Kunnen we even terug naar de inhoud?
Ik ben wel erg geintereerd hoeveel werk Bart inschat dat zo'n omzetting zou zijn, als stelling er vanuit gaande dat het zou kunnen - van auto's heb ik namelijk geen verstand (alleen van software) en ik kom juist graag bij de dealer omdat die er voor doorgeleerd heeft.
3 mensen met toegang tot de juist bronnen hebben mij bevestigd dat met:
- 2 taalpakketten (betaald, zie boven)
- can / most upgrade (normaliter wordt dat gratis gedaan)
- en de dus onmogelijk gemaakte 'omzetting geboortekaartje' (wordt dus nu niet meer toegestaan)
m'n radio en navigatie werkt.
Daarna ben ik blij.
Nog mooier als de dashboard klokken ook in KM etc zijn maar dan moet er natuurlijk wel een nieuw dashboard in (minimaal voor de KM wijzerplaat en misschien dat er nog wel iets aan die displays anders is).
Dus vraag aan Bart:
- heb je een partnummer en prijs voor een NL dashboard (2007 S80, 2008 XC90)?
- Hoe lang zou een senior monteur met dashboard en software bezig zijn? Halve dag of zo? En wat is het uurtarief van een senior monteur? 85 euro ex btw of zo?
- EU navigatie DVD is volgens mij iets van 250 euro?
Over de TIE applicatie en deelupgrades- in de IT heet zo'n ding gewoon een CMDB - configuratie management database. Daar zijn dikke boeken over geschreven en is breed in de markt ervaring mee.
Zie dat als een matrix met alle hardware, alle software en alle instellingen.
Dat systeem bewaakt dat je geen niet-werkende combinaties kunt maken.
Als je bij een groot bedrijf werkt, gebruikt je IT afdeling zo iets ook om vast te stellen wat voor soort geheugen er in je PC moet.
http://en.wikipedia.org/wiki/Configurat ... t_database
1. It is a decision support application that allows one to visualize what’s there and how one may interact with what’s there.
2. It tracks and reports on configuration events.
3. It formalizes components by assigning an identity, properties, and structure.
4. It can account for many types of components also known as Configuration
Items (CIs) and their relationships. CI Types can be anything you believe
supports making decisions ranging from networks, appliances, servers,
software, rules, files, people, location, documents, etc.
Voor de liefhebbers heb ik nog wel ergens een leuke cmdb-for-dummies pdf.
Een CMDB zorgt er (mist goed ingericht natuurlijk) voor dat je geen onmogelijke combinaties kunt maken.
Zo zou zo'n US dashboard er uit kunnen komen als noodzakelijke vervanging bij een omzetting omdat anders de juiste taal/instellingen niet weergegeven kunnen worden (geen idee of dat zo is, maar bij wijze van voorbeeld). En dan werkt de auto niet tot je zowel die hardware als die software weer in lijn met elkaar gebracht hebt.
En zo kom ik ook bij mijn lijstje (want dat heeft iemand dus voor me gemaakt op basis van dat systeem);
- taalpakketten vervangen
- systeem software upgraden en omzetten
- dashboard er in
- navigatie dvd er in.
Volgens het systeem werkt het dan.
Ik ben benieuwd wat dat bij Bart zou kosten.