Standkachel

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Plaats reactie
hadico
5th Gear member

Aangenomen dat hij wel gewoon blijft branden kun je hier zo niets mee ,enigste optie is om de temperatuur van de kachel via de Vida kast te controleren ,als hij brand moet hij dus oplopen tot zijn eindtemperatuur tevens is dan ook de normale koelvloeistof temp via het motormanagement uit te lezen deze moeten dus op een gegeven moment ongeveer gelijk zijn.
toppertje
6th Gear member

hadico schreef:Aangenomen dat hij wel gewoon blijft branden kun je hier zo niets mee ,enigste optie is om de temperatuur van de kachel via de Vida kast te controleren ,als hij brand moet hij dus oplopen tot zijn eindtemperatuur tevens is dan ook de normale koelvloeistof temp via het motormanagement uit te lezen deze moeten dus op een gegeven moment ongeveer gelijk zijn.
kachel blijft wel branden,soms mischien wel wel te lang!
ik bedoel dan de hulpverwarming.
als ik van mijn werk naar huis rijdt(ong.20km),dan brand mijn standkachel
bij thuiskomst nog steeds.
is dit ook normaal?
geen glans zonder wrijving
hadico
5th Gear member

Als je handmatig de blower aanzet met koude motor zal de kachel bijspringen (<8 graden)om de temperatuur in het interieur op te voeren ,hij zal dan ook blijven branden als de ECC hierom vraagt ivm een te lage koelwatertemp om de ingestelde temp te bereiken, nadeel hierbij is dat hij nu ook probeert om het cplte blok op temp te brengen omdat de waterpomp van de motor zelf meedraait welke warmte van de kachel afneemt.
Heb je dus en de blower aan en de kachel op standje hoog kan het zijn dat hij lang/langer blijft meehelpen om het interieur te verwarmen ook al omdat de diesel de grootste moeite heeft om dan op temperatuur te komen.
Stoptemperatuur kan ik zo niets over vinden zal dit eens meeten op het werk aan een auto met kachel het is nu koud genoeg mogelijk is dit hetzelfde als handmatig aanzetten ,hij blijft dan een uur aanstaan.
Weet nu wel waarom een dieselkachel zo leuk rookt als hij na de zomer aangaat ,er word per week voor een seconde lang de brandstofpomp geactiveerd tegen vastzitten van deze ,hij spuit dus ieder week enige druppels diesel in het huis die dus bij de eerste koude start verbranden, volgens mij kunnen ze dit ook beter met de waterpomp zo regelen tegen vastzitten.
toppertje
6th Gear member

maar de blower heb ik niet op handmatig!
alles staat op "auto" en de temp. op 21gr
als de standkachel aan is s,morgens,en ik rij weg, dan blijft hij dus
gewoon doorbranden.wel zet ik de standkachel dan handmatig uit.
dit is dus een teken dat de koelwatertemp. nog niet warm genoeg is.
maar als ik vervolgens 20 km gereden heb,en zet de motor uit,dan hoor ik
de standkachel nog.
ik mag toch aannemen dat na 20km de hulpverwarming niet meer hoeft bij te
springen om het koelwater te verwarmen?
hadico
5th Gear member

Als de ingestelde tijd bv 7:30 is dan gaat hij pas uit om7:45 hij blijft tot 15 min na de ingestelde tijd doordraaien.
Hoe staat de motortemp als je s'morgens in de auto stapt? en loopt deze als je de kachel handmatig uit hebt gezet op of af na het starten?
toppertje
6th Gear member

hadico schreef:Als de ingestelde tijd bv 7:30 is dan gaat hij pas uit om7:45 hij blijft tot 15 min na de ingestelde tijd doordraaien.
Hoe staat de motortemp als je s'morgens in de auto stapt? en loopt deze als je de kachel handmatig uit hebt gezet op of af na het starten?
vanmorgen even gekeken.
de temp.meter stond iets links van het midden.
toen de auto gestart,en gaan rijden.
de temp meter liep heel iets terug(niet noemenswaardig) om daarna weer
op te lopen.
na ong 20 km ben ik op mijn werk,en als ik dan de motor stop zet,kan ik
nog net de standkachel horen brommen.
deze gaat daarna dan wel uit.
toch vind ik het vreemd dat de stankachel de hele rit van 20km
zijn werk als hulpverwarming blijft doen.
ik vind dit nl.wel erg lang.

dat van die extra 15min draaitijd is mij bekend,als ik in de auto stap,en
de standkachel draait nog,dan doe ik hem handmatig uit.
hij geeft anders ook een waarschuwing op de bc.
D5 Power
1st Gear member

Die van mij is nagekeken (was niets aan de hand) en doet het voortreffelijk!
Wat een genot!!!
Maar na een kilometer is de standkachel wel uit als ik ga rijden.
@ Toppertje: Ik vind 20km wel erg veel hoor.
D5 Power
Wouterp
2nd Gear member

Heeft 1 van jullie ook de optionele afstandsbediening erbij?

