Pagina 4 van 9

Geplaatst: 01.03.2009 - 08:30
door Johan
bart simpson schreef:dat mogen we vast oneens zijn, T5-en werden nauwelijks verkocht, of ze nu 240pk of 260pk hadden
Dat maakt toch niet uit? Er zijn nu eenmaal mensen die liever een andere, grotere auto nemen (status) dan een met een grotere motor.
Om die reden zullen die 1.6D modellen ook wel verkocht worden, zonder motoraanduiding natuurlijk om de "illusie" niet verstoren.

Voor die paar mensen die wel de keuze maken om met een goed gemotoriseerde wagen op pad te gaan maakt het toch niet uit als het weinig wordt verkocht? De motor is in de basis hetzelfde en de kosten worden toch ruimschoots gedekt uit de meerprijs (die er overigens op basis van materialen en onderdelen nauwelijks hoger is) omdat er al rekening gehouden is met een veel lagere afzet.
Aan de andere kant is er het positieve effect van "image building", waardoor er een grotere interesse wordt gewekt voor het merk en ondanks dat dit specifieke model niet eens wordt gekozen.

Geplaatst: 01.03.2009 - 10:06
door bart simpson
Allemaal emotionele argumenten om "iets" in leven te houden dat langzaam sterft, die kleine en zuinigere motoren worden de toekomst, niet in de laatste plaats door een belastingregime.

Volvo had een 3.2 en een V8 in de S80, vooral die laatste was volgens meerdere hier een z.g. "imagobuilders van de 1e orde", hij is 2,5 jaar na de introductie in Nederland al niet meer leverbaar bij gebrek aan belangstelling, gebruikt is hij ook "onverkoopbaar" gebleken, de toegevoegde waarde is dus nihil, de ontwikkelingskosten waren dat daarentegen niet, het heeft dus weinig zin om dit soort prestigieuze motoren te voeren als de markt er niet voor lijkt te zijn.

Ik voorzie voor kleinere (diesel) motoren maar ook in kleinere Volvo's daardoor wel een grootste toekomst, XC70's en XC90's zijn zelfs al langzaam aan uitsterven.

Geplaatst: 01.03.2009 - 11:28
door tvc15
Ik voorzie voor kleinere (diesel) motoren maar ook in kleinere Volvo's daardoor wel een grootste toekomst
Ik ben het helemaal met je eens, met de kanttekening dat die kleine dieselmotoren dan wel state-of-the-art moeten zijn op gebied van vermogen (en uitstoot, maar dat is al o.k.). Volvo gebruikt PSA als technologieleverancier voor z'n kleine diesels, PSA is op dit moment schijnbaar niet in staat om zoiets als efficient dynamics van BMW te realiseren.

Geplaatst: 01.03.2009 - 11:58
door Paul
Nee PSA komt met een nieuw blok, staat al in Geneve, maar komt pas in 2010 in auto's te zitten.

Geplaatst: 01.03.2009 - 12:21
door eddy3
Beste Bart,het zijn in deze bittere tijden toch merken ,die rekening houden met
"emotie" en "passie",die nu overeind blijven.
Zie maar naar Audi dezer dagen!
Zoals Volvo tewerk gaat werkt het nu eenmaal niet,imagobuilding is iets op temijn,met een zekere constante,enniet zomaar wat aanmodderen.
Grtn Eddy

Geplaatst: 01.03.2009 - 12:45
door TaverzoT
eddy3 schreef:Beste Bart,het zijn in deze bittere tijden toch merken ,die rekening houden met
"emotie" en "passie",die nu overeind blijven.
Zie maar naar Audi dezer dagen!
Zoals Volvo tewerk gaat werkt het nu eenmaal niet,imagobuilding is iets op temijn,met een zekere constante,enniet zomaar wat aanmodderen.
Grtn Eddy
Dat kan ik niet met je eens zijn. De merken die rekening houden met passie en emotie hebben het zwaar. (zolang passie en emotie tenminste gekoppeld worden aan dikke motoren) Die merken zijn vergeten dat 'gewone' mensen een auto willen die niet te veel kost in de belasting en verzekering, niet te veel benzine slurpt en waar voor het geld bieden.

