vaag sturen bij bepaalde stuurstand

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Gebruikersavatar
diesel01
Geartronic member
Berichten: 21147
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

edraket schreef:Het zou wel erg mooi zijn als het is opgelost! Wanneer krijg je de auto terug. Houd ons op de hoogte, want het lijkt erop dat erg veel Volvo's last hebben van deze kwaal!
Overigens die voorliefde voor links en rechts heeft erg veel metde bandenkeuze te maken. Toen ik nog met 16" reed was de auto zo neutraal als wat. Nu met 18" is de auto veel gevoeliger voor spoorvorming.
Ik ben juist positief over 17" nadat we eerst 16" hadden veel strakker weggedrag en een betere look.
Zal over een paar weken wel even wennen zijn op 15" winterband.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
Hans
8th Gear member
Berichten: 10603
Lid geworden op: 31.07.2005 - 20:41
Locatie: Z.O.Brabant
Contacteer:

Vandaag dit topic voor het eerst gelezen. Met mijn MY06 XC70 heb ik hetzelfde verschijnsel. In lange bochten krijg je zo'n vaag gevoel in je stuur. Nu stuurt een XC sowieso vaag maar dit is wel heel raar.
Veni,Vidi,Nates calce concidi

Volvo V40 D2 MY2013
Gebruikersavatar
Voorn
4th Gear member
Berichten: 609
Lid geworden op: 06.06.2009 - 00:22

edraket schreef:Het zou wel erg mooi zijn als het is opgelost! Wanneer krijg je de auto terug. Houd ons op de hoogte, want het lijkt erop dat erg veel Volvo's last hebben van deze kwaal!
Overigens die voorliefde voor links en rechts heeft erg veel metde bandenkeuze te maken. Toen ik nog met 16" reed was de auto zo neutraal als wat. Nu met 18" is de auto veel gevoeliger voor spoorvorming.
Helemaal waar. Daarom heb ik er weer 16" onder laten zetten. Heerlijk, geen last meer van spoorvorming. Lekker strak sturen :P
Groeten van Eddy
________________

Huidig:
Volvo XC70 2.4 D4 AWD Summum Polar+ bj 2016 410.100 km
Pan European ST1100 bj 1993 135.000 km
Ex volvo:
Volvo 245 GL bj 1991 625.000 km
Volvo V70 D5 Geartronic bj 2005 527.000 km
Noviomagum
2nd Gear member
Berichten: 56
Lid geworden op: 13.07.2009 - 19:26

edraket schreef:Het zou wel erg mooi zijn als het is opgelost! Wanneer krijg je de auto terug. Houd ons op de hoogte, want het lijkt erop dat erg veel Volvo's last hebben van deze kwaal!
Overigens die voorliefde voor links en rechts heeft erg veel metde bandenkeuze te maken. Toen ik nog met 16" reed was de auto zo neutraal als wat. Nu met 18" is de auto veel gevoeliger voor spoorvorming.
Uiterlijk vrijdag 2 oktober heb ik mijn V70 weer in bezit. Uiteraard laat ik weten in hoeverre het 'vage stuurgedrag' in bochten achterwege blijft.

Mijn auto is overigens van 17" lichtmetaal voorzien met vrijwel nieuwe Michelin's, type Premacy (225 mm breed meen ik). De voorliefde voor rechts heeft niets met spoorvorming te maken. Op een kaarsrechte weg rijdt de auto (reed, hoop ik!) binnen 250 meter halverwege de vluchtstrook. Als je dat vervolgens combineert met een stuurwiel dat na driemaal opnieuw uitlijnen bij rechtuit rijden naar links staat :( , kun je je wel voorstellen dat ik tot op heden weinig rijplezier aan m'n roffel heb beleefd. Ik wacht in spanning de dag van vrijdag af. Wordt vervolgd..