Ben beniewd hoe (goed) dat werkt.
Zie je op de afstandsbediening ook DAT de standkachel loopt. Dat je dus niet op dat ding drukt maar je hebt net geen bereik ofzo.

Het schijnt dat ik een AEM module hiervoor nodig heb. Ben al lang op zoek naar een 2e hands module maar die zijn aaridig schaars.
Dealer vraagt er weer de hoofdprijs voor.

De afstandbediening zelf schijnt ook iets van €200 te kosten..

Maar oooh, zo makkelijk en fijn lijkt me dat.

Timer werkt ook goed hoor maar ik rij niet altijd op vaste tijden weg want sta vaak stby voor mn werk. Dan is het lekker dat vanuit je huis de kachel aanzet 15 min voordat je wegrijdt.

Iemand nog een tip om dit iets goedkoper te kunnen aanschaffen?
AEM en of afstandsbediening?
Wolfs XC
5th Gear member

De kachel 15minuten voordat je vertrekt aanzetten heeft niet zo heel veel zin als het vriest. Als het erg koud is kan de kachel al meer dan 2,5 uur van te voren aan gaan om de auto te verwarmen. In 15minuten is da hooguit de temperatuur van het koelwater een paar graden gestegen.

Om nou 200Euro uit te geven voor 15minuten verwarmen zou ik gewoon even naar buiten lopen 8)

PS: parkeer jij op P40 of P30 Wouterp?
XC40 Single Ultimate MY2023
Non-Volvo's
XC70-2.5T MY2003 248.000km Mobility Line & Premium Line, achterspoiler, standkachel, HU803
V70-D5 MY2004 277.500km Mobility Line & Dynamic Line, achterspoiler, HU803, Thor Black Chrome
toppertje
6th Gear member

vandaag wat verder weggeweest,en na ong.3kwartier de motor
uitgezet.
en de standkachel liep nog!!
@hadico,in een vorige post had je het over een thermostaat vd standkachel?
zou deze bij mij defect kunnen zijn,waardoor de std-kachel blijft draaien?
hadico
5th Gear member

toppertje, Heb je een of twee buitentemperatuur sensoren, dus een links in de spiegel en rechts een of alleen links? als er rechts ook een zit is deze van de ECC, zit hij alleen links dan is het het gecombineerde systeem.
Hij gaat aan op in ieder geval de buitentenperatuur, koelvloeistofsensor zit in de kachel zelf en voorts gebruikt het systeem(ecc) ook het motormanagement (temp) signaal , kan over de looptijd niets vinden wat betreft maximale looptijd bij gebruik als hulpverwarming .
Het verzoek tot aanzetten van de kachel komt van de ECC bij een buitentemp tot 7 graad en schakelt uit bij een temp (buiten) van 12 graad over de looptijd als hulpverwarming (nog) niets gevonden :-k
Wouterp
2nd Gear member

Wolfs XC schreef:De kachel 15minuten voordat je vertrekt aanzetten heeft niet zo heel veel zin als het vriest. Als het erg koud is kan de kachel al meer dan 2,5 uur van te voren aan gaan om de auto te verwarmen. In 15minuten is da hooguit de temperatuur van het koelwater een paar graden gestegen.

Om nou 200Euro uit te geven voor 15minuten verwarmen zou ik gewoon even naar buiten lopen 8)

P30.. maar hoe weet jij dat nou?... :-))

2,5 uur van te voren?? Als ik mijn kachel 30min van te voren aanzet is het echt wel lekker in de auto. (bij 0 graden)
Niet wárm warm maar wel lekker.
Is jouw standkachel nog wel helemaal ok dan?
Wolfs XC
5th Gear member

Wouterp schreef:
Wolfs XC schreef:De kachel 15minuten voordat je vertrekt aanzetten heeft niet zo heel veel zin als het vriest. Als het erg koud is kan de kachel al meer dan 2,5 uur van te voren aan gaan om de auto te verwarmen. In 15minuten is da hooguit de temperatuur van het koelwater een paar graden gestegen.

