Pagina 4 van 23

Geplaatst: 07.11.2009 - 22:04
door den toerist
V480-S60 schreef:Mike, ik ben het volledig met je eens. Net zoals met GSX750r trouwens.

Maar ik moet zeggen dat ik toch wel enige scepsis heb met betrekking tot volledige auto's (onder chinees bewind), want idd is Roewe er nog altijd niet in geslaagd om de 750 (de oude Rover 75) op hetzelfde niveau te krijgen als de Rover (en die kwaliteit was al niet al te best hoewel dat op het laatst wel beter was).
Vandaar dat ie nog altijd niet in Europa verkocht wordt (wat wel de bedoeling was!!!). Dus dat is een punt voor Bart Simpson.
Als je het volledig eens bent met Mike en GSX750r, waarom ben je dan plots scepsis over chinese auto's??
Je zegd zelf dat Roewe er nog altijd niet in geslaagd is de kwaliteit op een goed niveau te krijgen. Dit zegd toch genoeg dacht ik zo.

Geplaatst: 08.11.2009 - 13:56
door eddy3
Vind persoonlijk de zaak "Roewe,ex Rover"in het geheel niet vergelijkbaar,met hetgeen er evt zou gebeuren met Volvo ;(indien het in Chinese handen zou vallen).
Bij Roewe staat er geen enkele Europeaan meer toe te zien,Rover is dood!
Bij Volvo daarentegen......
Vind persoonlijk wel,dat Volvo best afgescheiden zou worden van Ford.
Het welles, nietes spelletje van Ford getuigd van weinig respect,en doet Volvo momenteel ook geen goed!

Grtn Eddy

Geplaatst: 08.11.2009 - 14:15
door MartijnEV
Gabrielsson en Larsson hadden halverwege de jaren '20 de visie een ZWEEDSE auto te gaan bouwen, met als resultaat de ÖV4 in 1927 en uiteindelijk Volvo zoals we het nu kennen. Wij houden van Volvo omdat de genen Zweeds zijn, de ideeën uit Zweden komen, de cultuur van Volvo Zweeds is, we een prettig gevoel hebben bij Volvo omdat er een Zweedse oorsprong in zit. Ford heeft het als eigenaar goed gedaan door Volvo Cars zelfstandig, vanuit het Zweedse hoofdkwartier, door te laten gaan op de koers die in 1927 werd ingezet. Ford kan dit omdat het als Westers bedrijf, en met de Amerikaanse geest die zeer goed matcht met de Zweedse geest, begrijpt dat de Zweedse genen van Volvo behouden moeten blijven om het merk en de producten succesvol te laten blijven. Bovendien hadden Gabrielsson en Larsson al in de jaren '30 in de gaten dat ze heel goed pasten in de Amerikaanse markt, en er is geen enkel ander Europees merk dat zo'n positie in de USA heeft opgebouwd. Volvo's werden op een gegeven moment zelfs ontwikkeld met tegelijk zowel de Amerikaanse als Europese markt als doelmarkten. Ford en Volvo passen daardoor goed bijelkaar.
Geely geeft weliswaar aan dat ze net als onder Ford dat nu doet, Volvo zelfstandig willen blijven laten opereren vanuit het Göteborgse hoofdkwartier. Dat is positief. Echter, de Chinese cultuur heeft in het geheel niet die 'match' met de Zweedse cultuur zoals de Amerikaanse cultuur dat wel heeft. En volgens mij hebben Chinezen, door hun decennialange afstand tot de een (Westerse) autogeschiedenis, ook totaal geen gevoel voor het feit dat een automerk niet zozeer leeft door de kwaliteit en kwaliteiten van de producten, maar door het 'gevoel' dat bij het merk hoort en de 'genen' die in het merk zitten. Dat baart mij zorgen. Als Volvo over een tijd slechts een merk is, waar de Zweedse genen uit verdwenen zijn, wat is het dan nog waard?
Laten we hopen dat de Chinezen snel leren, want dat kunnen ze zeker! En dat Volvo onder Geely een zelfstandig bedrijf blijft, bestuurd vanuit Göteborg, waar de Zweedse genen volop in blijven voortleven, en waar de visie van Gabrielsson en Larsson nagevolgd blijft worden, zodat zij trots op het door hen opgerichte prachtige bedrijf kunnen blijven, en zich niet in hun graven hoeven om te draaien.
Zodat wij de Volvo kunnen blijven rijden zoals we die vandaag de dag kennen.