Is er iemand die ervaringen heeft met het flushen van het stuurhuis? Zo ja, is het afdoende geweest? Ook op langere termijn? Ik lees graag of iemand ervaringen heeft opgedaan.
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Ik heb hetzelfde ook altijd gehad met de S60. Altijd een voorliefde om naar één kant te trekken. Deze was dan ook verlaagd, met powerflex draagarmrubbers, en ik reed met 235/40/18. Het wordt dan allemaal wat gevoeliger. Nu rijd ik met de V70 met een origineel niet verlaagd onderstel en standaard rubbers en de auto blijft met 16" velgen sporen als een trein. Nu heb ik 18" gemonteerd en de auto is iets spoor gevoeliger geworden. Het naar links of rechts trekken is er nog steeds niet bij.

Overigens heb ik vanmorgen pas kunnen proberen of de 18" wat doen mbt het trekken in het stuur. En dat is echt een stuk minder geworden, maar het is niet weg! tzt wil ik de draagarm rubbers nog vervangen, maar ik denk nog steeds niet dat het daarmee weg is.
Ik wil het stuurhuis tegen die tijd ook gaan flushen, en daarvoor aan een reiniger toevoegen. Wellicht dat het helpt.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Noviomagum
2nd Gear member
Berichten: 56
Lid geworden op: 13.07.2009 - 19:26

edraket schreef:Ik heb hetzelfde ook altijd gehad met de S60. Altijd een voorliefde om naar één kant te trekken. Deze was dan ook verlaagd, met powerflex draagarmrubbers, en ik reed met 235/40/18. Het wordt dan allemaal wat gevoeliger. Nu rijd ik met de V70 met een origineel niet verlaagd onderstel en standaard rubbers en de auto blijft met 16" velgen sporen als een trein. Nu heb ik 18" gemonteerd en de auto is iets spoor gevoeliger geworden. Het naar links of rechts trekken is er nog steeds niet bij.

Overigens heb ik vanmorgen pas kunnen proberen of de 18" wat doen mbt het trekken in het stuur. En dat is echt een stuk minder geworden, maar het is niet weg! tzt wil ik de draagarm rubbers nog vervangen, maar ik denk nog steeds niet dat het daarmee weg is.
Ik wil het stuurhuis tegen die tijd ook gaan flushen, en daarvoor aan een reiniger toevoegen. Wellicht dat het helpt.
Het lijkt erop dat naarmate de voortrein minder ruimte krijgt om te bewegen door montage van stijvere draagarmrubbers, dito banden (geringere hoogte van de band) en stijvere (verlaagde) veren dat hierdoor minder bewegingen aan het stuurhuis worden doorgegeven. In het stuurhuis wordt vervolgens minder 'gecorrigeerd' waardoor het 'vage stuurkarakter' minder is. Feit blijft wel dat het stuurhuis zijn werk gewoon goed moet doen en het heeft er alle schijn van dat dit zowel bij jouw als mijn auto niet het geval is al dan niet door kleppen in het stuurhuis die niet goed functioneren.

Je zou voor de grap eens met een goed sturende V70 een paar uitdagende bochten moeten rijden. Dan pas valt je op hoe enorm groot het verschil is tussen strak sturen en 'met samengeknepen billen' sturen. Ik heb dat onlangs ervaren en daardoor ben ik op onderzoek uitgegaan wat de oorzaak is van het vage stuurgedrag.

Ik denk dat roffel nr 2 die bij jou voor de deur staat momenteel prettiger stuurt in bochten dan jouw eigen D5 of niet? Soms verlang ik nog wel eens terug naar mijn V70 2.5T die een superstrak weggedrag heeft (Koni FSD icm Eibach veren, Powerflex steunen, veerpootbrug, etc). 250 pk icm een 60 liter Vialle-installatie met 6 injectoren betekende echter wel dat ik na 350 km wéér bij de pomp stond en dat is met een D5 gelukkig heel anders! :wink:
Gast

@edraket, ik heb al aangegeven,
AlexV70 schreef:Stond deze week te wachten bij een Volvo dealer, komt er een man binnen met vergelijkbare klachten. Constant moeten sturen, niet recht uit, gevoelig enz....

