Volvo Fietsendrager voor op trekhaak

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
VolvoFaBulous
4th Gear member

Nee Ivo,

Maar hier doe je het weer! :razz:
De door jouw gebruikte term 'frame maat 80' doet sommige ingewijde mensen denken aan de framemaat, hetgeen normaliter refereert aan de lengte van de binnenzijde van het been van mensen (van trapper tot zadel).

Echter deze door de fabrikant genoemde maat van 80 (=mm), die jij vermeldt, refereert in werkelijkheid aan de buisdiameter van het frame, waarover Max (Reimerink) en ik het inmiddels eindelijk eens zijn geworden na enige berichten heen en weer gestuurd te hebben.

Dus jouw Thulefietsdrager is geschikt voor buisdiameters tot 80 mm en die echte Volvofietsdrager van mij tot amper 70 mm! M.a.w. alleen voor kabouterfietsen dus. :lol:

Je wordt bedankt voor de gestichte verwarring. :wink:

Fred
XC60 T8 Twin Engine Inscription MY2019 Electric Silver, 20”velgen, Luchtvering, Business Pack, Inscription Plus Line met Maroon Brown nappa-bekleding, massagestoelen, Audio L met B&W, Intellisafe Pro L, Luxury L met Visual Park Ass. en 360 view, Park Assist Pilot, Versatility L, Full-led AHB koplampen, extra getint glas, gelam. ruiten, zitverhogers achter, elektr. kindersloten, geperf. leren sportstuur, inklapb. trekhaak
XC60 T5 PS MY2014
V70 2.5T AWD MY2004
C70 2.4i MY2007
BlackcurrantV70
7th Gear member

VolvoFabulous,

Ik "doe niks weer", op de Thule website staat hetvolgende :

"Fits frame dimension 22-80"

wat ik vertaal naar "frame maat".

als je hiermee problemen heb, kan je eventueel klagen bij Thule :-)
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur

Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
Guestuser

volvo rob schreef:Ik heb ook naar aanleiding van de Volvo-folder een Thule aangeschaft.
De Volvo-drager is idd een Thule met een Volvo-sticker er op.
Typenummer even opzoeken van Thule en Googelen maar waar hij het goedkoopst is te krijgen.
Ik heb die van mij uit Engeland laten komen, scheelde enorm.

Ik heb zelf de Thule 902 Euroclassic Pro.
Voordelen:
- Mooi om te zien.
- Makkelijk fietsen plaatsen.
- Simple uit te breiden naar 3 fietsen
- Inklapbaar

Nadelen:
- ZWAAR!, veel en veel te zwaar, in je eentje plaatsen is lastig. wat weegt dat kreng erin zeg!
- Plaatsingsmechanisme (over de trekhaakknop) zuigt!
- recht plaatsen is moeilijk (als ik er al eens 1 zie, dan hangt ie altijd scheef achter de auto (zowel naar links/rechts als achterover)
- Kantelmechanisme slaat helemaal nergens op, er zijn dragers die dat 1000 x makkelijker hebben.
Bijna onmogelijk om de drager te laten kantelen met fietsen erop, of je moet al met 2 of 3 man zijn. Hier is absoluut niet over nagedacht, wat een ruk-systeem!.
Onlangs heb ik deze gekocht voor € 294.95 incl btw en incl. adapter (7 naar 13). Dit was bij Volvo Serva.

ZWAAR vind ik wat overdreven. Als je fietsen achterop meeneemt, dan doe je dat niet voor 1 fiets, dus heb je ook 2 mensen om dat ding te tillen. Het richten op de kogel daarentegen is wel wat lastig in je eentje. Het kantelmechanisme werkt bij mij perfect.

Nog een bijkomend voordeel is dat je met deze fietsendrager ook de ruimte hebt om een spoiler te plaatsen. Dit in tegenstelling tot eerdere fietsendragers die ik heb gehad.

Al met al een prima aanschaf waar ik erg tevreden mee ben.
BlackcurrantV70
7th Gear member

De proefrit zondag met mijn Thule 908 is perfect verlopen, de eerste montage was een beetje zoeken, omdat ik de regeling van de drager aan de trekhaak moest bijstellen, maar nu gaat het perfect, staat erop in een wip, en zit erg vast.