Geplaatst: 08.11.2009 - 15:31
door HSRN850
@MartijnXC70: Ik kan niet anders zeggen, mooi gesproken :)

Lang was ik niet blij met Ford als eigenaar. Maar nu zie ik het allerliefst dat Ford Volvo gewoon onder eigen hoede houdt.

Geplaatst: 08.11.2009 - 16:51
door gsx750r
eddy3 schreef:Vind persoonlijk de zaak "Roewe,ex Rover"in het geheel niet vergelijkbaar,met hetgeen er evt zou gebeuren met Volvo ;(indien het in Chinese handen zou vallen).
Bij Roewe staat er geen enkele Europeaan meer toe te zien,Rover is dood!
Bij Volvo daarentegen......
Vind persoonlijk wel,dat Volvo best afgescheiden zou worden van Ford.
Het welles, nietes spelletje van Ford getuigd van weinig respect,en doet Volvo momenteel ook geen goed!

Grtn Eddy
Natuurlijk is dat vergelijkbaar ! Maar EVENTUEEL natuurlijk.
In deze topic zijn ook al "doomscenario's" voorbijgekomen waarbij men bang was dat Volvo volledig Chinees zou worden en er dus, net zoals bij Rover, geen Europeanen meer aan te pas komen !

Zoveel mensen, zoveel meningen maar wat mij verbaast is het feit dat velen zo krampachtig blijven vasthouden aan het idee ( een idé fixe ?)dat een Volvo uitsluitend een Volvo zou zijn indien hij uit Zweden komt.
Het is iedereen toch wel duidelijk dat een Volvo al jaren niet meer volledig Zweeds is, maar dat schijnt pas een probleem te worden als de Chinezen om de hoek komen kijken.

Of bestaat er ook zoiets als 'Swedische Gründlichkeit' ? De spreekwoordelijke Deutsche Gründlichkeit is helaas ook niet meer wat het geweest is en daarom vermag ik niet in te zien waarom dat met de 'Swedische' anders zou zijn. Ik denk dan bijv. aan de voorwielophanging van de S80, de gasklephuizen, de ABS-controller e.d.

Met je constatering dat het wellus - nietus spelletje van Ford de Volvo zaak geen goed doet ben ik het eens. Het is synoniem aan het gedoe met Opel door GM. Nu het 'beter gaat' willen ze Opel niet kwijt.
Dit alles sluit overigens gewoon aan bij een van mijn eerdere beweringen dat managers uitsluitend geïnteresseerd zijn in geld en geen, in ieder geval geen emotionele, binding hebben met het product.
Als het Ford beter uitkomt dan wordt Volvo gewoon gedumpt en dat het merk dan misschien wel zou verdwijnen ...... nou dat maakt toch niets uit ....... het geld is binnen !

Stel nu eens dat Volvo volledig Chinees wordt en na wat kleine aanloopproblemen blijkt dat ze toch echte Volvo's bouwen dan gaan we toch zeker niet met z'n allen Volvo boycotten omdat het geen "echte Zweedse Volvo's" meer zijn ?

Trouwens zijn "echte Zweeds Volvo's" eigenlijk wel zo goed ?

We gaan ze tunen, er moeten andere wielen onder, ze moeten verlaagd worden, er moeten andere uitlaten onder, er moeten spoilers aan enz. Nou ja lees dit Forum er maar op na. Alles moet 'verbeterd' worden.

Oh, dat is de emotie die bij autorijden hoort ? OK acceptabel :lol: :lol: :lol: :lol:

Maar wat ik tot nu toe mis in de discussie, zijn de argumenten waaróm een Volvo puur Zweeds zou moeten zijn.