De kritiek op dit moment op de Amerikaanse auto industrie is dat ze niet de auto's maken waarop de massa rekent. Dat doen japanse en europese merken (Toyota, Fiat, VW) beter. (Aygo, Polo) Het is niet voor niets dat Chrysler en Fiat een samenwerking aangegaan zijn; Fiat maakt geen geweldige auto's maar heeft wel kaas gegeten van kleine zuinige auto's (iets wat Amerikanen niet kunnen) terwijl Fiat dolgraag toegang tot de Amerikaanse markt wil hebben.

Auto's vol emotie en passie zijn geweldig voor mensen die toch genoeg geld hebben. Alles wat een modaal of ondermodaal salaris verdient zoekt gewoon verstandige auto's. Die laatste groep is nou eenmaal groter dan de groep die het niet uitmaakt.

Dit, gecombineerd met de wereldwijde hysterie over klimaatverandering maakt dat veel merken problemen krijgen in de toekomst. BMW heeft hier slim op ingespeeld mijn inziens. Daar zouden veel merken, waaronder Volvo, van moeten leren.

Geplaatst: 01.03.2009 - 15:16
door tvc15
Nee PSA komt met een nieuw blok, staat al in Geneve, maar komt pas in 2010 in auto's te zitten.
Volgens mij heeft PSA (nog) geen opvolger voor de DV4 en DV6 (diesel 1.4 en 1.6 liter) voor Euro 6 in de pen, wel werken ze aan een zg. Euro 5.5 upgrade van deze motoren. Veranderingen beperken zich tot het brandstofinspuitsysteem, luchtinlaatsysteem (andere luchtmassameter) en uitlaatgas recirculatie uitvoering. Het basisblok is nog hetzelfde, nog steeds geen elektrische waterpomp en oliepomp bijvoorbeeld.

Geplaatst: 01.03.2009 - 21:13
door Volvolof
eddy3 schreef:Zo'n V70 of S80 met 1,6d,is toch niet direkt iets om vrolijk van te worden,denk ik.
Zou er een depressie van krijgen.
Ik denk dat het meevalt. Ik heb in de Peugeot 407 SW gereden met dezelfde 1.6D. Die auto is een paar kg zwaarder dan mijn V70 2.4, maar er valt in NL prima mee te rijden. Tussen 2000 en 3000 toeren voldoende koppel om mee te komen met de rest van het verkeer. Is dan zelfs iets sneller dan mijn V70 met 140pk. Boven de 3500 toeren is de 2.4 wel duidelijk sneller. Het komt regelmatig voor dat mijn V70 niet boven de 3500 toeren komt met woon-werk verkeer. Het kan dus best een alternatief zijn voor een rustige rijder.

Geplaatst: 01.03.2009 - 22:28
door TaverzoT
Precies,

Voor de meeste mensen is downsizen prima. En met de huidige politieke maatregelen ook de enige manier om nieuwe auto's te blijven rijden.

Voor de mensen die het geld ervoor over hebben zal er altijd wel lol te zijn beleven...

Geplaatst: 02.03.2009 - 06:26
door Johan
bart simpson schreef:Allemaal emotionele argumenten om "iets" in leven te houden dat langzaam sterft, die kleine en zuinigere motoren worden de toekomst, niet in de laatste plaats door een belastingregime.

Volvo had een 3.2 en een V8 in de S80, vooral die laatste was volgens meerdere hier een z.g. "imagobuilders van de 1e orde", hij is 2,5 jaar na de introductie in Nederland al niet meer leverbaar bij gebrek aan belangstelling, gebruikt is hij ook "onverkoopbaar" gebleken, de toegevoegde waarde is dus nihil, de ontwikkelingskosten waren dat daarentegen niet, het heeft dus weinig zin om dit soort prestigieuze motoren te voeren als de markt er niet voor lijkt te zijn.