Ik dacht die heeft nog de "oude" V70, niet dus...... het nieuwe type.
Volvo leert blijkbaar niet erg snel.
De mijne was met nieuwe banden niet meer "naar rechts gericht".
Ik heb wel het idee dat, nu de banden wat meer afgesleten raken, het weer iets terug komt.
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

V70_D5_AWD schreef: Het lijkt erop dat naarmate de voortrein minder ruimte krijgt om te bewegen door montage van stijvere draagarmrubbers, dito banden (geringere hoogte van de band) en stijvere (verlaagde) veren dat hierdoor minder bewegingen aan het stuurhuis worden doorgegeven. In het stuurhuis wordt vervolgens minder 'gecorrigeerd' waardoor het 'vage stuurkarakter' minder is. Feit blijft wel dat het stuurhuis zijn werk gewoon goed moet doen en het heeft er alle schijn van dat dit zowel bij jouw als mijn auto niet het geval is al dan niet door kleppen in het stuurhuis die niet goed functioneren.

Je zou voor de grap eens met een goed sturende V70 een paar uitdagende bochten moeten rijden. Dan pas valt je op hoe enorm groot het verschil is tussen strak sturen en 'met samengeknepen billen' sturen. Ik heb dat onlangs ervaren en daardoor ben ik op onderzoek uitgegaan wat de oorzaak is van het vage stuurgedrag.

Ik denk dat roffel nr 2 die bij jou voor de deur staat momenteel prettiger stuurt in bochten dan jouw eigen D5 of niet? Soms verlang ik nog wel eens terug naar mijn V70 2.5T die een superstrak weggedrag heeft (Koni FSD icm Eibach veren, Powerflex steunen, veerpootbrug, etc). 250 pk icm een 60 liter Vialle-installatie met 6 injectoren betekende echter wel dat ik na 350 km wéér bij de pomp stond en dat is met een D5 gelukkig heel anders! :wink:
Ik krijg ook de indruk dat het beter lijkt te gaan met een stuggere setup. De 850 is niet te vergelijken, en die stuurt niet zo lekker als de V70. Met name de wat slechtere voorschokbrekers zijn daar denk ik debet aan. Maar het blijft wel een heel fijnde auto om in te rijden. De V70 is echter wat softer kwa gevoel, zelfs nu met de 18" velgen.

Maar die setup die je had is zeer interessant. Ik zit zelf namelijk ook nog te twijfelen richting FSD. Hoe was het gesteld met het comfort, en dan met name de kleine en gemene oneffenheden? En dan bedoel ik natuurlijk niet tijdens het knallen, want dan zal het best heel goed zijn gegaan, maar ik bedoel tijdens rustig rijden?
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Noviomagum
2nd Gear member
Berichten: 56
Lid geworden op: 13.07.2009 - 19:26

(Goede) schokdempers én veren maken een wereld van verschil. Ik heb op mijn V70 2.5T de volgende sets gemonteerd gehad [ja, het is een hobby.. :D ]:

- Standaard onderstel inclusief nivomats (normale hoogte). Dit onderstel was erg comfortabel, maar door de softe set-up verre van sportief. Met name het overhellen in bochten en het duiken van de voorzijde bij remmen stoorde mij.

- Aan de voorzijde verlagingsveren van de V70R icm gele Koni's en achter de verlaagde nivomats met bijbehorende veren. Het comfort was met deze set acceptabel als de Koni's max. 25% waren dichtgedraaid. De R-veren zijn aan de stugge kant. Bij 100% was het aande voorzijde net een cart. In combinatie met een veerpootbrug leverde dit een véél strakker weggedrag op.

