Pagina 4 van 6

Geplaatst: 09.12.2009 - 12:00
door jw c30 momentum
WalterB, die auto kwam me al zo bekend voor is een demo geweest in woerden (waar ik werk)

Geplaatst: 09.12.2009 - 12:01
door jw c30 momentum
Johann, kan ik niet een keer bij jouw komen aanwaaien ?

Geplaatst: 09.12.2009 - 14:58
door WalterB
jw c30 momentum schreef:WalterB, die auto kwam me al zo bekend voor is een demo geweest in woerden (waar ik werk)
Hahaha dan kan ik je verzekeren dat hij in goede handen is.

Geplaatst: 13.12.2009 - 13:06
door Johann
VolvoMafia schreef:is ie te hoog of juist te breed? Weet dat voor de vijfcilinders Volvo de inlaat en uitlaattrajecten heeft moeten aapassen. En motorsteunen, komt dat een beetje overeen?
Blok past verder wel maar ik ben nu wel op een punt waar ik zeg ik had beter een 1.8 als uitgangspunt kunnen nemen.
Zit qua kosten nieuwe onderdelen nu vrijwel aan 't bedrag van de meerprijs van een 1.8 t.o.v. een 1.6. Het voordeel is nog wel voor de 1.6 maar er is meer werk voor nodig om 't allemaal pas te maken. Distributie kant motorsteun heeft aanpassing nodig omdat het 2.3 blok hoger is.
Motorkap wil gewoon dicht.

Heb voor de betere passing ook een andere radiator fan gekocht van een 1.8/2.0. Diverse vacuum en brandstof leidingen van dit model zitten er nu ook op. Stuurpomp is een probleem maar het lijkt er op dat dit nu opgelost is.

Bak van de Ford C-Max past precies. Was een nieuwe beugel op de bak nodig voor Volvo schakelkabels, ook van een 1.8/2.0 trouwens. Kabels wisselen is nogal een gemier maar de bak wil nu netjes schakelen. Aandrijfassen zitten er ook in.

Ben nu nog met de kabelboom bezig en moet nog een acc. riem er op maken en dan is de motorruimte zover klaar.

Voor de uitlaat heb ik gekozen voor een 60mm RVS uitlaatsysteem van de firma Miltek. Uitlaat is voor een Focus MK2 en past op de achterste 10 cm na precies onder de auto. Focus is iets langer en heeft de uitlaat meer op de hoek zitten.

Ook hier het meeste werk nog de kabelboom. Lambda kabels moeten iets langer gemaakt worden. Voorlopig zit er geen kat onder trouwens.
2.3 klinkt goed. Krijgt ie nog wat ademhalingsondersteuning?
Nee. gewoon NA en aan de praat maken. Daarna zien we wel verder. :wink:

Geplaatst: 13.12.2009 - 16:16
door Paul
Heb je nog ergens foto's?

Geplaatst: 13.12.2009 - 17:36
door arnow
Paul schreef:Heb je nog ergens foto's?
Foto Freak! ;)

Geplaatst: 14.12.2009 - 09:02
door Johann
Paul schreef:Heb je nog ergens foto's?
Wat wil je zien dan skatje? :lol:

Geplaatst: 14.12.2009 - 22:43
door Johann
Zo hangt ie er bij op dit moment,

Afbeelding

Geplaatst: 10.03.2010 - 19:26
door Live
en en update..?

Geplaatst: 10.03.2010 - 20:34
door Johann
Live schreef:en en update..?
Een van de eerste ritjes halfgas tot ongeveer 5000 toeren,



Begrenzer test,



Zo rij ik er nu mee maar tuning moet nog gedaan worden.

Ben voorlopig nog even druk met aanpassingen.

Bijrijder Sparco stoel zit er in,
Afbeelding

Bestuurder stoel heeft nieuwe bekleding maar moet er nog in,
Afbeelding

Sport stuur met race dash, moet allemaal nog aangesloten worden,
Afbeelding

Kleine aanpassing aan de DrivE bumper,
Afbeelding

En zo stond ie er gisteren bij,
Afbeelding

Geplaatst: 11.03.2010 - 07:09
door Paul
Mooi zeg! Het geluid bij dat filmpje, man man!