Ik voorzie voor kleinere (diesel) motoren maar ook in kleinere Volvo's daardoor wel een grootste toekomst, XC70's en XC90's zijn zelfs al langzaam aan uitsterven.
Klinkt als "the sum of all fears" model management. NL is daarnaast ook niet de maatstaf omdat hier door belastingdruk de prijzen de pan uit rijzen.
Als je de grote duitse 3 op de korrel wil nemen (en dat wil Volvo uiteraard) dan zal je toch die verkoop tegenvallende motoropties in het programma moeten houden. Sterker nog de diesel op basis van het 3.2 benzine blok moet er ook nog bij om partij te bieden aan een A6 3.0 TDI, BMW 530D/535D en E 320 CDI. De nieuwe D5 is nog steeds geen partij voor deze 3 auto's omdat er gewoon 50pk te weinig in zit. Met name de S80 is met deze facelift echt een alternatieve auto voor deze modellen, nu de motor nog.
Een kleine sterke diesel is leuk voor een 3 serie/ V50/ toekomstige S60 maar niet voor de V/XC70-S80 klasse. In NL mag een 520D nog wel "lopen" in DE dus echt niet tov 525/530/535D. Geldt ook voor A6 2.0D - 2.7/3.0TDI etc.

Geplaatst: 02.03.2009 - 07:50
door V480-S60
Volvopa,

Ik heb het gevoel dat je helemaal de verkeerde kant op gaat. De door jou aangehaalde duitse concurrentie verkoopt te moeilijk. Daarom zijn die ook een andere weg in geslagen. Met efficient dynamics en Blue technology.

Dus kleinere efficientere motoren, in kleinere en ook de grote modellen.
Die zogenaamde image builders verkopen ook in die Heimat amper meer.

Zoals al eerder gezegd. Alleen de echt rijken kopen nog een image builder. En daar moet Volvo het nu even net niet van hebben. (en hebben ze ook nooit gewild.)

Geplaatst: 02.03.2009 - 08:54
door lancer
Ik denk dat milieuvriendelijk wel eens onderdeel kan worden van de "Emotie en Passie" van de gemiddelde bestuurder. Ik ben in ieder geval al wel zo ver. Ik maak liever reclame met het feit dat ik me bekommer om het milieu en dus de toekomst van m'n zoontje an alle andere kinderen op de wereld, maar dat heeft met mijn persoonlijke imago te maken en niet dat van het merk.

Ik zit nu al een jaar of 2 met een 1.6D in een S40. Ik moet eerlijk zeggen, heel af en toe zou ik wel wat meer vermogen wensen, maar dat had ik zelfs nog bij de 2.0D die ik hiervoor had. Op dat vlak is er niets veranderd. Hij zou van mij alleen wel wat stiller mogen zijn.

De volgende wordt ofwel een S60 1.6D of een S80 1.6D. Beide autos zouden ook nog wel eens in de 20% klasse kunnen eindigen, zeker als ze voorzien worden van het start-stop systeem van de C30/S40/V50.

Wacht maar tot de volledige electrische aangedreven auto's komen. Deze hebben pas echt koppel :-D (nou maar hopen dat de accu's niet te zwaar zijn). De Lexus RX van de buurman spuit iig weg bij het stoplicht (smokkelt wel een beetje door electrisch en brandstof tegelijk te gebruiken)

Geplaatst: 02.03.2009 - 11:23
door volvov70r
eddy3 schreef:Beste Bart,het zijn in deze bittere tijden toch merken ,die rekening houden met
"emotie" en "passie",die nu overeind blijven.
Zie maar naar Audi dezer dagen! (...)
Grtn Eddy
TaverzoT schreef: Dat kan ik niet met je eens zijn. De merken die rekening houden met passie en emotie hebben het zwaar. (...)
Waarom ga je nou uitgerekend niet in op het voorbeeld wat eddy noemt, namelijk Audi? Ik vind dat hij daarmee wel een punt heeft...