- Na flinke motortuning (16T turbo, grotere intercooler, BMC-airbox, Racekat, RVS-uitlaatsysteem en MTE-chiptuning.) vond ik dat het onderstel ook aan een upgrade toe was. Ik heb toen een volledig instelbare schroefveerset van Intrax laten monteren. Met deze set was het mogelijk om de auto als een Amerikaan te laten dwijlen of zo vlak als een cart te laten gaan. Op de een of andere manier kon ik de juiste balans nooit vinden na talloze verschillende instelling geprobeerd te hebben. Mijn vrouw informeerde wel eens of er een sport-BH bij de set meegeleverd was als ik deze een beetje te 'strak' had afgesteld! 8)

- Daarom heb ik uiteindelijk voor Koni's FSD icm Eibach veren (progressief karakter) laten monteren. De 17" Pegasus velgen [je weet wel van wie ik die heb overgenomen ..;-)] waren voorzien van Falken's ZE912. Als ik deze op een normale bandenspanning van 2,2-2,3 bar zette, was het comfort op korte oneffenheden en bij rustig rijden prima. Op een klinkerweg vond ik het onderstel - dat bij de 850 en V70 Classic versies toch al niet tot de stilsten behoort - wel erg veel lawaai maken. Dat deed afbreek aan het comfort. De bewegingen van de auto werden echter goed gedempt zonder dat het stoterig werd. Wel had ik de indruk dat de wagen door de stabilisatorstangen van IPD (de zwaarst verkrijgbare variant) enigszins oncomfortabel werd als ik bijvoorbeeld met het linkerwiel over een putdeksel reed. Dit werd nogal hard doorgegeven aan het rechterwiel. Dit is uiteraard niet toe te schrijven aan de FSD's.

Ik denk dat de Koni's FSD icm een normale veerhoogte of minimale verlaging (sportveren van Volvo) hun werk het beste doen. Aanvankelijk gaf Koni ook aan dat de FSD's niet geschikt waren icm verlagingsveren. Bij normaal rijgedrag heb je een comfortabel onderstel en als je een keer een wilde bui hebt en de NM's laat werken, kun je vrij sportief en safe je gang gaan.

Mijn vorige roffel rijdt tegenwoording in Groningen rond. Als je een keer navraag wilt doen bij de eigenaar over het weggedrag geef ik je via een PB zijn e-mailadres wel. En hij is als liefhebber vast bereid om je een stukje (mee) te laten rijden.
Noviomagum
2nd Gear member
Berichten: 56
Lid geworden op: 13.07.2009 - 19:26

En nog even back on topic.

Vandaag heb ik contact gehad met de Volvodealer waar mijn V70 D5 is afgeleverd en waar het onderhoud tot eind 2008 gedaan is. Naast de Geartronic (vervangen in 2008 --> een meevaller is ook leuk!) is het stuurhuis in 2005 onder garantie vervangen vanwege een vreemde tik bij het sturen.

Flushen van het stuurhuis of reviseren heeft deze dealer nog nooit gedaan. Volgens de dealer zijn er sporadisch problemen met het stuurhuis en als deze er zijn, wordt het simpelweg vervangen omdat andere 'oplossingen' niet werken.

Verder heb ik contact gehad met een medewerker van Hydroline powersteering (www.hydroline.nl). Toen ik V70 en stuurhuis noemde, wist hij direct over welke klacht ik het had! :shock: Hij heeft éénmaal een stuurhuis van een S60 opengemaakt in een poging om dit te reviseren, maar volgens hem kon hij absoluut niet garant staan voor een goed en blijvend resultaat. Hij gaf aan dat elk bedrijf dat beweert om een stuurhuis van een V70 (type ZF) goed te kunnen reviseren klinkklare onzin verkoopt! Flushen van en reinigingsmiddel toevoegen aan het stuurhuis zou al helemaal niets opleveren. Zijn advies is om een nieuw stuurhuis (de gemodificeerde variant!) te monteren.

De Volvodealer waar het stuurhuis in 2005 is vervangen, rekende destijds € 700 voor het stuurhuis exclusief arbeid (ongeveer drie uur) en de kosten van uitlijning. Voor minder dan € 1.000 ben je dus niet klaar als het bij een Volvodealer gedaan wordt.