Rob

Geplaatst: 08.11.2009 - 17:18
door menjo
gsx750r schreef: Met je constatering dat het wellus - nietus spelletje van Ford de Volvo zaak geen goed doet ben ik het eens.
Welk welles/nietes spelletje? Ford is altijd heel duidelijk geweest, Volvo wordt verkocht. Ze hebben dat plan nooit ingetrokken of veranderd.

En vergeet niet dat Ford het nu misschien een kwartaal wel aardig gedaan heeft, Volvo draait nog steeds heel dik verlies.

Geplaatst: 08.11.2009 - 17:41
door V480-S60
den toerist schreef:
V480-S60 schreef:Mike, ik ben het volledig met je eens. Net zoals met GSX750r trouwens.

Maar ik moet zeggen dat ik toch wel enige scepsis heb met betrekking tot volledige auto's (onder chinees bewind), want idd is Roewe er nog altijd niet in geslaagd om de 750 (de oude Rover 75) op hetzelfde niveau te krijgen als de Rover (en die kwaliteit was al niet al te best hoewel dat op het laatst wel beter was).
Vandaar dat ie nog altijd niet in Europa verkocht wordt (wat wel de bedoeling was!!!). Dus dat is een punt voor Bart Simpson.
Als je het volledig eens bent met Mike en GSX750r, waarom ben je dan plots scepsis over chinese auto's??
Je zegt zelf dat Roewe er nog altijd niet in geslaagd is de kwaliteit op een goed niveau te krijgen. Dit zegt toch genoeg dacht ik zo.
Ik heb idd scepsis over volledig chinese auto's, zeker op dit moment. Vooral omdat ze momenteel daar auto's maken voor de binnenlandse markt. (Die zoals Mike en GSX750r aangeven heel anders is dan de europese.) maar chinezen leren heel snel. En ik begrijp dat jij volledig tegen chinese invloed bent. Omdat dat alleen maar rommel zou zijn.

Nou ik kan je garanderen dat dat niet zo is. Ook in onze huidige Volvo's zitten al onderdelen uit China. (en dat zijn er echt behoorlijk wat.) minimaal 25% van de electronica uit producten uit zogenaamd "oude" geïndustrialiseerde landen komt uit China. (Zelfs bij japanse merken)
De zo geroemde miniatuurmodellen van AutoArt komen 100% uit China.

Laat ik het zo zeggen: Als China niet meer zou leveren zouden onze huidige Volvo's niet meer kunnen rijden of veel duurder zijn!

En Roewe is misschien een verkeerd voorbeeld omdat dat nu volledig uit China komt (en geen bestuurders vanuit Europa heeft overgenomen, maar wat wil je: failliete boedel). En Geely aangeeft dat ze vanuit Gothenborg willen blijven werken.

Ondanks dat ik niet bang ben zoals jij mag ik toch wel sceptisch zijn over een geheel chinese auto.

Maar de moraal van dit verhaal, Chinezen zijn absoluut geen achterlijke mensen!! De industrie daar maakt een gigantische inhaalslag, ten opzichte van ons westerlingen. En daarom zie ik nog niet dat Volvo, als Geely daar de touwtjes in handen krijgt, minder van kwaliteit wordt. Want ze zullen geleerd hebben van het Roewe debacle.

Zo, en nu stop ik ook met dat onderbuikengevoel. 8)

Geplaatst: 08.11.2009 - 17:44
door V480-S60
menjo schreef: Welk welles/nietes spelletje? Ford is altijd heel duidelijk geweest, Volvo wordt verkocht. Ze hebben dat plan nooit ingetrokken of veranderd.

En vergeet niet dat Ford het nu misschien een kwartaal wel aardig gedaan heeft, Volvo draait nog steeds heel dik verlies.
Ford heeft wel degelijk ergens aangegeven dat Volvo niet meer tegen elke prijs verkocht hoeft te worden Menjo.
Van officieel intrekken van dat plan is idd geen sprake, maar van een verandering dus wel.

Staaf overigens even dat Volvo nog heel dik verlies zou draaien. Ik had juist begrepen dat dat nu een stuk beter ging.