Ritje van 1 uur ermee gedaan en niks beschadiging aan de fietsen gemerkt, was even schrikken toen ik een snelheidsdrempel wat te snel nam, fietsen wiegden een beetje, maar raaken de auto niet (heb ook een dakspoiler erop staan en dat gaat perfect).

1 ding opgemerkt, daar ik een 7 polige stekkerdoos heb, werkt het achteruitrijlicht op de drager niet, maar dat was te verwachten dat die aansluiting niet aanwezig is op een 7 polige aansluiting.
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.

Vroeger:
240 GL Estate MY87 24D
volvo rob
2nd Gear member

Het kantelmechanisme werkt bij mij perfect.

Dan ben ik heel benieuwd hoe je dat voorelkaar hebt gekregen.
Waarschijnlijk heb je het nog niet uiteprobeerd met fietsen erop....

Om de trekhaak in lengterichting vast te zetten, wordt de draaiknop gebruikt.
Deze "duwt" een stang tegen de hals van de trekhaak om de voorkomen dat de drager achterover kan.
(Btw, er is geen mechanisme om de links/rechts bewegingen tegen te gaan...
Hoe hard je ook alles aandraait, er is nog steeds beweging mogelijk)

Als je wilt kantelen moet je de hendel 1 stand losser zetten (de drager kan dan al zowel naar links als rechts bewegen, en vervolgens moet je de "duwstang" losser draaien zodat het geheel achterover kan.
De drager kan niet van de kogel af, maar kan wel ALLE kanten op (wat hij dan ook doet met drie fietsen erop.
Daarbij drukt het hele gewicht + het gewicht van de fietsen op de draaiknop, waardoor het heel zwaar is om deze los te draaien.
1 persoon zou al de drager omhoog moeten houden met zijn handen terwijl de ander de draaiknop losdraait.

Vreslijk onhandige actie met 2/3 fietsen; nagenoeg niet te doen zonder twee sterke/handige personen.
(opa en oma zie ik dit nog niet doen....).

Pruts-mechanisme (maar wel een mooie drage om te zien
BlackcurrantV70
7th Gear member

volvorob,

Ik weet niet aan wie je dit vraagt, maar met de 908 hoef je niks los te draaien om de drager te monteren of te kantelen.

Om de drager te monteren hoef je alleen de hendel naar beneden te drukken zodra de drager op de trekhaak hangt en om te kantelen hoef je alleen een plastic deurtje te openen op de drager en een kleine hendel iets omhoog te trekken en de drager kantelt.
Als je hem dan terug omhoog duwt klikt hij gewoon terug op zijn plek, dit alles zonder ook maar 1 draaiknop te gebruiken
Nu:

Vroeger:
240 GL Estate MY87 24D
volvo rob
2nd Gear member

Ik vroeg het aan jan08, die had de 902 ook net gekocht, en had geen problemen met het kantelen.
Ik wel dus.

De kantelen van de 908 klinkt idd 1000x makkelijker
BlackcurrantV70
7th Gear member

Ik dacht even dat de 902 haast identiek was aan de 908, maar zag net een afbeelding van de 902 op internet en het is inderdaad een heel andere drager.

Ik heb mijn 908 360euro betaald bij http://www.swnautica.be/

Bij kantelen moet je bij de 908 ook wel opletten omdat je nu eenmaal het gewicht van de fietsen moet tegenhouden tijdens het kantelen, maar het lukt perfect
Nu:

Vroeger:
240 GL Estate MY87 24D
Guestuser

volvo rob schreef:Ik vroeg het aan jan08, die had de 902 ook net gekocht, en had geen problemen met het kantelen.
Ik wel dus.

De kantelen van de 908 klinkt idd 1000x makkelijker
Ivo Philips schreef:Ik dacht even dat de 902 haast identiek was aan de 908, maar zag net een afbeelding van de 902 op internet en het is inderdaad een heel andere drager.

Ik heb mijn 908 360euro betaald bij http://www.swnautica.be/

Bij kantelen moet je bij de 908 ook wel opletten omdat je nu eenmaal het gewicht van de fietsen moet tegenhouden tijdens het kantelen, maar het lukt perfect
Die gedachte had ik ook, vandaar mijn post. Ik heb ook de 908. Excuses voor de onduidelijkheid. Wat kost die 902?
volvo rob
2nd Gear member

jan08 schreef:Wat kost die 902?
Ik heb hem uit de UK laten komen en was incl verzenden & 3e fietsadapter €202 kwijt.
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”