P30.. maar hoe weet jij dat nou?... :-)) Gokje ivm je stdby staan! Ben zelf ook luchtvarende :D

2,5 uur van te voren?? Als ik mijn kachel 30min van te voren aanzet is het echt wel lekker in de auto. (bij 0 graden)
Niet wárm warm maar wel lekker.
Is jouw standkachel nog wel helemaal ok dan?
Tot max 2:45 van te voren als het echt heeeel koud is. Wat jij zegt klopt ook wel maar mij gaat het ook vooral om het ijs niet van de ramen te hoeven krabben maar dmv de standkachel te laten smelten. Git gaat niet in 15minuten - beetje langs elkaar gegaan :?
Non-Volvo's
XC70-2.5T MY2003 248.000km Mobility Line & Premium Line, achterspoiler, standkachel, HU803
V70-D5 MY2004 277.500km Mobility Line & Dynamic Line, achterspoiler, HU803, Thor Black Chrome
Wouterp
2nd Gear member

Wolfs XC schreef:
Tot max 2:45 van te voren als het echt heeeel koud is. Wat jij zegt klopt ook wel maar mij gaat het ook vooral om het ijs niet van de ramen te hoeven krabben maar dmv de standkachel te laten smelten. Git gaat niet in 15minuten - beetje langs elkaar gegaan :?

ah, goed om te weten.
Ik wist niet dat dit zo lang zou duren. Ik heb 'm nog steeds niet kunen testen met ijs op de ramen. Dit is mijn eerste winter met de auto en per toeval moet ik nog steeds krabben. (stby hè)

Maar toch blijf ik op zoek naar een afstandsbediening maar niet veel mensen schijnen deze te hebben.
Ik moet even mazzel hebben bij het vinden van een sloop die dit systeem ook heeft denk ik.
Wouterp
2nd Gear member

ps: vlieg je bij blauw, rood of groen??
toppertje
6th Gear member

hadico schreef:toppertje, Heb je een of twee buitentemperatuur sensoren, dus een links in de spiegel en rechts een of alleen links? als er rechts ook een zit is deze van de ECC, zit hij alleen links dan is het het gecombineerde systeem.
Hij gaat aan op in ieder geval de buitentenperatuur, koelvloeistofsensor zit in de kachel zelf en voorts gebruikt het systeem(ecc) ook het motormanagement (temp) signaal , kan over de looptijd niets vinden wat betreft maximale looptijd bij gebruik als hulpverwarming .
Het verzoek tot aanzetten van de kachel komt van de ECC bij een buitentemp tot 7 graad en schakelt uit bij een temp (buiten) van 12 graad over de looptijd als hulpverwarming (nog) niets gevonden :-k
@hadico,
volgens mij heb ik links en rechts een sensor.
het pinnetje wat onder de spiegel uitsteekt.
maar het zou idd.wel eens een sensor kunnen zijn die foutieve info
doorgeeft,zoals een te lage koelvloeistoftemp. oid. terwijl de temp.
in het echt hoog genoeg is.
weet jij of zon storing(sensor) bij een dealer is uit te lezen?
hadico
5th Gear member

Alle sensoren van motor spiegel en standkachel zijn uit te lezen, de standkachel geeft in principe ongeveer de motortemp weer (als hij uitstaat)buitenspiegel de omgevingstemp en dan kan je ook nog de ruimte temperatuur uitlezen via de interieur sensor in de CCM.
Check in ieder geval of je rechts een sensor in je spiegel hebt volgens mijn vadis staat hij hier wel bij en de rechter word op de oudere mod gebruikt voor CCM en kachel of zijn er mogelijk andere spiegels gemonteerd ?
Wolfs XC
5th Gear member

Wouterp schreef:ps: vlieg je bij blauw, rood of groen??
Blauw maar niet de Koninklijke :) (o.a. paarse Feeder!)
Non-Volvo's
toppertje
6th Gear member

hadico schreef:Alle sensoren van motor spiegel en standkachel zijn uit te lezen, de standkachel geeft in principe ongeveer de motortemp weer (als hij uitstaat)buitenspiegel de omgevingstemp en dan kan je ook nog de ruimte temperatuur uitlezen via de interieur sensor in de CCM.
Check in ieder geval of je rechts een sensor in je spiegel hebt volgens mijn vadis staat hij hier wel bij en de rechter word op de oudere mod gebruikt voor CCM en kachel of zijn er mogelijk andere spiegels gemonteerd ?
ja idd,heb niet goed gekeken,heb onder beide spiegels een pinnetje.
Wouterp
2nd Gear member

Wolfs XC schreef:
Wouterp schreef:ps: vlieg je bij blauw, rood of groen??
Blauw maar niet de Koninklijke :) (o.a. paarse Feeder!)
50 of 70?
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”