Pagina 4 van 5

Geplaatst: 13.01.2010 - 10:32
door degids
Oeh, ook leuk spul die HD CBV, ik krijg al weer "koop ik!!" neigingen!

Blow off/Dump valve lijkt me ook wel wat.

Een A-stijl met turbodruk en olie- druk of temp meter gauges staat ook op mijn verlanglijstje.

Geplaatst: 13.01.2010 - 15:16
door Willie70
Werk wel hé die TCV
Ja, dat doet het zeker en precies.
Sinds de montage en na het inrijden van de TCV, nog geen enkel probleem gehad.
Het is ook wel erg nieuw!
Zeker aan te bevelen in vergelijking met het plastic origineel.
Een prima stukje techniek van die Amerikanen. :salute:

Geplaatst: 13.01.2010 - 16:12
door FrankS60
BIC schreef:Wat is een HD CBV?
Ga je al die dingen zelf inbouwen? Lijkt me nogal wat werk!
Ben benieuwd naar het resultaat!
Jep, ik ga alles zelf inbouwen! Ik zal wel een fototoestel meenemen, dan kan ik een uitgebreid verslag doen voor de mensen die het later ook zouden willen inbouwen. Het zijn technisch gezien geen hele moeilijke aanpassingen, een kwestie van goed opletten en gewoon doen.

Mochten mensen nog ontzettende neigingen hebben, ik kan kleine dingetjes zoals een HD CBV wel meenemen als ik de 21e weer in de USA ben.

Geplaatst: 13.01.2010 - 16:17
door volvo c70 t5
FrankS60 schreef:
BIC schreef:Wat is een HD CBV?
Ga je al die dingen zelf inbouwen? Lijkt me nogal wat werk!
Ben benieuwd naar het resultaat!
Jep, ik ga alles zelf inbouwen! Ik zal wel een fototoestel meenemen, dan kan ik een uitgebreid verslag doen voor de mensen die het later ook zouden willen inbouwen. Het zijn technisch gezien geen hele moeilijke aanpassingen, een kwestie van goed opletten en gewoon doen.

Mochten mensen nog ontzettende neigingen hebben, ik kan kleine dingetjes zoals een HD CBV wel meenemen als ik de 21e weer in de USA ben.
Één vraag,waarom neem je geen dumpvalve?en waarom koos je voor een CBV? :wink:

Geplaatst: 13.01.2010 - 17:12
door FrankS60
Nou dat mag duidelijk zijn, je dumpt lucht uit je systeem die wel langs je LMM is gegaan. Je ME7 is het daar verre van mee eens en zal dan te veel brandstof inspuiten omdat het de hoeveelheid lucht daarvoor wel gemeten heeft.

Dan zal je motor dus minder goed oppakken, en met een beetje pech door de slechte verbranding ook nog een foutmelding geven.

Verder heb ik een open luchtfilter en hoor je de interne valve al afblazen door t filter heen.

Al met al kost die dumpvalvekit 400+ euro en win je er alleen maar psssst geluid mee, en verder is het allemaal slechter voor je motor. Moderne auto's kunnen er gewoon niet mee omgaan. Zelfs met costum chippen krijg je het effect nog niet helemaal weggepoetst dus het is gewoon geen optie.

Die 25% afblazende en 75% recirc units zorgen alleen voor een vermindering van het effect, en werken zonder foutmelding. Het probleem blijft echter nog steeds en je wint er nog steeds niets mee. Zonde van het geld dus.

De originele CBV is niet echt briljant, en voor het geld van die nieuwe hoef je het niet te laten. De auto gaat ook gechipped worden en met die hogere laaddruk is een iets sterkere veer ook beter.

Geplaatst: 13.01.2010 - 17:19
door volvo c70 t5
Je heb wel een beetje gelijk,ik heb wel een dumpvalve van forge maar ik merk dat hij heel snel weer op druk is kom ook door die TCV,Ik heb dan ook een airbox van CDA werk ook top,Maar wat je net ook zij hij gooi het ook via je k&n eruit..een dumpvalve gooi er wel lucht uit maar je turbo blijf draaien.

Geplaatst: 13.01.2010 - 17:31
door FrankS60
Ik geloof niet dat ik je verhaal helemaal begrijp. Zou je (zoals al door meer mensen verzocht) misschien iets meer tijd kunnen nemen om je bericht op taaltechnische juistheid te controleren? En overigens ook op leesbaarheid?

Het sneller op druk komen van de turbo zou niet alleen het gevolg moeten zijn van je dumpvalve, de originele interne "dumpvalve" zou hetzelfde effect moeten hebben echter zonder gemeten lucht in de atmosfeer af te blazen. Ik denk dat het verschil niet erg significant is bij redelijk normale turbomotoren. Dan heb ik het niet over de 400+ pk motoren met enorme turbo's, die hebben wel baat bij iedere minimale verbetering in flow om op toeren te blijven.

Over het snel op druk komen; ik heb een turbodrukmeter en de turbo op mijn auto komt ook erg snel op. Heb ik geen dumpvalve voor nodig. Het zal nog sneller gaan met die 3" downpipe.

Geplaatst: 13.01.2010 - 17:51
door degids
Okay, streep ik Blow off/Dump valve van m'n lijstje dus. :)

Ik vond ook al dat de beschrijving van de CBV behoorlijk leek op de werking van een dump valve.

Geplaatst: 13.01.2010 - 18:05
door FrankS60
Alle turborijders met tuningaspiraties; kijk dit filmpje van IPD!