Geplaatst: 08.11.2009 - 17:48
door gsx750r
@ MartijnXC70

Uit de wijze waarop je e.e.a. hebt verwoord blijkt zonder meer je liefde voor het merk en dat is natuurlijk mooi, maar …………….. je argumenten kan ik slechts als emotioneel kwalificeren en zeker niet als rationeel m.b.t. de evt. verkoop van Volvo aan de Chinezen !
Uiteraard kan ik alleen voor me zelf spreken maar mijn huidige Volvo is pas mijn 4de en bij geen van deze heb ik bij de aanschaf ook maar één seconde aan de geschiedenis van het merk en het land van herkomst gedacht !
Het prettige gevoel dat ik krijg als ik in mijn Volvo rijd komt onder meer doordat ik er fantastisch in zit, hij weinig lawaai maakt, hij een prettig weggedrag heeft, het motorkarakter me bevalt en, want óók bij mij spelen emoties een rol, omdat ik het een mooie auto vind. Maar er zijn meer merken waarbij ik dat prettige gevoel heb. Dus waar ik de Zweedse genen, ideeën, oorsprong en cultuur uit af zou kunnen leiden ??
Werkelijk géén idee !

Bij mij waren, als particulier, beschikbaar budget en marktaanbod op het moment van aanschaf de enige doorslaggevende argumenten !

Maar misschien ben ik wel de enige op dit forum die jouw argumenten niet heeft mee laten wegen in de beslissing om een Volvo te kopen ?
Ik denk ook om de volgende reden dat jouw argumenten slechts emotioneel zijn: Saab, dat als Zweeds merk dus ook over genoemde ‘eigenschappen’ zou moeten beschikken, doet het beduidend minder goed. Vaak wordt Saab verweten dat men oa. te lang aan het oude concept heeft vastgehouden met de huidige verkoopresultaten als gevolg. Verkeerd management door GM ? Tja, managers ……

En.... ‘door te laten gaan op de koers die in 1927 werd ingezet’ ? Dat is intussen 82 jaar (!) jaar geleden. Daar red je het anno 2009, zeker in de autobranche, echt niet meer mee. Of vaart Ford ook nog steeds de koers die Henry Ford ooit heeft uitgezet ? Nou ja, in ieder geval zijn er nu meer kleuren leverbaar … :twisted:

Je haalt de Chinese cultuur erbij. Naar mening heeft die er niets mee te maken. De Chinese economie is een van de grootste in de wereld en zal, volgens deskundigen, binnen niet al te lange tijd de grootste van de wereld zijn. Chinese cultuur of niet, óók de Chinese managers zal er alles aan gelegen zijn om met Volvo winst, véél winst te genereren. Met een waardeloos product en dus slechte verkoopresultaten gaat dat niet lukken.

Ik ben al een paar maal in Hong Kong geweest. In de Britse tijd én in de huidige communistische Chinese tijd. Ik kan je verzekeren dat ze héél goed weten om te gaan met de Westerse ‘decadente (!) en verdorven cultuur’ !

Nee hoor, dat gaat helemaal goed komen met die Chinezen. Ik heb eigenlijk maar een grote zorg.........de Gebruikershandleiding.
Als ze die in het Chinees drukken dan heb ik een probleem. Om die reden kan ik met mijn Chinese kettingzaag (!) (‘Gamma, dat zeg ik’) ook niet overweg…………. :P

Rob

Geplaatst: 08.11.2009 - 18:00
door V480-S60
Inderdaad denk ik dat je één van de weinige forummers bent die privé een Volvo rijdt die dat niet om emotionele redenen doet Rob.

Heel veel forummers die privé Volvo rijden (en dan zeker de oudere modellen) doen dat met een bepaalde emotie. Ze hebben een band met het merk!

Ook ik heb een band met het Merk, al van jongs af aan. Ik vertoef graag in het land van oorspronkelijke herkomst. (En rij een in België en Nederland in elkaar gezette Volvo. 8) ) Ik zie dus veel in het verhaal van MartijnXC70. Er wordt met emotie over het Merk gesproken. Er is gevoel bij.

