VolvoMafia schreef: Gaat het voor je gevoel ook naar je zin? Maw, is het ongeveer wat je tot nu toe verwacht had?
Laat ik het zo zeggen, wat er nu uit komt valt mij niet tegen maar we zijn er nog niet.
Heb tot dusverre veel problemen gehad om de motor aan de praat te krijgen en te houden. In December had ik de motor aan de praat. Motor draaide op het standalone motormanagement en de electronische gasklep, brandstof pomp en fan draaide op het OEM motormanagement.
Alleen om te kijken of dit kon werken had ik er voor gekozen om de bestaande zogenaamde wasted spark opzet te behouden omdat dit makkelijker te implementeren is. De injecteurs staan in batch fire en schieten elke 360 graden een wolk benzine naar binnen op alle cylinders tegelijk.
Bij wasted spark is er een dubbele bobine met elk twee aansluitingen waarbij een bobine cylinder 1 en 4 doet en de andere bobine cylinder 2 en 3. De naam wasted spark zegt 't al, als een cylinder een vonk moet krijgen in de arbeidsslag krijgt de cylinder die gelijk op gaat ook een vonk maar dan in de rust slag. Die vonk is eigelijk niet nodig en dus "wasted". Ik neem aan dat je wel weet dat een 4 cylinder de zuigers op 180 graden op de krukas heeft staan dus als de zuiger van cylinder 1 op het bovenste dode punt staat dan staan cylinder 2 en 3 onder en cylinder 4 ook boven.
Er zijn plenty auto's die gewoon goed rijden met een dergelijke opzet. De 1.6 heeft dit ook zo.
Het nadeel van een dergelijk systeem kan zijn dat je qua emissie in de lagere toeren lage last iets minder controle hebt. Bij plankgas staat alles toch vol open en komt de benzine wel waar 't zijn moet.
De rode 850 draaide sequentieel qua inspuiting en omdat er een rotor op die 5 cylinder zit werkt de onsteking ook sequentieel. Met de 850 was het wel duidelijk dat dit mooi werkte dus was het plan eigenlijk al vanaf dag 1 om de 2.3 Duratec ook sequentieel te gaan aansturen.
In December dus al gereden met de auto maar stationair gaf het problemen. Ik wist helemaal niet wat van de motor te verwachten en wist ook niet wat de specs van de nokkenassen waren en ik had toen de indruk dat de electronische gasklep zich niet kon inregelen op de grotere motor. Een grotere gasklep liet een weinig ander beeld zien en uiteindelijk heb ik maar besloten om de electronische gasklep er af te slopen en een kabel klep er op te bouwen.
Probleem, zowel de Ford Focus als de Volvo S40/V50/C30/C70 hebben allemaal alleen maar electronische gaskleppen op alle modellen. Er was dus geen quickfix voorhanden in de zin van even een gaspedaal met kabel uit een ander model slopen.
Heb toen maar met het electronische pedaal als voorbeeld een mockup gemaakt en na veel passen en meten deze op de plek kunnen krijgen.
Omdat het electronische pedaal redelijk compact is heeft de fabrikant leuk gebruik gemaakt van de ruimte die dan vrij komt rond het gaspedaal en bedacht van laten we de rembekrachtiger er maar recht voor/boven zetten. Minder leuk als je een kabel door 't schutbord wilt steken. Helemaal als ik met mijn lompe lichaam onder in zo'n klein autotje aan 't werk moet..
Beetje op de gok door het schutbord gestoken rakelings langs de rembekrachtiger maar toch gelukt.
Vervolgens een adapter gemaakt voor een Volvo 850 GLT gasklep,
En na lang mieren moeten concluderen dat het stationair gedrag nog steeds bagger is. De nokkenassen zijn vrij levendig mag ik wel stellen.
Met het hele koude weer van de laatste maanden was de motor koud eigenlijk niet aan het stationair te krijgen maar warm deed ie 1400 toeren. Heb tot dusver twee stationairregelaars die mooi op het spruitstuk passen aangesloten gehad maar beide laten niet het gewenste resultaat zien, blijkbaar te klein bereik.
Binnenkort proberen om een Volvo 850 stationair klep er op te zetten omdat deze op de rode 850 wel goed z'n werk deed met de standalone maar het is een beetje een lomp ding en zal een beugeltje moeten hebben om ergens aan het spruitstuk te kunnen hangen.
Tijdens de ombouw naar kabel gas ook 4 bobine's op de motor gezet en alles omgezet naar sequentieel. Na twee weken lang doffe ellende en niets werken maar bsloten om voorlopig weer op wasted spark te rijden en daar doet ie 't nu lekker op.
Of het naar m'n zin is, nog niet dus maar hij is ook nog niet klaar. De haat en liefde met de opbouw is ook een deel van de hobbie natuurlijk. Al rijdende dan is het wel heel erg leuk maar dat had ik eigenlijk ook al met de 1.6 maar 2.3 is wel leuker.
De bak is kort en het geeft gewoon een heel sportief gevoel. De uitlaat herrie mag van mij tzt wel iets minder maar het gedrag van de motor en bak belooft wel iets. Motorisch zit er nog een PK of 20 in het vat schat ik zo en ook meer koppel over de midden. Koppel laat nu al zien dat de aandrijflijn het niet altijd op de straat kwijt kan. De OEM C30's worden er qua wielspin door electronica nogal "onder" gehouden. Het verschil verbaasde mij eigenlijk best wel een beetje.