Geplaatst: 13.01.2010 - 22:25
door degids
Heel interessant!! Deze heb ik maar gebookmarked. Ik ga gelijk vragen aan m'n monteur of ze de wastegate ook op die manier netjes op 4 pound gecalibreerd hebben toen er een nieuwe turbo opgegaan is.

Geplaatst: 13.01.2010 - 23:38
door FrankS60
Ik weet niet zeker of jouwe ook op 4 lbs/sq inch moet staan, maar dat weten ze bij de garage wel. Staat volgens mij ook in Vadis.

Geplaatst: 14.01.2010 - 15:37
door Euro
degids schreef:Heel interessant!! Deze heb ik maar gebookmarked. Ik ga gelijk vragen aan m'n monteur of ze de wastegate ook op die manier netjes op 4 pound gecalibreerd hebben toen er een nieuwe turbo opgegaan is.
Ik heb wel eens gehoord dat mensen op die manier ook hun auto tunen.
Door de stelschroef dus al wat meer open of dicht te zetten.

Maar, het filmpje is inderdaad zeer helder en een good to know voor turbo bezitters

Geplaatst: 14.01.2010 - 18:03
door MDA
Goed helder filmpje!

Alleen die 4 PSI verbazen me een beetje. Dat is slechts 0.28 bar aan turbodruk. Dat is dan zeker een LPT? (ik ben een turbo n00b, dus verbeter me als ik het fout heb).

Geplaatst: 14.01.2010 - 18:54
door FrankS60
MDA schreef:Goed helder filmpje!

Alleen die 4 PSI verbazen me een beetje. Dat is slechts 0.28 bar aan turbodruk. Dat is dan zeker een LPT? (ik ben een turbo n00b, dus verbeter me als ik het fout heb).
Het gaat om de overdruk om het zo maar zeggen, kijk nog een keer goed naar het filmpje. Je zult hem horen vertellen dat de TCV de wastegate pas open zet als de gewenste druk bereikt is. Deze 4 psi is alleen om te voorkomen dat je wastegate open gaat staan voor de gewenste druk is bereikt, danwel dat hij te laat open gaat en zo een te hoge boost geeft.

Dit is eigenlijk ook het "tunen" wat sommigen doen door die wastegate helemaal dicht te houden. Je overboost ten opzichte van de gewenste waarde door de wastegate dicht te houden. Dit kun je wel in minimale mate doen (het bekende 1 a 1,5 slag aandraaien verhaal) maar zeker niet te veel.

Geplaatst: 14.03.2010 - 21:49
door CptCaveman
heb vandaag ook de IPD TCV geinstalleerd, klusje van een kwartiertje. Meeste moeite zat eigenlijk in het loswrikken van de vacuumslangen. Heb de slangen niet vervangen, omdat de oude nog netjes flexibel en buigbaar waren. Heb geen verweerde stukken gevonden, dus liet de blauwe slangetjes maar in de doos. Heb de auto volgens instructie ingereden, zonder boost meter, en ook dat is erg eenvoudig. Na 2x inrijden merk ik dat de auto makkelijker door zijn toeren gaat en de soms wegvallende aandrijving weg is. Heb zelfs het gevoel dat de auto hiervoor stroperig was. Nu is levendig een betere omschrijving.

BTW Frank, waarom heb je de turbohosekit geinstalleerd? Waren de oude slangen gescheurd of geeft het anderszins een verbetering? Of hou je gewoon van blauwe slangen? :)

Geplaatst: 14.03.2010 - 22:09
door FrankS60
Ik vermoedde een lek in 1 van de oude slangen en de lange slang die op de intercooler zit (met die bochten) was van binnen helemaal aan het verweren en zat onder de troep die enorm af gaf. Voor het geld van die nieuwe slangen vond ik het niet de moeite om die ouwe schoon te maken voor zover dat nog zou gaan. Het origineel was ook aardig aangetast door de altijd aanwezige olie in het inlaatsysteem.

Verder zetten ze wat minder uit zodat je in theorie betere drukopbouw hebt maar dat is verre van significant!

Geplaatst: 14.03.2010 - 23:17
door CptCaveman
OK, waar merk je het eigenlijk aan als de oude slangen lekken?

Geplaatst: 15.03.2010 - 00:07
door FrankS60
Minder druk, fluitgeluid wat er eerst niet was. Het is vaak niet eens zo heel veel wat je kwijt raakt aan druk maar het probleem is dat alle lucht langs de LMM is gekomen en de motor de bijpassende hoeveelheid brandstof daar voor inspuit. Met verlies van lucht gaat hij dus een tikje te rijk lopen.

Die slang vooraan op de intercooler heb je trouwens zo los als je die eens wilt checken.

Ik heb die slangen toen ook gedaan met mijn tuning in gedachten, turbodruk is nu bij pieken op de 1.0 bar en meestal bij vol acceleren rond de 0.9 en daarom wilde ik goede slangen erop hebben.

Geplaatst: 15.03.2010 - 22:11
door CptCaveman
OK, bedankt voor de tips. Ik ga eens kijken. De slangen zien er wel vies uit, maar zijn nog wel buigzaam en flexibel.

Geplaatst: 20.03.2010 - 18:40
door syswichers
@DrRossi:

En...geeft de IPD TCV een merkbaar verschil op je T6? Zo ja, waar uit zich dat in?

Twijfel zelf nog of ik er ook een ga bestellen. Ik verneem het graag van je.