1 voorbeeldje:

A6 2.0 T - 170 pk - 7,5 l / 100 km
V70 2.0 - 145 pk - 8,6 l / 100 km

Geplaatst: 02.03.2009 - 11:29
door TaverzoT
Ik moet toegeven dat VAG het aardig voor elkaar heeft met de motoren. Audi profiteert hiervan. Ik weet echter niet of Audi wel zo goed verkoopt op het moment? VW heeft het lastig, alleen de polo loopt als de spreekwoordelijke warme broodjes...

Geplaatst: 02.03.2009 - 11:52
door volvov70r
quoteje van autoweek:

"In januari zijn de autoverkopen met maar liefst 17% afgenomen ten opzichte van januari vorig jaar. Maar er zijn niet alleen maar verliezers.
De grootste winnaars komen uit de Volkswagen groep. Het gezamenlijke marktaandeel van Volkswagen, Audi, Seat en Skoda nam toe van 19% naar ruim 24%. Audi en Seat wisten in een dalende markt zelfs flink meer auto’s af te zetten."


Nu begrijp je waarom ik het Audi voorbeeld zo interessant vond :)

Geplaatst: 02.03.2009 - 12:58
door bart simpson
Een A6 2.0D Avant kost € 47.700,-- (weet niet of daar ook een aanbieding van loopt) heeft ook 136pk's en is goed vergelijkbaar qua prestaties/specifcaties met de V70 2.0D, de (weliswaar tijdelijke) LE uitvoering daarvan kost alleen wel € 39.995,--....

Met die 2.0T heb je gelijk, daar heeft Volvo geen 2.0 turboalternatief maar wel een 2.5T van 200pk's, dan heb je toch echt ook een tikkie meer voor datzelfde geld.
Die labeling zet maar zeer beperkt zoden aan de dijk, het is immers allemaal gewoon 25% bijtelling

Geplaatst: 02.03.2009 - 14:40
door volvov70r
Het ging in deze discussie even om de combinatie sportiviteit-zuinigheid even afgezien van verschillen in prijs.

Geplaatst: 02.03.2009 - 15:05
door bart simpson
Die 2.0 Diesels zijn juist zeer goed vergelijkbaar, ook qua verbruik, jammer genoeg laat de 2.0D powershift zo lang op zich wachten

Geplaatst: 02.03.2009 - 17:30
door Johan
Goed dit wordt dus een andere discussie daar waar het gaat of een verminderde uitstoot van de auto's in EU meehelpen het broeikas effect significant terug te dringen. Dit draagt dus voor geen meter bij.

Maar goed de publieke opinie is getuige de reacties goed beinvloed en de fabrikanten springen daar op in door kleine en zuinige motoren aan te bieden die vooralsnog geen echt vermogen bieden. Het ging mij dus om het rijplezier en dat krijg je bij de klasse die ik opnoemende nu eenmaal meer van een motor met wat "push" en niet in een 2.0D Audi, volvo, BMW of Mercedes. Ik betwist ook dat in het E-segment er alleen maar kleine, zuinige en laag vermogende motoren worden verkocht.

Maar goed een ieder zijn meug. Als je gelukkig wordt om een grote auto te rijden met een klein en zuinig motortje en het gevoel hebt iets bij te dragen aan een schoner milleu dan is dat toch prima. Voor mij in elk geval niet, ik doe het nog maar gewoon met mijn zeer asociale E-label 2.5T omdat voor mij autorijden ook "leuk" moet zijn. Ik lever mijn positieve bijdrage aan het millieu op talloze andere manieren zodat ik met een gerust hart het gaspedaal kan vloeren om in 7 seconden de 100 te halen ;-)

Geplaatst: 02.03.2009 - 17:34
door Volvoman
In een filmpje dat ik zag over deze auto's reed ook een XC90 rond met groot logo op de neus en een C30 in een volgens mij nieuwe kleur, een soort goudbruin.