(Goede) schokdempers én veren maken een wereld van verschil. Ik heb op mijn V70 2.5T de volgende sets gemonteerd gehad [ja, het is een hobby..

]:
- Standaard onderstel inclusief nivomats (normale hoogte). Dit onderstel was erg comfortabel, maar door de softe set-up verre van sportief. Met name het overhellen in bochten en het duiken van de voorzijde bij remmen stoorde mij.
- Aan de voorzijde verlagingsveren van de V70R icm gele Koni's en achter de verlaagde nivomats met bijbehorende veren. Het comfort was met deze set acceptabel als de Koni's max. 25% waren dichtgedraaid. De R-veren zijn aan de stugge kant. Bij 100% was het aande voorzijde net een cart. In combinatie met een veerpootbrug leverde dit een véél strakker weggedrag op.
- Na flinke motortuning (16T turbo, grotere intercooler, BMC-airbox, Racekat, RVS-uitlaatsysteem en MTE-chiptuning.) vond ik dat het onderstel ook aan een upgrade toe was. Ik heb toen een volledig instelbare schroefveerset van Intrax laten monteren. Met deze set was het mogelijk om de auto als een Amerikaan te laten dwijlen of zo vlak als een cart te laten gaan. Op de een of andere manier kon ik de juiste balans nooit vinden na talloze verschillende instelling geprobeerd te hebben. Mijn vrouw informeerde wel eens of er een sport-BH bij de set meegeleverd was als ik deze een beetje te 'strak' had afgesteld!
- Daarom heb ik uiteindelijk voor Koni's FSD icm Eibach veren (progressief karakter) laten monteren. De 17" Pegasus velgen [je weet wel van wie ik die heb overgenomen ..

] waren voorzien van Falken's ZE912. Als ik deze op een normale bandenspanning van 2,2-2,3 bar zette, was het comfort op korte oneffenheden en bij rustig rijden prima. Op een klinkerweg vond ik het onderstel - dat bij de 850 en V70 Classic versies toch al niet tot de stilsten behoort - wel erg veel lawaai maken. Dat deed afbreek aan het comfort. De bewegingen van de auto werden echter goed gedempt zonder dat het stoterig werd. Wel had ik de indruk dat de wagen door de stabilisatorstangen van IPD (de zwaarst verkrijgbare variant) enigszins oncomfortabel werd als ik bijvoorbeeld met het linkerwiel over een putdeksel reed. Dit werd nogal hard doorgegeven aan het rechterwiel. Dit is uiteraard niet toe te schrijven aan de FSD's.
Ik denk dat de Koni's FSD icm een normale veerhoogte of minimale verlaging (sportveren van Volvo) hun werk het beste doen. Aanvankelijk gaf Koni ook aan dat de FSD's niet geschikt waren icm verlagingsveren. Bij normaal rijgedrag heb je een comfortabel onderstel en als je een keer een wilde bui hebt en de NM's laat werken, kun je vrij sportief en safe je gang gaan.
Mijn vorige roffel rijdt tegenwoording in Groningen rond. Als je een keer navraag wilt doen bij de eigenaar over het weggedrag geef ik je via een PB zijn e-mailadres wel. En hij is als liefhebber vast bereid om je een stukje (mee) te laten rijden.