Ik ben zeer benieuwd wat het resultaat van het flushen van mijn stuurhuis is op het stuurgedrag. Ik heb er eerlijk gezegd een hard hoofd in, maar vooralsnog probeer ik mijn Volvospecialist het voordeel van de twijfel te geven. Dat gaat echter steeds moeilijker naarmate ik meer informatie verzamel. Wordt vervolgd..
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Dat is ook meteen het nadeel van verlagen. Het is nooit echt perfect. Ik heb zelf ook al heel veel veren geprobeerd, met name op de S60 en dat was nooit echt perfect. Het nadeel van de V70-2 is dat de achterveren erg lastig te vervangen zijn en dat houdt me nu tegen. Het concept van de FSD is wel iets wat me aanspreekt, maar denk dat ik de V70 alleen aan de achterkant iets verlaag (staat wel heel erg hoog nu) en heel misschien FSD's monteer.

Wat betreft het stuurhuis begrijp ik dat het stuurhuis gewoon niet te reviseren is vwb deze klacht, en dat er een ander stuurhuis moet worden gemonteerd. Maar wat is dan precies de gemodificeerde variant?
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Noviomagum
2nd Gear member
Berichten: 56
Lid geworden op: 13.07.2009 - 19:26

Wat betreft het stuurhuis begrijp ik dat het stuurhuis gewoon niet te reviseren is vwb deze klacht, en dat er een ander stuurhuis moet worden gemonteerd. Maar wat is dan precies de gemodificeerde variant?
Zowel mijn eigen Volvodealer - Autobedrijf Rutten - als Volvo Bluekens hebben mij aangegeven dat het bij problemen met het stuurhuis noodzakelijk is om dit te vervangen. Aan reviseren doen zij niet en Bluekens heeft nog nooit een stuurhuis gereinigd met een additief. Volgens een medewerker van Hydroline powersteering (www.hydroline.nl) dat onder meer stuurhuizen levert en reviseert voor de racerij heeft Volvo een modificatie aan de stuurhuizen (fabrikant ZF) voor de V70 en S60 doorgevoerd naar aanleiding van problemen. Ik ga hierover nadere informatie trachten te verzamelen via Volvo Nederland. Op dit moment kan ik dus niet aangeven welke stuurhuizen 'goed' en 'slecht' zijn.
Gebruikersavatar
hadico
5th Gear member
Berichten: 1374
Lid geworden op: 30.09.2008 - 21:51
Locatie: Amstelveen

Stuurhuis is t/m 2003 van SMI na 2004 is het ZF het wrijvingskoppel van rsp SMI en ZF zijn 2,2 en 4,5 nm voorts levert de stuurpomp voor ZF 12 mpa en voor de SMI 11 mpa.
Noviomagum
2nd Gear member
Berichten: 56
Lid geworden op: 13.07.2009 - 19:26

Ik ben zeer benieuwd wat het resultaat van het flushen van mijn stuurhuis is op het stuurgedrag. Ik heb er eerlijk gezegd een hard hoofd in, maar vooralsnog probeer ik mijn Volvospecialist het voordeel van de twijfel te geven. Dat gaat echter steeds moeilijker naarmate ik meer informatie verzamel. Wordt vervolgd..
Update:
Vrijdag 2 oktober heb ik 's middags mijn V70 na 20 dagen(!) boemelen in een 'niet zo'n jonge' Ford Focus opgehaald bij de Volvospecialist. In totaliteit is het stuurhuis driemaal 'geflushd' met een reinigingsmiddel. Vervolgens is er - tevens van Forté - een toevoeging aan de olie gedaan die zowel een reinigende, als een preventieve werking heeft om de kleppen van het stuurhuis goed te laten openen en sluiten.

Na samen met de directeur 20 minuten gereden te hebben op de snelweg en een rotonde kwam ik tot de conclusie dat het vage stuurgedrag in snel genomen bochten beduidend minder is, maar zeker niet geheel afwezig. Waar ik eerder noodgedwongen niet verder kon acceleren, kan dit nu wel zonder dat ik hevig moet corrigeren, maar zodra de snelheid wat hoger wordt (legale snelheid overigens), is het vage stuurgevoel toch weer daar. :shock:

Na enkele honderden km's valt mij op dat het sturen rond de middenstand wat losser voelt en ik vrij veel moet corrigeren om de wegbelijning niet te raken. Met mijn vorige V70 had ik daar nooit last van. Prettig is dat het stuurwiel na zeven maanden eindelijk recht gemonteerd is. Minder leuk is dat de auto nog altijd een voorliefde naar rechts heeft. Ook dit verschijnsel is minder sterk dan voorheen, maar helaas nog altijd aanwezig. :?