Ik ben echter niet blind en zie wat er om mij heen gebeurt in de wereld. Maar hoezeer ik rationeel ook achter jou verhaal sta, de wereld van zakendoen in China en Japan ten opzichte van de "Westerse" landen verschilt nogal.

En ik denk dat daar de grootste angst zit. (ondanks dat chinezen ook leren!)

Geplaatst: 08.11.2009 - 18:17
door menjo
V480-S60 schreef: Staaf overigens even dat Volvo nog heel dik verlies zou draaien. Ik had juist begrepen dat dat nu een stuk beter ging.
http://www.ford.com/about-ford/news-ann ... -net-31244

Het gaat niet beter, het gaat minder slecht, $135 miljoen verlies tegen $458 miljoen vorig 3e kwartaal.

Geplaatst: 08.11.2009 - 18:21
door V480-S60
Nou dat is dus gewoon "beter" in autoland. 8) (Daardoor kan gewoon de boekwaarde weer omhoog)

Maar ik geef toe het is nog steeds (een groot) verlies.

Geplaatst: 08.11.2009 - 18:24
door menjo
V480-S60 schreef:
menjo schreef: Welk welles/nietes spelletje?
Ford heeft wel degelijk ergens aangegeven dat Volvo niet meer tegen elke prijs verkocht hoeft te worden Menjo.
Van officieel intrekken van dat plan is idd geen sprake, maar van een verandering dus wel.
Dit vind ik geen welles/nietes spelletje, dat was gewoon om de prijs op te drijven, omdat er slechts 1 geinteresseerde partij was.
Al een paar jaar drijft Ford nu op het "One Ford" principe en dat legt ze geen windeieren. Volvo past hier gewoon niet in, dat is vanaf het begin heel duidelijk gemaakt.

Geplaatst: 11.11.2009 - 14:22
door FLA
De Chinezen krijgen nu al praatjes... linkje

Geplaatst: 11.11.2009 - 15:52
door piotrV70
Hoe gaat het intussen met MG Rover ? :)

Geplaatst: 11.11.2009 - 19:21
door BillyBob
FLA schreef:De Chinezen krijgen nu al praatjes... linkje
Van 12.600 naar 200.000 Volvo's in China/jaar.
Gaan ze die aan onze Westerse prijzen aan de man brengen?

Geplaatst: 12.11.2009 - 16:30
door Carel
Website De Telegraaf:

