Pagina 4 van 5

Geplaatst: 25.10.2009 - 08:12
door Johan
Nee dat is zeker geen verbetering t.o.v. het "oude" systeem.

Geplaatst: 25.10.2009 - 16:34
door Frank09
In mijn vorige auto had ik een VDO Dayton 5500 systeem met TMC. Groot voordeel hiervan was dat deze een lijst gaf van alle files, gesorteerd op (naar keuze) nabijheid van je actuele locatie of van de bestemming. Zo kon ik in een oogopslag zien waar op welke routes problemen waren. Op de eigen route gaf het systeem boven een zelf-instelbare drempelwaarde (filelengte bv > 3km) een alternatieve route.

In mijn Volvo (RTI met harddisk juni 2009) vind ook ik de file informatie niet handig. Ik krijg idd ook alleen de lengte van de omleidingsroute, maar niet die van de file. Als ik zie dat er een tmc melding is en ga naar "toon meldingen" zie ik vaak toch niets. Meestal ligt dat aan het inzoomnivo, maar ik vind het knullig dat hij niet iets toont wat buiten het zoomnivo maar wel op de route ligt.

Het probleem met langere routes herken ik (soms) ook. Vorige week werd ik via diverse snelwegen rondom Houten gestuurd, terwijl er ook een simpele route via een hoofdweg rechtdoor de stad was. Vaak gaat het echter gewoon goed.

Overigens ben ik in het algemeen wel tevreden over het systeem en gebruik het vaak. Allen de file info zou van mij slimmer mogen.
De stuurbediening vind ik helemaal top!

Geplaatst: 25.10.2009 - 22:23
door tvc15
In de laatste versie voor de nieuwe V70 zit de optie "Berichten op de route" (<Enter>, dan naar blauwe driehoek met i er in). Hier vind je een lijst met alle files op je route. Als je een file selecteert kan je alle informatie lezen + info op de kaart). Dat is in praktijk wel een handige optie, je hoeft niet meer uit te zoomen om de file in beeld te hebben voor je file-info kan opvragen.

Geplaatst: 26.10.2009 - 08:57
door Grimm
KJ V70 schreef: Zoals je ziet zeer omslachtig en ik ben toch niet de enige die dit niet echt handig vindt?
Nee je bent zeker niet de enige. Het is wat lastig inspelen op dit soort meldingen wanneer je slechts beperkte info krijgt. Zeker wanneer je nog wel rijdt, vind ik het soms ronduit gevaarlijk om bij 120+kmh met enter en back te bedenken of het de moeite waard is om om de file heel te rijden.

Van de andere kant: In mijn vorige auto had ik een tomtom zonder TMC en dan is dit toch zeker een enorme sprong voorwaarts ;-)

Geplaatst: 26.10.2009 - 11:31
door Johan
.... en die tomtom wilde zich ook regelmatig vergissen in de rijrichting van de file t.o.v. die van je eigen voertuig ....

Geplaatst: 27.10.2009 - 09:23
door KJ V70
Grimm schreef:
KJ V70 schreef: Zoals je ziet zeer omslachtig en ik ben toch niet de enige die dit niet echt handig vindt?
Nee je bent zeker niet de enige. Het is wat lastig inspelen op dit soort meldingen wanneer je slechts beperkte info krijgt. Zeker wanneer je nog wel rijdt, vind ik het soms ronduit gevaarlijk om bij 120+kmh met enter en back te bedenken of het de moeite waard is om om de file heel te rijden.

Van de andere kant: In mijn vorige auto had ik een tomtom zonder TMC en dan is dit toch zeker een enorme sprong voorwaarts ;-)
Klopt....daar heb je ook gelijk in, hiervoor heb ik ook jaren met een TOMTOM gereden.

Wat ik gewoon niet begrijp is dat Volvo niet kan zorgen dat ik alle info op 1 scherm krijg terwijl dit in dezelfde Volvo met hetzelfde systeem, echter 1 jaar ouder, wel kan???. zelfs een downgrade van het systeem kan niet.

Maar ja. Zoals ik het nu zie zal ik er maar mee moeten leren leven.

Geplaatst: 27.10.2009 - 19:27
door GHJ-S80
De humor ligt op straat (of staat in de file). Mijn RTI heeft een oplossing voor het fileprobleem. In een laatste melding las ik:

"10 km langzaam rijdend verkeer"
"Over een lengte van 8 km"

Dat ruimt lekker op :D

Geplaatst: 09.12.2009 - 17:35
door cabriorijder
ik ben zondag naar Oostenrijk vertrokken en dinsdag terug gekomen.
RTI heenroute gerekend vanuit Aken over A61 langs Koblenz naar Karlsruhe- Stuttgart- Ulm, Kempten, fernpas enz.
Prima.
Dinsdag terugreis ingegeven.
Toen had ie andere ideeen.
tot Stuttgart niks aan de hand.
Van hieruit leidt ie me via Heilbron Franfurt, Keulen naar Aken.
Wie kan de logica hier van inzien?

Geplaatst: 09.12.2009 - 20:07
door Ben
Het is wel een prettiger route via Heilbron vind ik.
Kom je langs Sinsheim en het mobiliteitsmuseum :D

Geplaatst: 09.12.2009 - 20:36
door Rob Bakker
Ach, de Tomtom van mij geeft ook eigenlijk altijd een andere route op de terugweg als de heenweg. Is denk ik niet alleen aan het RTI systeem voorbehouden ;)

Geplaatst: 10.12.2009 - 08:10
door Paul
Ja bij mij ook, maar wist zelf wel welke borden ik aan moest houden. Kan met TMC te maken hebben?