Het effect van de Powerflexrubbers in de draagarmen op het stuurgedrag is niet of nauwelijks voelbaar. De auto is net zo comfortabel als met de standaard draagarmrubbers. Wél merk ik dat de auto wat steviger aanvoelt bij het afrijden van verkeersdrempels en minder naveert. Dit is waarschijnlijk het gevolg van de Powerflexrubbers. Naast het gegeven dat deze volgens de insiders op dit Forum nooit meer vervangen hoeven worden, voelt de auto nu iets steviger aan en dat zie ik als een verbetering. :)

Al met al ben ik nogal teleurgesteld dat 'het lek' nog altijd niet boven is. Ik heb het idee dat een vervanging van het stuurhuis toch de remedie van de klachten zal moeten zijn.

--> Wie heeft soortgelijke ervaringen of kent iemand waarbij vervanging van het stuurhuis dé oplossing vormde?
:idea1:

--> Wie kan er een andere oplossing aandragen die mij en mijn auto verlost van dit hardnekkige probleem?

Ik wil graag extra informatie verzamelen om dit te bespreken met de Volvospecialist. Alvast bedankt voor het meedenken en je eventuele reactie!

Wordt wederom vervolgd...
Noviomagum
2nd Gear member
Berichten: 56
Lid geworden op: 13.07.2009 - 19:26

Stuurhuis is t/m 2003 van SMI na 2004 is het ZF het wrijvingskoppel van rsp SMI en ZF zijn 2,2 en 4,5 nm voorts levert de stuurpomp voor ZF 12 mpa en voor de SMI 11 mpa.
Beste Hadico,

Bedankt voor je informatie. Weet je misschien ook of er voor de V70-serie MY 2005 - los van de snelheidsafhankelijke stuurinrichting - een modificatie gedaan is aan het stuurhuis van ZF? Is het typenummer van het ZF-stuurhuis misschien gewijzigd? Zo ja, kun jij dan een (type-)nummer doorgeven zodat ik kan nagaan welk type stuurhuis in mijn auto gemonteerd is en of dit de 'gemodificeerde versie is?

In 2005 is het stuurhuis van mijn V70 - onder garantie na 25.000 km - al vervangen vanwege een tikkend geluid. Ik wil daarom graag weten wanneer de modificatie aan het ZF-stuurhuis is doorgevoerd waarover de medewerker van Hydroline powersteering het met mij had.

Mijn V70 heeft de 'gewone', niet-snelheidsafhankelijke stuurinrichting overigens.

Alvast bedankt voor je hulp.

Groet,


Paul
Gebruikersavatar
hadico
5th Gear member
Berichten: 1374
Lid geworden op: 30.09.2008 - 21:51
Locatie: Amstelveen

Enigste wat ik zo nog weet is dat er een eerste serie was die geluid (kloink/knak)maakte op het ronsel, hiervoor is bij latere typen de veerspanning van dit ronsel verhoogd ,type is niet van toepassing omdat het de hele reeks betrof waarbij de een het wel had en de ander juist weer niet(tolerantie fout?)dus als er een nieuwe is gemonteerd heb je automatisch de latere uitvoering.
Is jouw auto al eens vierkant uitgelijnd na het vervangen van de rubbers en het stuurhuis of is na het vervangen van je stuurhuis alleen de sporing afgesteld en is je stuurhuis afgevuld met de groene olie of atf?
Noviomagum
2nd Gear member
Berichten: 56
Lid geworden op: 13.07.2009 - 19:26