Geely heeft plan reorganisatie Volvo klaar.De Chinese autofabrikant Zhejiang Geely, vorige maand verkozen als topfavoriet om de Volvo-divisie van Ford over te nemen, heeft een reorganisatieplan ontwikkeld dat erin voorziet dat de Zweedse automaker jaarlijks bijna een miljoen auto's gaat verkopen. Dat zal dan vooral in China zelf moeten gebeuren, hoewel de verkoopdoelstellingen voor Europa en Noord-Amerika ook ambitieus zijn, zo zegt een goed ingevoerde bron.
Deze bron bevestigt dat Geely, een van de grootste private automakers in China, rond $2 miljard over heeft voor Volvo. Dat geld wordt opgehoest in de vorm van contanten, bankkredieten en fondsen van een klein aantal investeerders, waaronder een Chinees staatsfonds en een bekende buitenlandse investeerder. Namen wilde de ingewijde echter niet geven. Overigens gaan stafleden van Geely er vanuit dat met de koop van Volvo nog heel wat tijd gemoeid zal zijn vanwege de gecompliceerde problemen rond het intellectuele eigendom, zo zegt een bron dicht bij het vuur. In de plannen voor Volvo gaat Geely uit van de bouw van een Volvo-fabriek in China, waar op jaarbasis 300.000 voertuigen gebouwd moeten gaan worden. Met name de lage lonen en het marktpotentieel van China zijn daarbij de doorslaggevende factoren vanwege de inherente kostenreducties en verkopen. Vooralsnog blijven de complexe productieprocessen, zoals de ontwerpafdeling en andere innovatieve activiteiten in Zweden, wat daar de vrees over verlies van werkgelegenheid moet doen afnemen. Geely denkt dat het potentieel heeft 200.000 auto's per jaar te verkopen in China. Vorige jaar werden er 12.6000 verkocht. Wereldwijd mikt het Chinese bedrijf wat de komende vier tot vijf jaar betreft op een verkoop van bijna een miljoen auto's per jaar, meer dan een verdubbeling van de huidige 400.000. De productiecapaciteit in Europa zal gebruikt worden voor de productie van zo'n 600.000 auto's voor de Europese en Noord-Amerikaanse markten. Geely is tevens van plan twee of drie luxere modellen toe te voegen aan het huidige aanbod van Volvo, aldus de anonieme bron. "Geely heeft wel meer dingen gedaan waarvan anderen zeiden dat het onmogelijk was", zegt Michael Dunne, een onafhankelijke auto-analist. "Maar om de verkopen in Europa en Noord-Amerika tot 600.000 op te schroeven zal heel moeilijk worden voor een bedrijf dat daar momenteel verlies lijdt en marktaandeel verliest." Maar eerst zal er nog overeenstemming bereikt moeten worden over kwesties betreffende het intellectueel eigendom bij Volvo, dat Ford in 1999 voor $6,4 miljard kocht. De vraag is welke technologie aan Geely overgedragen wordt en of Ford zelf in de toekomst gebruik zal mogen maken van die technologie. Volgens de bron hebben beide partijen "op hoofdpunten" al overeenstemming bereikt over deze issues. Ook zijn er nog andere kapers op de kust voor Volvo. Zo is er het Crown-consortium, dat voorlopig op de reservebank zit door de keuze van Ford voor Geely, maar dat nog altijd geïnteresseerd zou zijn.

Geplaatst: 18.11.2009 - 19:55
door Ben
Vlaams minister-president Kris Peeters (CD&V) ontvangt donderdag een delegatie van Volvo en Geely Automobile voor een gesprek over de overnameplannen van die eerste door de tweede. De ontmoeting zal doorgaan op donderdag 19 november om 17.00 uur in het Errerahuis. Ook viceminister-president Ingrid Lieten (sp.a) en minister van Werk Philippe Muyters zullen op het gesprek aanwezig zijn.

Tijdens het overleg hoopt de Vlaamse regering meer duidelijkheid te krijgen over de timing en het verloop voor het afsluiten van de overeenkomst. Ook het businessplan en de gevolgen ervan voor Volvo Cars Vlaanderen, het personeel en de toeleveranciers zullen aan bod komen. Ten slotte zal ook het belang van ondersteuning door de Vlaamse overheid besproken worden.

Na de vergadering zal de Vlaamse regering, onder leiding van minister-president Peeters, een korte verklaring geven. (belga/odbs)

Geplaatst: 23.11.2009 - 15:52
door FLA
Michael Dingman, een ex-baas bij Ford, doet volgende week met zijn Crown consortium een bod op Volvo. Dat meldt het Zweedse Dagens Industri.

Het in Amerika gevestigde Crown consortium doet volgende week een bod op Volvo. Dat bedrijf wordt geleid door Michael Dingman, die voorheen een hoge baas was bij Ford. En juist Ford is het bedrijf dat al sinds december van het vorige jaar probeert het Zweedse merk van de hand te doen.

Voorlopig heeft alleen het Chinese Geely interesse getoond in Volvo. Bovendien wordt dat bedrijf genoemd als voorkeursbieder. Zij deden naar verluidt een bod van rond de twee miljard. Inmiddels wordt er druk onderhandeld of Geely ook de toegang krijgt tot de rechten van de techniek.

Volgens Dagens Industri zal het bod van Crown tussen de 2 en de 2,5 miljard dollar liggen. Het consortium zelf geeft aan niet direct een bedrag te gaan bieden.

bron

Laatste stuiptrekking van het Crown consortium, of is er hoop?

Geplaatst: 25.11.2009 - 17:17
door Welles
De deal tussen Saab en Koenigsegg lijkt ineens ook van de baan:
http://www.nrc.nl/economie/article24225 ... op_mislukt