Geplaatst: 10.12.2009 - 10:28
door cabriorijder
Ben schreef:Het is wel een prettiger route via Heilbron vind ik.
Kom je langs Sinsheim en het mobiliteitsmuseum :D
Dat heeft het systeem vast geweten Ben.
Ik wist het niet.

Alles bij elkaar ben ik wel blij met het systeem.
Je moet gewoon zelf de weg weten dan is er niks aan de hand.

Heel goed is ie, als je ergens op een bepaald adres wilt zijn.
Telkens weer tot mijn verwondering lukt dat.

Geplaatst: 10.12.2009 - 11:37
door Mike Philippens
Rob Bakker schreef:Ach, de Tomtom van mij geeft ook eigenlijk altijd een andere route op de terugweg als de heenweg. Is denk ik niet alleen aan het RTI systeem voorbehouden ;)
Er zijn bepaalde routes waarbij de ene weg nét ietsje korter is dan de andere. Als je het precies nagaat zul je zien dat er een klein verschil is. De ene kan sneller zijn of alleen maar korter. Soms gaat het tegen je gevoel in, zoals van Amsterdam naar Ridderkerk over Gorinchem (A2-A27-A15) ipv over Den Haag/Rotterdam. Het scheelt ook maar een paar kilometer.

Geplaatst: 02.03.2010 - 11:04
door Dieselaar
De logica van een computer in een navigatie kan je meestal instellen. Als je bij opties in RTI zegt "snel", zal hij vooral hoofdwegen zoeken, en ja, dan rijdt je soms een afslag voorbij die voor je gevoel beter is. De navi gaat uit van gemiddelde snelheden op hoofd- en secundaire wegen, en bepaalt zo wat het snelste is. Als je op "kort" instelt, krijg je eerder een secundaire weg, maar die zijn vaak kronkeliger en neemt je gemiddelde snelheid af ten opzicht van wat de RTI denkt dat de gemiddelde snelheid is, tenminste in bergachtig gebied.

In Nederland is niet een volledig redundant netwerk van secundaire wegen, dus neem ik altijd "snel", in Duitsland en Frankrijk zijn secundaire en nationale hoofdwegen wel redundant en kan je zelf kiezen. Dat is mijn ervaring met de route opties: ik kom met mijn kaartmateriaal overal in Europa. Zelfs de kleinste weggetjes in de binnenlanden van Italie weet Pierre feilloos te navigeren. Ik wil nooit meer zonder.

Oja: en de bediening op het stuur is natuurlijk persoonlijk, maar ik vind het wel veilig dat ik niet naar de voorruit moet reiken.

Kijk http://www.navigation.com/is-bin/INTERS ... elcomePage voor meest actuele kaarten voor jouw auto.

Geplaatst: 02.03.2010 - 11:10
door Dieselaar
Mike Philippens schreef:
Rob Bakker schreef:Ach, de Tomtom van mij geeft ook eigenlijk altijd een andere route op de terugweg als de heenweg. Is denk ik niet alleen aan het RTI systeem voorbehouden ;)
Er zijn bepaalde routes waarbij de ene weg nét ietsje korter is dan de andere.
Zoals wanneer je onder Rotterdam oostelijk op de A15 rijdt richting Breda/A16: dan laat de RTI je eerste de afslag naar de A15 nemen, en dan onder het viaduct de bypass naar de A16, i.p.v. direct de afslag naar de A16 vanaf de A15, zoals de borden boven de weg aangeven: dit is subtiel een heen klein beetje korter, omdat je de binnenbocht neemt, en niet helemaal buitenom de Ridderster rijdt. Kijk: dat is de logica van een exact rekenende computer, die geen vooroordelen heeft en alleen afstanden kan vergelijken!! :P

Geplaatst: 12.03.2010 - 21:44
door jpwg001
Ben schreef:Het is wel een prettiger route via Heilbron vind ik.
Kom je langs Sinsheim en het mobiliteitsmuseum :D
In dat museum staat een puntgave Amazon en een p1800. Het museum is voor de autoliefhebber smullen. En met rti kom je er wel!!!!! Museumplatz in Sinsheim

Geplaatst: 13.03.2010 - 15:12
door GHJ-S80
Tja, op de meeste plaatsen kom ik wel met mijn RTI 2001, met kaarten van 2007. Maar wat een drama. Vanmorgen moest ik in Loosdrecht zijn op het Jaagerspaadje, maar dat was niet te vinden. Werd ik naar Hilversum gestuurd. Loosdrecht staat helemaal niet op de kaart. Je houd het toch niet voor mogelijk.

Over het algemeen ben ik tevreden over de RTI, maar als je echt ergens wilt zijn vertrouw ik meer op een TomTom.

Geplaatst: 13.03.2010 - 15:26
door Ben
Jagerspaadje is een schimmig gebied op de grens van Hilversum en Loosdrecht.
Ik moest gisteren in Leiden zijn en werd door de TomTom in onze bus via allemaal kleine straatjes gestuurd. Volvo's RTI stuurt me er rechtstreeks en via normale wegen naartoe.

Geplaatst: 13.03.2010 - 15:30
door Johan
@Ben

Kortste weg ingesteld ipv de snelste weg?

Geplaatst: 13.03.2010 - 15:38
door Ben
Johan schreef:@Ben

Kortste weg ingesteld ipv de snelste weg?
Nee, snelste weg.
TomTom bedenkt z'n eigen route met als gevolg dat ik voor gesloten spoorbomen en heeeeeel veel stoplichten kwam te staan.
Volvo RTI neemt dezelfde route die ook Google maps kiest.