Ik kom binnenkort weer eens kijken als ik in de buurt ben Johann!

Geplaatst: 11.03.2010 - 08:07
door Walter
Ach, gister was je toch in de buurt van Zwolle? Dan is het maar iets om als je vanuit Limburg komt :-)

Maar inderdaad Johann, goed geluid! En een leuke versnelling ook zo te zien. Gaat het voor je gevoel ook naar je zin? Maw, is het ongeveer wat je tot nu toe verwacht had?

Geplaatst: 11.03.2010 - 11:04
door Johann
VolvoMafia schreef: Gaat het voor je gevoel ook naar je zin? Maw, is het ongeveer wat je tot nu toe verwacht had?
Laat ik het zo zeggen, wat er nu uit komt valt mij niet tegen maar we zijn er nog niet.

Heb tot dusverre veel problemen gehad om de motor aan de praat te krijgen en te houden. In December had ik de motor aan de praat. Motor draaide op het standalone motormanagement en de electronische gasklep, brandstof pomp en fan draaide op het OEM motormanagement.

Alleen om te kijken of dit kon werken had ik er voor gekozen om de bestaande zogenaamde wasted spark opzet te behouden omdat dit makkelijker te implementeren is. De injecteurs staan in batch fire en schieten elke 360 graden een wolk benzine naar binnen op alle cylinders tegelijk.

Bij wasted spark is er een dubbele bobine met elk twee aansluitingen waarbij een bobine cylinder 1 en 4 doet en de andere bobine cylinder 2 en 3. De naam wasted spark zegt 't al, als een cylinder een vonk moet krijgen in de arbeidsslag krijgt de cylinder die gelijk op gaat ook een vonk maar dan in de rust slag. Die vonk is eigelijk niet nodig en dus "wasted". Ik neem aan dat je wel weet dat een 4 cylinder de zuigers op 180 graden op de krukas heeft staan dus als de zuiger van cylinder 1 op het bovenste dode punt staat dan staan cylinder 2 en 3 onder en cylinder 4 ook boven.

Er zijn plenty auto's die gewoon goed rijden met een dergelijke opzet. De 1.6 heeft dit ook zo.

Het nadeel van een dergelijk systeem kan zijn dat je qua emissie in de lagere toeren lage last iets minder controle hebt. Bij plankgas staat alles toch vol open en komt de benzine wel waar 't zijn moet.

De rode 850 draaide sequentieel qua inspuiting en omdat er een rotor op die 5 cylinder zit werkt de onsteking ook sequentieel. Met de 850 was het wel duidelijk dat dit mooi werkte dus was het plan eigenlijk al vanaf dag 1 om de 2.3 Duratec ook sequentieel te gaan aansturen.

In December dus al gereden met de auto maar stationair gaf het problemen. Ik wist helemaal niet wat van de motor te verwachten en wist ook niet wat de specs van de nokkenassen waren en ik had toen de indruk dat de electronische gasklep zich niet kon inregelen op de grotere motor. Een grotere gasklep liet een weinig ander beeld zien en uiteindelijk heb ik maar besloten om de electronische gasklep er af te slopen en een kabel klep er op te bouwen.

Probleem, zowel de Ford Focus als de Volvo S40/V50/C30/C70 hebben allemaal alleen maar electronische gaskleppen op alle modellen. Er was dus geen quickfix voorhanden in de zin van even een gaspedaal met kabel uit een ander model slopen.

Heb toen maar met het electronische pedaal als voorbeeld een mockup gemaakt en na veel passen en meten deze op de plek kunnen krijgen.

Afbeelding

Omdat het electronische pedaal redelijk compact is heeft de fabrikant leuk gebruik gemaakt van de ruimte die dan vrij komt rond het gaspedaal en bedacht van laten we de rembekrachtiger er maar recht voor/boven zetten. Minder leuk als je een kabel door 't schutbord wilt steken. Helemaal als ik met mijn lompe lichaam onder in zo'n klein autotje aan 't werk moet.. :(

Beetje op de gok door het schutbord gestoken rakelings langs de rembekrachtiger maar toch gelukt.