Is jouw auto al eens vierkant uitgelijnd na het vervangen van de rubbers en het stuurhuis of is na het vervangen van je stuurhuis alleen de sporing afgesteld
De Volvospecialist heeft mij gezegd dat de auto opnieuw is uitgelijnd. Een uitlijnrapport heb ik alleen niet gekregen. In zeven maanden tijd was dat de vierde maal. Van één keer weet ik zeker dat de auto vierkant is uitgelijnd, omdat ik daar zelf bij aanwezig was. Helaas werden de klachten hierdoor juist erger vreemd genoeg.
...en is je stuurhuis afgevuld met de groene olie of atf?
Ik weet niet met welke vloeistof het stuurhuis is afgevuld. Kan ik dat nakijken? Wat is het verschil? Ik ben benieuwd waarom je deze vraag stelt. ATF staat toch voor Automatic Transmission Fluid of niet? Dat lijkt mij dan niet thuis te horen in een stuurhuis of zie ik dat niet goed? Weet je misschien wat Volvo voorschrijft?
Gebruikersavatar
hadico
5th Gear member
Berichten: 1374
Lid geworden op: 30.09.2008 - 21:51
Locatie: Amstelveen

Volvo geeft op pentosin CHF 11S ond nr 1161529 dit goedje is groen en pisdun de voorheen gebruikte was een atf fluid deze had echter moeite met de vrij hoge temperaturen in het systeem het ging mij eigenlijk meer om je opmerking dat hij rechtuit al niet stabiel aanvoelt ,dit duid vaak op een uitlijnprobleem.
Noviomagum
2nd Gear member
Berichten: 56
Lid geworden op: 13.07.2009 - 19:26

--> Wie heeft soortgelijke ervaringen of kent iemand waarbij vervanging van het stuurhuis dé oplossing vormde?

--> Wie kan er een andere oplossing aandragen die mij en mijn auto verlost van dit hardnekkige probleem?

Ik wil graag extra informatie verzamelen om dit te bespreken met de Volvospecialist. Alvast bedankt voor het meedenken en je eventuele reactie!
Heeft niemand vergelijkbare ervaringen?
Gebruikersavatar
olav
3rd Gear member
Berichten: 408
Lid geworden op: 19.02.2007 - 18:58
Locatie: Midden Brabant

In febr. 2006 mijn net aangeschafte V70 D5 jan 2002 met 160.000 km op de teller opgehaald bij de Volvo dealer. Onder andere de stabilisatiestangen en banden waren als onderdeel van de verkoop net vervangen en bij het wegrijden was er meteen een sterke voorliefde naar rechts, alsof de auto door de bolling van de weg er vanaf 'gleed'. Tevens was het bij rechtuit sturen op de snelweg behoorlijk concentreren op het binnen de lijnen blijven.
Terug naar de dealer waar werd aangegeven dat de auto net was uitgelijnd ivm de stabilisatiestangen en nieuwe banden, en meteen de vraag of ik misschien tegen een stoeprandje had gezeten? Want dat zou de uitlijjning in de war kunnen brengen (lijkt me onwaarschijnlijk, dan zou inparkeren voor velen een slecht uitelijnde auto opleveren...).
De auto is toen opnieuw uitgelijnd (garantie) en ik kan je melden dat ik sinds die tijd ruim 80.000 strakke kilometers verder ben, nog altijd rijdend op dezelfde 15 inch banden (topkwaliteit, die Michelin Premacy's) en zonder voorliefde naar rechts of geconcentreerd tussen de lijnen blijven. Tussendoor is de auto ondanks een stoeprandje hier en daar ook niet meer uitgelijnd.

Met andere woorden: ondanks dat de auto destijds net was uitgelijnd bleek opnieuw uitlijnen de oplossing voor de voorliefde naar rechts en het zweverige sturen tussen de lijnen van de snelweg (tenzij ze nog iets anders gedaan hebben, maar dat lijkt me sterk).
Volvo XC70 2.4D drive handbak uit 2010. Aankoop febr. 2017: 158.195km - huidig 292.000+km (streven: minstens zoveel als zijn illustere voorganger)

Volvo V70 D5 handbak uit 2002. Aankoop febr. 2007: 161.253km, ingeruild febr. 2017: 417.879km. Geëxporteerd.
Volvo 144 handbak uit 1970. Aankoop ergens in 1995, verkoop ergens in 1996. Niet meer op de weg.
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”