zelden (je gaat toch niet dat hele eind terugrijden/slepen voor garantie...)

Echt wel!!!Niet voor een lampje oid maar op mijn uit Belgie afkomstige V70 zat 1 jaar selected used car garantie, toen bleek dat mijn vliegwiel defect was(bij de proefrit door mij als leek al aangevoelt maar door de Volvodealer ontkent) ben ik na een 2 tal second opinions terug gegaan(300km enkele reis), kreeg keurig gratis leen auto voor 3 dagen mee en vliegwiel,koppeling, drukgroep en nog wat kleine dingen zijn onder garantie vervangen.

Geplaatst: 07.01.2009 - 11:37
door Guestuser
Goelette schreef:Alleen als je hem hier bij de dealer koopt zul je garantie krijgen en in het buitenland zelden (je gaat toch niet dat hele eind terugrijden/slepen voor garantie...)
Dit is dus echt nonsens. Ik heb een keer een v70 gekocht in Duitsland met 1 jaar garantie. Ik kreeg problemen met de centrale portiervergrendeling. In NL naar de plaatselijke Volvo dealer gegaan, deze heeft het probleem verholpen en de rekening (vele honderden euro's) naar de Duitse Volvo dealer gestuurd. Deze heeft netjes betaald. Veel vragen en goede afspraken maken en je krijgt wat je wilt.

Tevens heb je in Duitsland een zogenaamde gewahrleistung, waar je als consument ook nog op terug kan vallen.

Mijn ervaringen met Duitse Volvo dealers zijn allemaal dikke prima.

Geplaatst: 07.01.2009 - 11:53
door bartv70
Ludo schreef:
bartv70 schreef:In Duitsland en België worden de auto's ieder jaar gekeurd door semi-overheidsinstanties, en dus niet door de garages zelf, dus geen belangenverstrengeling.
De controle van de kilometerstand is een onderdeel van deze keuring.
dit klopt wel, maar het is geen garantie voor een 100% correcte kilometerstand.
fraude met kilometerstanden gebeurt nog steeds op grotere schaal dan aangenomen word.
zelfs onzichtbaar voor diagnose systemen van dealers. :wink:
Dat is in Nederland ongetwijfeld ook zo

Geplaatst: 09.01.2009 - 15:15
door PhysicalZen
En het invoeren zelf? De BPM staat nu op 40%, wel even opletten dat deze van voor 2006 is omdat je anders toeslagen krijgt voor diverse milieu-aspecten!
je kunt nu de BPM betalen op basis van reëele waarden, moet er wel een keuring bijzitten (taxatie). Nu de markt verzadigd daalt de prijs, daar moet men toch ook iets mee kunnen bij import. Iemand ervaring mee?

Geplaatst: 09.01.2009 - 17:19
door bart simpson
als dat bij nieuwe auto's al niet opgaat zal dat bij gebruikte evenmin opgaan

Geplaatst: 12.01.2009 - 20:02
door Move D5
Als het goed is heb je direct profijt van waardedalingen op de nederlandse markt als je de tegenbewijs regeling gebruikt. ANWB koerslijst of Autotelex zijn geaccepteerde bronnen. Volgens mij gebruikt de Douane zelf ook Autotelex.