Vervolgens een adapter gemaakt voor een Volvo 850 GLT gasklep,

Afbeelding

En na lang mieren moeten concluderen dat het stationair gedrag nog steeds bagger is. De nokkenassen zijn vrij levendig mag ik wel stellen.
Met het hele koude weer van de laatste maanden was de motor koud eigenlijk niet aan het stationair te krijgen maar warm deed ie 1400 toeren. Heb tot dusver twee stationairregelaars die mooi op het spruitstuk passen aangesloten gehad maar beide laten niet het gewenste resultaat zien, blijkbaar te klein bereik.

Afbeelding

Binnenkort proberen om een Volvo 850 stationair klep er op te zetten omdat deze op de rode 850 wel goed z'n werk deed met de standalone maar het is een beetje een lomp ding en zal een beugeltje moeten hebben om ergens aan het spruitstuk te kunnen hangen.

Tijdens de ombouw naar kabel gas ook 4 bobine's op de motor gezet en alles omgezet naar sequentieel. Na twee weken lang doffe ellende en niets werken maar bsloten om voorlopig weer op wasted spark te rijden en daar doet ie 't nu lekker op.


Of het naar m'n zin is, nog niet dus maar hij is ook nog niet klaar. De haat en liefde met de opbouw is ook een deel van de hobbie natuurlijk. Al rijdende dan is het wel heel erg leuk maar dat had ik eigenlijk ook al met de 1.6 maar 2.3 is wel leuker.
De bak is kort en het geeft gewoon een heel sportief gevoel. De uitlaat herrie mag van mij tzt wel iets minder maar het gedrag van de motor en bak belooft wel iets. Motorisch zit er nog een PK of 20 in het vat schat ik zo en ook meer koppel over de midden. Koppel laat nu al zien dat de aandrijflijn het niet altijd op de straat kwijt kan. De OEM C30's worden er qua wielspin door electronica nogal "onder" gehouden. Het verschil verbaasde mij eigenlijk best wel een beetje.

Geplaatst: 11.03.2010 - 12:10
door Paul
VolvoMafia schreef:Ach, gister was je toch in de buurt van Zwolle? Dan is het maar iets om als je vanuit Limburg komt :-)
Zit nu in Zeddam, bij Emmerich, is dat ook in de buurt?

Geplaatst: 11.03.2010 - 12:17
door Fredhead
Klinkt niet slecht zeg :)

Hoeveel mm is het stuur?

Ik heb precies dezelfde in 90mm uitvoering

Geplaatst: 11.03.2010 - 13:55
door Walter
Paul schreef:
VolvoMafia schreef:Ach, gister was je toch in de buurt van Zwolle? Dan is het maar iets om als je vanuit Limburg komt :-)
Zit nu in Zeddam, bij Emmerich, is dat ook in de buurt?
Vanaf hier gerekend is dat inderdaad in de buurt

Geplaatst: 11.03.2010 - 13:59
door Walter
mooi verhaal Johann. En inderdaad, het is wel deel van de hobbie hoor. Je bent met maatwerk bezig en dat is met een 240 zonder electronica eenvoudiger dan met een 'ingewikkelde' moderne auto

Geplaatst: 11.03.2010 - 14:57
door MauritsvdT
Wel erg stoer om zoiets te doen op/bij een nieuwe auto !!!
Respect .......


Ik ben benieuwd naar het uiteindelijke resultaat.

Geplaatst: 12.03.2010 - 10:37
door Poolrev
Supertjes! Ik vind dit erg leuk om te volgen.
Heb wel ervaring met klassiekers (Mini's), maar dat is allemaal vrijwel zonder electronica, dan is toch van een heel ander kaliber! :D

Geplaatst: 13.03.2010 - 21:24
door jw c30 momentum
erggggg leuk mooi geluidje